:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

خطر توقف تولید صنایع پتروشیمی منتفی شد

عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت از منتفی شدن خطر توقف تولید در صنایع پتروشیمی ایران در شرایط تحریم به دلیل بومی سازی ساخت و ارائه خدمات دو تجهیز استراتژیک مجتمع های پتروشیمی خبر داد.
کد خبر: ۱۴۹۷۴۳
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۶
اقتصادگردان- حسین خطیبی امروز در نشستی خبری با بیان اینکه ژاپنی‌ها از حدود ۱۰ سال قبل همکاری، فروش و ارائه خدمات اکسترودرها را به صنعت پتروشیمی ایران متوقف کرده و حتی در دوره برجام هم حاضر به از سرگیری همکاری‌ها نشده‌اند، اما اکنون در این حوزه کوچکترین مشکلی وجود ندارد، اظهار کرد: اکسترودرها یک تجهیز مهم و استراتژیک در واحدهای پلیمری صنعت پتروشیمی بوده که هم اکنون بدون نیاز به حضور خارجی ها در این حوزه هم انواع خدمات فنی شامل تعمیرات، تعمیر قطعه و ساخت تجهیز به شرکت های پتروشیمی ارائه می شود.

وی  از بومی سازی طراحی و ساخت اکسترودرهای مورد نیاز صنایع پتروشیمی خبر داد و افزود: کمپرسورها قلب تولید در مجتمع های پتروشیمی هستند که شرکت های ژاپنی و آلمانی با افزایش تحریم های غیرقانونی فروش و ارائه هرگونه خدمات جانبی، تامین قطعات یدکی را به صنعت پتروشیمی ایران متوقف کرده اند.

خطیبی با بیان اینکه با توقف ارائه خدمات پیش بینی می شد در یک دوره ۳ تا ۵ ساله شاهد کاهش و توقف تولید در اکثر مجتمع های پتروشیمی کشور باشیم، گفت: این در حالسی است که در شرایط فعلی تمامی خدمات جانبی شامل تعمیرات، تامین قطعات یدکی، ساخت، راه اندازی و گارانتی های فنی توسط متخصصان داخلی به شرکت های پتروشیمی ارائه می شود و مدیران پتروشیمی نگرانی بابت کمپرسور ندارند.

این عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با بیان اینکه شرکت هایی همچون میتسوبیشی ژاپن، اطلس کپکو و زیمنس آلمان به عنوان مهمترین تامین کنندگان و ارائه خدمات کمپرسورها همکاری خود را با صنایع پتروشیمی ایران به بهانه تحریم متوقف کرده‌اند، گفت: هم اکنون در کنار ارائه تمامی خدمات به دانش فنی طراحی و ساخت کلاس های مختلف کمپرسورها دست یافته ایم.

وی با بیان اینکه ژاپنی ها از حدود ۱۰ سال قبل همکاری از زمان تحریم هسته‌ای فروش و ارائه خدمات اکسترودرها را به صنعت پتروشیمی ایران متوقف کرده و حتی در دوره برجام هم حاضر به ازسرگیری همکاری ها نشده اند، تاکید کرد: اکنون در این حوزه کوچکترین مشکلی وجود ندارد به طوری که به عنوان مثال در شرکت های پتروشیمی جم، مارون، شازند و ... این تجهیزات تامین و بدون حضور خارجی ها بدون کوچکترین مشکلی در حال فعالیت است.

این عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت هزینه طراحی و ساخت داخلی کمپرسورها و دستگاه‌های اکسترودر مورد نیاز در صنایع پتروشیمی ۵۰ درصد کمتر از نمونه خارجی عنوان و اظهار کرد: در کنار کاهش وابستگی و ریسک تولید در صنایع پتروشیمی زمینه اشتغال آفرینی پایدار و صرفه جویی قابل توجه ارزی هم فراهم شده است.