:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

موافقت بورس با افزایش ۵۲۰۰ میلیاردی سرمایه هلدینگ خلیج‌فارس

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با بیان این‌که پیشنهاد هلدینگ افزایش سرمایه ۵۸۵۰ میلیارد تومانی بود، اظهار کرد: بورس با افزایش سرمایه ۵۲۰۰ میلیارد تومانی موافقت کرد.
کد خبر: ۱۴۹۷۵۵
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۹
اقتصادگردان- جعفر ربیعی امروز (چهارشنبه) در مراسم مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس که با حضور تعدادی از سهامداران این شرکت برگزار شد، با بیان این‌که روزی آرزو بود که ارزش کل بازار سرمایه ایران به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برسد، اظهار کرد: در حال حاضر سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس از ۱۰۳ هزار میلیارد تومان هم گذشته است. ارزش بازار این هلدینگ به هفت میلیارد تومان رسیده است که البته قیمت واقعی هلدینگ بیش از این رقم است.

وی ادامه داد: میزان تولید هلدینگ در ۱۱ ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال علی‌رغم تحریم‌ها و مشکلاتی که در زمینه‌ تامین خوراک وجود داشت، افزایش پیدا کرده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری به ۱۰۳ برسد.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با بیان این‌که در مجمع عمومی عادی قول دادیم ۶۹ تومان به ارزش سرمایه ببریم و سرمایه شرکت را از ۹۱۵۰ میلیارد تومان به ۱۵ هزار میلیارد تومان برسانیم، ادامه داد: آخرین افزایش سرمایه هلدینگ از ۵۰۰۰ میلیارد تومان به ۹۱۵۰ میلیارد تومان بود که دی‌ماه سال گذشته رخ داد.

جزئیات استفاده از افزایش سرمایه هلدینگ خلیج‌فارس

ربیعی در مورد این‌که افزایش سرمایه هلدینگ در کجا استفاده شده است، ادامه داد: طرح بیدبلند از ۵۷ درصد به ۹۷ درصد رسیده و امسال گاز تزریق خواهد شد. برای این پروژه ۳.۵ میلیارد دلار هزینه شده است. همچنین میزان پیشرفت پروژه اوره - آمونیاک هنگام از ۴۱ درصد به ۷۵ درصد و همچنین میزان پیشرفت پروژه متانول آپادانا از ۲۶ درصد به ۴۱ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: پروژه لودگان نیز به مراحل آخر خود رسیده و امسال به مرحله‌ی تولید محصول می‌رسد. پروژه ایلام نیز ۹۶ درصد پیشرفت داشته و محصول آزمایشی اوایل سال آینده و محصول تجاری در خردادماه سال آینده از آن تولید خواهد شد.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با بیان این‌که بازدهی سهام شرکت خلیج فارس ۱۲۸ درصد بوده است، اظهار کرد: این به این معنی است که هر فردی که سهام شرکت را سال گذشته خریده آن سهام ۲.۲ برابر شده است.

موافقت بورس با افزایش سرمایه ۵۲۰۰ میلیارد تومانی هلدینگ

ربیعی در ادامه با بیان این‌که پیشنهاد هلدینگ برای افزایش سرمایه ۵۸۵۰ میلیارد تومان بود، تصریح کرد: بورس با ۵۲۰۰ میلیارد تومان موافقت کرد، یعنی ۶۹ تومان پیشنهادی ما ۵۷ تومان خواهد شد.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس ادامه داد: قرار است ۲۲۶۰ میلیارد تومان از ۵۲۰۰ میلیارد تومانی که با آن موافقت شده سهم افزایش سرمایه در شرکت‌های تابعه شود و ۲۱۲۰ میلیارد تومان خرج دارایی‌ها در شرکت‌های تابعه شود، یعنی سرمایه را به دارایی تبدیل می‌کنیم. ۸۲۰ میلیارد تومان به بدهی‌ها اختصاص خواهد یافت.

تعیین تکلیف بدهی‌های هلدینگ خلیج فارس

وی در ادامه با بیان این‌که هلدینگ خلیج فارس بدهی‌های کلانی به نفت و ان پی سی داشت، اظهار کرد: ظرف دو سال گذشته بدهی‌ها تعیین تکلیف شد و آغاز پرداخت خواهیم کرد. شب گذشته با شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای تسویه بدهی‌ها به توافق رسیدیم.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با تاکید بر این‌که شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس یک شرکت توسعه‌ای است، گفت: نباید از این شرکت انتظار سود کلان داشت.

برنامه آتی هلدینگ خلیج‌فارس

ربیعی در ادامه در مورد برنامه‌های آتی هلدینگ خلیج فارس توضیح داد: امسال پروژه‌های لردگان، ایلام و پالایشگاه گاز بیدبلند به بهره‌برداری می‌رسد. در سال ۱۳۹۹ شیرین‌سازی سبک پتروشیمی بوعلی سینا و آمونیاک هنگام راه‌اندازی خواهد شد. همچنین بخش دوم پروژه جمع‌آوری فلر که خوراک بیدبلند را تضمین می‌کند، راه‌اندازی می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین در سال ۱۳۹۹ فاز اول گاز یادآوران خلیج فارس راه‌اندازی می‌شود. در سال ۱۴۰۰ نیز پروژه آپادانا را خواهیم داشت. هنگام و آپادانا دو پروژه خوراک گاز هستند و باعث می‌شوند هلدینگ از نظر خوراک متعادل‌تر شود. در سال ۱۴۰۰ واحد آتش گرفته بوعلی سینا، صدف عسلویه، بندر امام خمینی (ره)، کارون، افزایش ظرفیت تندگویان برای تولید پت و تکمیل زنجیره ایلام و پتروشیمی گچساران اتفاق خواهد افتاد و در سال ۱۴۰۱ باید پایین‌دست گچساران را تامین کنیم.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با بیان این‌که از سال ۱۴۰۲ به بعد جهش سوم پتروشیمی رخ خواهد داد، اظهار کرد: در آن سال فاز دوم یادآوران، اتیلن اوکساید اندیمشک، پتروشیمی گیلان، پتروشیمی هرمز که یک مگا پروژه است و از بندر امام خمینی (ره) هم بزرگتر خواهد بود، پتروشیمی همت، طرح الفین جنوب در ماهشهر، پروپیلن از پروپان در پایین دست پارس، مکران چابهار و سنقر در دست اجرا قرار خواهد گرفت.

ربیعی با تاکید بر این‌که در سال ۱۳۹۸، هیچ کدام از شرکت‌های هلدینگ زیان‌ده نبود، تصریح کرد: راه‌اندازی پروژه‌های لردگان، ایلام و بیدبلند و همچنین بخشی از جمع‌آوری گازهای فلز ظرفیت تولید هلدینگ خلیج فارس را شش میلیون تن افزایش می‌دهد.