:
كمينه:۲۷.۶۲°
بیشینه:۲۸.۷۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
اطلاع رسانی بانک صادرات در توضیح ضرورت های تقویت امنیت تراکنش ها موجب شد

تقویت حساسیت اجرای رمز دوم پویا در مشتریان بانک صادرات

روابط عمومی بانک صادرات ایران، با ایجاد حساسیت در مشتریان بانک از طریق اطلاع رسانی گسترده و مستمر خود در رسانه های مختلف و شبکه های اجتماعی توانست در توضیح ضرورت های تقویت امنیت تراکنش ها نکات بسیاری را مطرح کرده و حساسیت مشتریان خود را در اجرای رمز دوم پویا تقویت کند. در دو ماه اخیر، بخش قابل توجهی از مشتریان بانک صادرات که با نرم افزارهای همراه بانک، صاپ، و اینترنت بانک برای نقل و انتقال پول از رمز دوم استفاده می کنند، طرح رمز دوم پویا را اجرا کرده و از طریق سیستم نرم افزار رمز خوان، پیامک و... در حال حاضر رمز دوم پویا را به کار می گیرند
کد خبر: ۱۵۰۰۸۱
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۴:۴۴
اقتصاد گردان – محسن شمشیری 
 قبل از ظهور فناوری های جدید و بانکداری دیجیتال، برای احراز هویت تنها به امضا و کارت شناسایی و دفترچه و دسته چک اکتفا می شد و در نتیجه زمینه های بروز کلاهبرداری، اختلاس وفساد مالی  وناامنی در حساب های بانکی بیشتر بود و اگر مشتری دفترچه حساب، دسته چک یا مهر و امضا و مشخصات حساب خود را در معرض دید افراد سودجو قرار می داد، و یا کارت شناسایی و گواهینامه و شناسنامه خود را گم می کرد، ممکن بود که با خطر خالی کردن حساب و سواستفاده از دسته چک و دفترچه حساب مواجه شود و در نتیجه دادگاه ها و بازرسی بانک ها با مراجعات متعددی از نظر کلاهبرداری و سواستفاده و اختلاس مواجه می شدند. 

 اما با گسترش روش های نوین بانکداری الکترونیک، امنیت حساب های بانکی نیز از جهات مختلف تقویت شد و اگرچه با مشکلات و چالش های دیگری نیز همراه شده است ولی در مجموع امکان کنترل و نظارت بیشتر از طرف خود مشتری و بانک ها را فراهم کرده است. از یک سو خود مشتریان با در دست داشتن کارت بانکی، رمز اول و دوم اختصاصی، امکان احراز هویت بهتر و امنیت بالاتر را فراهم کرده اند و رمز وکارت آنها به راحتی در دسترس دیگران قرار نمی گیرد. 
 از سوی دیگر، کارکنان بانک ها در تشخیص مشخصات حساب های بانکی و احراز هویت صاحبان حساب، توانایی بیشتری دارند و به مشتریان خود روش های تقویت امنیت حساب ها را ارائه می دهند و در بسیاری از خریدها و انتقال وجه ها که با کارت و رمز اول انجام می شود، امکان سواستفاده کاهش یافته است و پرداخت اسکناس و وجه نقد نیز جای خود را به پرداخت های الکترونیکی داده است و هزینه ها را کاهش داده  و امنیت را بالا برده است 
اما در روش های پرداخت اینترنتی و کارت به کارت و حساب به حساب، چالش های جدیدی ایجاد شد و هک کردن، فیشینگ، سواستفاده از رمز دوم موجبات مشکلات دیگری را فراهم کرد و برای این منظور بانک ها و بانک مرکزی، به دنبال راهکاری جهت تقویت امنیت بوده اند. از این رو، روش رمز دوم پویا و تغییر رمز هر 60 ثانیه یکبار مورد توجه قرار گرفت تا احتمال کلاهبرداری و سواستفاده از رمز دوم، عدد چهار رقمی پرداخت اینترنتی cvv را از بین ببرد. 
از این رو، بانک ها در اجرای طرح رمزدوم پویا، با استفاده از نرم افزارهای اختصاصی خود، امکان ارسال رمز دوم پویا به مشتری از طریق نرم افزار یا پیامک را فراهم کرده اند.   
 
در این راستا، لازم است که مشکلات قدیمی و سنتی گذشته بازار پول و سیستم بانکی برای مشتریان توضیح داده شود و ذی نفعان و مشتریان بانک ها و به خصوص نسل جوان که تجربه های گذشته را درک نکرده اند، توضیح داده شود و همچنین مزیت های خدمات جدید بانکداری الکترونیک و از سوی دیگر،  چالش های احتمالی آن اطلاع رسانی شود. 



زیرا از این طریق هم منافع روش های نوین بانکداری الکترونیک و استفاده از کارت بانکی، رمز اول و دوم پویا برای مشتریان و جامعه روشن شده و مزیت آن نسبت به روش های قبلی برای مردم مشخص می شود و هم چالش ها و خطرات احتمالی شفاف سازی  خواهد شد و راهکارهای شخصی  و همگانی در مقابله با فساد، پولشویی، هکرها، فیشینگ و کلاهبرداری و سواستفاده از رمزها و کارت ها و حساب ها اطلاع رسانی می شود. 
مشتریان باید نسبت به مزیت ها و خطرات احتمالی آگاه شوند و نسبت به سهم و نقش خود در ایجاد امنیت برای حساب و پول خود و همچنین منافع جامعه آگاه شوند و حساسیت کافی داشته باشند و حتی اعضای خانواده و دوستان و همکاران خود را نسبت به موضوع آگاه کرده و در آنها حساسیت کافی ایجاد کنند.

روابط عمومی بانک صادرات ایران، با ایجاد حساسیت در مشتریان بانک از طریق اطلاع رسانی گسترده و مستمر خود در رسانه های مختلف و شبکه های اجتماعی توانست در توضیح ضرورت های تقویت امنیت تراکنش ها نکات بسیاری را مطرح کرده و حساسیت مشتریان خود را در اجرای رمز دوم پویا تقویت کند. در دو ماه اخیر، بخش قابل توجهی از مشتریان بانک صادرات که با نرم افزارهای همراه بانک، صاپ، و اینترنت بانک برای نقل و انتقال پول از رمز دوم استفاده می کنند، طرح رمز دوم پویا را اجرا کرده و از طریق سیستم نرم افزار رمز خوان، پیامک و... در حال حاضر رمز دوم پویا را به کار می گیرند. 
پیش بینی می شود که با توجه به بیش از 60 میلیون کارت و حساب بانکی الکترونیکی بانک صادرات که بیش از 12 میلیون کارت فعال تراکنش دار به صورت ماهانه از خدمات بانک استفاده می کنند، به تدریج شاهد رشد استفاده از رمز دوم پویا برای نقل و انتقال اینترنتی، و همراه بانک در مشتریان بانک صادرات باشیم.