:
كمينه:۱۶.۷۹°
بیشینه:۱۹.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۱
رییس سازمان بورس:

هیچ کس نمی‌تواند بازار سرمایه را تضمین کند، اعمال اصلاحات در بازار برتر

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر این‌که هیچ کس نمی‌تواند بازار سرمایه را تضمین کند و سرمایه‌گذاران نباید به شایعات توجه کنند، از اعمال اصلاحاتی روی بازار برتر خبر داد.
کد خبر: ۱۴۹۷۳۶
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۶
اقتصادگردان- شاپور محمدی امروز (چهارشنبه) در مراسم اختتامیه معاملات الگوریتمی بازار سرمایه با اشاره به این‌که معاملات الگوریتمی از حدود سه سال پیش به بازار سرمایه اضافه شده است، گفت: در این معاملات تیم‌های جوان دانشگاهی در رشته‌های مختلف الگوریتم‌های کامپیوتری می‌نویسند که خرید و فروش سهام را به صورت اتوماتیک انجام می‌دهند و سودهایی که کسب می‌کنند واقعی است. امسال ۲۷ تیم از بین ۶۵ تیم انتخاب شدند.

وی ادامه داد: هدف سازمان بورس این است که معاملات الگوریتمی برای همه اشخاص حقیقی کشور مجاز اعلام شود، البته در حال حاضر صندوق‌های بازار مجازند از این الگوریتم‌ها استفاده کنند و امیدوارم شاهد ارتقای سواد مالی در بازار سرمایه باشیم.

سهامداران به سودآوری شرکت‌ها توجه کنند، نه رشد شاخص

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه با بیان این‌که سهامداران نباید به شایعات توجه کنند، اظهار کرد: از همه خواهش می‌کنم مبتنی بر تحلیل خرید و فروش کرده و به سودآوری شرکت‌ها توجه کنند که اگر شرکتی رشد قیمت نداشت بتواند در مجامع سالانه شرکت سود خود را دریافت کند.

محمدی ادامه داد: همچنین پرتفو و سبد دارایی نیز تشکیل دهند و اگر سهمی خرید و فروش می‌کنند بخشی از منابع را روی اوراق با درآمد ثابت بگذارند. همچنین سهامداران صندوق‌ها را در اولویت خود قرار دهند و آموزش‌های لازم را ببینند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر این‌که هیچ‌کس نمی‌تواند بازار سرمایه را تضمین کند، توضیح داد: سهامداران به حرف هیچ‌کس گوش ندهند، زیرا هیچ‌کس نمی‌تواند بازار سرمایه را تضمین کند. بازار شرایط خود را دارد و ممکن است یک سهم در مقطعی رشد و در مقطعی سقوط کند. هر فردی که وارد سرمایه می‌شود باید مبتنی بر اصول و آموزش وارد شود تا سرمایه خود را از دست ندهد.

رشد شاخص بازار به دلیل حجم نقدینگی بالا است

وی با بیان این‌که بازار سرمایه به تحولاتی که در اقتصاد کلان کشور، صنایع، شرکت‌ها و تحولات سیاسی بین‌المللی واکنش نشان می‌دهد، اظهار کرد: شاخص بازار از اتفاقات مذکور متاثر می‌شود.

شافعی ادامه داد: یکی از دلایلی که شاخص رشد کرده حجم نقدینگی بالا در کشور است. این‌که آیا این حجم از نقدینگی در بازار باقی بماند یا خیر سوالی نیست که کسی بتواند به آن پاسخ بدهد. بهتر است سرمایه‌ گذاران استراتژی خود را طوری بچینند که در صورتی که نقدینگی پایدار بود یا نبود، بتواند از سود شرکت‌ها استفاده کنند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: بنابراین به جای این‌که همه سعی کنند شاخص را پیش‌بینی کنند بهتر است استراتژی‌های درستی را انتخاب کنند.

وی در مورد استراتژی‌های درست اظهار کرد: منظور از استراتژی درست تنوع‌بخشی و همچنین ورود به صندوق‌هاست. شاخص از متاثر از عوامل بسیار متعددی است که نهاد ناظر هم در مورد آن نباید اعلام نظر کند.

معرفی نماد برای اعمال فروش تعهدی توسط بورس تهران و فرابورس

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این‌که فروش تعهدی روی کدام نهادها اجرایی می‌شود، گفت:‌ معرفی نمادها در اختیار بورس تهران و فرابورس بوده که آنها نمادها را براساس اصولی انتخاب کرده‌اند که چهارم اسفندماه که فروش تعهدی اجرایی می‌شود این نمادها را اعلام خواهند کرد.

انجام اصلاحات روی بازار برتر

شافعی در پاسخ به سوال دیگر در مورد چرایی اجرایی نشدن بازار برتر در سال جاری نیز اظهار کرد: قرار است اصلاحاتی روی ابعاد تعریف بازار برتر انجام شود بعد از انجام اصلاحات تحت عنوان بازار برتر یا عناوین دیگر اجرایی خواهد شد. سازمان بورس مشوق‌هایی را در آینده دنبال می‌کند.

وی تاکید کرد: ماهیت بازار برتر تغییر نمی‌کند فقط در برخی عناصر و المنت‌هایی در تعریف بازار برتر وجود دارد تغییراتی ایجاد خواهد شد.