:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
واکنش بازارهای ایران به نشست FATF

تحولات بازار ارز با نزديك شدن به زمان بررسي گروه ويژه اقدام مالي / تحليل همتي از رشد نقدينگي و تورم

بازگشت ۲۲ میلیارد دلار ارز صادراتی و تامین ۳۵.۵ میلیارد دلار برای واردات / قطع ارتباطات بین‌المللی ایران با نپیوستن به FATF / در بازار طلا و سكه نيز، با اعلام اونس طلاي جهاني به قيمت 1581 دلار و دلار به نرخ 14 هزار و 290 تومان در بازار آزاد، نرخ طلا و سكه با افزايش قيمت مواجه شد. مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار 2 ميليون و 334 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 538 هزار و 800 تومان، سكه طرح جديد 5 ميليون و 245 هزار تومان، طرح قديم 5 ميليون و 225 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون 720 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 640 هزار تومان و سكه گرمي نيز 940 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۴۹۶۲۶
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۱
اقتصاد گردان - روز دوشنبه 28 بهمن ماه 98 در بازارهای جهانی نرخ اونس طلا 1581 دلار معامله شد كه نسبت به هفته قبل از آن كاهش 3 دلاري داشته و با اين نرخ ها در مسير ثبات نسبي قراردارد. در بازار آزاد و معاملات نقدي نيز قيمت دلار به 14280 تومان افزايش يافت كه نشان دهنده تداوم رشد نرخ دلار در هفته هاي اخير متاثر از اخبار پايان مهلت fatf  بوده و از 13400 در دو هفته پيش به 14280 رسيده و حدود 900 تومان افزايش نشان مي دهد.

 قيمت هر يورو نيز در بازار آزاد 15500 تومان رسيد، بهای خرید هر دلار در تابلوی صرافی‌های بانکی 13 هزار و 650 تومان و فروش آن 13 هزار و 950 تومان درج شد و  نرخ خرید هر یورو نیز ۱۴ هزار و 900 تومان و نرخ فروش آن 15 هزار و 200 تومان معامله شد، افزايش نرخ ها در بازار ارز و طلا در شرايطي صورت گرفته كه نشست گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF در جريان است و بازار نسبت به احتمال قرارگيري ايران در ليست سياه FATF  واكنش نشان داده و ملتهب است و حال بايد ديد تا روز جمعه 2 اسفند، گروه اقدام مالي چه تصميمي خواهند گرفت.
برخي كارشناسان با اشاره به رياست چين در گروه وي‍ژه اقدام مالي در اين دوره از نشست اين گروه معتقدند كه همچنان اميد به قرار نگرفتن نام ايران در ليست مقابله و تمديد مهلت ايران براي چند ماه ديگر وجود دارد. اين كارشناسان معتقدند كه اروپايي ها با وجود فعال كردن مكانيزم ماشه، علاقه اي به افزايش فشار بر اقتصاد ايران ندارند و تمايل به همراهي با ترامپ و سياست هاي آمريكا نشان نمي دهند. لذا مجموعه اين سياست ها موجب خواهد شد كه همچنان روزنه اميدي براي تمديد مهلت دوباره ايران وجود داشته باشد.  از طرفي شنيده ها حاكي است كه اكثر كشورها با تمديد دوباره مهلت ايران مخالفت كرده و خواستار قرار گرفتن نام ايران در ليست متقابل هستند. قرار است كه روز هاي چهارشنبه و پنج شنبه بررسي وضعيت پاكستان در دستور كار قرار گيرد و پس از مشخص شدن وضعيت پاكستان، بررسي وضعيت ايران در گروه اقدام مالي در دستور كار قرار خواهد گرفت.
 از سوي ديگر، در سامانه سنا  نرخ لحظه اي قیمت خرید دلار  13 هزار و 650 تومان و قیمت فروش آن 13 هزار و 950 تومان اعلام شد. همچنين نرخ لحظه اي خريد هر یورو 14 هزار و 900 تومان و فروش آن 15 هزار و 200 تومان معامله شد. از سوي ديگر، سامانه سنا نيز نرخ ميانگين معامله شده ارز براي روز يكشنبه 27 بهمن 98  را براي دلار 13 هزار و 812 تومان، يورو 15 هزار و 128 تومان، پوند انگليس 18 هزار و 11 تومان، درهم امارات 3 هزار و 736 تومان، لير تركيه 2 هزار و 391 تومان و يوآن چين را يك هزار و 719 تومان اعلام كرد.
در بازار طلا و سكه نيز، با اعلام اونس طلاي جهاني به قيمت 1581 دلار و دلار به نرخ 14 هزار و 290 تومان در بازار آزاد، نرخ طلا و سكه با افزايش قيمت مواجه شد.  مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار 2 ميليون و 334 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 538 هزار و 800 تومان، سكه طرح جديد 5 ميليون و 245 هزار تومان، طرح قديم 5 ميليون و 225 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون 720 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 640 هزار تومان و سكه گرمي نيز 940 هزار تومان معامله شد.
در بازار ارز رسمي نيز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۴ ارز مانند یورو افزایش و قیمت ۱۲ واحد پولی از جمله پوند انگلیس کاهش یافت؛ نرخ دلار و ۱۰ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای روز «دوشنبه بیست و هشتم بهمن ماه ۹۸» ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس ۵۴ هزار و ۷۹۲ ریال و هر یورو نیز به نرخ ۴۵ هزار و ۵۲۶ ریال ارزش‌گذاری شد

بازگشت ۲۲میلیارد دلار ارز صادراتی و تامین ۳۵.۵میلیارد دلار برای واردات   

 عبدالناصر همتی گفت: علیرغم فشارهای حداکثری دولت آمریکا و مجموعه اقدامات برای محدود کردن تجارت و نقل و انتقال پولی و ارزی کشور، در ۱۱ ماه سال ۹۸ خوشبختانه ۳۵.۵ میلیارد دلار تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی، ضروری و مواد اولیه کردیم.
 وی ادامه داد: از این ۳۵.۵ میلیارد دلار، ۱۴ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی دارو، تجهیزات پزشکی و نهاده‌های دامی بود که از این نظر فراوانی جدی در کشور داریم.
 رئیس کل بانک مرکزی در مورد بازگشت ارز حاصل از صادرات گفت: در ۱۱ ماهه سال ۹۸ نزدیک به ۲۲ میلیارد دلار ارز صادراتی به چرخه اقتصاد بازگشته است که از این ۲۲ میلیارد دلار، ۳۰ درصد آن به صورت واردات در مقابل صادرات بود که با راهبری بانک مرکزی و فعالین اقتصادی محقق شده است.

تحليل همتي از رشد نقدينگي و تورم

آمارهای رشد نقدینگی باید با توجه به روندهای بلند مدت متغیرهای پولی کشور تحلیل شود، بطوری که رشد نقدینگی امسال اندکی از میانگین رشد نقدینگی۵۰ ساله کشور که ۲۵ درصد بود، بیشتر است.افزوده شدن خالص ذخایر ارزی کشور نقش عمده ای در این رشد داشته است ، همزمان باید دقت شود که شرایط نسبتا مساعد،زمینه شروع رشداقتصادی غیر نفتی و کاهش فشار تورمی را ایجاد کرده است. در ضمن، به هنگام شوك شديد هزينه ای و افزايش اندازه اسمی اقتصاد، تلاش برای كنترل بیشتر رشد كميت های پولی، ركود را تعميق می كرد.
  در تحلیل آمار متغیرهای پولی، به کاهش شدید اضافه برداشت بانک ها، کنترل مؤثر سود بانکی و دربعد خارجی به کاهش بدهی خارجی و افزایش ذخایر نیز توجه شود. علی رغم فشار تحریمی حداکثری، پیش بین های بدبینانه از طوفان تورم و رشدافسار گسیخته نرخ ارز ، بانک مرکزی در یک سال گذشته تا حدود زیادی در مهار تورم و نرخ ارز موفقیت نسبی داشته است.
  در کنار تاب آوری بی نظیر ملت ایران در مقابل فشار های گوناگون آمریکا،در کنترل متغیرهای پولی وارزی نیز، علی رغم شرایط سخت تحریمی ، توفیقات خوبی حاصل شده است. مبارزه با سفته بازی و پولشویی وکنترل جریان ریال و مهار التهابات ارزی از طریق مدیریت علمی بازار ، رشد صرفاً ۵ درصدی نرخ ارز در بازار آزاد، نسبت به ابتدای سال و پیش بینی پذیر نمودن بازار ارز و روند کاهنده تورم و مثبت شدن رشد اقتصادی غیر نفتی، نمونه هایی از این توفیقات است.
  همزمان با اقدامات انجام گرفته، اجرای عملیات بازار باز و تغییر چارچوب سیاست گذاری پولی به سمت مهار تورم و اصلاح ترازنامه بانکها، در حال انجام است

قطع ارتباطات بین‌المللی ایران با نپیوستن به FATF

فریال مستوفی، رییس کمیسیون بازار پول اتاق بازرگانی تهران گفت: حتی در شرایط فعلی، روزنه‌هایی از ارتباطات بین‌المللی وجود دارد که با نپیوستن به FATF از بین خواهد رفت.این موضوع بیشتر جنبه سیاسى پیدا کرده در حالیکه FATF یک موضوع کاملا اقتصادی است. در حال حاضر بازار ارز متاثر از عوامل دیگری به غیر از FATF بوده و نمی‌توان افزایش نرخ دلار را صرفا متاثر از این موضوع دانست.
فریال مستوفی بیان کرد FATF یک استاندارد بین المللى بانکى براى ایجاد شفافیت و جلوگیرى از اقدامات تروریستى، پول‌شویی و قاچاق انسان و مواد مخدر است که بعد از حادثه ١١سپتامبر به وجود آمد؛ بر این اساس تمام کشورها سیستم بانکى خود را با این قانون تطبیق دادند به جز کره شمالى که آن هم در لیست سیاه FATF  قرار گرفت.
مستوفی ادامه داد  FATF بیش از ٤٠ماده اساسى دارد که ما بیشتر این قوانین به جز CFT و پالرمو را پذیرفته ایم و به این ترتیب فعلا در لیست خاکسترى قرار داریم؛ ما به عنوان فعالان بخش خصوصی امیدواریم که یا به این استاندارد بین‌المللی بپیوندیم یا مجددا به ما فرصت دهند تا خودمان را با تمام مواد این قانون تطبیق دهیم.
این فعال بخش خصوصی به تاثیر مستقیم تصویب FATF در ارتباطات بین‌المللی کشور اشاره کرد و گفت: به رغم شرایط تحریمى و عدم ارتباط بانکى ما با سایر کشور‌ها، اما همچنان روزنه‌هایى برای ارتباط وجود دارد که با نپیوستن به FATF این روزنه‌ها نیز از بین خواهد رفت و هر بانکى که قواعد این استاندارد بین‌المللی را پذیرفته باشد به هیچ وجه امکان همکارى با ما نخواهد داشت و بخش خصوصى به این خاطر زیان بسیارى متحمل خواهد شد.
مستوفی با تاکید بر بعد اقتصادی FATF تصریح کرد: متاسفانه این موضوع بیشتر جنبه سیاسى پیدا کرده و موضع‌گیری‌های منفی نسبت به آن نیز اغلب سیاسی بوده؛ در حالیکه FATF یک موضوع کاملا اقتصادی است.
رییس کمیسیون بازار پول اتاق بازرگانی تهران با اشاره به ارتباطات بانکی محدود ایران خاطرنشان کرد: حدود ٩٨درصد بانک هاى دنیا با ما کار نمى کنند که نپیوستن به FATF این ارتباط محدود را نیز از بین خواهد برد؛ اما درباره تاثیر این موضوع بر بازار‌های داخلی مانند ارز باید بگوییم که این بازار در حال حاضر متاثر از عوامل دیگری به غیر از FATF بوده و نمی‌توان افزایش نرخ دلار را صرفا متاثر از این موضوع دانست.
مستوفی افزایش تقاضا و کمبود ارز را عمل اصلی رشد قیمت دلار عنوان کرد و گفت: با کاهش فروش نفت، درآمدهاى ارزى کشور کاهش پیدا کرده و بر این اساس در تامین طرف تقاضا با مشکل روبه رو شده‌ایم که همین عدم تناسب بین عرضه و تقاضا یکى از عوامل تاثیرگذار بر افزایش نرخ ارز بوده است.

واکنش  بازارهای ایران بهFATF

عباس آرگون، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: قرار گرفتن ایران در لیست سیاه، بهانه جدیدی برای آمریکا در تشدید تحریم‌ها علیه ما خواهد بود.شاید پیوستن به FATF شرایط ما را بهتر نکند اما از بدتر شدن اوضاع جلوگیری خواهد کرد. عدم تصویب FATF منافذ محدود موجود را هم مسدود و ادامه حضور ایران در بازارهای جهانی را با مشکل جدی همراه خواهد کرد.
وي  با بیان اینکه FATF قواعد جهانی است و ما برای حضور در بازارهای جهانی باید سازوکارهای آن را بپذیریم، تصریح کرد: ادعا می‌شود که با شرایط تحریمی کشور، تصویب FATF وضعیت ما را بهتر نمی‌کند درحالیکه به اعتقاد من شاید پیوستن به این قانون شرایط ما را بهتر نکند اما از بدتر شدن اوضاع جلوگیری خواهد کرد.
آرگون به تاثیر منفی عدم تصویب FATF بر ارتباطات بین‌المللی کشور اشاره کرد و گفت: با نپذیرفتن FATF  و قرار گرفتن نام ما در فهرست سیاه این استاندارد بین‌المللی، طرف‌های تجاری که در شرایط تحریمی با ما ارتباط داشتند نیز نمی‌توانند به همکاری خود ادامه دهند و این موضوع بهانه جدیدی به آمریکا در جهت تشدید تحریم‌ها علیه ایران خواهد بود.
این عضو اتاق بازرگانی تهران اضافه کرد: ما جزو معدود کشورهایی هستیم که قواعد این استاندارد بین‌المللی را نپذیرفته‌ایم اما در شرایط تحریمی، عدم تصویب FATF منافذ محدود موجود را هم مسدود و ادامه حضور ایران در بازارهای جهانی را با مشکل جدی همراه خواهد کرد.
این فعال بخش خصوصی درباره تاثیر این موضوع بر بازارهای کشور نیز بیان کرد: بازارهای ایران همیشه تحت تاثیر جو روانی اتفاقات سیاسی و اقتصادی بوده‌اند و مسلما نسبت به این موضوع نیز واکنش منفی نشان خواهند داد؛ اما در نهایت نپذیرفتن FATF و قرار گرفتن ایران در لیست سیاه علاوه بر جو روانی منفی، در عمل نیز سیگنال بدی به بازارهای کشور خواهد داد.

ریزش یورو تمامی ندارد

از سوي ديگر، با تداوم روند کاهشی یورو، ارز واحد اروپایی به کمترین سطح سه سال اخیر خود رسید. به گزارش رویترز، روند رشد ضعیف اقتصادی کشورهای اروپایی کماکان ادامه دارد؛ آلمان به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپایی با کاهش شدید رشد مواجه شده و در فرانسه نیز اعتراضات به لایحه جنجالی اصلاح بازنشستگی ادامه دارد. در انگلیس نیز کابینه با یک زلزله داخلی مواجه شده و چند وزیر از جمله ساجد جاوید، وزیر دارایی و چهره کلیدی بودجه این کشور از سمت خود کناره گرفته‌اند. هم‌چنین اختلافات داخلی در دولت ائتلافی ایتالیا و احتمال برگزاری مجدد انتخابات در این کشور به نگرانی ها از تشدید بحران بدهی این کشور دامن زده است.
به دنبال افزایش تعرفه روی محصولات ایرباس از ۱۰ درصد به ۱۵ درصد و تهدید وزارت خزانه داری این کشور به اعمال تعرفه های بیشتر بر روی محصولات اروپایی درصورت نرسیدن به توافق تجاری، یورو بیش از پیش در موقعیتی ضعیف قرار گرفته است. هم‌چنین نگرانی‌ها از تاثیرگذاری ویروس کرونا بر روی رشد اقتصادی‌منطقه یورو باعث شده است تا ارز واحد اروپایی ضربه دیگری دریافت کند.
کیوسوکه سوزوکی، استراتژیست ارشد بازار ارز در بانک " سوسیه جنرال" گفت: نگرانی از این که پیامدهای ویروس کرونا در بلندمدت نیز ادامه داشته باشد روز به روز در حال افزایش است. از سوی دیگر تکلیف منطقه یورو نیز مشخص‌تر شده است و شاخص های کلیدی روز به روز ناامیدکننده‌تر می‌شوند.
اگرچه برای سومین روز متوالی روند شیوع ویروس کرونا در چین کاهشی بود اما تلفات ناشی از این ویروس کماکان ادامه دارد و اکنون شمار قربانیان به بیش از ۱۷۷۰ نفر و شمار مبتلایان از ۶۵ هزار نفر عبور کرده است. با مرگ یک گردشگر چینی ۸۰ ساله در فرانسه، نخستین مرگ ناشی از کرونا در اروپا نیز به ثبت رسید.
بانک مرکزی چین نیز برای جلوگیری از ریزش بیش‌تر بازارها به تزریق بیش از ۲۷۰ میلیارد دلار نقدینگی اقدام کرده که این اقدام اندکی در تقویت ارزش یوان موثر بوده است. پیشتر شکسته شدن محدوده مقاومتی مهم هفت یوانی در برابر هر دلار موجب نگرانی از ریزش بازارهای مالی در چین شده بود.
امره اشپایتسر، تحلیل گر بازار ارز در موسسه"وست پاک فارکس" گفت: عوامل متعددی دست به دست هم داده اند تا دلار را در مسیر صعودی قرار دهند. شیوع کرونا باعث شده است تا پول بیشتری روانه معاملات دلاری شود و این کاملا به ضرر کشورهای نوظهور تمام شده است.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با صعود ۰.۰۳ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۹.۰۳۷ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۱۸۰ دلار اعلام شد.
 رقابت‌های انتخاباتی درون حزبی آمریکا اکنون به ایستگاه دوم رسید و با شمارش آرای ایالت نیوهمپشایر مشخص شد برنی سندرز و پت بوتیجج، برندگان انتخابات داخلی دموکرات ها هستند. پیش‌تر در ایالت آیوا نیز نتایج مشابهی به دست آمده بود و الیزابت وارن و جو بایدن، نامزدهای اصلی حزب دموکرات عملکرد ناامیدکننده‌ای داشتند. ایستگاه بعدی انتخابات درون حزبی ایالت نوادا خواهد بود. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قرار است در ماه نوامبر امسال برگزار شود.
از سوی دیگر پس از سه سال بحث و جدال، انگلیس سرانجام در آخرین روز از ماه ژانویه ۲۰۲۰ اتحادیه اروپا را ترک گفت تا بدین ترتیب به نخستین کشور در تاریخ این اتحادیه تبدیل شود که از آن خارج می‌شود. انتظار می‌رود پیامدهای برگزیت به تدریج بر روی اقتصاد انگلیس و کشورهای اروپایی آشکار شود، هر چند که انتظار نمی‌رود بانک مرکزی اروپا دست کم در کوتاه مدت تغییر زیادی در سیاست‌های پولی خود ایجاد کند. اقتصاد انگلیس به تدریج در حال وارد شدن به رکود است تا جایی که مرکز آمار انگلیس رشد اقتصادی این کشور در ماه دسامبر را تنها ۰.۱ درصد اندازه‌گیری کرده است.
هنوز مشخص نیست که با توجه به روند خروج شرکت‌های بزرگ بین‌المللی از انگلیس به دنبال برگزیت، رشد اقتصادی این کشور چگونه خواهد بود. دولت انگلیس به رهبری بوریس جانسون اکنون کار بسیار سختی برای احیای رشد اقتصادی و هم چنین رسیدن به توافق با اتحادیه اروپا بر سر چگونگی روابط دو طرف در آینده خواهد داشت. انتظار می‌رود که دست کم یک سال دوره گذار در نظر گرفته شود و روابط دو طرف به شکل کنونی باقی بماند.
بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس خواستار داشتن روابطی مشابه کانادا با اتحادیه اروپا شده اما یکی از مسئولان ارشد اتحادیه اروپا گفته است این اتحادیه تن به شرایطی مشابه روابط با کانادا برای انگلیس نخواهد داد و این توافق مد نظر یک رویای خیالی است. انگلیسی‌ها هم‌چنین با برخی از شرکای بزرگ تجاری خود نظیر استرالیا مذاکراتی را برای پیمان تجارت آزاد آغاز کرده اند.
در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با افت ۰.۰۳ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۰۴۳ دلار مبادله شد. یورو ۰.۰۶درصد پایین رفت اما در کانال ۱.۰۸ باقی ماند و هر یورو به ۱.۰۸۳۸ دلار رسید. همچنین نرخ برابری هر دلار آمریکا معادل ۱.۳۲۳۷ دلار کانادا اعلام شد. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۸۹۴ دلار سنگاپور مبادله شد.
تحلیل‌گران بانک "میتسوبیشی" ژاپن در یادداشتی نوشتند: با توجه به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و کاهش رشد اقتصادی کشورهای منطقه یورو از جمله آلمان و فرانسه، بانک مرکزی اروپا احتمالا ناچار به اتخاذ سیاست‌های انبساطی بیشتری خواهد بود و این مساله می تواند  یورو را بیش از پیش رو به پایین سوق دهد.
در حوزه تجاری نیز پس از ۱۷ ماه جنگ تجاری سرانجام دو اقتصاد بزرگ جهان به توافقی اولیه بر سر آتش‌بس رسیدند و نخست وزیر چین با سفر به واشنگتن به همراه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا فاز نخست توافق را امضا کرد. چین از کاهش تعرفه واردات ۸۵ میلیارد دلار از محصولات آمریکایی به این کشور به عنوان بخشی از تعهدات فاز نخست توافق خبر داده است.
انتظار می‌رود به تدریج روند بازگشایی شعبات شرکت‌های بزرگ خارجی در چین آغاز شود. بسیاری از شرکت‌های بزرگ نظیر اپل، مک دونالد، هیوندای، هوندا، زیمنس و اشکودا، فعالیت‌های خود را در تمام یا قسمت‌هایی از چین به منظور مقابله با ویروس کرونا به طور موقت به حالت تعلیق درآورده اند.
ریچارد گریس، کارشناس بازار در بانک"کامن ولث" گفت: ریسک کاهش بیشتر رشد اقتصادی چین روی همه چیز سایه افکنده است. با توجه به این‌که اقتصاد چین ۱۷ درصد کل تولید ناخالص داخلی جهان را بر عهده دارد، ریسک تداوم تعطیلی بخش بزرگی از اقتصاد این کشور کاملا معامله‌گران را نگران کرده است.
در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۰۵ درصد افزایش به ۱۰۹.۸۲۸۲  ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۸۶۹ دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۹۷۶۳ یوان چین اعلام شد.
طلا گران ماند
همچنين قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت تاثیر ابهامات پیرامون تاثیر شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی، نزدیک به بالاترین حد خود در دو هفته گذشته ماند.
به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور تغییر چندانی نداشت و ۱۵۸۲ دلار و ۸۳ سنت بود. بهای معاملات این بازار روز جمعه تا سطح ۱۵۸۴ دلار و ۶۵ سنت صعود کرده بود. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا ثابت بود و در ۱۵۸۵ دلار و ۹۰ سنت ایستاد.
مایکل مک کارتی، استراتژیست ارشد بازار در شرکت "سی ام سی مارکتس" در این باره گفت: قیمت طلا به دلیل ابهامات فراوانی که در خصوص ویروس کرونا وجود دارد، بالا مانده است.
طبق اعلام کمیسیون ملی بهداشت چین، شمار تلفات شیوع ویروس کرونا در چین تا روز یکشنبه به ۱۷۷۰ نفر رسید که ۱۰۵ نفر بالاتر از روز پیش از آن بود. تحلیلگران بانک "یو بی اس" در یادداشتی نوشتند: با توجه به گستردگی تاثیر ویروس کرونا در چین، تقاضای فیزیکی برای طلا احتمالا آسیب خواهد داد اما هنوز زود است تاثیر آن ارزیابی شود.
نرخ پریمیوم برای طلای فیزیکی در چین که بزرگترین مصرف کننده طلا در جهان است، هفته گذشته به پایین‌ترین حد از ژوییه سال ۲۰۱۸ رسید. این اپیدمی باعث شد سنگاپور پیش بینی خود از رشد اقتصادی سال ۲۰۲۰ را تنزل داد و نظرسنجی رویترز هم نشان داد تولیدکنندگان ژاپنی در فوریه بدبین بودند.
بر اساس گزارش رویترز، بانک مرکزی آمریکا هم نگرانیهایی نسبت به تاثیر احتمالی شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد آمریکا مطرح کرده است. لورتا مستر، رییس بانک فدرال کلیولند روز جمعه گفت این اپیدمی ممکن است نرخ رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه نخست امسال را کاهش دهد.
بازارهای سهام آسیایی تحت تاثیر تلاشهای چین برای محدود کردن پیامدهای اقتصادی ویروس کرونا، به روند صعودی بازگشتند و دلار نزدیک به بالاترین حد خود در بیش از چهار ماه اخیر ایستاد.
در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۶ درصد افزایش، ۲۴۴۵ دلار و ۷۱ سنت معامله شد. هر اونس نقره برای تحویل فوری ۰.۵ درصد رشد کرد و به ۱۷ دلار و ۸۲ سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۶ درصد رشد، ۹۶۸ دلار و ۹۵ سنت بود.