:
كمينه:۱۵.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
معاون وزیر کار تشریح کرد

مزایای سامانه روابط کار برای کارگران و کارفرمایان

معاون وزیر کار از کارگران و کارفرمایان خواست تا برای احراز هویت و بهره‌مندی از مزایای سامانه جامع روابط کار به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند.
کد خبر: ۱۴۹۵۶۲
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۱
اقتصادگردان- حاتم شاکرمی درباره ضرورت راه‌اندازی سامانه جامع روابط کار اظهار کرد:حوزه روابط کار یکی از حوزه‌های وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی است که بیشترین مخاطب را در میان مردم دارد و عمده افرادی که از وزارت کار خدمات دریافت می‌کنند کارگران،کارفرمایان و تشکل‌های آنها هستند.افزایش جمعیت جامعه هدف از یک سو و محدودیت‌های موجود در مورد افزایش ساختار اداری از سوی دیگر، موجب شد تا به سمت راه اندازی این سامانه برویم چرا که پایین بودن سرعت در ارائه خدمات به جامعه هدف مشکلاتی را به وجود آورده بود و امکان ارائه خدمات شفاف و سریع وجود نداشت.

افزایش جامعه هدف و شفافیت، دلیل راه اندازی سامانه روابط کار 

وی ادامه داد: دغدغه دیگری که باعث شد راه اندازی این سامانه در دستور کار قرار گیرد، شفافیت در ارائه خدمات بود. بدون شک هرچه جامعه هدف و جامعه خدمات دهنده ارتباط مستقیم‌تری داشته باشند، احتمال اعمال سلایق هم بیشتر می‌شود و این اعمال سلایق ممکن است موجب انحراف در ارائه خدمات شود. مجموعه این دغدغه‌ها ما را به این تصمیم رساند که باید به سمت ارائه خدمات غیرحضوری به جامعه هدف حرکت کنیم.

شاکرمی تصریح کرد: وزارت کار به عنوان بخشی از دستگاه حاکمیتی و اجرایی کشور باید اهداف دولت الکترونیک را به مرحله اجرا برساند و این مساله یک تکلیف قانونی به شمار می‌رود.

معاون روابط کار وزیر کار با بیان اینکه ارائه خدمات غیرحضوری به کارگران و کارفرمایان مستلزم تامین برخی زیرساخت‌ها است، گفت: این زیرساخت‌ها شامل تدوین مقررات مربوط، صدور آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوطه و آموزش همکاران در سراسر کشور است که باید همه آنها را عملیاتی می‌کردیم.در ابتدا یک شرکت مجری برای تامین این زیرساخت‌ها با ما شروع به همکاری کرد و سپس به سراغ دریافت مجوزها از سازمان مقررات رادیویی، نهاد ریاست جمهوری و حوزه‌های فناوری ارتباطات و پشتیبانی رفتیم. مرحله بعدی تامین زیرساخت‌های سخت‌افزاری این پروژه و سرورهایی بود که باید تامین می‌شد که با در نظر گرفتن شرایط امنیتی در اختیار وزارتخانه قرار گرفت.

دسترسی به خدمات حوزه کار بدون مراجعه حضوری 

معاون روابط کار وزیر کار درباره مزیتهای این سامانه برای کارگران و کارفرمایان توضیح داد: اولین مزیت این سامانه، دسترسی آسان و سریع جامعه هدف ما به خدماتی است که ارائه می‌دهیم.خدمات ما در حوزه‌های مختلف اعم از روابط کار، بازرسی کار، بیمه بیکاری و حمایت از مشاغل،تشکل‌های کارگری و کارفرمایی و طبقه‌بندی مشاغل به آسانی در دسترس مخاطبان قرار خواهد گرفت. مثلا در حوزه روابط کار اختلافات موجود میان کارگران و کارفرمایان مورد رسیدگی قرار می‌گیرد که می‌توان گفت بیشترین حجم مراجعه کنندگان به حوزه ما در این بخش است.

به گفته شاکرمی با راه‌اندازی این سامانه کارگران و کارفرمایان برای ارائه دادخواست خود نیازمند مراجعه حضوری نیستند و می‌توانند با رایانه شخصی، تلفن همراه و مراجعه به کافی نت یا هرجای دیگری که امکان دسترسی به اینترنت باشد، دادخواست خود را به ثبت برسانند.

وی افزود: برای ارائه مطلوب خدمات به جامعه کارگری و کارفرمایی لازم است همه کارگران و کارفرمایان برای دریافت خدمات به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند تا احراز هویت شوند.طی هماهنگی‌هایی که در استانها صورت گرفته، کارمندان دفاتر پیشخوان دولت در شهرک‌های صنعتی و یا مراکزی که کارگر دارند حضور پیدا کنند و همانجا در محل کار کارگران این احراز هویت را انجام دهند.

سامانه جامع روابط کار با هدف شفاف‌سازی و ساماندهی اطلاعات درحوزه روابط کار راه اندازی شده که زیر سامانه جامع ثبت دادخواست‌ها،‌ آموزش ایمنی نیروهای کار، ثبت و تایید و پیگیری قراردادهای کار، بیمه بیکاری، حمایت از مشاغل، شناسایی واحدهای مشکل‌دار، شوراهای سازش و بیمه کارگران ساختمانی از جمله آنها به شمار می‌رود.