:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
مرتضوی:

سیاست‌های ریاضتی قیمت زمین‌ها را افزایش می‌دهد، حمایت بنیاد مستضعفان از طرح‌های دانش‌بنیان

رئیس سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان کشور با بیان اینکه این صحبت که مزایده‌های بنیاد مستضعفان، قیمت زمین‌ها را افزایش می‌دهد، گفت: عدم عرضه و به مزایده نگذاشتن زمین‌ها و تقاضای زیاد باعث ایجاد قیمت نامتعادل می‌شود.
کد خبر: ۱۴۹۷۳۴
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶
اقتصادگردان- سید صولت مرتضوی، امروز چهارشنبه 30 بهمن، در نشست خبری با اصحاب رسانه خراسان جنوبی اظهار کرد: به استناد قوانین و حسب اساسنامه بنیاد مستضعفان همانطوری که از نامش مشخص است، رسالتش خدمات‌رسانی به محرومان و مستضعفان در چارچوب الگوهای تبیین شده است.

وی افزود: عمده امکاناتی که در اختیار بنیاد مستصعفان است اموال و املاکی است که در قبل از انقلاب از منابع عمومی و غاصبانه در اختیار برخی از دولتمردان بوده است و به اعتبار احکام دادگاه‌ها مدیریت و بهره‌برداری از آن‌ها در اختیار بنیاد قرار گرفته است.

رئیس سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان کشور تصریح کرد: خراسان جنوبی و شهرستان بیرجند نیز یکی از استان‌هایی است که بخشی از اموال و دارایی‌های مصادره شده از حکام رژیم غاصب گذشته در آن در اختیار بنیاد است.

مرتضوی با اشاره به حدود این املاک و کیفیت بهره‌برداری از آن‌ها، افزود: املاکی که در اختیار بنیاد مستضعفان قرار دارد به چند بخش تقسیم می‌شود؛ بخشی ابنیه تاریخی است که بنیاد آن‌ها را مرمت و بازسازی و بخشی را به دستگاه‌های بهره بردار واگذار کرده و بخشی را صیانت و حفاظت می‌کند.

وی ادامه داد: بخش دیگری از املاک، املاک کشاورزی است که به رغم مشکلاتی که پیرامون تامین آب وجود دارد، بنیاد با بهره مندی از تکنولوژی مدرن، آبیاری نوین و مکانیزه کردن املاک کشاورزی بهره‌وری و برداشت در سطح و اشتعالزایی را افزایش داده است.

رئیس سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان کشور بیان کرد: بخشی از املاک در محدوده خدماتی شهرها قرار دارند که حسب کاربری‌هایی که در پهنه‌های طرح جامع تعریف شده و بارگذاری‌هایی که در اجرای طرح‌های تفصیلی تهیه شده برای آن‌ها کاریری تعریف شده است.

مرتضوی با بیان ابنکه عمده ترین اموال بنیاد کاربری عمونی دارند که به دستگاه‌های بهره بردار مانند آموزش و پرورش، دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه بیرجند واگذار می‌کند، افزود: بخشی از املاک در اختیار کمیته امداد و بهزیستی برای تامین مسکن محرومان و همچنین در اختیار طرح تعریض خیابان‌ها قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به املاکی که کاربری مسکونی، توریستی و یا تجاری دارند، تصریح کرد: املاک همواره در مناظره‌های متناوب در اداره کل اموال و املاک استان با کارشناسی رسمی دادگستری و به نرخ عادلانه به مزایده گذاشته می‌شوند.

رئیس سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان کشور با بیان اینکه منابع درآمدی اساسا برای مناطق محروم هزینه می‌شود، اظهار کرد: حسب گزارشی که اداره کل اموال و املاک تدوین کرده است، از ابتدای مزایده‌های فروش ملک حدود ۳۳۰ مبلیارد تومان فروش صورت گرفته که از این مجموع ۳۰۳ میلیارد تومان در همین استان پروژه عمرانی و خدماتی تعریف و اجرا شده است.

مرتضوی با اشاره به اتخاذ تصمیم بزرگ برای خراسان جنوبی، افزود: در دوره جدید در سفر بهمن ماه رئیس بنیاد مستضعفان کشور به استان شهرستان درمیان به عنوان شهرستان هدف به منظور الگوسازی برای رفع محرومیت به عهده بنیاد قرار داده شد.

وی با بیان اینکه علاوه بر این خدمات، بنا شده که بنیاد در این راستا خدمات ارزنده‌ای را در شهرستان درمیان داشته باشد، افزود: در سفر رئیس بنیاد مستضعفان کشور مطالباتی مطرح شد که باعث شد سفر امروز بنده با هدف اتخاذ تصمیم انقلابی و به نفع مردم صورت گیرد.

رئیس سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان کشور با اشاره به برگزاری جلسات با مسئولان اجرایی استان و ۳۱ دستگاه اجرایی در رابطه با مشکلات در این سفر، اظهار کرد: یکی از مشکلات، تامین زمین برای مسکن نیازمندان بود که قرار است مرتفع شود.

مرتضوی با اشاره به تصمیم برای واگذاری قنوات مربوط به بنیاد مستضعفان به روستائیان و افزایش محدوده خدماتی روستاها و توسعه طرح تعالی روستاها، تصریح کرد: مصوبه ۳۰ بندی اتخاذ شد که تمام مشکلاتی که فراروی استان بود را طی آن حل کردیم.

وی با بیان اینکه در مورد برخی بناهای تاریخی نیز تصمیماتی اتخاذ شد، افزود: ارگ بهارستان به آب منطقه‌ای واگذار شد.

مرتضوی با اشاره به اینکه میانگین رشد قیمت زمین و مسکن در خراسان جنوبی، از میانگین کشوری بالاتر نیست، افزود: عدم عرضه و به مزایده نگذاشتن زمین‌ها، تقاضای زیاد باعث ایجاد قیمت نامتعادل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه وقتی سیاست ریاضتی و انقباضی بر اقتصاد مسکن افزایش می‌یابد قیمت نامتعادل می‌شود، اظهار کرد: چندین سال است محدوده خدماتی شهر بیرجند افزایش پیدا نکرده است و در طی این سال‌ها عدم عرضه، عدم افزایش محدوده خدماتی و مهاجرت بی رویه جمعیت باعث افزایش قیمت در بیرجند شده است.

رئیس سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان کشور با بیان اینکه اقدامات پیشگیرانه در خصوص مهاجرت بی‌رویه و تلاش برای مهاجرت معکوس و یا متعادل از این امر جلوگیری خواهد کرد، بیان کرد: باید سیاست انقباضی در حوزه مسکن را کنار بگذاریم و محدوده شهری را افزایش دهیم.

مرتصوی با بیان اینکه مزایده، حقوقی ترین و منطقی ترین فرآیند است، تصریح کرد: در گذشته تمام درآمدها و عواید فروش زمین‌های بنیاد در استان هزینه شده و در آینده نیز علاوه بر همه درآمدهای استان از سمت فروش املاک باید در استان هزینه شود.

وی با بیان اینکه بخشی از منابع کلان بنیاد در شهرستان درمیان هزینه خواهد شد، ادامه داد: دولت باید براساس شاخص‌ها اعتبارات هر شهرستان را پرداخت کند و بنیاد مستضعفان در کنار دولت فعالیت خواهد کرد.

رئیس سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان کشور با بیان اینکه تمام استان‌های محروم کشور از جمله خراسان جنوبی، خراسان شمالی، ایلام، کهگیلویه و بویر احمد و گلستان و در هر کدام چند شهرستان تحت پوشش بنیاد هستند، افزود: مجموعه دانش بنیان بنییاد از نخبگان در این حوزه حمایت می‌کند و نیز در راستای پرداخت تسهیلات کمک‌های خوبی صورت می‌گیرد.

مرتضوی ادامه داد: علاوه بر آن اگر مجامع دانش بنیانی نیاز به کمک در حوزه املاک داشته باشند به آن‌ها کمک می‌کنیم.

وی افزود: برای تحقق مولفه‌های اقتصاد مقاومتی و کاهش اثرات ظالمانه دشمنان، بنیاد مستضعفان تقویت پروژه‌های دانش بنیان و حمایت از فکرهای خلاق و نخبگان کشور را براساس رهنمودهای رهبری در دستور کار دارد.

رئیس سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان کشور یادآور شد: بنیاد به عنوان بازوی مقام معظم رهبری این رسالت را به بهترین وجه انجام خواهد داد.