:
كمينه:۱۴.۸۴°
بیشینه:۱۵.۷۹°
Updated in: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۷

پایان سوء‌استفاده از قراردادهای کارگران

معاون وزیر کار می‌گوید با راه‌اندازی سامانه روابط کار نگرانی‌ها در خصوص قراردادهای میان کارگران و کارفرمایان از بین می‌رود و جلوی سوء استفاده از قراردادهای سفید امضای کارگران گرفته می‌شود.
کد خبر: ۱۵۰۱۴۱
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۷
اقتصادگردان- حاتم شاکرمی درباره تکمیل سامانه جامع روابط کار برای ارائه خدمت به متقاضیان، اظهار کرد: در مجموع ۴۹ زیرسامانه بر اساس نیازها و اولویت‌های ادارات کل حوزه روابط کار در دست طراحی و تولید است تا به مردم خدمات ارائه دهد. در تاریخ ۲۲ بهمن، ۲۲ زیر سامانه را در سراسر کشور اجرایی کردیم که در این بخش کارگران و کارفرمایان می‌توانند با مراجعه به این سامانه خدمات لازم را به صورت غیرحضوری دریافت کنند.

وی افزود: از نیمه اول سال ۱۳۹۹ هم قادر خواهیم بود همه زیرسامانه‌هایمان را عملیاتی کنیم، البته این بازه زمانی به این دلیل است که فرآیند تست زیرسامانه‌ها تا اندازه‌ای زمانبر خواهد بود چون خود این سامانه به یک بانک اطلاعاتی بسیار بزرگ تبدیل خواهد شد تا در آینده در تصمیم‌گیری‌ها به ما کمک کند.

مدارک احراز هویت کارگران و کارفرمایان

معاون روابط کار وزیر کار با تاکید بر مراجعه کارگران و کارفرمایان به دفاتر پیشخوان دولت جهت احراز هویت، گفت: کارگران تنها کافی است که کارت ملی خود را همراه داشته باشند، کارفرمایانی که دارای شخصیت حقوقی هستند علاوه بر کارت ملی باید روزنامه رسمی را هم ارائه دهند و کارفرمایان حقیقی تنها با داشتن جواز کسب و کارت ملی می‌توانند مراحل احراز هویت را طی کنند.

شاکرمی درباره الزام کارگران و کارفرمایان به ثبت‌نام و احراز هویت در این سامانه گفت: در دوران اجرای طرح به صورت پایلوت، الزامی برای استفاده از این سامانه نداریم اما پس از آن دیگر مخاطبان خود را ملزم به استفاده از این سامانه خواهیم کرد. در شرایط کنونی ۲۲ زیرسامانه را تا ۲۲ بهمن امسال آماده کرده‌ایم که در این ۲۲ مورد اگر کسی بخواهد خدماتی از ما دریافت کند باید از طریق این سامانه وارد عمل شود. البته یک الزام دیگر هم در این میان وجود دارد و آن هم این است که برای دریافت این خدمات یک بار برای همیشه، کارگران و کارفرمایان به دفاتر پیشخوان دولت در سراسر کشور مراجعه می‌کنند تا احراز هویت شوند.

به گفته وی با یکبار مراجعه، احراز هویت کارگران و کارفرمایان صورت می‌گیرد و دیگر برای ارائه درخواست نیازی به طی کردن بروکراسی‌های اداری نیست و صرفاً با نام کاربری و رمز عبوری که برایشان پیامک می شود قادر به دریافت خدمات مورد نیاز خواهند بود.

نگرانی از قراردادهای کار پایان می‌یابد

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه راه‌اندازی سامانه جامع روابط کار نگرانی‌ها در خصوص قراردادهای موجود میان کارگران و کارفرمایان را از بین می‌برد، گفت: در سالهای گذشته نمونه‌هایی دیده شد که کارفرمایان، کارگران را به امضای قراردادهای سفید امضا وادار و با استفاده از این قراردادها از آنها سوء استفاده می‌کردند اما با الزام کارفرمایان به بارگذاری قراردادهای کار در سامانه به محض انعقاد قرارداد این موضوع منتفی خواهد شد.

به گزارش ایسنا، سامانه جامع روابط کار با هدف شفاف‌سازی و ساماندهی اطلاعات درحوزه روابط کار راه اندازی شده که زیر سامانه جامع ثبت دادخواست‌ها،‌ آموزش ایمنی نیروهای کار، ثبت و تایید و پیگیری قراردادهای کار، بیمه بیکاری، حمایت از مشاغل، شناسایی واحدهای مشکل‌دار، شوراهای سازش و بیمه کارگران ساختمانی از جمله آنها به شمار می‌رود.