:
كمينه:۵.۹۹°
بیشینه:۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

ارزش لیر به پایین‌ترین سطح یک سال اخیر رسید

به دنبال حمله بی سابقه جنگنده های روس به مواضع ارتش ترکیه در شمال سوریه ارزش لیر با ریزش شدیدی مواجه شد.
کد خبر: ۱۵۰۱۷۸
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۴
اقتصادگردان- به نقل از اهوال، جنگنده‌های نیروی هوایی روسیه روز گذشته مواضع ارتش ترکیه را در شمال سوریه طی حمله‌ای بی سابقه هدف قرار دادند که به دنبال این حملات، دست کم ۳۳ سرباز ترک کشته و ۳۶ نفر نیز مجروح شدند.

با وجود توافق رؤسای جمهور دو کشور برای دیدار با یکدیگر در هفته آینده، بازار ارز استانبول با نگرانی از تشدید تنش ها با روسیه دچار ریزش شدیدی شد تا جایی که ارزش لیر به پایین ترین سطح یک سال اخیر خود رسید.

ارزش لیر در برابر دلار در معاملات صرافی های استانبول تا ۰.۹ درصد پایین رفت و نرخ برابری هر دلار معادل ۶.۲۴۱ لیر اعلام شد. لیر از ابتدای امسال بیش از سه درصد ارزش خود در برابر دلار را از دست داده است.

به گفته معامله گران، افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در منطقه خاورمیانه و جهان نیز یکی از دلایل اصلی کاهش ارزش پول ملی در ترکیه بوده است. ترکیه برای جلوگیری از ورود کرونا به این کشور، مرزهای خود با ایران را بسته و بسیاری از پروازها نیز تعلیق شده است با این حال برخی گزارشات غیررسمی حاکی از ابتلای یک نفر در این کشور به کرونا بوده است.

لیر در برابر دیگر ارزهای مهم نیز روندی نزولی داشت تا جایی که نرخ برابری هر پوند معادل ۸.۰۰۲ لیر و هر یورو معادل ۶.۸۸۳ لیر اعلام شد. از سال گذشته تاکنون لیر ۱۳ درصد ارزش خود را از دست داده و این به جز ریزش ۲۸ درصدی لیر در سال ۲۰۱۸ بوده است.

علاوه بر بازار ارز، بازار بورس نیز تحت تاثیر اخبار مربوط به تحولات سوریه و شیوع کرونا قرار داشت تا جایی که اصلی‌ترین شاخص بورسی این کشور یعنی " بیست ۱۰۰" بورس استانبول با ۱۰ درصد کاهش تا سطح ۱۱۰ هزار و ۴۱۸.۳۷ واحد عقب نشست.

جیسون تووی، کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در موسسه " کپیتال اکونومیکس" گفت: این احتمال وجود کرد که نرخ برابری هر دلار تا پایان سال به ۷.۵ لیر نیز برسد. ریسک اصلی آن است که مقامات سعی کنند هر طور شده جلوی ریزش لیر را بگیرند و این اقدام می تواند عواقبی دردناک و بلندمدت برای بازار ارز ترکیه داشته باشد.