:
كمينه:۲۳.۷۳°
بیشینه:۲۵.۷۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۰
کرونا دامن بیت کوین را هم گرفت

افزايش قيمت ارز در صرافي هاي مجاز بانكي

در حالي كه نرخ دلار در بازار آزاد به 15880 تومان رسيده، در صرافي هاي مجاز بانكي نيز قيمت فروش دلار به 15600 تومان و قيمت خريد آن به 15500 تومان رسيد كه نسبت به روز سه شنبه 800 تومان افزايش داشته است. نرخ فروش يورو نيز 16700 و قيمت خريد يورو 16600 تومان اعلام شد كه نسبت به روز قبل 800 تومان افزايش داشته است
کد خبر: ۱۵۰۰۹۱
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۷
اقتصاد گردان -
روز چهار شنبه 7 اسفند ماه 98 در بازارهای جهانی نرخ اونس طلا بار ديگر روند كاهشي به خود گرفت و با  كاهش 5 دلاري نسبت به روز سه شنبه، به قيمت 1643 دلار معامله شد. نرخ ارز نيز در معاملات نقدي و بازار آزاد و در صرافي ها با افزايش مواجه شد و در حالي كه نرخ دلار در بازار آزاد به 15880 تومان رسيده، در صرافي هاي مجاز بانكي نيز قيمت فروش دلار به 15600 تومان و قيمت خريد آن به 15500 تومان رسيد كه نسبت به روز سه شنبه 800 تومان افزايش داشته است. نرخ فروش يورو نيز 16700 و قيمت خريد يورو 16600 تومان اعلام شد كه نسبت به روز قبل 800 تومان افزايش داشته است.

 فعالان بازار ارز معتقدند كه بازار ساز براي كاهش اثر رشد نرخ ارز در بازار آزاد و كاهش سود سفته بازي و خريد وفروش ارز آزاد، اقدام به افزايش نرخ ارز در صرافي ها كرده تا از اين طريق فاصله نرخ آزاد و صرافي ها را به 280 تومان كاهش دهد. اما به محض رشد نرخ ارز در صرافي ها، قيمت ارز در بازار آزاد افزايش داشته است. بانك مركزي و صرافي ها تلاش دارند كه متناسب با رشد نرخ بازار، نرخ ها را افزايش دهند. اين نكته نشان مي دهد كه بازار ساز تلاش دارد تا در نزديكي نرخ آزاد معاملات نقدي، به گونه اي نرخ صرافي ها اعلام شود كه سفته بازي رونق كمتري داشته باشد. از سوي ديگر، جو بازار ارز و طلا نسبت به روزهاي قبل تغيير داشته است.
در سامانه سنا  نيز نرخ لحظه اي قیمت  خريد دلار 15 هزار و 500 تومان و فروش آن 15 هزار و 600 تومان درج شد و  نرخ خرید هر یورو نیز 16 هزار و 800 تومان و نرخ فروش آن 16 هزار و 900تومان معامله شد، از سوي ديگر، سامانه سنا نيز نرخ ميانگين معامله شده ارز براي روز سه شنبه 6 اسفند  را براي دلار 14 هزار و 833 تومان، يورو 15 هزار و 930 تومان، پوند انگليس 18 هزار و 108تومان، درهم امارات 4 هزار و149 تومان و لير تركيه را 2 هزار و 617 تومان، يوآن چين 2154 تومان اعلام كرد.
اما بازار طلا و سكه در روز چهار شنبه،  با افزايش قيمت مواجه شد و به دنبال اعلام اونس طلاي جهاني به قيمت 1643 دلار و دلار به نرخ 15 هزار و 880 تومان در بازار آزاد، نرخ طلا و سكه افزايش يافت.  مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار 2 ميليون و 720 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 627 هزار، سكه طرح جديد با  6 ميليون و 150هزار تومان، طرح قديم 6 ميليون و 140 هزار تومان، نيم سكه 3 ميليون و 100 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 890 هزار تومان و سكه گرمي نيز 960 هزار تومان معامله شد.
 به عقيده كارشناسان بازار ارز و طلا، به نظر مي رسد كه اعلام روند  بهبود شاخص هاي بورس در جهان، اثر ويروس كورنا و تحولات اقتصاد جهاني و چين، باعث خواهد شد كه نرخ اونس طلا در نوسان باشد. زيرا با 38 دلار افزايش در روز دوشنبه، در روزهاي چهارشنبه و سه شنبه با 39 دلار كاهش مواجه بود و به سطح روز شنبه بازگشت. برخي صاحب نظران نيز معتقدند كه اعلام خبر تقويت بورس در كشورهاي مختلف از جمله آمريكا، موجب شده كه نرخ طلا دوباره كاهش داشته باشد. اما بايد ديد كه اثر ويروس كورنا و كاهش نرخ رشد اقتصادهاي جهان تا چه حد مي تواند موجبات رشد نرخ طلا را فراهم آورد زيرا ممكن است كه اين رشد نرخ طلا به خاطر اثر رواني ويروس كورنا و كاهش رشد اقتصادي باشد و پس از مدتي مشخص شود كه شاخص هاي اقتصادي به اندازه زيادي افت نداشته اند و دوباره بورس و بازارهاي دارايي رشد داشته باشند.  
برخي كارشناسان و فعالان بازار، دليل رشد همزمان نرخ اونس جهاني طلا و دلار در بازار ايران را به دو موضوع شيوع ويروس كورنا، و همچنين اضافه شدن ايران به ليست گروه اقدام مالي و نزديك شدن به ايام تعطيلات نوروز و سال جديد خورشيدي ارزيابي كرده اند. اما برخي صاحب نظران معتقدند كه به تدريج اثر رواني تصميم گروه اقدام مالي از بين خواهد رفت و نرخ دلار دوباره كاهش مي يابد و دليل نرخ دلار در روز سه شنبه را نشانه كاهش تدريجي اثر رواني نشست گروه اقدام مالي روي بازار ارز و طلا و سكه ارزيابي مي كنند. برخي ديگر نيز اين رشد را به طبيعت بازار شب عيد مرتبط دانسته و معتقدند كه تحولات ماه هاي اخير روي افزايش نرخ ارز اثر گذاشته است.  
قیمت طلا پس از افت شدیدی که روز گذشته داشت، در معاملات روز چهارشنبه پس از هشدار آمریکا در خصوص سرایت ویروس کرونا به این کشور که تقاضا برای خرید این فلز ارزشمند را تقویت کرد، بالا رفت.
به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۳ درصد رشد کرد و به ۱۶۳۹ دلار و ۷۴ سنت رسید. بهای معاملات این بازار روز دوشنبه تا مرز ۱۶۸۸ دلار صعود کرده بود که بالاترین قیمت در بیش از هفت سال گذشته بود اما روز سه شنبه ۱.۹ درصد ریزش کرد.
در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا ۰.۵ درصد کاهش یافت و به ۱۶۴۱ دلار و ۸۰ سنت رسید.
به گفته کایل رودا، تحلیلگر شرکت " آی جی مارکتس"، مردم نگران گسترش ویروس کرونا در سراسر جهان هستند. شاید بدترین سناریوی ممکن برای اقتصاد جهانی اتفاق بیافتد و این مسئله باعث شده قیمت طلا همچنان بالا بماند زیرا همه نگران افت بازدهی سرمایه‌گذاری‌های دیگر هستند.
آمریکا روز سه شنبه به شهروندانش هشدار داد برای انتشار ویروس کرونا در این کشور آماده شوند. بازارهای سهام آسیایی با نگرانی‌ها نسبت به گسترش شیوع ویروس کرونا نزول شاخصهای وال استریت را دنبال کرده و سقوط کردند.
بر اساس گزارش رویترز، شیوع سریع ویروس کرونا و تاثیر منفی آن بر فعالیتهای اقتصادی جهانی باعث شده است انتظارات برای تسهیل سیاستهای پولی به منظور حمایت از رشد اقتصادی توسط بانکهای مرکزی جهان تقویت شود.
نرخهای بهره پایین‌تر هزینه نگهداری طلا که بازدهی ندارد را کمتر کرده و جذابیت سرمایه گذاری در طلا را تقویت می‌کند. طبق نظرسنجی رویترز، تاثیر شیوع کرونا فراتر از چین خواهد بود و اکثر اقتصادهای بزرگ منطقه دچار کندی قابل توجه رشد یا رشد منفی خواهند شد.
موجودی طلای "اس پی دی آر گلد تراست" که بزرگترین صندوق سرمایه گذاری تحت پشتوانه طلا در جهان است روز سه شنبه ۰.۷ درصد رشد کرد و به ۹۴۰.۰۹ تن رسید که گویای تقاضای بالا برای طلا است.
در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد رشد، ۲۷۰۶  دلار و ۸۷ سنت معامله شد. هر اونس نقره برای تحویل فوری ۰.۳ درصد افزایش یافت و به ۱۸ دلار و سه سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۴ درصد افزایش، به ۹۲۹ دلار و ۵۴ سنت رسید.

کرونا دامن بیت کوین را هم گرفت

 
ارزش بیت کوین در معاملات امروز بیش از چهار درصد کاهش یافته است.  به گزارش رویترز، پس از آن که کشورهای بیشتری در خاورمیانه و اروپا از ثبت مبتلایان جدید به کرونا خبر دادند، ارزش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتالی کاهش یافت.   تاکنون بیش از ۸۱  هزار و ۱۲۰ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین، ۲۷۶۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند. تاکنون در چین، ژاپن، کره جنوبی، سنگاپور، هنگ‌کنگ، تایلند، تایوان، مالزی، ایران، ایتالیا، استرالیا، آلمان، آمریکا، ویتنام، فرانسه، ماکائو، کانادا، امارات متحده، اتریش، الجزایر، کرواسی، سوییس، رومانی، انگلیس، فیلیپین، هند، روسیه، اسپانیا، بلژیک، کامبوج، مصر، فنلاند، اسرائیل، کویت، عمان، افغانستان، اسرائیل، لبنان، نپال، سریلانکا و سوئد گزارش شده است. پس از چین بیشترین آمار قربانیان مربوط به ایران با ۱۶ نفر، کره جنوبی و ایتالیا با ۱۱ نفر و هنگ کنگ با دو نفر بوده است.
از سوی دیگر شماری از قانون گذاران آمریکایی در کنگره این کشور با اشاره به پیشرفت سریع چین در حوزه ارزهای دیجیتالی از بانک مرکزی خواسته اند تا به کار بر روی مطالعات ارزهای دیجیتالی شدت بخشد. جروم پاول در واکنش به این انتقادات گفته است که فدرال رزرو به طور جدی در تلاش برای پشت سر گذاشتن چین در توسعه ارزهای دیجیتالی است. این مواضع پاول که اختلاف قابل توجهی با اظهارات قبلی وی دارد باعث افزایش تقاضای خرید ارزهای دیجیتالی شده است. پیش تر پاول گفته بود با توجه به موجود بودن ابزارهای متنوع پرداختی در آمریکا، در آینده نزدیک نیازی به توسعه ارزهای دیجیتالی وجود ندارد.
بهای بیت کوین پس از آن که در هفته های اخیر تا ۱۰ هزار دلار نیز افزایش یافته بود در معاملات امروز با ۴.۲۹ درصد کاهش به ۹۱۷۲.۰۴ هزار  دلار رسید تا در یکی از کمترین سطوح سه هفته اخیر قرار گیرد. نوسانات شدید بیت کوین باعث شده است که بسیاری از افراد نسبت به ورود برای معامله این ارز احتیاط کنند؛ چرا که در بازه زمانی ژوئن تا دسامبر ۲۰۱۷ ارزش بیت کوین ۴۰۰ درصد افزایش یافت اما در بازه زمانی اکتبر تا دسامبر سال گذشته ارزش آن ۳۰ درصد کاهش یافت. بیت کوین اکنون حدود ۱.۵ برابر ارزش ابتدای امسال خود قیمت دارد و اختلاف نظر بین مسیر قیمت آینده آن در بین تحلیلگران بالا است.
علاوه بر بیت کوین، قیمت بسیاری از ارزهای دیجیتالی دیگر نیز نزولی بود؛ به گونه‌ای که اتریوم با ۸.۷ درصد کاهش به ۲۳۷.۳۳ دلار، لایت کوین با ۱۰.۱۰ درصد ریزش به ۶۶.۷۲ دلار، دش با ۱۲.۳۵ درصد کاهش به ۸۸.۰۷ دلار، نئو با ۱۲.۶۱ درصد کاهش به ۱۱.۵۵ دلار، تتا با ۱۳.۴۵ درصد کاهش به ۰.۱۲۱ دلار، زد کش با ۱۱.۳۲ درصد ریزش به ۵۲.۶۴ دلار، دکارد با ۵.۵۶ درصد کاهش به ۲۰.۷۸ دلار، هایپر کش با ۱۰.۹۷ درصد کاهش به ۱.۶۷ دلار و زدکوین با ۸.۶۱ درصد کاهش به ۵.۵۲ دلار رسید.

عقب گرد دلار

شاخص دلار در برابر همتایانش نزولی شد.به گزارش رویترز، در جریان معاملات روز  چهارشنبه، ارزهای امن در برابر دلار در موقعیت برتری قرار گرفتند و دلار به عقب رانده شد. گزارشات جدید حاکی از آن هستند که کرونا در حال ادامه پیشروی در مناطق مختلف جهان بوده و شمار بیشتری را نیز مبتلا کرده است.
با وجود باقی ماندن روند شیوع ویروس کرونا در مسیرکاهشی در چین، تلفات ناشی از این ویروس کماکان ادامه دارد. تاکنون بیش از ۸۰ هزار مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین، بیش از ۲۷۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به چین با ۲۶۶۳ نفر، ایران با ۱۶ نفر، کره جنوبی و ایتالیا با ۱۱ نفر بوده است.
مو سیونگ، تحلیلگر بازار ارز در بانک مرکزی سنگاپور گفت: یک نوع جنگ احساسی در معاملات به چشم می‌خورد که در آن معاملهگران نمی‌توانند نگرانی خود را مخفی نگه دارند. خیلی مهم است که چین برای حمایت از اقتصادش چه کاری انجام دهد و حمایت قوی باعث خواهد شد تا بازارها مجددا اوج بگیرند.
از سوی دیگر روند رشد ضعیف اقتصادی کشورهای اروپایی کماکان ادامه دارد؛ آلمان بهعنوان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپایی با کاهش شدید رشد مواجه شده و در فرانسه نیز اعتراضات به لایحه جنجالی اصلاح بازنشستگی ادامه دارد. در انتخابات محلی، حزب حاکم آلمان متحمل شکست سختی در هامبورگ شد.  
بهدنبال خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در ژانویه امسال و نزدیک شدن به موعد مذاکرات درخصوص تعیین چگونگی روابط آینده، به نظر می رسد باید منتظر یک دوره پر تنش باشیم.
دولت انگلیس به رهبری بوریس جانسون اکنون کار بسیار سختی برای احیای رشد اقتصادی و هم چنین رسیدن به توافق با اتحادیه اروپا بر سر چگونگی روابط دو طرف در آینده خواهد داشت. انتظار می‌رود که دست کم یک سال دوره گذار در نظر گرفته شود و روابط دو طرف به شکل کنونی باقی بماند.
بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس خواستار داشتن روابطی مشابه کانادا با اتحادیه اروپا شده اما یکی از مسئولان ارشد اتحادیه اروپا گفته است این اتحادیه تن به شرایطی مشابه روابط با کانادا برای انگلیس نخواهد داد و این توافق مد نظر یک رویای خیالی است. اورسلا فون در لین، رئیس کمیسیون اروپا نیز گفته است امضای هر پیمان تجارت آزاد با انگلیس مستلزم مطمئن شدن اتحادیه از رعایت قوانین ضد دامپینگ توسط انگلیس خواهد بود.
 انتظار می‌رود پیامدهای برگزیت به تدریج برروی اقتصاد انگلیس و کشورهای اروپایی آشکار شود، هر چند که انتظار نمی‌رود بانک مرکزی اروپا دست کم در کوتاه مدت تغییر زیادی در سیاست‌های پولی خود ایجاد کند. اقتصاد انگلیس به تدریج در حال وارد شدن به رکود است تا جایی که مرکز آمار انگلیس رشد اقتصادی این کشور در ماه دسامبر را تنها ۰.۱ درصد اندازه‌گیری کرده است.
ان اولیور، کارشناس مسایل اقتصادی در موسسه" آی ام پی" گفت: خبرهای بد جدیدی در خصوص کرونا داشتیم. شمار مبتلایان هنوز در حال بیشتر شدن است و اکنون روند شیوع بیماری در خارج چین نگران کننده شده است.
خبرگزاری بلومبرگ از برنامهریزی مقامات چینی برای تزریق نقدینگی بیشتر به بازارها در صورت لزوم خبر داده است. بانک مرکزی چین نیز برای جلوگیری از ریزش بیش‌تر بازارها به تزریق بیش از ۲۴۰ میلیارد دلار نقدینگی اقدام کرده که این اقدام اندکی در تقویت ارزش یوان موثر بوده است. پیشتر شکسته شدن محدوده مقاومتی مهم هفت یوانی در برابر هر دلار موجب نگرانی از ریزش بازارهای مالی در چین شده بود.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ریزش ۰.۱۹ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۹.۸۸۲ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۲۷ دلار اعلام شد.
 رقابت‌های انتخاباتی درون حزبی آمریکا اکنون به ایستگاه سوم رسید و با شمارش آرای ایالت نوادا مشخص شد برنی سندرز و جو بایدن، برندگان انتخابات داخلی دموکراتها هستند. ایستگاه بعدی انتخابات درون حزبی ایالت کارولینای جنوبی خواهد بود. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قرار است در ماه نوامبر امسال برگزار شود.
در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با کاهش  ۰.۱۴ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۹۶۲ دلار مبادله شد. یورو ۰.۲۴ درصد بالا رفت اما با باقی ماندن در کانال ۱.۰۸  به ۱.۰۸۹۱ دلار رسید. همچنین نرخ برابری هر دلار آمریکا معادل ۱.۳۳۰۳ دلار کانادا اعلام شد. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۹۷۵ دلار سنگاپور مبادله شد.
تحلیل‌گران بانک "میتسوبیشی" ژاپن در یادداشتی نوشتند: با توجه به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و کاهش رشد اقتصادی کشورهای منطقه یورو از جمله آلمان و فرانسه، بانک مرکزی اروپا احتمالا ناچار به اتخاذ سیاست‌های انبساطی بیشتری خواهد بود و این مساله می تواند  یورو را بیش از پیش رو به پایین سوق دهد.
در حوزه تجاری نیز پس از ۱۷ ماه جنگ تجاری سرانجام دو اقتصاد بزرگ جهان به توافقی اولیه بر سر آتش‌بس رسیدند و نخست وزیر چین با سفر به واشنگتن به همراه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا فاز نخست توافق را امضا کرد. چین از کاهش تعرفه واردات ۸۵ میلیارد دلار از محصولات آمریکایی به این کشور به عنوان بخشی از تعهدات فاز نخست توافق خبر داده است. استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا گفت که انتظار ندارد شیوع ویروس کرونا بر اجرایی شدن توافقات اخیر تجاری تاثیر بگذارد.
انتظار می‌رود به تدریج روند بازگشایی شعبات شرکت‌های بزرگ خارجی در چین از ابتدای ماه‌ آینده میلادی آغاز شود. با وجود متوقف ماندن بسیاری از پروازها به چین، شرکتهای خارجی در حال برنامهریزی از سرگیری تولید خود هستند هر چند که موج جدیدی از تعلیق پروازها و تعلیق فعالیتها در کشور همسایه یعنی کره جنوبی به راه افتاده است. سامسونگ و هیوندای دو شرکت مهمی هستند که بخشی از خطوط تولید خود در کره جنوبی را به دلیل ویروس کرونا تعطیل کردهاند. کره جنوبی پس از چین دومین کانون کرونا از نظر تعداد مبتلایان به شمار می‌رود.
در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۲۸ درصد کاهش به ۱۱۰.۱۸۵ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۵۲۱۱ دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۳۲ یوان چین اعلام شد.