:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
در مراسم رونمایی از طرح ملی ارتقای کیفیت بهداشتی تخم مرغ مطرح شد

دسته‌بندی تخم مرغ از ممتاز تا معمولی

دبیر انجمن تخم‌مرغ‌شناسنامه‌دار با اشاره به اینکه در طرح سند برنامه ملی ارتقای کیفیت بهداشتی و تضمین سلامت تخم مرغ علاوه بر بسته‌بندی، حق مشتری هم اعاده شده زیرا تخم مرغ دسته‌بندی می‌شود و مشتری می‌تواند نوع تخم مرغ از ممتاز یا معمولی را داشته باشد.
کد خبر: ۱۴۹۶۰۲
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰
اقتصادگردان- طلاکش - دبیر انجمن تخم‌مرغ‌شناسنامه‌دار - در مراسم رونمایی از سند برنامه ملی ارتقای کیفیت بهداشتی و سلامت تخم مرغ اظهار کرد: بسته بندی  اجازه دست کاری و ورود آلودگی را از تخم‌مرغ خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: از نکات اقتصادی این طرح نیز می‌توان به کاهش مصرف کارتن در مرغداری‌ها، ثبات نسبی قیمت مصرف کننده، کاهش وابستگی کشور به تولید کارتن، حفظ حقوق مصرف کننده اشاره کرد.

طلاکش اضافه کرد: ۹۸۰ هزارتن تخم مرغ صنعتی تا پایان سال تولید خواهد شد و ۱۰۵ هزار تن تخم ماکیان نیز در روستاها تولید شده است که با این طرح نظارت و کنترل بر تخم ماکیان افزایش خواهد یافت.

توجه به سلامت محصولات غذایی

در ادامه این مراسم رفیع‌پور - رئیس سازمان دامپزشکی کشور - با بیان اینکه طی ۴۰ سال گذشته تولید تخم مرغ و ماکیان در کشور و منطقه به قدرت رسیده و باید به آن توجه ویژه‌ای کرد، گفت: تولیدکننده زمانی می‌تواند موفق شود که به مدیریت بهداشتی تکیه کند و این مدیریت بهداشتی نیز منجر به طرح برنامه ملی ارتقای کیفیت بهداشتی و تضمین سلامت تخم مرغ شد.

وی اضافه کرد: خانواده‌ها ۲۰۰ روز از سال را تخم مرغ مصرف می‌کنند. حالا اگر سلامت، کیفیت و بهداشت این محصول ضمانت نشود مردم در این ۲۰۰ روز با محصولاتی سروکار دارند که می‌تواند سلامت آن‌ها را به خطر بیاندازد.

رفیع پور در ادامه گفت:‌در کشورهای توسعه یافته هر ساله بیش از یک سوم افراد مبتلا به بیماری‌هایی هستند که مرتبط با حوزه غذا است. در کشور ما نیز این موضوع وجود دارد. به همین دلیل توجه به سلامت محصولات غذایی نیز حائز اهمیت است و اجرای این طرح به دلیل توجه به حساسیت‌های بهداشتی و سلامت مردم است که با وجود همکاری همه دستگاه‌ها امیدواریم طی یک سال آینده در حوزه مصرف تخم مرغ به شرایط صد درصد بهداشتی و با تضمین کیفیت برسیم.

ثبت ۸۰۰۰ مورد طغیان بیماری ناشی از غذا در سال

در ادامه این مراسم فرهادی - رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت - نیز اظهار کرد: بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار واحد عرضه مواد غذایی تحت کنترل وزارت بهداشت هستند.

وی اضافه کرد: حدود ۸۰۰۰ مورد در سال به طور میانگین طغیان بیماری‌های ناشی از غذا در سیستم‌هایمان ثبت می‌شود و این طرح کنترلی و نظارتی می‌تواند سلامت غذا را افزایش دهد.

در ادامه این مراسم مرتضی رضایی - معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی - با بیان اینکه موضوعات مربوط به مصرف‌کننده اقدامات فرهنگی است و با فرهنگ مردم سروکار دارد، گفت: در تدوین این سند باید تمام ارکانی که مرتبط به موضوع هستند از قبیل تولیدکننده، شرکت‌های بسته‌بندی، فراوری، پخش، بازار مصرف و مردم مطلع باشند زیرا این کار با فرهنگ عامه سروکار دارد و بسیار سخت و ظریف است.

رضایی گفت: تخم مرغ محصول بسیار خوبی است و قصد داریم کیفیت آن را بالا ببریم.

اهداف این سند بهبود و تقویت سیستم کنترل و نظارت دقیق بر روند تولید تا عرضه تخم ماکیان، هویت دار کردن تخم ماکیان، جلوگیری از عرضه تخم ماکیان کثیف، ترک خورده، شکسته یا فاسد، جلوگیری از عرضه تخم ماکیان خارج از ضوابط بهداشتی، جلوگیری از آلودگی های ثانویه در اثر تماس با دست فروشنده، حفظ و تامین بهداشت عمومی با افزایش کیفیت محصول ککاهش ضایعات تخم مرغهای معیوب، جلو گیری از توزیع تخم‌مرغ‌های مایع شده، اشاعه فرهنگ استفاده از محصولات بسته بندی، ساماندهی جمع آوری و عرضه تخم ماکیان در سطح روستاها، کمک به تنظیم بازار و حذف واسطه ها، پیشگیری از تولید توزیع و عرضه فرآورده های ناسالم و غیر بهداشتی و نظایر این است.