:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
پیش‌بینی ادامه ثبات قیمت طلا تا پایان هفته جاری

دلار صرافي 13900 تومان

روز يكشنبه 27 بهمن ماه 98 در بازار طلا و سكه با اعلام اونس طلاي جهاني به قيمت 1584 دلار و دلار به نرخ 14 هزار و 170 تومان در بازار آزاد، نرخ طلا و سكه با افزايش قيمت مواجه شد. مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار 2 ميليون و 300 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 530 هزار و 900 تومان، سكه طرح جديد 5 ميليون و 180 هزار تومان، طرح قديم 5 ميليون و 170 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون 720 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 650 هزار تومان و سكه گرمي نيز 940 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۴۹۵۱۵
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۵
اقتصادگردان-
روز يكشنبه 27 بهمن ماه 98 در بازارهای جهانی نرخ اونس طلا به دليل تعطيلي بازارهاي جهاني بدون تغيير 1584 دلار باقي ماند. در بازار آزاد و معاملات نقدي نيز قيمت دلار به 14170 تومان افزايش يافت همچنين هر يورو نيز در بازار آزاد 15450 تومان رسيد، بهای خرید هر دلار در تابلوی صرافی‌های بانکی 13 هزار و 550 تومان و فروش 13 هزار و 900 تومان درج شد و  نرخ خرید هر یورو نیز ۱۴ هزار و 900 تومان و نرخ فروش آن 15 هزار و 200 تومان معامله شد، به اعتقاد كارشناسان اقتصادي دو عامل پايان يافتن مهلت ايران براي تصويب لوايح چهارگانه و احتمال اضافه شدن ايران به ليست سياه و نزديك شدن به پايان سال و رشد تقاضا در بازار ارز منجر به التهابات ارزي ظرف چند روز اخير شده است.
بانک‌ها هر دلار را از متقاضیان به نرخ ۱۳ هزار و ۴۹۰ تومان خریدند، درحالی که روز شنبه این ارز را با قیمت ۱۳ هزار و ۴۵۰ تومان می‌خریدند، همچنین بانک‌ها نرخ خرید هر یورو را ۱۴ هزار و ۶۲۰ تومان اعلام کرده‌اند، درحالی که روز شنبه ۱۴ هزار و ۵۷۰ تومان بود. نرخ فروش ارز مسافرتی در شعب ارزی بانک‌ها به ازای هر یورو با احتساب کارمزد بانک مرکزی و بانک عامل حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان است.
در سامانه سنا  نيز نرخ لحظه اي قیمت خرید دلار  13 هزار و 550 تومان و قیمت فروش آن 13 هزار و 900 تومان اعلام شد. همچنين نرخ لحظه اي خريد هر یورو 14 هزار و 900 تومان و فروش آن 15 هزار و 200 تومان معامله شد. از سوي ديگر، سامانه سنا نيز نرخ ميانگين معامله شده ارز براي روز شنبه 26 بهمن 98  را براي دلار 13 هزار و 755 تومان، يورو 15 هزار و 32 تومان، پوند انگليس 17 هزار و 727 تومان، درهم امارات 3 هزار و 761 تومان، لير تركيه 2 هزار و 352 تومان و يوآن چين را يك هزار و 988 تومان اعلام كرد.
در بازار طلا و سكه نيز، با اعلام اونس طلاي جهاني به قيمت 1584 دلار و دلار به نرخ 14 هزار و 170 تومان در بازار آزاد، نرخ طلا و سكه با افزايش قيمت مواجه شد.  مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار 2 ميليون و 300 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 530 هزار و 900 تومان، سكه طرح جديد 5 ميليون و 180 هزار تومان، طرح قديم 5 ميليون و 170 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون 720 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 650 هزار تومان و سكه گرمي نيز 940 هزار تومان معامله شد.
در بازار ارز رسمي نيز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ تمام ارزها نسبت به روز شنبه ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای روز « یکشنبه بیست و هفتم بهمن ماه ۹۸» ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس ۵۴ هزار و ۷۹۷ ریال و هر یورو نیز به نرخ ۴۵ هزار و ۴۷۶ ریال ارزش‌گذاری شد.

پیش‌بینی ادامه ثبات قیمت طلا تا پایان هفته جاری

رئیس اتحادیه طلای تهران می‌گوید: افزایش قیمت انس جهانی قیمت طلا را چهار هزار تومان گران کرد. چنانچه قیمت انس جهانی طلا افزایشی نداشته باشد و قیمت دلار کنترل شود، قیمت طلا تا پایان هفته گران نخواهد شد و روند باثباتی خواهد داشت.
بعد از مدت‌ها بازار طلا روند نسبتا با رونقی را به خود گرفته و تقاضا در بازار طلا به نوعی افزایش یافته است. طی هفته اخیر بازدهی بازارها این گونه بود: طلا بازدهی مثبت ۱٫۹ درصدی، سکه بازدهی مثبت ۳٫۰۳ درصدی، دلار بازدهی مثبت ۲٫۵۳ درصدی و بورس هم بازدهی مثبت ۲٫۹۵ درصدی. با توجه به شروع روز مادر و در آستانه سال نو تقاضا در بازار برای خرید طلا افزایش یافته است.
رئیس اتحادیه طلای تهران در پاسخ به این پرسش که آیا تقاضا برای خرید طلا در روز مادر افزایش یافته است؟ گفت: خوشبختانه تقاضا در بازار طلا افزایش یافته اما افزایش حجم تقاضا باعث نوسان قیمت طلا نشده، بلکه افزایش قیمت انس جهانی طلا قیمت طلا را در سطح بازار گران کرده است.
ابراهیم محمدولی افزود: خوشبختانه در آستانه ایام نوروز شور و نشاط در مردم بیشتر شده و آنها نیز برای خرید طلا به بازار مراجعه کردند. معتقدیم چنانچه قیمت انس جهانی طلا افزایشی نداشته باشد و قیمت دلار کنترل شود، قیمت طلا تا پایان هفته گران نخواهد شد و روند باثباتی خواهد داشت.
او به قیمت انس جهانی طلا و روند قیمت سکه اشاره و اظهار کرد: دیروز قیمت انس جهانی طلا به یک هزار و ۵۶۵ دلار رسید که این رقم افزایش پنج دلاری را نسبت به هفته گذشته نشان می‎دهد، هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با چهار تومان افزایش به قیمت ۵۲۱ هزار تومان رسید. همچنین قیمت سکه طرح جدید پنج میلیون و ۱۱۸ هزار تومان، سکه طرح قدیم به قیمت پنج میلیون و ۸۰ هزار تومان، نیم سکه به قیمت دو میلیون و ۶۱۰ هزار تومان، ربع سکه به قیمت یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه گرمی به قیمت ۹۳۰ هزار تومان خرید و فروش شده است.
محمدولی در پاسخ به این پرسش که آیا تقاضا برای خرید طلا در روز مادر قیمت طلا را دچار نوسان شدید نخواهد کرد؟ گفت: از گذشته تاکنون افزایش میزان تقاضا تاثیر چندانی در افزایش قیمت طلا نداشته است. افزایش قیمت دلار و انس جهانی طلا در قیمت طلا اثر بیشتری دارد.

فلزی که آمریکا بیشتر از طلا می‌خواهد!

از سوي ديگر، چین در زمینه تولید یکی از استراتژیک‌ترین فلزات روی زمین انحصار دارد و واشنگتن برای تغییر این حقیقت آرام و قرار ندارد.
به گزارش ایسنا، برتری جهانی چین در این مقطع از بازی به معنی کنترل عناصر خاکی نادر است که بنیان فناوری فعلی و آینده فناوری را تشکیل می‌دهند و در حالی که همه مشغول بازی در جنگ نفت و گاز هستند، چین انحصار در تولید ارزشمندترین فلزات استراتژیک جهان را در اختیار دارد.
در مجموع ۱۶ فلز وجود دارد که عناصر خاکی نادر استراتژیک جهان را تشکیل می‌دهند و چین به دلیل سهم ۹۶ درصدی از تولید این فلزات، انحصار تمامی آنها را در دست دارد.
یکی از این فلزات نادر سزیوم است که هر اونس آن دو برابر قیمت طلا ارزش دارد و سه معدن تولیدکننده این فلز در جهان وجود دارد که همگی آنها توسط چین کنترل می‌شوند.
تنها پرسش این بازی این است که آیا احتمال دارد که آمریکای شمالی بتواند به منابع جدید سزیوم دست پیدا کرده و از انحصارطلبی چین رها شود. در حالی که سه معدن تولیدکننده سزیوم در جهان وجود دارد، احتمال کشف ذخایر جدید وجود دارد و در حال حاضر یک شرکت اکتشاف کانادایی کوچک به نام پاور متالز برای این منظور فعالیت می کند.
سزیوم در سطح جهانی فوق العاده نادر است. وزارت کشور آمریکا در ماه مه سال ۲۰۱۸ سه فلز لیتیوم، سزیوم و تانتالم را در فهرست فلزات معدنی مهم خود قرار داد.
بر اساس گزارش اویل پرایس، برتری در جنگ فناوری بدون این فلزات حاصل نمی‌شود و بنابراین هر کس که کنترل تولید آنها را در اختیار دارد، از دست بالاتری برخوردار است.

نگرانی آمریکا از ارزهای دیجیتالی در دور زدن تحریم‌

همچنين وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت به منظور جلوگیری از پولشویی به طور جدی وارد حوزه ارزهای دیجیتالی خواهیم شد. به گزارش نیویورک تایمز، استیون منوچین از تصمیم وزارت خزانه داری برای تدوین راهنمای استفاده و معامله با استفاده از ارزهای دیجیتالی به منظور مقابله با پولشوییی خبر داد. وی که در جمع نمایندگان کنگره حضور یافته بود گفت که ارزهای دیجیتالی فعلی نظیر بیت کوین نیاز به شفافیت بیشتری دارند و نسبت به انجام تراکنش های غیرقانونی با استفاده از آن ها و دور زدن تحریم های آمریکا نگرانیم.
منوچین با بیان این که به زودی از بسترهای انجام معاملات ارزهای دیجیتالی خواهد خواست تا الزامات جدیدی را به کار گیرند افزود: می خواهیم مطمئن شویم که از تکنولوژی برای حرکت رو به جلو استفاده شود اما نمی خواهیم به این بهانه، ارزهای دیجیتالی به "حساب‌های بانکی مخفی سوئیس" دیگری تبدیل شوند.
اگر چه منوچین به جزئیات الزامات جدید اشاره نکرد اما گفت که باید مبدا و مقصد انتقال پول با استفاده از ارزهای دیجیتالی مشخص باشد. وی که پیش‌تر در تابستان امسال نیز گفته بود ارزهای دیجیتالی یک تهدید برای امنیت آمریکا هستند در ادعایی مشابه گفت: نسبت به ارز دیجیتالی لیبرا که فیس بوک در حال توسعه آن است نگرانی های جدی داریم.
تعلل بانک مرکزی و دولت آمریکا برای ورود به عرصه ارزهای دیجیتالی، انتقاد برخی از متحدان این کشور را برانگیخته است و در داخل آمریکا نیز برخی نگران اند چین با غلبه بر آمریکا در این عرصه به آرزوی خود برای شکستن انحصار آمریکا در عرصه نظام مالی جهانی نزدیک شود. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز سال گذشته گفته بود علاقه ای به ارزهای دیجیتالی ندارد چرا که ارزش آن ها دچار تلاطم خیلی زیادی است.
اخیرا گزارشاتی از ملاقات منوچین با مقامات بخش امنیت داخلی در وزارت خزانه داری برای تصمیم گیری در خصوص چگونگی مواجهه با ارزهای دیجیتالی منشتر شده است. پیش‌تر جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا از ورود جدی تر این بانک به عرصه ارزهای دیجتالی خبر داده بود.