:
كمينه:۸.۷۹°
بیشینه:۱۱.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

نقشه اوپک برای کاهش بیشتر تولید جدی شد

منابع آگاه از تمایل چندین عضو بزرگ اوپک برای کاهش بیشتر تولید نفت در پی سقوط قیمت‌ها به پایین ۵۰ دلار خبر دادند.
کد خبر: ۱۵۰۱۶۲
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲
اقتصادگردان- عربستان سعودی که بزرگترین تولیدکننده عضو اوپک است و برخی دیگر از اعضای این گروه در حال بررسی توافقی برای کاهش تولید یک میلیون بشکه در روز برای سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ هستند که بسیار بیشتر از پیشنهاد قبلی برای کاهش تولید ۶۰۰ هزار بشکه در روز است.

روزنامه فایننشیال تایمز نخستین منبعی بود که ایده کاهش بیشتر تولید را گزارش کرد.

شیوع ویروس کرونا تاکنون حدود ۲۸۰۰ قربانی در چین گرفته و به دهها کشور دیگر گسترش پیدا کرده است.

بهای نفت امسال تحت تاثیر تقاضای ضعیفتر و پیش بینی رشد اقتصادی کمتر حدود ۲۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

توافق فعلی اوپک پلاس برای کاهش تولید ۱.۷ میلیون بشکه در روز تا پایان مارس اجرا می‌شود. اوپک و متحدانش قرار است روزهای پنجم و ششم مارس برای تصمیم گیری درباره سیاست تولید خود در وین دیدار کنند.

کمیته فنی مشترک تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک که به این گروه متشکل از ۲۳ کشور تولیدکننده نفت مشاوره می‌دهد، اوایل ماه میلادی جاری در واکنش به تاثیر ویروس کرونا روی بازار نفت پیشنهاد کرد علاوه بر کاهش تولید ۱.۷ میلیون بشکه که فعلا اجرا می‌شود، تولید نفت ۶۰۰ هزار بشکه دیگر کاهش داده شود اما روسیه با این پیشنهاد موافقت نکرد.

یک منبع آگاه از این مذاکرات به رویترز گفت: عربستان سعودی اکنون از کاهش تولید یک میلیون بشکه در روز حمایت می‌کند. دو منبع دیگر اوپک گفتند ضرورت کاهش بیشتر تولید نسبت به زمانی که کمیته فنی توصیه خود را ارایه کرد، روشن‌تر شده است.

یک منبع آگاه صنعتی که در این باره با برخی از تولیدکنندگان گفت و گو کرده بود، گفت: وضعیت وخیمتر شده است.

عربستان سعودی در حال حاضر به صورت یکجانبه عرضه بیش از ۵۰۰ هزار بشکه در روز نفت به چین برای مارس را کاهش داده است.

کمیته فنی مشترک اوپک و غیراوپک با توجه به دریافت آمار بیشتر از بازار نفت، به منظور بازبینی توصیه خود قرار است سوم مارس دیدار کند.

در حالی که عربستان سعودی خواستار کاهش بیشتر تولید نفت است، روسیه هنوز موضع خود در این خصوص را اعلام نکرده است. مسکو سابقه طولانی در موافقت با اقدامات اوپک در آخرین دقیقه مذاکرات دارد.

بر اساس گزارش رویترز، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه پنج شنبه گذشته اختلاف میان دو کشور را رد و اظهار کرد که از سطح همکاری بسیار راضی است. وی در ادامه افزود: روسیه مایل است به همکاری با عربستان سعودی در چارچوب اوپک پلاس و به صورت دوجانبه ادامه دهد.