:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
هشدار غول‌های نفتی به ترامپ

نمی‌توانیم این همه نفت تولید کنیم

مدیران صنعت نفت به دولت ترامپ هشدار دادند امریکا برای تولید حجم نفت، گاز و سایر محصولات انرژی که چین را تحت توافق تجاری جدید ملزم به خرید آنها کرده است، به مشکل برخواهد خورد.
کد خبر: ۱۴۹۳۸۱
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹
اقتصادگردان- فاز اول توافق تجاری که در ۱۵ ژانویه توسط دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا امضا شد، چین را ملزم کرده است در مدت دو سال آینده ۵۲.۴ میلیارد دلار گاز طبیعی مایع، نفت خام، فرآورده‌های پالایشی و زغال سنگ خریداری کند. موسسه امریکن پترولیوم ماه گذشته در دیدار با مقامات وزارت انرژی امریکا که پشت درهای بسته صورت گرفت، هشدار داد چین برای جامه عمل پوشاندن به این تعهد، باید یک میلیون بشکه در روز نفت خام بیشتر، ۵۰۰ هزار بشکه در روز فرآورده‌های پالایشی و ۱۰۰ نفتکش گاز طبیعی مایع وارد کند. این گروه لابی صنعت نفت اعلام کرد این حجم از انرژی که چین موافقت کرده است خریداری کند، زیرساخت صادراتی و ظرفیت تولید امریکا را در مضیقه قرار می‌دهد و بیشتر از رشد تولید نفت تا سال ۲۰۲۱ است که از سوی دولت فدرال پیش‌بینی شده است.موسسه امریکن پترولیوم به وزارت انرژی امریکا اعلام کرده است توانایی امریکا برای توسعه صادرات نفت و سایر مایعات انرژی احتمالا به یک عامل محدودکننده تبدیل خواهد شد و حتی اگر این میزان تولید موجود باشد، چالش‌های لجستیکی درخصوص حمل دریایی و کانال پاناما به قوت خود باقی هستند. مقامات وزارت انرژی امریکا برای این ملاقات درخواست کرده بودند زیرا مایل بودند دریابند تعهد چین برای خرید انرژی امریکا پس از امضای توافق تجاری، چه تاثیری روی صنعت نفت و گاز این کشور خواهد گذاشت.

صنعت نفت یکی از بزرگ‌ترین برندگان توافق تجاری امریکا با چین خواهد بود و اظهارات مقامات لابی‌کننده این صنعت پرسشهایی را درباره تعهد چین برای خرید حداکثر ۲۰۰ میلیارد دلار بیشتر کالاها و خدمات امریکایی در دو سال آینده برمی‌انگیزد. امریکا در سال ۲۰۱۷ یک سال پیش از آغاز جنگ تجاری با چین، ۱۸۷ میلیارد دلار کالا و خدمات به این کشور صادر کرده بود. همچنین تردیدهایی درباره توانایی امریکا برای افزایش سریع تولید سویا و سایر محصولات کشاورزی برای صادرات به چین وجود دارد. بر اساس گزارش بلومبرگ، نمایندگان صنعت نفت و گاز از این بسته تجاری به‌شدت استقبال کرده بودند و موسسه امریکن پترولیوم در ژانویه توافق با چین را گامی در مسیر درست برای انرژی امریکا خوانده بود. با این حال تحلیلگران پیش از این هشدار داده بودند که محدودیتهای لجستیکی و قراردادی ممکن است برای چین عمل به تعهداتش را دشوار کند. به عنوان مثال در بخش گاز، این کشور شاهد افزایش قابل ملاحظه واردات گاز از طریق خط لوله از روسیه در سال‌های آینده است که باعث افت تجارت ال ان جی خواهد شد.دیدار میان موسسه امریکن پترولیوم و وزارت انرژی امریکا پیش از تعطیلی صنعتی چین به دلیل شیوه ویروس کرونا روی داد که باعث ریزش شدید قیمت نفت شد و در نتیجه، تحلیلگران پیش بینی خود از تقاضای جهانی برای نفت در سال میلادی جاری را به میزان قابل ملاحظه‌ای تنزل دادند. یک مقام وزارت انرژی امریکا اظهار کرده که پیش از سفری که قرار است به چین انجام بگیرد، دیدارهای مشابهی با مدیران بخش زغال سنگ، ال ان جی و تجارت برگزار خواهد شد.