:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
افزايش نرخ ارز در صرافي ها / گرم طلا 541 هزار تومان

بازار ارز در انتظار تصميم گروه اقدام مالي تا پايان بهمن 98 / احتمال تمديد مهلت ايران در تصويب لوايح FATF

در بازار طلا و سكه نيز، با اعلام اونس طلاي جهاني به قيمت 1589 دلار و دلار به نرخ 14 هزار و 450 تومان در بازار آزاد، نرخ طلا و سكه به روند افزايش قيمت خود ادامه دادند. مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار 2 ميليون و 347 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 541 هزار و 800 تومان، سكه طرح جديد 5 ميليون و 265 هزار تومان، طرح قديم 5 ميليون و 240 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون 700 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 630 هزار تومان و سكه گرمي نيز 940 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۴۹۶۸۲
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۱
اقتصاد گردان - فریده شریف زاده 
 روز سه شنبه 29 بهمن ماه 98 در بازارهای جهانی نرخ اونس طلا با 8 دلار افزايش نسبت به روز دوشنبه 1589 دلار معامله شد. در بازار آزاد و معاملات نقدي نيز قيمت دلار همچنان روند صعودي خود را طي مي كند و  به 14450 تومان افزايش يافته است.
هر يورو نيز در بازار آزاد به 15550 تومان رسيد، بهای خرید هر دلار در تابلوی صرافی‌های بانکی با ورود به كانال 14 هزار توماني 14 هزار و 100 تومان و فروش دلار در صرافي ها نيز  14 هزار و 200 تومان درج شد و  نرخ خرید هر یورو نیز 15 هزار و 300 تومان و نرخ فروش آن 15 هزار و 400 تومان معامله شد، قیمت ارز مسافرتی در شعب بانک‌های عامل با احتساب کارمزد بانک مرکزی و بانک عامل نیز به حدود ۱۵ هزار و ۶۵۰ تومان اعلام شده است.



روند افزايش قيمت ها كه از ابتداي هفته جاري آغاز شده متاثر از تحولات مرتبط با پايان يافتن مهلت ايران براي تصويب لوايح چهارگانه و بررسي وضعيت ايران در گروه ویژه اقدام مالی (FATF) است، اين در حالي است كه همتي رئيس كل بانك مركزي بیان اینکه ایران به احتمال قوی به لیست سیاه FATF نمی‌رود، گفت: تصمیم این اجلاس تاثیری در بازار ارز ندارد و برخی از این فضاسازي ها، سوءاستفاده می‌کنند در حالیکه نرخ دلار به زیر ۱۴ هزار تومان برمی‌گردد و افرادی که قصد ورود به بازار ارز را دارند توصیه کرد که ریسک دارایی‌های خود را در نظر بگیرند. وي تاكيد كرد كه نوسانات بازار ارز ادامه‌دار نخواهد بود. برخی به دلیل اجلاس FATF تلاش می‌کنند التهابی در بازار ارز ایجاد کنند، ولی تصمیم این اجلاس تاثیر معناداری در بازار ارز نخواهد داشت. کما اینکه اخیرا هم برخی تلاش کردند و اظهارنظرهای دلالی داشتند مبنی بر اینکه سد مقاومت دلار ۱۴ هزار تومانی شکسته شد اما با مدیریت بانک مرکزی تعادل به بازار ارز برگشت و باز هم این اتفاق می‌افتد.
 از سوي ديگر گروه ویژه اقدام مالی (FATF) وضعيت پاكستان را بررسي كرد و اين كشور با ١٤ امتياز از ٢٧ امتياز اكشن پلن نشان از پيشرفت داشته كه يا وارد ليست سفيد مي شود يا در ليست خاكستري سه تا ٦ ماه مي ماند، و موضوع ايران به زودي در دستور كار اين كارگروه قرار خواهد گرفت، لازم به ذكر است كه اجلاس FATF تا روز جمعه 2 اسفندماه 98 در شهر پاريس ادامه خواهد داشت.
برخي صاحب نظران معتقدند كه رشد 150 توماني  نرخ دلار در يك روز كه معادل 1 درصد قيمت روزهاي اخير است و همچنين رشد 1000 توماني در دو هفته اخير در آستانه نشست گروه اقدام مالي و بررسي وضعيت ايران از نظر لوايح چهارگانه FATF كه شامل كنوانسيون هاي مقابله با پولشويي، جرائم سازمان يافته پالرمو، مقابله با تامين مالي تروريسم CFT مي شود، نشان دهنده آن است كه نرخ ها هيجاني نيست و بازار واكنش شديدي نسبت به احتمال عدم تمديد مهلت ايران ندارد. به عبارت ديگر، احتمال فرصت دوباره اي به ايران قوي است و اين موضوع مي تواند باعث كاهش نرخ دلار و ارز در روزهاي آينده شود.
اما برخي ديگر از فعالان بازار با توجه به قرار گرفتن پاكستان در وضعيت خاكستري و مهلت دوباره به اين كشور، معتقدند كه مواضع اعضاي گروه اقدام مالي در اين نشست، مي تواند احتمال عدم مهلت به ايران را تقويت كند. ضمن اين كه برخي فعالان توليد و تجارت به دنبال خريد ارز، تسويه تسهيلات ارزي خود و ساماندهي مالي شركت ها هستند تا در صورت افزايش نرخ ارز، با هزينه هاي كمتري مواجه شوند و اين موضوع نشان مي دهد كه در صورت تمديد مهلت يا عدم تمديد مهلت ايران در تصويب لوايح چهارگانه، بازهم بايد مي توان انتظار رشد نرخ ارز را داشت.
اين در حاليست كه در مقابل، عده اي ديگر از كارشناسان معتقدند كه با توجه به جذب نقدينگي در بازار سهام و بورس و همچنين كنترل عرضه و تقاضاي ارز در بازار، در هر شرايطي چه تمديد مهلت و چه عدم تمديد مهلت ايران، عامل بنيادين براي رشد هيجاني نرخ ارز وجود ندارد.  با اين اظهار نظرهاي متفاوت بايد ديد كه در اسفند ماه و فروردين ماه، بازار ارز ايران با چه تحولاتي مواجه خواهد شد.
اين كارشناسان مي گويند كه بايد در نظر داشت كه اروپايي ها و اعضاي گروه اقدام مالي تمايلي به همراهي با ترامپ و آمريكا ندارند و نمي خواهند كه فشار حداكثري بر ايران را پيگيري كنند و اين موضوع نيز مي تواند عامل مهمي در تمديد مهلت ايران باشد.

افزايش نرخ در صرافي ها و سنا متناسب با بازار آزاد

از سوي ديگر،  سامانه سنا  نيز نرخ لحظه اي قیمت خرید دلار  14 هزار و 100 تومان و قیمت فروش آن 14 هزار و 200 تومان اعلام شد. همچنين نرخ لحظه اي خريد هر یورو 15 هزار و 300 تومان و فروش آن 15 هزار و 400 تومان معامله شد. از سوي ديگر، سامانه سنا نيز نرخ ميانگين معامله شده ارز براي روز دوشنبه 28 بهمن 98  را براي دلار 13 هزار و 731 تومان، يورو 15 هزار و 173 تومان، پوند انگليس 18 هزار تومان، درهم امارات 3 هزار و 797 تومان، لير تركيه 2 هزار و 393 تومان و يوآن چين را 2 هزار و 90 تومان اعلام كرد.
در بازار طلا و سكه نيز، با اعلام اونس طلاي جهاني به قيمت 1589 دلار و دلار به نرخ 14 هزار و 450 تومان در بازار آزاد، نرخ طلا و سكه به روند افزايش قيمت خود ادامه دادند.  مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار 2 ميليون و 347 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 541 هزار و 800 تومان، سكه طرح جديد 5 ميليون و 265 هزار تومان، طرح قديم 5 ميليون و 240 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون 700 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 630 هزار تومان و سكه گرمي نيز 940 هزار تومان معامله شد.
در بازار ارز رسمي نيز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۶ ارز مانند یورو و پوند کاهش و قیمت ۹ واحد پولی دیگر افزایش یافت؛ نرخ دلار و ۱۱ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای روز «سه شنبه بیست و نهم بهمن ماه ۹۸» ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس به قیمت ۵۴ هزار و ۶۰۰ ریال و هر یورو نیز به نرخ ۴۵ هزار و ۴۹۲ ریال ارزش‌گذاری شد.

طلا هم با دلار همراه شد

از سوي ديگر، قیمت طلا در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی تحت تاثیر تقاضا برای خرید دارایی امن در مواجهه با هزینه‌های اقتصادی اپیدمی ویروس کرونا در چین، به بالاترین حد خود در دو هفته گذشته صعود کرد.
به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۳ درصد رشد کرد و به ۱۵۸۶ دلار و ۱۵ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۲ درصد افزایش، در ۱۵۸۹ دلار و ۲۰ سنت قرار گرفت.
مارگارت یانگ یان، تحلیلگر بازار شرکت "سی ام سی مارکتس" در این باره اظهار کرد: بازارهای آسیا-اقیانوسیه با کاهش گشوده شدند و سرمایه گذاران در حال حاضر به شدت نگران پیامد اقتصادی ویروس کرونا و اعتماد تجار و مصرف کنندگان هستند. اپل هشدار داد که درآمدش در سه ماهه مارس امسال به دلیل مختل شدن تولید در چین به دلیل شیوع اپیدمی ویروس کرونا و تقاضای پایین‌تر بازار چین، کمتر خواهد بود. بنابراین بازار با ریسک گریزی سرمایه گذاران روبرو شده است. اپل یکی از بزرگترین شرکتهای غربی است که از این اپیدمی آسیب دیده است.
گفته می‌شود تاسیسات تولید در چین که آیفون و محصولات الکترونیکی دیگر را تولید می‌کنند در حال بازگشایی هستند اما روند افزایش تولید آنها آهسته‌تر از حد انتظار بوده است. این امر سبب افت شاخصهای سهام آمریکا به همراه آسیایی‌ها شد.
بر اساس گزارش رویترز، شمار قربانیان ویروس کرونا در سرزمین اصلی چین ۹۸ نفر افزایش یافت با این حال روند شیوع این ویروس آهسته شد و تا روز دوشنبه موارد جدید ابتلا به پایین دو هزار نفر رسید. با این همه کارشناسان جهانی هشدار دادند که هنوز زود است بگوییم این اپیدمی مهار شده است.
در این بین چین به تلاشهایش برای تعدیل آسیب اقتصادی این اپیدمی ادامه می‌دهد و بانک مرکزی چین نرخ بهره وام دهی میان مدت خود را کاهش داد.
دلار آمریکا که در شرایط ابهامات سیاسی و اقتصادی به ارز مطمئن تبدیل می‌شود هم در برابر رقیبان بزرگ خود به بالاترین حد در بیش از چهار ماه گذشته صعود کرد.
به گفته جفری هالی، تحلیلگر شرکت OANDA، از نظر فنی طلا ۱۰ دلار با شکستن مقاومت در محدوده ۱۵۹۵ تا ۱۶۰۰ دلار فاصله دارد و اگر طلا بالای این محدود بسته شود، به معنای افزایش بیشتر قیمت در روزهای آتی خواهد بود.
در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد افزایش، ۲۵۳۰ دلار و ۴۱ سنت معامله شد. هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۶ درصد افزایش، به ۱۷ دلار و ۸۷ سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد افزایش، در ۹۷۱ دلار و ۵۰ سنت ایستاد.

ادامه پیشروی دلار

همچنين روند صعودی دلار برای چهارمین روز ادامه یافت. به گزارش رویترز، روند رشد ضعیف اقتصادی کشورهای اروپایی کماکان ادامه دارد؛ آلمان به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپایی با کاهش شدید رشد مواجه شده و در فرانسه نیز اعتراضات به لایحه جنجالی اصلاح بازنشستگی ادامه دارد.
در انگلیس نیز پس از کناره گیری چند وزیر از جمله ساجد جاوید، وزیر دارایی و چهره کلیدی بودجه این کشور از سمت خود، اکنون نوبت به استعفای مشاور ارشد نخست وزیر رسید. هم‌چنین اختلافات داخلی در دولت ائتلافی ایتالیا و احتمال برگزاری مجدد انتخابات در این کشور به نگرانی ها از تشدید بحران بدهی این کشور دامن زده است.
به دنبال خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در ژانویه امسال و نزدیک شدن به موعد مذاکرات در خصوص تعیین چگونگی روابط آینده، به نظر می رسد باید منتظر یک دوره پر تنش باشیم. دیوید فورست، مشاور نخست وزیر انگلیس در امور اروپایی گفت: از این که روابط تجاری مان با اتحادیه اروپا دچار تنش‌هایی شود واهمه نداریم. ما چیز زیادی از آن ها نمی خواهیم فقط می خواهیم تجارت آزادی مشابه بقیه کشورها با اتحادیه اروپا داشته باشیم.
 دولت انگلیس به رهبری بوریس جانسون اکنون کار بسیار سختی برای احیای رشد اقتصادی و هم چنین رسیدن به توافق با اتحادیه اروپا بر سر چگونگی روابط دو طرف در آینده خواهد داشت. انتظار می‌رود که دست کم یک سال دوره گذار در نظر گرفته شود و روابط دو طرف به شکل کنونی باقی بماند. به گفته فورست، انگلیس قصد تمدید دوران گذار را ندارد.
بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس خواستار داشتن روابطی مشابه کانادا با اتحادیه اروپا شده اما یکی از مسئولان ارشد اتحادیه اروپا گفته است این اتحادیه تن به شرایطی مشابه روابط با کانادا برای انگلیس نخواهد داد و این توافق مد نظر یک رویای خیالی است. اورسلا فون در لین، رئیس کمیسیون اروپا نیز گفته است امضای هر پیمان تجارت آزاد با انگلیس مستلزم مطمئن شدن اتحادیه از رعایت قوانین ضد دامپینگ توسط انگلیس خواهد بود.
 انتظار می‌رود پیامدهای برگزیت به تدریج بر روی اقتصاد انگلیس و کشورهای اروپایی آشکار شود، هر چند که انتظار نمی‌رود بانک مرکزی اروپا دست کم در کوتاه مدت تغییر زیادی در سیاست‌های پولی خود ایجاد کند. اقتصاد انگلیس به تدریج در حال وارد شدن به رکود است تا جایی که مرکز آمار انگلیس رشد اقتصادی این کشور در ماه دسامبر را تنها ۰.۱ درصد اندازه‌گیری کرده است.
از سوی دیگر به دنبال افزایش تعرفه روی محصولات ایرباس از ۱۰ درصد به ۱۵ درصد و تهدید وزارت خزانه داری این کشور به اعمال تعرفه های بیشتر بر روی محصولات اروپایی درصورت نرسیدن به توافق تجاری، یورو بیش از پیش در موقعیتی ضعیف قرار گرفته است. هم‌چنین نگرانی‌ها از تاثیرگذاری ویروس کرونا بر روی رشد اقتصادی‌منطقه یورو باعث شده است تا ارز واحد اروپایی ضربه دیگری دریافت کند.
جونیچی ایشی کاوا، استراتژیست ارشد بازار ارز در موسسه" آی جی سکیوریتیز" گفت: یورو اکنون در کانال مهمی قرار دارد و به نظر نمی‌رسد در کوتاه مدت شانسی برای تقویت محسوس در برابر دلار داشته باشد چرا که از نظر بنیادی شرایط منطقه یورو بد تر شده است.
اگرچه برای سومین روز متوالی روند شیوع ویروس کرونا در چین کاهشی بود اما تلفات ناشی از این ویروس کماکان ادامه دارد و اکنون شمار قربانیان به بیش از ۱۸۶۸ نفر و شمار مبتلایان از ۶۸هزار نفر عبور کرده است. با مرگ یک گردشگر چینی ۸۰ ساله در فرانسه، نخستین مرگ ناشی از کرونا در اروپا نیز به ثبت رسید.
بانک مرکزی چین نیز برای جلوگیری از ریزش بیش‌تر بازارها به تزریق بیش از ۲۷۰ میلیارد دلار نقدینگی اقدام کرده که این اقدام اندکی در تقویت ارزش یوان موثر بوده است. پیشتر شکسته شدن محدوده مقاومتی مهم هفت یوانی در برابر هر دلار موجب نگرانی از ریزش بازارهای مالی در چین شده بود.
امره اشپایتسر، تحلیل گر بازار ارز در موسسه"وست پاک فارکس" گفت: عوامل متعددی دست به دست هم داده اند تا دلار را در مسیر صعودی قرار دهند. شیوع کرونا باعث شده است تا پول بیشتری روانه معاملات دلاری شود و این کاملا به ضرر کشورهای نوظهور تمام شده است.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با صعود ۰.۰۵ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۹.۰۵۸ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۱۹۸ دلار اعلام شد.
 رقابت‌های انتخاباتی درون حزبی آمریکا اکنون به ایستگاه دوم رسید و با شمارش آرای ایالت نیوهمپشایر مشخص شد برنی سندرز و پت بوتیجج، برندگان انتخابات داخلی دموکرات ها هستند. پیش‌تر در ایالت آیوا نیز نتایج مشابهی به دست آمده بود و الیزابت وارن و جو بایدن، نامزدهای اصلی حزب دموکرات عملکرد ناامیدکننده‌ای داشتند. ایستگاه بعدی انتخابات درون حزبی ایالت نوادا خواهد بود. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قرار است در ماه نوامبر امسال برگزار شود.
در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با افت ۰.۳ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۹۹۵ دلار مبادله شد. یورو ۰.۰۴ درصد پایین رفت اما در کانال ۱.۰۸ باقی ماند و هر یورو به ۱.۰۸۳۱ دلار رسید. همچنین نرخ برابری هر دلار آمریکا معادل ۱.۳۲۴۶ دلار کانادا اعلام شد. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۹۰۷ دلار سنگاپور مبادله شد.
تحلیل‌گران بانک "میتسوبیشی" ژاپن در یادداشتی نوشتند: با توجه به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و کاهش رشد اقتصادی کشورهای منطقه یورو از جمله آلمان و فرانسه، بانک مرکزی اروپا احتمالا ناچار به اتخاذ سیاست‌های انبساطی بیشتری خواهد بود و این مساله می تواند  یورو را بیش از پیش رو به پایین سوق دهد.
در حوزه تجاری نیز پس از ۱۷ ماه جنگ تجاری سرانجام دو اقتصاد بزرگ جهان به توافقی اولیه بر سر آتش‌بس رسیدند و نخست وزیر چین با سفر به واشنگتن به همراه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا فاز نخست توافق را امضا کرد. چین از کاهش تعرفه واردات ۸۵ میلیارد دلار از محصولات آمریکایی به این کشور به عنوان بخشی از تعهدات فاز نخست توافق خبر داده است.
انتظار می‌رود به تدریج روند بازگشایی شعبات شرکت‌های بزرگ خارجی در چین آغاز شود. خودروسازی تویوتا اعلام کرده است تولیدات خود را در چین از هفته دیگر مجددا آغاز خواهد کرد. با این حال هنوز بسیاری از پروازهای بین المللی به چین متوقف هستند.
ریچارد گریس، کارشناس بازار در بانک"کامن ولث" گفت: ریسک کاهش بیشتر رشد اقتصادی چین روی همه چیز سایه افکنده است. با توجه به این‌که اقتصاد چین ۱۷ درصد کل تولید ناخالص داخلی جهان را بر عهده دارد، ریسک تداوم تعطیلی بخش بزرگی از اقتصاد این کشور کاملا معامله‌گران را نگران کرده است.
در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۰۷ درصد کاهش به ۱۰۹.۷۴۷ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۹۸ دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۹۹۶۱ یوان چین اعلام شد.