:
كمينه:°
بیشینه:°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
افت دوباره 34 دلاري نرخ اونس جهاني به دنبال بهبود شاخص هاي بورس

كاهش قيمت طلا و سكه نسبت به روزهاي قبل به دنبال افت نرخ اونس جهاني / تغييرات قيمت ربع سكه در بهمن 98

بازار طلا و سكه در روز سه شنبه، با كاهش قيمت مواجه شد و به دنبال اعلام اونس طلاي جهاني به قيمت 1648 دلار و دلار به نرخ 15 هزار و 670 تومان در بازار آزاد، نرخ طلا و سكه كاهش يافت. مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار 2 ميليون و 688 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 620 هزار، سكه طرح جديد با 50 هزار تومان كاهش 6 ميليون و 70 هزار تومان، طرح قديم 6 ميليون و 60 هزار تومان، نيم سكه 3 ميليون و 110 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 900 هزار تومان و سكه گرمي نيز 950 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۴۹۹۸۹
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۱
اقتصاد گردان - روز سه شنبه 6 اسفند ماه 98 در بازارهای جهانی نرخ اونس طلا بار ديگر روند كاهشي به خود گرفت و با  كاهش 34 دلاري نسبت به روز دوشنبه، به قيمت 1648 دلار معامله شد و به عقيده كارشناسان بازار ارز و طلا، به نظر مي رسد كه اعلام روند  بهبود شاخص هاي بورس در جهان، اثر ويروس كورنا و تحولات اقتصاد جهاني و چين، باعث خواهد شد كه نرخ اونس طلا بين 1650 تا  1700 دلار در نوسان باشد. زيرا روز گذشته بيش از 38 دلار افزايش و روز سه شنبه با 34 دلار كاهش مواجه بود و به سطح روز شنبه بازگشت. برخي صاحب نظران نيز معتقدند كه اعلام خبر تقويت بورس در كشورهاي مختلف از جمله آمريكا، موجب شده كه نرخ طلا دوباره كاهش داشته باشد. اما بايد ديد كه اثر ويروس كورنا و كاهش نرخ رشد اقتصادهاي جهان تا چه حد مي تواند موجبات رشد نرخ طلا را فراهم آورد زيرا ممكن است كه اين رشد نرخ طلا به خاطر اثر رواني ويروس كورنا و كاهش رشد اقتصادي باشد و پس از مدتي مشخص شود كه شاخص هاي اقتصادي به اندازه زيادي افت نداشته اند و دوباره بورس و بازارهاي دارايي رشد داشته باشند. 



  در بازار آزاد و معاملات نقدي نيز قيمت دلار روند رشد خود را ادامه داد و به 15670 تومان رسيد كه نسبت به روز قبل با افزايش 120 توماني مواجه شد.  هر يورو نيز 16850 و درهم 4270 تومان و پوند به بالاي 20 هزار تومان و 20200 تومان معامله شد كه نشان مي دهد تمام نرخ هاي ارز معتبر با رشد مواجه شده اند.
برخي كارشناسان و فعالان بازار، دليل رشد همزمان نرخ اونس جهاني طلا و دلار در بازار ايران را به دو موضوع شيوع ويروس كورنا، و همچنين اضافه شدن ايران به ليست گروه اقدام مالي و نزديك شدن به ايام تعطيلات نوروز و سال جديد خورشيدي ارزيابي كرده اند. اما برخي صاحب نظران معتقدند كه به تدريج اثر رواني تصميم گروه اقدام مالي از بين خواهد رفت و نرخ دلار دوباره كاهش مي يابد و دليل نرخ دلار در روز سه شنبه را نشانه كاهش تدريجي اثر رواني نشست گروه اقدام مالي روي بازار ارز و طلا و سكه ارزيابي مي كنند. برخي ديگر نيز اين رشد را به طبيعت بازار شب عيد مرتبط دانسته و معتقدند كه تحولات ماه هاي اخير روي افزايش نرخ ارز اثر گذاشته است.
نرخ خريد هر دلار در تابلوی صرافی‌های بانکی 14 هزار و 700 تومان و فروش آن 14 هزار و 800 تومان درج شد و  نرخ خرید هر یورو نیز 15 هزار و 800 تومان و نرخ فروش آن 15 هزار و 900تومان معامله شد كه نرخ صرافي ها در همه اين مواد 100 تومان رشد داشته و نشان مي دهد كه بانك مركزي و صرافي ها تلاش دارند كه متناسب با رشد نرخ بازار، نرخ ها را افزايش دهند. اما فاصله اين دو نرخ در بازار آزاد و صرافي ها اكنون به حدود 90 تومان رسيده است،  اين نكته نشان مي دهد كه بازار ساز تلاش دارد تا در نزديكي نرخ آزاد معاملات نقدي، به گونه اي نرخ صرافي ها اعلام شود كه سفته بازي رونق كمتري داشته باشد. از سوي ديگر، جو بازار ارز و طلا نسبت به روزهاي قبل تغيير داشته است.
روز سه شنبه به دنبال افزايش قيمت جهاني اونس طلا و قرار گرفتن ايران در ليست سياه FATF بازار ارز و سكه با نوسانات قابل توجهي مواجه شد. در سامانه سنا  نيز نرخ لحظه اي قیمت  خريد دلار 14 هزار و 700 تومان و فروش آن 14 هزار و 800 تومان درج شد و  نرخ خرید هر یورو نیز 15 هزار و 800 تومان و نرخ فروش آن 15 هزار و 900تومان معامله شد، از سوي ديگر، سامانه سنا نيز نرخ ميانگين معامله شده ارز براي روز دوشنبه 5 اسفند  را براي دلار 14 هزار و 753 تومان، يورو 15 هزار و 827 تومان، پوند انگليس 19 هزار و 495تومان، درهم امارات 4 هزار و 126 تومان و لير تركيه را 2 هزار و 589 تومان، يوآن چين 1756 تومان اعلام كرد.
اما بازار طلا و سكه در روز سه شنبه،  با كاهش قيمت مواجه شد و به دنبال اعلام اونس طلاي جهاني به قيمت 1648 دلار و دلار به نرخ 15 هزار و 670 تومان در بازار آزاد، نرخ طلا و سكه كاهش يافت.  مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار 2 ميليون و 688 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 620 هزار، سكه طرح جديد با 50 هزار تومان كاهش 6 ميليون و 70 هزار تومان، طرح قديم 6 ميليون و 60 هزار تومان، نيم سكه 3 ميليون و 110 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 900 هزار تومان و سكه گرمي نيز 950 هزار تومان معامله شد.
بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را برای  روز سه شنبه 6 اسفند 98 اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۰ ارز مانند یورو افزایش و قیمت ۱۵ واحد پولی دیگر کاهش یافت؛ نرخ دلار و ۱۱ ارز مانند پوند نیز ثابت ماند.بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای روز «سه شنبه ششم اسفند ماه ۹۸» بدون تغییر ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین در روز جاری هر پوند انگلیس بدون تغییر به قیمت ۵۴ هزار و ۳۳۸ ریال و هر یورو نیز با ۱۷۴ ریال افزایش به نرخ ۴۵ هزار و ۶۲۱ ریال ارزش‌گذاری شد

تغییرات یکماهه ربع سکه
 
میانگین قیمت هر قطعه ربع سکه بهار آزادی طی یک ماه در فاصله یک ماهه بین ۲۸ دی تا ۲۷ بهمن با ۱۲.۴ درصد رشد به یک میلیون و ۶۳۰ هزار تومان رسیده است.
در حالی که میانگین قیمت فروش هر قطعه ربع سکه بهار آزادی در یک ماهه منتهی به ۲۸ دی‌ماه یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان بوده، این قیمت برای یک ماهه منتهی به ۲۷ بهمن به یک میلیون و ۶۳۰هزار تومان رسیده که رشدی ۱۲.۴ درصدی را نشان می‌دهد.همچنین طی مدت مورد گزارش قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید از ۴ میلیون و ۸۴۰هزار تومان به ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید که ۷.۴ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است. میانگین قیمت نیم سکه بهار آزادی نیز طی این مدت ۱۰.۶ درصد رشد داشته است. براین اساس هر قطعه نیم بهار آزادی از دو میلیون و ۴۴۰ هزار تومان به دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است.
این در حالی است که هر گرم طلای ۱۸ عیار از ۴۹۲هزار و ۴۰۰ تومان به ۵۳۳هزار و ۳۰۰ تومان افزایش یافته است. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز طی این مدت ۸.۳ درصد افزایش قیمت را ثبت کرده است.
براساس آمارهای ارائه شده میانگین قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی نیز از یک‌هزار و ۵۵۷ دلار و ۴۷ سنت در یک ماهه منتهی به ۲۸ دی‌ماه به یک‌هزار و ۵۸۴دلار و ۱۱ سنت در یک ماهه منتهی به ۲۷ بهمن‌ماه رسیده است. طی این مدت اونس جهانی ۲۶ دلار و ۶۴ سنت (۱.۷ درصد) افزایش قیمت داشته است.
کارشناسان بر این باور هستند که شیوع گسترده ویروس کرونا و نااطمینانی از توقف روند آن در چین و سایر کشورها، جنگ تجاری آمریکا با چین و اتحادیه اروپا، کاهش رشد اقتصادی چین و ... از جمله دلایل رشد قیمت طلا طی ماه‌های گذشته بوده است.
 
عقب‌گرد دلار در بازارهای جهانی

 
ارزش دلار در برابر سایر همتایانش کاهش یافت.  به گزارش رویترز، در جریان معملات روز  سه شنبه، ارزهای امن در برابر دلار در موقعیت برتری قرار گرفتند و دلار به عقب رانده شد. گزارشات جدید حاکی از آن هستند که کرونا در حال ادامه پیشروی در مناطق مختلف جهان بوده و شمار بیشتری را نیز مبتلا کرده است.
با وجود باقی ماندن روند شیوع ویروس کرونا در مسیرکاهشی در چین، تلفات ناشی از این ویروس کماکان ادامه دارد. تاکنون بیش از ۸۰ هزار و ۱۵۴ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین، ۲۷۰۳ نفر جان خود را از دست داده اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به چین با ۲۶۶۳ نفر، ایران با ۱۴ نفر، کره جنوبی با ۹ نفر و ایتالیا به هفت نفر بوده است.
مو سیونگ، تحلیل گر بازار ارز در بانک مرکزی سنگاپور گفت: یک نوع جنگ احساسی در معاملات به چشم می‌خورد که در آن معامله گران نمی‌توانند نگرانی خود را مخفی نگه دارند. خیلی مهم است که چین برای حمایت از اقتصادش چه کاری انجام دهد و حمایت قوی باعث خواهد شد تا بازارها مجددا اوج بگیرند.
از سوی دیگر روند رشد ضعیف اقتصادی کشورهای اروپایی کماکان ادامه دارد؛ آلمان به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپایی با کاهش شدید رشد مواجه شده و در فرانسه نیز اعتراضات به لایحه جنجالی اصلاح بازنشستگی ادامه دارد. در انتخابات محلی، حزب حاکم آلمان متحمل شکست سختی در هامبورگ شد.  
به دنبال خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در ژانویه امسال و نزدیک شدن به موعد مذاکرات در خصوص تعیین چگونگی روابط آینده، به نظر می رسد باید منتظر یک دوره پر تنش باشیم.
دولت انگلیس به رهبری بوریس جانسون اکنون کار بسیار سختی برای احیای رشد اقتصادی و هم چنین رسیدن به توافق با اتحادیه اروپا بر سر چگونگی روابط دو طرف در آینده خواهد داشت. انتظار می‌رود که دست کم یک سال دوره گذار در نظر گرفته شود و روابط دو طرف به شکل کنونی باقی بماند.
بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس خواستار داشتن روابطی مشابه کانادا با اتحادیه اروپا شده اما یکی از مسئولان ارشد اتحادیه اروپا گفته است این اتحادیه تن به شرایطی مشابه روابط با کانادا برای انگلیس نخواهد داد و این توافق مد نظر یک رویای خیالی است. اورسلا فون در لین، رئیس کمیسیون اروپا نیز گفته است امضای هر پیمان تجارت آزاد با انگلیس مستلزم مطمئن شدن اتحادیه از رعایت قوانین ضد دامپینگ توسط انگلیس خواهد بود.
 انتظار می‌رود پیامدهای برگزیت به تدریج بر روی اقتصاد انگلیس و کشورهای اروپایی آشکار شود، هر چند که انتظار نمی‌رود بانک مرکزی اروپا دست کم در کوتاه مدت تغییر زیادی در سیاست‌های پولی خود ایجاد کند. اقتصاد انگلیس به تدریج در حال وارد شدن به رکود است تا جایی که مرکز آمار انگلیس رشد اقتصادی این کشور در ماه دسامبر را تنها ۰.۱ درصد اندازه‌گیری کرده است.
ان اولیور، کارشناس مسایل اقتصادی در موسسه" آی ام پی" گفت:خبرهای بد جدیدی در خصوص کرونا داشتیم. شمار مبتلایان هنوز در حال بیشتر شدن است و اکنون روند شیوع بیماری در خارج چین نگران کننده شده است.
خبرگزاری بلومبرگ از برنامه ریزی مقامات چینی برای تزریق نقدینگی بیشتر به بازارها در صورت لزوم خبر داده است. بانک مرکزی چین نیز برای جلوگیری از ریزش بیش‌تر بازارها به تزریق بیش از ۲۴۰ میلیارد دلار نقدینگی اقدام کرده که این اقدام اندکی در تقویت ارزش یوان موثر بوده است. پیشتر شکسته شدن محدوده مقاومتی مهم هفت یوانی در برابر هر دلار موجب نگرانی از ریزش بازارهای مالی در چین شده بود.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با صعود ۰.۵۱ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۹.۲۲۷ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۲ دلار اعلام شد.
 رقابت‌های انتخاباتی درون حزبی آمریکا اکنون به ایستگاه سوم رسید و با شمارش آرای ایالت نوادا مشخص شد برنی سندرز و جو بایدن، برندگان انتخابات داخلی دموکرات ها هستند. ایستگاه بعدی انتخابات درون حزبی ایالت کارولینای جنوبی خواهد بود. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قرار است در ماه نوامبر امسال برگزار شود.
در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با صعود ۰.۰۳ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۹۳۲ دلار مبادله شد. یورو ۰.۳۱ درصد بالا رفت اما با باقی ماندن در کانال ۱.۰۸  به ۱.۰۸۵۱ دلار رسید. همچنین نرخ برابری هر دلار آمریکا معادل ۱.۳۲۹۵ دلار کانادا اعلام شد. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای۱.۳۹۷۷ دلار سنگاپور مبادله شد.
تحلیل‌گران بانک "میتسوبیشی" ژاپن در یادداشتی نوشتند: با توجه به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و کاهش رشد اقتصادی کشورهای منطقه یورو از جمله آلمان و فرانسه، بانک مرکزی اروپا احتمالا ناچار به اتخاذ سیاست‌های انبساطی بیشتری خواهد بود و این مساله می تواند  یورو را بیش از پیش رو به پایین سوق دهد.
در حوزه تجاری نیز پس از ۱۷ ماه جنگ تجاری سرانجام دو اقتصاد بزرگ جهان به توافقی اولیه بر سر آتش‌بس رسیدند و نخست وزیر چین با سفر به واشنگتن به همراه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا فاز نخست توافق را امضا کرد. چین از کاهش تعرفه واردات ۸۵ میلیارد دلار از محصولات آمریکایی به این کشور به عنوان بخشی از تعهدات فاز نخست توافق خبر داده است. استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا گفت که انتظار ندارد شیوع ویروس کرونا بر اجرایی شدن توافقات اخیر تجاری تاثیر بگذارد.
انتظار می‌رود به تدریج روند بازگشایی شعبات شرکت‌های بزرگ خارجی در چین از ابتدای ماه‌ آینده میلادی آغاز شود. با وجود متوقف ماندن بسیاری از پروازها به چین، شرکت های خارجی در حال برنامه ریزی از سرگیری تولید خود هستند هر چند که موج جدیدی از تعلیق پروازها و تعلیق فعالیت ها در کشور همسایه یعنی کره جنوبی به راه افتاده است. سامسونگ و هیوندای دو شرکت مهمی هستند که بخشی از خطوط تولید خود در کره جنوبی را به دلیل ویروس کرونا تعطیل کرده اند. کره جنوبی پس از چین دومین کانون کرونا از نظر تعداد مبتلایان به شمار می‌رود.
در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۷۱ درصد کاهش به ۱۱۰.۷۸۶۹ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۵۱۲۸ دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۲۵۳ یوان چین اعلام شد.
برخي فعالان بازار ارز معتقدند كه ویروس کرونا همچنان می‌تازد و اقتصاد جهان را تحت تاثیر خود قرار داده، اما طلا همچنان به عنوان اندوخته‌ای امن در حال اوج گرفتن است. ویروس کرونا همچنان گسترش یافته و تلفات می گیرد و خسارت می زند. «شی جین‌پینگ» رییس جمهوری چین زنگ‌های خطر را در خصوص شیوع این ویروس کشنده به صدا درآورد.
اظهارات وی با لحن خوش بینانه هفته گذشته وی در تناقض آشکار بود. افزایش چشمگیر شمار مبتلایان جدید به کرونا منجر به قرنطینه شدن مناطق شمالی و صنعتی ایتالیا شده است. در کره جنوبی تعداد مبتلایان جدید مرتبط با با یک فرقه مذهبی در جنوب کشور در حال گسترش است.
معاملات آتی شاخصS&P، اکثر بورس های آسیا، ارز کالا و بهای نفت همگی با کاهش روبرو شدند. نرخ برابری دلار استرالیا به دلار آمریکا پایین ترین سطح خود را در یک دهه اخیر تجربه کرد و این در حالی است که ین ژاپن تقریبا بدون تغییر بود؛ بهای طلا همچنان صعودی است و به ارتفاع ۱۶۸۰ دلار رسید.
دلار آمریکا برابر یورو و پوند میزان قابل توجهی از افت خود را در روز جمعه جبران کرد. کارشناسان هشدار داده اند که اگر بریتانیا به تعهدات خود مرتبط با ایرلند شمالی پایبند نماند، توافقات تجاری مابین آمریکا و اتحادیه اروپا را به خطر خواهد انداخت.
عربستان سعودی نیز شایعات را در خصوص شکستن اتحاد نفتی خود با روسیه تکذیب کرد. رمزارزها امروز روند کاهشی داشتند؛ البته همچنان در محدوده‌ای آشنا نوسان می‌کنند به طوری که معاملات بیت کوین حول و حوش ۹ هزار ۷۰۰ دلار انجام شد.
قیمت طلا در معاملات روز سه شنبه تحت تاثیر افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در کشورهای متعدد که نگرانی‌ها نسبت به آسیب دیدن رشد اقتصاد جهانی را برانگیخت و تقاضا برای خرید این فلز ارزشمند را تقویت کرد، بیش از دو درصد جهش یافت.
به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۱.۲ درصد رشد کرد و به ۱۶۶۳ دلار و شش سنت رسید. بهای طلا اوایل معاملات تا مرز ۱۶۷۸ دلار صعود کرده بود. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا یک درصد افزایش یافت و به ۱۶۶۵ دلار رسید.
مایکل مک کارتی، استراتژیست ارشد در شرکت "سی ام سی مارکتس" اظهار کرد: تصور می‌رود افراد کمتری سهام نگه می‌دارند و اکثرا به فروش اقدام کرده‌اند و این پول به سوی داراییهای امن سرازیر شده است. تاثیر این اتفاق روی اقتصاد جهانی به معنای آن است که احتمالا نرخهای بهره برای مدت طولانی‌تری پایین خواهند ماند.
نرخ‌های بهره پایین‌تر هزینه نگهداری طلا که بازدهی ندارد را کمتر کرده و جذابیت سرمایه گذاری در طلا را تقویت می‌کند.بازارهای سهام جهان به دلیل نگرانیها نسبت به گسترش ویروس کرونا در خارج از چین و افزایش موارد ابتلا به کرونا در ایتالیا، ایران و کره جنوبی به روند نزولی خود ادامه دادند.سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که نگران افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا است که ارتباطی با چین ندارند.
جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA در یادداشتی نوشت: طلا بالاخره روند صعودی پرقدرتی پیدا کرد و اخبار منفی در خصوص شیوع ویروس کرونا کمک خواهد کرد این فلز ارزشمند دیر یا زود مرز ۱۷۰۰ دلار را تست کند.
در میان دارایی‌های امن، دلار آمریکا بالاتر رفت و بازده اوراق خزانه آمریکا نزدیک به پایین‌ترین سطح خود از سپتامبر ایستاد. ارزش ین ژاپن در برابر دلار آمریکا بهبود یافت.در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد رشد، ۲۷۱۱ دلار و ۸۱ سنت معامله شد. هر اونس نقره برای تحویل فوری ۱.۱ درصد افزایش یافت و به ۱۸ دلار و ۶۷ سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد کاهش، به ۹۷۰ دلار و ۳۶ سنت رسید.