:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
وضعیت بازار واحدهای متوسط پایتخت

آدرس 70 متری‌های ارزان قیمت

کمتر از 40 روز به آغاز سال 99 مانده است و بررسی وضعیت بازار مسکن پایتخت در روزهای پایانی سال 98 نشان می‌دهد که دفاتر املاک برخی محله‌ها در نیمه جنوبی شهر، پذیرای مشتریان بیشتری هستند تا بنگاه‌های نیمه شمالی؛ نگاهی به حجم فایل‌های ارایه شده در محله‌های جنوبی در دفاتر املاک و سایت‌های اینترنتی هم حکایت از جنب و جوش بازار مسکن در این محله‌ها دارد.
کد خبر: ۱۴۹۳۷۱
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۷
اقتصادگردان- تحرک قابل قبول بازار مسکن در محله‌های جنوبی تهران در شرایطی است که مناطق شمالی و لوکس و همچنین برخی مناطق مصرفی واقع در نیمه شمالی شهر شاهد کاهش میزان رفت و آمدها و معاملات برای خرید مسکن هستند.

تفاوت محسوس جنب و جوش در بازار مسکن محله‌های متفاوت شهر تهران درحالی رخ می‌دهد که با توجه به سنت هرساله، در روزهای پایانی سال هم حجم خرید و فروش در بازار مسکن افزایش می‌یابد و هم قیمت‌ها تاحدودی رشد می‌کند، اما درسال جاری، این تحرک بیشتر مربوط به محله‌ها و مناطق خاصی است ضمن اینکه واحدهای کوچک و متوسط متراژ هم بیش از بزرگ متراژ، مشتری دارند.

دراین میان، بررسی تحولات بازار مسکن در دی ماه حاکی از آن است که حدود 36 درصد از معاملات مربوط به فروش واحدهایی بوده که قیمت آنها کمتر از 750 میلیون تومان بوده است یعنی حدود یک سوم از قراردادها به خانه‌های ارزان قیمت اختصاص داشته است، پس با توجه به سهم قابل توجه فروش خانه‌های ارزان در پایتخت و دریافت سیگنال‌هایی از ایجاد تحرک نسبی در بازار مسکن جنوب تهران، روزنامه تعادل، گزارشی میدانی از محله‌هایی که بیشترین واحدهای ارزان قیمت با متراژ (70 تا 75متر) را دارند، تهیه کرده است.

قیمت متوسط هر مترمربع واحد مسکونی در تهران حدود 13 میلیون و 800 هزار تومان است و قیمت یک واحد 70 تا 75 مترمربعی باید بین 966 میلیون تا یک میلیارد و 35 میلیون تومان باشد بنابراین واحدهایی با متراژ بین 70 تا 75 مترمربع که کمتر از 750 میلیون تومان قیمت دارند، ارزشی کمتر از متوسط قیمت شهرتهران دارند.

براساس گزارش میدانی روزنامه تعادل، ارزان‌ترین واحدهای مسکونی حدود 70 تا 75 مترمربع بیشتر مربوط به مناطق جنوبی (جنوب غربی، جنوب شرقی و جنوب) شهر است که عمر بنای بالای 20 سال دارند البته در این میان واحدهای مسکونی نوساز هم پیدا می‌شود که به دلیل وضعیت سند که قولنامه‌ای یا تعاونی است، قیمت‌هایشان نسبت به ارزش واقعیشان کاهش پیدا کرده است، همچنین واحدهایی در شمال تهران همچون فرحزاد و ده ونک هم وجود دارند که ارزش آنها کمتر از 750 میلیون تومان است، بافت این دو محله نسبت به دیگر محله‌های اطرافشان واقع در منطقه 2 و 3 (مناطق لوکس و گران قیمت) متفاوت بوده و دلیل پایین بودن قیمت آنها هم نسبت به دیگر محله‌ها، کاملا طبیعی است.

     محله‌های ارزان‌قیمت

گزارش میدانی روزنامه تعادل حاکی از آن است که واحدهای ارزان قیمتی که با متراژ بین 70 تا 75 مترمربع پیدا شدند دارای ویژگی‌های مشترکی بودند، اغلب آنها در محله‌های ارزان قیمت بودند، سن بنای بالایی داشتند یا وضعیت سند آنها قولنامه‌ای و تعاونی بوده است.

به عنوان نمونه در محله فرحزاد برای خرید یک آپارتمان 70 متری با عمر بنای 30 سال و سند قولنامه‌ای باید 280 میلیون تومان داشته باشید چون قیمت هرمترمربع از این واحد، 4 میلیون تومان است. قیمت آپارتمانی 75 متری با سند قولنامه‌ای در محله ونک، 700 میلیون تومان است و ارزش هر مترمربع از این واحد، 9 میلیون و 333 هزار تومان است.

هرمترمربع از یک واحد مسکونی 70 متری نوساز در محله کن در غرب تهران، 6 میلیون و 428 هزار تومان و قیمت کل این واحد، 450 میلیون تومان است، ‌پایین بودن قیمت این واحد نوساز به علت قولنامه‌ای بودن سند آن است.

برای خرید آپارتمانی 72 متری 20ساله در مجیدیه جنوبی که قیمت هر مترمربع آن 9 میلیون و 722 هزار تومان است باید 700 میلیون تومان به صاحبخانه پرداخت کنید. اگرقصد خرید یک واحد مسکونی 71 متری 30 ساله در خیابان هفت تیر را دارید باید 700 میلیون تومان به صاحب ملک بپردازید چون قیمت هرمترمربع از این واحد، ‌9 میلیون و 869 هزار تومان است.

قیمت یک واحد مسکونی 73 متری 25ساله در محله دروازه شمیران 630 میلیون تومان است چون قیمت هرمترمربع از این واحد، 8میلیون و 630 هزار تومان است.

اگرقصد خرید یک واحد 70 متری نوساز در خیابان زمزم تهران را دارید، باید 455 میلیون تومان به صاحب ملک بپردازید چون قیمت هرمترمربع از این واحد مسکونی، 6 میلیون و 500 هزار تومان است.

برای خرید یک واحد مسکونی 70 متری در میدان امام حسین که قیمت هرمترمربع از آن، 8میلیون تومان است، باید 560 میلیون تومان در چنته داشته باشید.

قیمت یک آپارتمان 75 متری نوساز در خیابان احسان، 700 میلیون تومان است، قیمت هرمترمربع از این واحد 9میلیون و 333 هزار تومان است دلیل پایین بودن قیمت این واحد، مربوط به وضعیت سند آن می‌شود که تعاونی است. درصورتی که قصد خرید یک واحد 70 متری 30 ساله را در گلبرگ غربی دارید باید برای هر مترمربع از این واحد 8 میلیون و 142 هزار تومان بپردازید، قیمت کل این واحد570میلیون تومان است.

برای خرید یک واحد مسکونی 73 متری در مهرآباد جنوبی که عمر بنای آن 30 سال است و قیمت هرمترمربع آن 9 میلیون تومان است باید 657 میلیون تومان بپردازید.

قیمت کل یک واحد مسکونی 70 متری در محله شادآباد با 8 سال عمربنا، 434 میلیون تومان است، قیمت هرمترمربع از این واحد آپارتمانی 6 میلیون و 200 هزار تومان است. برای خرید یک واحد 72 متری با عمربنای 20 سال در محله فرجام، 684 میلیون تومان است چون قیمت هر مترمربع از این واحد مسکونی، 9 میلیون و 500 هزار تومان است.

ارزش یک واحد مسکونی 74 متری 14ساله درجوانمرد قصاب، 460 میلیون تومان است و قیمت هرمترمربع از این آپارتمان، 6 میلیون و 216 هزار تومان است.

در محله آزادی، قیمت هرمترمربع از یک واحد مسکونی 20 ساله، 9 میلیون و 285 هزار تومان است و ارزش کل یک واحد 70 متری، 650 میلیون تومان است.

درصورتی که خواهان خرید آپارتمانی 70 متری در نیروهوایی را دارید که 21 سال از عمر آن می‌گذرد، باید 650 میلیون تومان داشته باشید چون قیمت هرمترمربع از این واحد، 9میلیون و 285 هزار تومان است.

Taadol-13