:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
رئیس اتاق بازرگانی تهران:

کاهش سرمایه‌گذاری اشتغال را تهدید می‌کند

رئیس اتاق بازرگانی تهران معتقد است سرمایه‌گذاری در کشور از میزان استهلاک کمتر شده و همین مسئله می‌تواند در سال‌های آینده به رشد اقتصادی و اشتغال کشور آسیب بزند.
کد خبر: ۱۴۹۶۹۶
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۹
اقتصادگردان- مسعود خوانساری امروز در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: بررسی از وضعیت سرمایه‌گذاری بین سال‌های ۷۵ تا ۸۴ نشان می‌دهد که نرخ آن بیش از ۳۰ درصد از تولید ناخالص داخلی بوده است. اما این عدد در سال ۹۷ به ۱۸ درصد این تولید کاهش پیدا کرده است که در بلندمدت می‌تواند موضوعی خطرناک برای آینده اقتصاد باشد.

به گفته وی، در شرایطی که به دلیل تحریم‌ها امکان افزایش سرمایه گذاری خارجی وجود ندارد، باید تلاش شود مقدمات سرمایه گذاری داخلی فراهم شود که متاسفانه در سال ۹۸ شرایط برای جذب این سرمایه‌گذاران وجود نداشت.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به برخی آمارهای که از شاخص‌های کلان اقتصادی کشور ارائه شده، توضیح داد: براساس آن چه که از سوی مرکز آمار عرضه شده در ۹ ماهه ابتدایی امسال رشد اقتصادی با احتساب نفت ۷.۶ درصد منفی و بدون نفت صفر درصد بوده است. در حوزه‌های اقتصادی ما با رشد منفی در صنایع و معادن و همچنین خدمات مواجه بودیم و بخش کشاورزی با رشد ۳.۲ و ساختمان با ۹.۶ سهم قابل توجهی در صفر شدن این آمار داشته‌اند.

وی ادامه داد: یکی از اصلی ترین مسائلی که اقتصاد ایران با آن مواجه بوده، بحث نرخ پایین بهره وری است. متاسفانه در ۴۰ سال گذشته این عدد بسیار پایین بوده و در سال ۹۷ در بخش صنعت به منفی ۹ درصد رسیده است. رتبه ما در دو شاخص مبارزه با فساد و بهبود فضای کسب و کار نیز در میان کشورهای دنیا چندان مثبت نیست.

خوانساری با بیان این که در صورت برطرف نشدن برخی از مشکلات کاهش تولید اتفاق خواهد افتاد، بیان کرد: در سال ۹۸ نرخ تورم تولید کننده به حدودا ۶۰ درصد رسید. این در حالی است که همچنان نرخ تسهیلات تولید بسیار بالا است. ما امیدواریم دولت با تصمیم گیری مناسب مانند ترخیص به موقع کالاها از گمرک و جلوگیری از زیان دادن تولید کنندگان، شرایط را برای تداوم فعالیت آنها فراهم کند.