:
كمينه:۵.۷۹°
بیشینه:۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
آخرین خبرها از تمهیدات بهداشتی و درمانی در نفت

صنعت نفت برای مقابله با کرونا آماده است

سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت که پس از اعلام مشاهده نخستین مبتلایان به کرونا در سطح کشور، از آماده‌باش مراکز چهارده‌گانه خود خبر داد، تداوم روند بررسی‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها را در این زمینه در دستور کار دارد و شرکت‌های تابع وزارت نفت نیز به فراخور شرایط کنونی، تمهیدات پیشگیرانه را دنبال می‌کنند.
کد خبر: ۱۴۹۸۸۷
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۱
اقتصادگردان- همه تیم‌های بهداشتی و درمانی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در مراکز چهارده‌گانه در حالت آماده‌باش هستند و با برگزاری کلاس‌های آموزشی برای جمعیت زیر پوشش، توصیه‌های مهم در راستای پیشگیری از این بیماری را ارائه می‌دهند. این سازمان اعلام کرد از همان زمان که شیوع ویروس کرونا برای نخستین بار در ووهان چین دیده شد، برگزاری کلاس‌های آموزشی و توزیع پمفلت‌های مختلف را به‌منظور پیشگیری از این بیماری در برنامه قرار داده بود و اکنون نیز تمام مراکز تابع سازمان در حالت آماده‌باش هستند.

بسیج امکانات در بیمارستان نفت تهران

آمادگی بهداشت و درمان صنعت نفت قبل از شیوع بیماری در کشور موضوعی است که علی بهزادی، رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت تهران نیز به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: از ابتدای دریافت اخبار شیوع بیماری کرونا در کشور چین و قبل از اینکه موارد مشکوک به این ویروس در کشور گزارش شوند، همة امکانات و آمادگی‌های لازم برای مقابله با این بیماری در بیمارستان صنعت نفت تهران ایجاد شده است.

به گفته بهزادی، اکنون دستورعمل کاری درباره نحوه تریاژ و مدیریت بیماران دارای علایم مشکوک در تمامی مراکز درمانی تهران، کرج و قم استقرار یافته و در این مراکز، راهنمای نحوه برخورد با بیماران، امکانات حفاظتی لازم برای واحدها پیش‌بینی و منطبق با سطح بحران و مسئولیت‌ها در اختیار هر واحد درمانی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در بیمارستان نفت تهران، دو بخش جهت پذیرش بیماران احتمالی تجهیز و ایزوله شده است و آمادگی کامل برای خدمت‌رسانی به بیماران احتمالی کرونا وجود دارد، بر لزوم اطلاع‌رسانی صحیح از شرایط موجود تأکید می‌کند و می‌گوید: دو بیمار مشکوک به کرونا در ICU بستری شده‌اند و نمونه‌گیری لازم از آنها صورت گرفته اما هنوز پاسخ تست‌ها اعلام نشده است. یکی از این دو نفر که از شهر قم مراجعه کرده، دارای وضعیت بهتری است و امروز از دستگاه تهویه مکانیکی جدا شده و از هوشیاری کامل برخوردار است، اما بیمار دیگر همچنان به دستگاه متصل است.

به گفته بهزادی، افزون بر دو نفری که در ICU بستری هستند، در دو روز گذشته سه بیمار مشکوک به آنفلوآنزا و کرونا در بخش ایزوله بیمارستان صنعت نفت تهران بستری شده‌اند که این سه نفر نیاز به مراقبت‌های ICU نداشته‌اند.

رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت تهران با بیان اینکه نباید به شایعات توجه کرد، ادامه می‌دهد: کرونا در حال رایج شدن در کشور است و در هر اپیدمی، امکانات پیشگیری در اولویت بوده و عمل به توصیه‌های بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت بسیار اهمیت دارد. مهم‌ترین این توصیه‌ها، کاهش حضور در تجمعات و تماس با افراد دارای علایم سرماخوردگی (این دوره هم‌زمان با شیوع آنفلوآنزاست که علایم مشترک با کرونا دارد و ممکن است ما را دچار اشتباه کند) و شستن مکرر دست‌هاست.

بهزادی می‌گوید: مواد ضدعفونی‌کننده و بهداشتی و ماسک منطبق با پروتکل‌های وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی برای استفاده بیماران و کارکنان بخش درمان در نظر گرفته شده است و امکان اینکه این مواد به خارج از مراکز درمانی ارسال شود، وجود ندارد.

امکان تشخیص ویروس کرونا در بیمارستان جم وجود دارد

رئیس بیمارستان توحید جم نیز درباره شیوع ویروس کرونا می‌گوید: امکان تشخیص ویروس کرونا در بیمارستان جم وجود دارد و این بیمارستان آمادگی لازم برای شناسایی ویروس کرونا و مبتلایان به آن را دارد و به محض شناسایی، پروسه پیگیری و درمان را اجرا خواهد کرد.

فرهاد باقری در عین حال شایعه بستری شدن دو مورد مبتلا به ویروس کرونا در این بیمارستان را تکذیب می‌کند: تاکنون هیچ بیمار مبتلا به ویروس کرونا به بیمارستان توحید جم مراجعه نکرده است و عموم مراجعه‌کنندگان به بیمارستان، افراد مبتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا هستند که بعضاً به علت کهولت سن و ابتلا به بیماری آنفلوآنزا یا پنومونی نیاز به بستری و ایزوله شدن دارند.

تجهیز امکانات و بررسی مستمر شرایط در منطقه ویژه پارس

از منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس نیز خبر می‌رسد که برگزاری نشست‌های کنترل و مقابله با ویروس کرونا به‌طور مستمر با حضور سیدپیروز موسوی، فرمانده ارشد مدیریت بحران و شرایط اضطراری منطقه پارس جنوبی، نمایندگان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بهداشت و درمان صنعت نفت و اچ‌اس‌یی شرکت‌های مستقر در منطقه پارس جنوبی برنامه‌ریزی شده است که در این راستا، دومین جلسه این سلسله نشست‌ها دیروز (چهارم اسفندماه) در سازمان منطقه ویژه پارس برگزار و تصمیم‌های برای آمادگی کنترل کلیه اماکن عمومی منطقه، آماده‌باش مراکز درمانی، کنترل مبادی ورودی و خروجی و... اتخاذ شد.

موسوی در این نشست با اشاره به گستردگی فعالیت و آمد و شد مستمر کارکنان و کارگران در این منطقه، تأکید کرده است: اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع این بیماری در این منطقه حساس، باید به‌خوبی و با دقت پزشکی و بهداشتی فراوان دنبال شود. کنترل مبادی ورودی و خروجی منطقه باید توسط ارگان‌های مربوطه نظارت شود و در این بین باید مراکز درمانی منطقه نیز برای اقدام‌های رسیدگی به موارد مشکوک تجهیز شوند.

اقدام‌های پیشگیرانه در نفت فلات قاره ایران

امیرحسین لولاور، رئیس خدمات درمانی و پزشک مشاور شرکت نفت فلات قاره ایران نیز از آمادگی این شرکت برای مقابله با ویروس کرونا خبر می‌دهد و می‌گوید: واحد خدمات درمانی این شرکت پیش از ورود این بیماری به ایران، جلساتی را با موضوع مقابله با آن در قالب کمیته سلامت با حضور همکاران واحدهای اچ‌اس‌یی، حراست، خدمات، عملیات دریای، آموزش و... به‌صورت هفتگی در ستاد برگزار کرده و نکاتی را به تصویب رسانده است که از جمله این موارد می‌توان به برگزاری جلسات هفتگی در مناطق عملیاتی، کنترل و اعلام رفت‌وآمد اتباع خارجی با آمار دقیق توسط واحد حراست، جلوگیری از تعویض شیفت‌ نفرات خارجی توسط مالکان شناور، الزام رعایت پروتکل‌های حفاظت فردی توسط کارکنان نفتکش‌ها، برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارکنان، درخواست تهیه ماسک طبی و مواد ضدعفونی‌کننده از طریق تدارکات، همچنین چاپ و توزیع پوستر و بروشورهای بهداشتی اشاره کرد.

او گفته است: ما در چند هفته اخیر جلساتی با کارشناسان وزارت بهداشت و استادان دانشگاه شهید بهشتی برگزار کردیم و در مورد راهکارهای مقابله با این ویروس به بحث و تبادل‌نظر پرداختیم و با برقراری ارتباط ویدئویی با مراکز درمانی مناطق و سکوها آموزش‌هایی را برای کادر درمانی از طریق این استادان برگزار کردیم. همچنین با دانشگاه‌های بوشهر و هرمزگان نیز لینک ارتباطاتی برقرار شد تا در صورت مشاهده بیمار مشکوک به کرونا از طریق این دانشگاه‌ها انتقال بیمار به مراکز درمانی این استان‌ها صورت پذیرد.

به گفته لولاور، این بیماری ویروسی به‌طور عمده با علائم بیماری‌های تنفسی بروز می‌کند و سالمندان، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، بیماران قلبی، ریوی و خانم‌های باردار بیشتر مستعد ابتلا به آن هستند. عمده راه‌های انتقال این بیماری نیز از راه ترشحات تنفسی و دست زدن به وسایل آلوده به ویروس است، بنابراین راه‌های پیشگیری از این بیماری نیز شست‌وشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون، خودداری از دست دادن و روبوسی کردن، پوشاندن دهان و بینی هنگام سرفه و عطسه، رعایت فاصله حدود یک متری با بیمار، خودداری از خوردن غذاهای نیم‌پز و دوری از تماس با حیوانات است. همچنین راهکارهایی که سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود مانند خوردن میوه و سبزیجات تازه و انجام ورزش در حد متعادل می‌تواند کمک‌کننده باشد.

وی با تأکید بر اینکه همکاران در صورت ابتلا به بیماری برای جلوگیری از گسترش آن از رفتن به محل کار جداً خودداری کنند، ادامه می‌دهد: یکی از ویژگی‌های این بیماری قابلیت گسترش بالای آن است و از آنجا که حدود ۸۰ درصد مبتلایان علایم خفیف دارند، اگر مراعات نکنند به‌راحتی می‌توانند بیماری را منتقل کنند، بقیه بیماران دچار علایم شدیدتر تنفسی می‌شوند و برخی از آنها نیاز به بستری در بخش‌های ویژه پیدا می‌کنند و تنها حدود ۲ درصد فوت می‌شوند.