:
كمينه:۲۲.۷۹°
بیشینه:۲۳.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
اونس جهاني طلا در بالاترين قيمت در 7 سال اخير

اونس جهاني طلا به 1640 دلار رسيد

در بازار طلا و سكه با اعلام اونس طلاي جهاني به قيمت 1640دلار و دلار به نرخ 14 هزار و 420 تومان در بازار آزاد، نرخ طلا و سكه به روند افزايش قيمت خود ادامه دادند. مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار 2 ميليون و 388 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 551 هزار و 200 تومان، سكه طرح جديد 5 ميليون و 395 هزار تومان، طرح قديم 5 ميليون و 385 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون 800 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 700 هزار تومان و سكه گرمي نيز 950 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۴۹۷۷۵
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۷
اقتصادگردان-
روزهاي پنجشنبه و جمعه 2 اسفند ماه 98 در بازارهای جهانی نرخ اونس طلا با افزايش كم سابقه به نرخ 1640دلار معامله شد. در بازار آزاد و معاملات نقدي نيز قيمت دلار به 14420 تومان افزايش يافت همچنين هر يورو نيز در بازار آزاد به 15600 تومان رسيد.
همچنين روز جمعه خبرگزاري رويترز گزارش داد:
گروه ويژه اقدام مالي ايران را در ليست سياه FATF قرار داده است، رئيس كل بانك مركزي در واكنش به خبر قرارگيري ايران در ليست سياه FATF گفت:عملکرد بانک مرکزی در یکسال گذشته این اطمینان خاطر را نزد مردم ایجاد کرده که چنین وقایعی، مشکلی برای تجارت خارجی ایران و ثبات نرخ ارز ایجاد نخواهد کرد.
در سامانه سنا  نيز نرخ ميانگين معامله شده ارز براي روز چهارشنبه 30 بهمن 98  را براي دلار 14 هزار و 72 تومان، يورو 15 هزار و 443 تومان، پوند انگليس 18 هزار و 171 تومان، درهم امارات 3 هزار و 862 تومان، لير تركيه را 2 هزار و 430 تومان و يوآن چين 2 هزار و 30 تومان اعلام كرد.
در بازار طلا و سكه نيز، با اعلام اونس طلاي جهاني به قيمت 1640دلار و دلار به نرخ 14 هزار و 420 تومان در بازار آزاد، نرخ طلا و سكه به روند افزايش قيمت خود ادامه دادند.  مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار 2 ميليون و 388 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 551 هزار و 200 تومان، سكه طرح جديد 5 ميليون و 395 هزار تومان، طرح قديم 5 ميليون و 385 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون 800 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 700 هزار تومان و سكه گرمي نيز 950 هزار تومان معامله شد.
هفته استثنایی بازار سکه و طلا
همچنين به اعتقاد نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران، هفته‌ی اخیر یک هفته استثنایی‌ در تاریخ قیمت سکه و طلا بوده است؛ به طوریکه که قیمت انس جهانی به بالاترین حد خود در هفت سال اخیر رسید. دو عامل افزایش بی‌سابقه قیمت انس جهانی و افزایش قیمت ارز در داخل، سبب شد که در هفته‌ای که گذشت، قیمت سکه به اوج خود برسد.
محمد کشتی آرای در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: هفته اخیر استثنایی‌ترین هفته برای قیمت‌ سکه و طلا بوده است. قیمت انس جهانی به بالاترین سطح خود در هفت سال اخیر  رسیده است. قیمت هر اونس جهانی ١۶١٢ دلار تا ١۶١۵ دلار رسید و عصر روز گذشته(پنجشنبه) ١۶١٧ دلار را تجربه کرد. از سال ٢٠١٣ به بعد چنین رقمی را نداشته‌ایم. از سوی دیگر در طول هفته‌ای که گذشت،   افزایش قیمت ارز از ١٣ هزار و ٩۵٠ تا ١۴ هزار و ۵٠٠ تومان نیز از عوامل افزایش قیمت سکه و طلا در بازار داخلی بوده است.
وی افزود: این دو عامل سبب شد که قیمت طلا و سکه به بالاترین سطح خود در چند سال اخیر برسد. در اوایل مهر ماه سال گذشته که بحران قیمت ارز و طلا را داشتیم، بالاترین قیمت سکه به پنج  میلیون و ۴٠٠ هزار تومان رسید اما روز گذشته‌ این رکورد شکسته شد و سکه به بالای پنج میلیون و ۴۵٠ هزار تومان هم رسید. هر گرم طلای ١٨ عیار نیز به بالاترین قیمت خود به طور میانگین به ۵۴٩ هزار تومان رسید.
وی با بیان اینکه تقاضا در بازار داخل به شدت کاهش یافته است؛ تصریح کرد: بازار به شدت با رکود همراه است؛ چراکه عمدتاً قیمت سکه دارای حباب منفی است. اگر تقاضا در بازار وجود داشت همچون سال گذشته، طبیعتاً روی قیمت سکه  حباب ایجاد شده بود. عرضه زیاد است اما تقاضایی در بازار وجود ندارد.
طلا گرانتر می‌شود
از سوي ديگر، قیمت طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی با تقاضا برای خرید این فلز به عنوان دارایی مطمئن، به بالاترین رکورد در هفت سال اخیر صعود کرد و به سوی بزرگترین رشد هفتگی و ماهانه پیش رفت.
به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۴ درصد افت کرد و به ۱۶۲۵ دلار و پنج سنت رسید. بهای معاملات این بازار از ابتدای هفته جاری تاکنون ۲.۵ درصد رشد کرده که بزرگترین رشد هفتگی از سوم ژانویه است.
در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۴ درصد افزایش، در ۱۶۲۷ دلار و ۴۰ سنت ایستاد. کره جنوبی ۵۲ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا را گزارش کرد که شمار بیماران مبتلا در این کشور را به ۱۵۶ نفر رساند در حالی که ژاپن نخستین مورد مرگ در یک کشتی کروز را گزارش کرد.
بر اساس گزارش رویترز، بازارهای سهام آسیایی تحت تاثیر افزایش موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا  در پکن و کشورهای دیگر که باعث تقاضا برای داراییهای آمریکایی سقوط کردند.

موجودی طلای "اس پی در آر گلد تراست" که بزرگترین صندوق سرمایه گذاری تحت پشتوانه طلا در جهان است، روز پنج شنبه ۰.۲۵ درصد رشد کرد و به ۹۳۳.۹۴ تن رسید که منعکس کننده تقاضای بالا برای طلا در میان سرمایه گذاران است. به گفته وانگ تائو، تحلیلگر فنی رویترز، هر اونس طلا ممکن است به محدوده ۱۶۳۹ تا ۱۶۶۷ دلار صعود کند.
در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیم برای تحویل فوری ثابت بود و در ۲۶۸۹ دلار و شش سنت ایستاد. هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۵ درصد افزایش، ۱۸ دلار و ۴۴ سنت معامله شد. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد افزایش، ۹۸۰ دلار بود.
قیمت طلا در معاملات روز پنج شنبه بازار جهانی تحت تاثیر اقدامات محرک اقتصادی چین برای تعدیل پیامدهای منفی اپیدمی کرونا اندکی کاهش پیدا کرد اما همچنان نزدیک به بالاترین رکورد خود در هفت سال اخیر قرار دارد.
هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۱ درصد افت کرد و به ۱۶۰۹ دلار و ۵۹ سنت رسید. بهای معاملات این بازار روز گذشته تا مرز ۱۶۱۲ دلار و ۶۲ سنت پیش رفته بود که بالاترین رکورد از ۲۵ مارس سال ۲۰۱۳ بود. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا ثابت بود و در ۱۶۱۲ دلار و ۲۰ سنت ایستاد.
بازارهای سهام آسیایی تحت تاثیر کاهش موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا و انتظارات برای اقدامات محرک اقتصادی بیشتر از سوی چین، اندکی صعود کردند. کمیسیون سلامت استان هوبی چین اعلام کرد تا روز چهارشنبه ۳۴۹ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا وجود داشته که در مقایسه با ۱۶۹۳ مورد در روز سه شنبه کمتر بوده است.
بر اساس گزارش رویترز، همان طور که بازار پیش‌بینی کرده بود، چین نرخ بهره وام دهی را به منظور حمایت از رشد اقتصادی در برابر اثرات منفی شیوع ویروس کرونا کاهش داد. جزئیات نشست سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا هم نشان داد سیاستگذاران آمریکایی خوش بینی محتاطانه ای درباره امکان ثابت نگه داشتن نرخهای بهره در سال میلادی جاری دارند. با این حال به ریسکهای جدیدی که بر اثر شیوع ویروس کرونا ایجاد شده اند، اشاره کرده‌اند.

نرخهای بهره پایینتر به نفع طلا است زیرا هزینه نگهداری این فلز که سوددهی ندارد را کمتر کرده و جذابیت سرمایه‌گذاری در آن را تقویت می کند.
دلار آمریکا که یک ارز مطمئن در شرایط ابهامات اقتصادی و سیاسی به شمار می رود، از بالاترین رکورد سه سال اخیر که روز چهارشنبه به آن صعود کرده بود، عقب نشینی کرد.
دلار بر قله سه ساله
در خبري ديگر، شاخص دلار در آستانه فتح کانال ۱۰۰ واحد قرار گرفت. به گزارش رویترز، در جریان معاملات روز پنج شنبه تقاضا برای خرید دلار به طرز کم سابقه‌ای افزایش یافت و اسکناس سبز به بالاترین سطح خود از اواسط سال ۲۰۱۷ رسید.   روند رشد ضعیف اقتصادی کشورهای اروپایی کماکان ادامه دارد؛ آلمان به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپایی با کاهش شدید رشد مواجه شده و در فرانسه نیز اعتراضات به لایحه جنجالی اصلاح بازنشستگی ادامه دارد.
در انگلیس نیز پس از کناره گیری چند وزیر از جمله ساجد جاوید، وزیر دارایی و چهره کلیدی بودجه این کشور از سمت خود، اکنون نوبت به استعفای مشاور ارشد نخست وزیر رسید. هم‌چنین اختلافات داخلی در دولت ائتلافی ایتالیا و احتمال برگزاری مجدد انتخابات در این کشور به نگرانی‌ها از تشدید بحران بدهی این کشور دامن زده است.
به دنبال خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در ژانویه امسال و نزدیک شدن به موعد مذاکرات در خصوص تعیین چگونگی روابط آینده، به نظر می رسد باید منتظر یک دوره پر تنش باشیم. دیوید فورست، مشاور نخست وزیر انگلیس در امور اروپایی گفت: از این که روابط تجاری مان با اتحادیه اروپا دچار تنش‌هایی شود واهمه نداریم. ما چیز زیادی از آن ها نمی خواهیم فقط می خواهیم تجارت آزادی مشابه بقیه کشورها با اتحادیه اروپا داشته باشیم.
 دولت انگلیس به رهبری بوریس جانسون اکنون کار بسیار سختی برای احیای رشد اقتصادی و هم چنین رسیدن به توافق با اتحادیه اروپا بر سر چگونگی روابط دو طرف در آینده خواهد داشت. انتظار می‌رود که دست کم یک سال دوره گذار در نظر گرفته شود و روابط دو طرف به شکل کنونی باقی بماند. به گفته فورست، انگلیس قصد تمدید دوران گذار را ندارد.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس خواستار داشتن روابطی مشابه کانادا با اتحادیه اروپا شده اما یکی از مسئولان ارشد اتحادیه اروپا گفته است این اتحادیه تن به شرایطی مشابه روابط با کانادا برای انگلیس نخواهد داد و این توافق مد نظر یک رویای خیالی است. اورسلا فون در لین، رئیس کمیسیون اروپا نیز گفته است امضای هر پیمان تجارت آزاد با انگلیس مستلزم مطمئن شدن اتحادیه از رعایت قوانین ضد دامپینگ توسط انگلیس خواهد بود.
 انتظار می‌رود پیامدهای برگزیت به تدریج بر روی اقتصاد انگلیس و کشورهای اروپایی آشکار شود، هر چند که انتظار نمی‌رود بانک مرکزی اروپا دست کم در کوتاه مدت تغییر زیادی در سیاست‌های پولی خود ایجاد کند. اقتصاد انگلیس به تدریج در حال وارد شدن به رکود است تا جایی که مرکز آمار انگلیس رشد اقتصادی این کشور در ماه دسامبر را تنها ۰.۱ درصد اندازه‌گیری کرده است.
از سوی دیگر به دنبال افزایش تعرفه روی محصولات ایرباس از ۱۰ درصد به ۱۵ درصد و تهدید وزارت خزانه داری این کشور به اعمال تعرفه‌های بیشتر بر روی محصولات اروپایی در صورت نرسیدن به توافق تجاری، یورو بیش از پیش در موقعیتی ضعیف قرار گرفته است. هم‌چنین نگرانی‌ها از تاثیرگذاری ویروس کرونا بر روی رشد اقتصادی‌منطقه یورو باعث شده است تا ارز واحد اروپایی ضربه دیگری دریافت کند.  
جونیچی ایشی کاوا، استراتژیست ارشد بازار ارز در موسسه" آی جی سکیوریتیز" گفت: یورو اکنون در کانال مهمی قرار دارد و به نظر نمی‌رسد در کوتاه مدت شانسی برای تقویت محسوس در برابر دلار داشته باشد چرا که از نظر بنیادی شرایط منطقه یورو بد تر شده است.
اگرچه برای پنجمین روز متوالی روند شیوع ویروس کرونا در چین کاهشی بود اما تلفات ناشی از این ویروس کماکان ادامه دارد و اکنون شمار قربانیان به بیش از ۲۱۲۲نفر و شمار مبتلایان از ۷۵ هزار نفر عبور کرده است. با مرگ دو مبتلا به کرونا در ایران، نخستین مرگ ناشی از کرونا در خاورمیانه نیز به ثبت رسید. پیش‌تر ویروس کرونا نخستین قربانی خود را در اروپا در فرانسه گرفته بود.
خبرگزاری بلومبرگ از برنامه ریزی مقامات چینی برای تزریق نقدینگی بیشتر به بازارها در صورت لزوم خبر داده است. بانک مرکزی چین نیز برای جلوگیری از ریزش بیش‌تر بازارها به تزریق بیش از ۲۴۰ میلیارد دلار نقدینگی اقدام کرده که این اقدام اندکی در تقویت ارزش یوان موثر بوده است. پیشتر شکسته شدن محدوده مقاومتی مهم هفت یوانی در برابر هر دلار موجب نگرانی از ریزش بازارهای مالی در چین شده بود.

مو سیونگ، تحلیل گر بازار ارز در بانک مرکزی سنگاپور گفت: یک نوع جنگ احساسی در معاملات به چشم می‌خورد که در آن معامله گران نمی‌توانند نگرانی خود را مخفی نگه دارند. خیلی مهم است که چین برای حمایت از اقتصادش چه کاری انجام دهد و حمایت قوی باعث خواهد شد تا بازارها مجددا اوج بگیرند.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با صعود ۰.۴۴ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۹.۶۷۲ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۱۶۳ دلار اعلام شد.
 رقابت‌های انتخاباتی درون حزبی آمریکا اکنون به ایستگاه دوم رسید و با شمارش آرای ایالت نیوهمپشایر مشخص شد برنی سندرز و پت بوتیجج، برندگان انتخابات داخلی دموکرات ها هستند. پیش‌تر در ایالت آیوا نیز نتایج مشابهی به دست آمده بود و الیزابت وارن و جو بایدن، نامزدهای اصلی حزب دموکرات عملکرد ناامیدکننده‌ای داشتند. ایستگاه بعدی انتخابات درون حزبی ایالت نوادا خواهد بود. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قرار است در ماه نوامبر امسال برگزار شود.
در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با افت ۰.۶۷ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۹۰۴ دلار مبادله شد. یورو ۰.۰۴ درصد پایین رفت و با باقی ماندن در کانال ۱.۰۷  به ۱.۰۷۹۱ دلار رسید. همچنین نرخ برابری هر دلار آمریکا معادل ۱.۳۲۳۲ دلار کانادا اعلام شد. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۹۹۵ دلار سنگاپور مبادله شد.
تحلیل‌گران بانک "میتسوبیشی" ژاپن در یادداشتی نوشتند: با توجه به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و کاهش رشد اقتصادی کشورهای منطقه یورو از جمله آلمان و فرانسه، بانک مرکزی اروپا احتمالا ناچار به اتخاذ سیاست‌های انبساطی بیشتری خواهد بود و این مساله می تواند  یورو را بیش از پیش رو به پایین سوق دهد.
در حوزه تجاری نیز پس از ۱۷ ماه جنگ تجاری سرانجام دو اقتصاد بزرگ جهان به توافقی اولیه بر سر آتش‌بس رسیدند و نخست وزیر چین با سفر به واشنگتن به همراه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا فاز نخست توافق را امضا کرد. چین از کاهش تعرفه واردات ۸۵ میلیارد دلار از محصولات آمریکایی به این کشور به عنوان بخشی از تعهدات فاز نخست توافق خبر داده است.

انتظار می‌رود به تدریج روند بازگشایی شعبات شرکت‌های بزرگ خارجی در چین آغاز شود. خودروسازی تویوتا اعلام کرده است تولیدات خود را در چین از هفته دیگر مجددا آغاز خواهد کرد. با این حال هنوز بسیاری از پروازهای بین المللی به چین متوقف هستند.
در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۱.۲۹درصد افزایش به ۱۱۱.۴۷۹۵ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۵۰۴۸ دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۱۴۷ یوان چین اعلام شد.
تقاضای کم سابقه برای اوراق قرضه دلاری
همچنين وزارت خزانه‌داری آمریکا از رسیدن تقاضای خرید اوراق قرضه دلاری به بالاترین سطح هفت سال اخیر خبر داد.
به گزارش رویترز، با اعمال سیاست نرخ بهره منفی در ژاپن و منطقه یورو، اکنون تقاضا برای خرید اوراق دلاری افزایش پیدا کرده تا جایی که طبق اعلام وزارت خزانه داری آمریکا، میزان خرید اوراق قرضه دلاری به بالاترین سطح هفت سال اخیر خود رسیده است.
در دوازده ماه منتهی به دسامبر سرمایه‌گذاران خارجی در مجموع ۶.۶۹۶ تریلیون دلار اوراق قرضه وزارت خزانه داری را خریداری کرده اند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه منتهی به ماه قبل ۴۲۵ میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است. در بین کشورهای مختلف بیشترین افزایش خرید این اوراق مربوط به ژاپنی ها با ۱۱۵ میلیارد دلار افزایش و منطقه یورو با ۱۰۰ میلیارد دلار افزایش بوده است.
گنادی گلدبرگ، استراتژیست نرخ گذای در موسسه " تی دی سکیوریتیز" گفت: بحث میزان بازدهی اوراق در این تغییر محسوس، کاملا مشهود است. بیشترین افزایش خرید مربوط به ژاپن و منطقه یورو بوده که در هر دو منطقه نیز سیاست نرخ بهره منفی اعمال می شود.
ژاپن اکنون ۱.۱۵۴ تریلیون دلار اوراق قرضه وزارت خزانه داری آمریکا را در اختیار دارد که بیش از هر کشور دیگری در جهان است. چین با در اختیار داشتن ۱.۰۶۹ تریلیون دلار اوراق در رده دوم قرار دارد هر چند که برای ششمین ماه متوالی مجموع اوراق در اختیار این کشور روندی نزولی را طی کرده و نسبت به ماه قبل ۵۴ میلیارد دلار افت کرده است.
بر مبنای ماهانه نیز در ماه دسامبر سرمایه گذاران خارجی ۴۱.۰۷ میلیارد دلار اوراق قرضه دلاری خریداری کرده‌اند که از اوت ۲۰۱۸ بی سابقه بوده است. هم‌چنین در همین ماه سرمایه گذاران خارجی ۲۲.۱۵ میلیارد دلار سهام در بازار آمریکا خریده اند که نسبت به ماه قبل بیش از ۲.۵ برابر شده است. از سوی دیگر نیز ۱۸.۷ میلیارد دلار سهام توسط اتباع خارجی در بازارهای این کشور به فروش رسانده شده است.