:
كمينه:۱۵.۹۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۰
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شاهرود عنوان کرد:

"ttac" گلوگاهی مطمئن برای مقابله با تقلب و قاچاق کالاهای سلامت محور

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شاهرود از سامانه ttac به مثابه گلوگاهی مطمئن برای مقابله با پدیده تقلب و قاچاق کالاهای سلامت محور نام برد.
کد خبر: ۱۵۰۰۲۶
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۹
اقتصادگردان- دکتر سولماز میرزامحمدی در جلسه آموزشی ثبت منبع در سامانه ttac که با حضور کارشناسان اداره نظارت بر مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی و مسئولین فنی کارخانجات تحت پوشش معاونت در معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شاهرود برگزار شد اظهار کرد: شفاف سازی فرایندها و جلوگیری از برخوردهای سلیقه ای، جلوگیری از مراجعات مکرر غیر ضرور ارباب رجوع به سازمان و معاونت‌های غذا و دارو و مبارزه با مفاسد اداری، ایجاد بستر مناسب برای تجمیع اطلاعات به عنوان رکن اصلی تصمیم گیری‌، مدیریت و نظارت بر زنجیره تامین، حذف گلوگاه‌ها و ایستگاه‌های کاری غیرضروری، مدیریت کمبودهای دارو و تجهیزات پزشکی،‌ مدیریت منابع مالی و جلوگیری از هدررفت و سوء استفاده از حمایت‌های مالی و پرداخت هدفمند بیمه گرها از جمله دستاوردهای این سامانه و ثبت منبع در آن است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود ضمن تاکید بر لزوم نظارت بر زنجیره تامین و حذف گلوگاه‌ها و ایستگاه‌های کاری غیرضرور خاطرنشان کرد: سامانه ttac معاونت غذا و دارو راهی مطمئن برای مبارزه با تقلب و قاچاق کالاهای سلامت محور در کشور است.

دکتر میرزا محمدی افزود: با اجرایی شدن این طرح، امکان ردیابی و رهگیری فراورده‌های سلامت محور مهیا و ابزار بسیار دقیقی برای کنترل اصالت فراورده‌ها و اطمینان بخشی به مصرف کنندگان به وجود آمده است .

وی با بیان اینکه البته از سال ۹۵ امکان کنترل اصالت فرآورده‌های وارداتی (برچسب رهگیری و ردیابی اصالت کالا) توسط این سامانه امکان پذیر بوده خاطرنشان کرد: متاسفانه تاکنون امکان کنترل اصالت فرآورده‌های داخلی نبود که با این سامانه این مشکل نیز مرتفع می‌شود. البته واحدهای تولیدی و شرکت‌های وارد کننده از پنج -شش سالی است در این سامانه عضو بوده و واردات و محموله‌های ترخیص شده از گمرک توسط معاونت غذا و دارو کنترل می شده‌اند و با عضویت تولیدی‌های داخلی در این سامانه قاچاق کالا و مواد غذایی و بهداشتی تا حد زیادی کاهش خواهد یافت.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شاهرود تصریح کرد: با ورود تولید کنندگان داخلی در این سامانه امکان استعلام فرآورده‌های تولیدی داخل نیز به زودی توسط مصرف کننده امکان پذیر خواهد شد.

میرزامحمدی از الزام کارخانه‌های تولید مواد غذایی و بهداشتی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شاهرود به ثبت‌نام در سامانه معاونت غذا و دارو خبر داد و اضافه کرد: امسال کلیه مسئولین فنی و مدیران عامل کارخانجات تولیدی غذایی آرایشی و بهداشتی تحت پوشش این معاونت، در سامانه تی‌تک ثبت نام و تایید صلاحیت شده و از بهمن ماه کلیه کارخانجات موظف شده اند که در این سامانه ثبت‌نام و پروانه‌های بهره‌برداری صادره از معاونت غذا و دارو را از طریق این سامانه دریافت کنند.