:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
برنت در هفته گذشته بیش از 8 دلار کاهش قیمت داشت و به مرز 50 دلار در هر بشکه رسید

نفت در سراشیبی

طی روزهای گذشته قیمت نفت تحت تأثیر وحشت جهانی از انتشار ویروس کرونا در مسیر کاهش مستمر قرار داشت و برنت از 58 دلار و 88 سنت در جمعه هفته گذشته به 50 دلار 21 سنت در روز گذشته رسید.
کد خبر: ۱۵۰۱۵۲
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۱
اقتصادگردان- دیروز برنت تا یک دلار و 97 سنت یا 3.75 درصد پایین آمد و بدین‌ترتیب به پایین‌ترین حد خود در بیش از یک سال گذشته رسید. البته این تنها رکوردی نبود که برنت دیروز ثبت کرد و این شاخص نفتی بزرگ‌ترین کاهش هفتگی قیمت در بیش از 4 سال گذشته را نیز شاهد بود. دبلیو‌تی‌آی، شاخص نفتی امریکا نیز با ثبت 14 درصد کاهش هفتگی قیمت، بزرگ‌ترین کاهش قیمتی از سال 2011 را به خود دید. عبدالله یونس‌آرا، کارشناس حوزه انرژی به «تعادل» گفت در صورتی که در آینده نزدیک اخبار امیدوارکننده‌ای برای مقابله با کرونا منتشر نشود، احتمالا باید شاهد کاهش بیشتر قیمت نفت و حتی رسیدن برنت به زیر 40 دلار در هر بشکه باشیم و در این شرایط، اوپک پلاس نیز تنها می‌تواند به صورت کوتاه‌مدت بر بازار نفت اثر بگذارد و مانع کاهش قیمت‌ها شود.

قیمت نفت با گسترش سریع ویروس کرونا و نگرانی‌ها از کندی رشد اقتصادی، در معاملات روز جمعه به پایین‌ترین حد خود در بیش از یک سال گذشته رسید و در مسیر ثبت بزرگ‌ترین کاهش هفتگی در بیش از چهار سال اخیر قرار گرفت.بهای معاملات آتی نفت برنت یک دلار و 49 سنت معادل 3.75 درصد کاهش یافت و به ۵۰ دلار و 21 سنت در هر بشکه رسید که پایین‌ترین قیمت در ۱۴ ماه گذشته بود. قیمت نفت برنت که روز دوشنبه حدود دو درصد سقوط کرد، از ابتدای هفته جاری تاکنون حدود ۱۳ درصد کاهش نشان می‌دهد که بزرگ‌ترین کاهش هفتگی از اواسط ژانویه سال ۲۰۱۶ است. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدییت یک دلار و 47 سنت معادل 3.12 درصد کاهش یافت و به ۴۵ دلار و 62 سنت در هر بشکه رسید. قیمت نفت امریکا از ابتدای هفته جاری تاکنون حدود ۱۴ درصد کاهش داشته که بزرگ‌ترین کاهش هفتگی از ماه مه سال ۲۰۱۱ به این طرف است.به گزارش ایسنا، سرمایه‌گذاران به‌شدت نگران هستند که این اپیدمی همه‌گیر شود زیرا این ویروس از مرکز شیوع خود در چین به ۴۶ کشور دیگر رسیده است. موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا در اقصی نقاط جهان از آمار چین بالاتر رفته است. تاکنون بیش از ۲۷۰۰ نفر در چین بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ جان باخته‌اند و ۵۷ مرگ هم در کشورهای دیگر به ثبت رسیده است.به گفته استفن اینس، استراتژیست ارشد بازار در شرکت «اکسی کورپ»، قیمت‌های نفت به اخبار پیرامون شیوع ویروس کرونا در نقاط مختلف جهان واکنش نشان داده و دچار ریزش شده است.در همین راستا، عبدالله یونس‌آرا، کارشناس حوزه انرژی به «تعادل» گفت: «بحران شیوع کرونا در حال حاضر به تمام فعالان اقتصادی و بازارهای دنیا از جمله بورس امریکا خسارت‌های سنگینی وارد کرده و دلیل آن هم این است که میزان گسترش این ویروس و توانایی بشر برای مقابله با همه‌گیر شدن آن ابهامات زیادی دارد و فعالان اقتصادی در بلاتکلیفی به سر می‌برند.» به گفته این کارشناس انرژی، مهم‌ترین اقدامی که در همه جا در دستور کار قرار گرفته، قرنطینه و کاهش رفت و آمدها است که این امر بیش از هر جا بخش حمل و نقل را تحت تاثیر منفی قرار داده و به تبع، مصرف سوخت را کم کرده است. کاهش مصرف سوخت نیز به معنای کاهش تقاضا برای نفت خام است.یونس‌آرا اضافه کرد: «تا زمانی که اخبار امیدوارکننده‌ای از روش قطعی کنترل و درمان این ویروس منتشر نشود، به نظر می‌رسد که بازار نفت تحت تأثیر ابهامات و وقایع پیش‌بینی‌نشده ناشی از این بیماری قرار خواهد گرفت و هر روز شاهد کاهش بیشتر قیمت نفت خواهیم بود.» به گفته او در حال حاضر بیشترین ضرر اقتصادی از شیوع ویروس کرونا را کشورهای صادرکننده نفت متحمل شده‌اند و بنابراین لازم است که سیاست منسجمی برای بازار نفت اتخاذ شود.

   از دست اوپک پلاس کاری بر می‌آید؟

یونس‌آرا در پاسخ به این پرسش «تعادل» که آیا اوپک برای تعدیل بازار نفت توانایی اقدام موثری را دارد؟ بیان کرد: «اکنون شرایط بازار نفت زیاد تابع نقش‌آفرینی بازیگران جانب عرضه آن نیست، اما شاید با مقداری کاهش عرضه و اقدامات روانی مثل برگزاری نشست اوپک و متحدان، بتوان در کوتاه‌مدت جلوی کاهش بیشتر قیمت نفت را گرفت. بنابراین از نظر بنده باید حتما یک نشست اوپک تشکیل شود و این موضوع به لحاظ پیش‌بینی تقاضا و مولفه‌های موثر بر بازار نفت مورد ارزیابی قرار بگیرد و واکنشی منسجم به موضوع کاهش تقاضا و قیمت نفت نشان داده شود».

او البته افزود که تمام اقدامات اوپک و متحدان اثرگذاری کوتاه‌مدت خواهد داشت و در میان‌مدت و بلندمدت، تعیین تکلیف موضوع به موفقیت بهداشت جهانی در مهار و کنترل بحران کووید ۱۹ مربوط می‌شود. از طرف دیگر، زمانی که قیمت‌ها کاهش می‌یابد، کشورهای غیرعضو اوپک ممکن است تلاش کنند با افزایش تولید، کسری درآمد خود را جبران کنند و لطمه بیشتری به قیمت‌های نفت بزنند.

مدیرعامل گازپروم نفت روسیه نیز دیروز گفت که گروه اوپک پلاس باید به تاثیر شیوع ویروس کرونا واکنش نشان دهد اما درباره سهمیه‌ها بعدا تصمیم بگیرد. این سخنان به معنای تمایل روسیه به قناعت کردن اوپک پلاس به اثرگذاری روانی بر بازار نفت است.الکساندر دیوکوف، مدیرعامل شرکت گازپروم نفت در مصاحبه با کانال تلویزیونی روسیه ۲۴ اظهار کرد: البته واکنش به شیوع ویروس کرونا احتمالا ضروری خواهد بود اما تصور می‌کنم واکنش به این وضعیت با اندکی تاخیر مناسب خواهد بود زیرا در حال حاضر ابهامات زیاد و اطلاعات متناقضی وجود دارد.

روسیه هنوز موضع خود را در خصوص تغییر توافق فعلی اوپک پلاس اعلام نکرده است. این گروه هفته آینده به منظور مذاکره درباره شرایط بازار و آینده توافق کاهش تولید در وین دیدار خواهد کرد. عربستان سعودی سرگرم لابی برای تشدید کاهش تولید به منظور جبران تاثیر شیوع ویروس کرونا بر تقاضای نفت است.به گزارش ایسنا، کمیته فنی مشترک تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک که به این گروه متشکل از ۲۳ کشور تولیدکننده نفت مشاوره می‌دهد، اوایل ماه میلادی جاری پیشنهاد کرد علاوه بر کاهش تولید ۱.۷ میلیون بشکه که فعلا اجرا می‌شود، تولید نفت ۶۰۰ هزار بشکه دیگر از آوریل کاهش داده شود اما روسیه با این پیشنهاد موافقت نکرده است.توافق فعلی اوپک پلاس برای کاهش تولید ۱.۷ میلیون بشکه در روز تا پایان مارس اجرا می‌شود و عربستان سعودی تولیدش را داوطلبانه ۴۰۰ هزار بشکه در روز بیشتر کاهش داده که به معنای کاهش تولید ۲.۱ میلیون بشکه در روز توسط اوپک پلاس است.مدیرعامل گازپروم نفت گفت: در حالی که وضعیت در کشورهایی مانند کره جنوبی و ایتالیا وخیم‌تر می‌شود اما آمار چین نشان می‌دهد که آنها موفق شده‌اند روند شیوع این اپیدمی را آهسته کنند.وی در ادامه افزود: در هر صورت زمان زیادی نگذشته است. هر ماه اتفاقی در بازار نفت روی می‌دهد و اگر اوپک پلاس بخواهد هر ماه به تغییرات واکنش نشان دهد به بی‌ثباتی وضعیت منجر خواهد شد.

بر اساس گزارش پلاتس، اکثر نمایندگان شرکت‌های روسیه اواسط فوریه اعلام کردند مایل هستند قرارداد اوپک پلاس پس از انقضا در پایان مارس، برای سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ تمدید شود اما با کاهش بیشتر تولید موافق نیستند.

   تمایل عربستان به کاهش یک میلیون بشکه‌ای اوپک پلاس

در همین حال روزنامه فایننشیال تایمز به نقل از منابع آگاه گزارش کرد عربستان سعودی مایل است تولیدکنندگان گروه اوپک پلاس شامل روسیه با کاهش گروهی تولید نفت به میزان یک میلیون بشکه در روز موافقت کنند. به گفته منابع آگاه، شرکت آرامکوی سعودی قصد دارد در مارس به دلیل افت تقاضا، ۵۰۰ هزار بشکه در روز نفت کمتری به چین عرضه کند. چین معمولا بین ۱.۸ تا دو میلیون بشکه در روز نفت عربستان سعودی را خریداری می‌کند. پالایشگاه‌های نفت چین نرخ تولید روزانه خود را هفته گذشته به حدود ۱۰ میلیون بشکه در روز کاهش دادند که پایین‌ترین سطح از سال ۲۰۱۴ بود.

محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک نیز دیروز اظهار کرد که این گروه و متحدانش تعهد تازه‌ای برای رسیدن به توافقی نشان می‌دهند که بازارهای نفت دچار بحران ویروس کرونا را تثبیت خواهد کرد.این گروه قرار است نشست رسمی خود را در روزهای پنجم و ششم مارس برگزار کند و دستورالعمل‌های بهداشتی برای کارمندانش در دبیرخانه اوپک در وین و همچنین نمایندگان کشورهای عضو توزیع کرده است.

اقتصادهای متکی به صادرات انرژی از افت قیمتها تحت فشار قرار دارند اما روسیه در یک ماه گذشته با پیشنهاد عربستان سعودی برای برگزاری نشست اضطراری گروه اوپک پلاس مخالفت و اعلام کرد ترجیح می‌دهد زمان بیشتری برای تحلیل اوضاع صبر کند. روسیه که اقتصاد متنوع‌تری دارد می‌تواند راحت‌تر از عربستان سعودی افت قیمت‌های نفت را تحمل کند.

با این حال الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه اختلاف میان دو کشور را رد و اظهار کرده که از سطح همکار ی بسیار راضی است.بر اساس گزارش بلومبرگ، دبیرکل اوپک اظهار کرد که شراکت اوپک پلاس از زمان تشکیل خود در اواخر سال ۲۰۱۶، در متوازن کردن بازارهای جهانی نفت موثر بوده است و به این هدف ادامه خواهد داد.

   شاهد سقوط آزاد قیمت نفت خواهیم بود؟

به گزارش «تعادل»، عبدالله یونس‌آرا، کارشناس حوزه انرژی پیش‌بینی کرد که با در نظر گرفتن سوابق نوسانات قیمت و بازار نفت، اگر بیماری کرونا در آینده نزدیک مهار نشود و ابزار قابل اتکایی برای مواجهه با آن ایجاد نشود، تقاضا برای حمل و نقل بیش از اکنون کاهش خواهد یافت و تبعأ قیمت‌های پایین‌تر از 40 دلار برای هر بشکه نفت قابل انتظار است.

جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA نیز در این باره گفت: نفت برنت در پایین ۵۰ دلار در هر بشکه یک سناریوی وحشتناک برای اوپک خواهد بود. بازارهای نفت نسبت به کاهش بیشتر تولید از سوی اعضای اوپک و متحدانشان شامل روسیه امیدوارند.