:
كمينه:۲۴.۷۹°
بیشینه:۲۴.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
مزیت رقابتی بانک صادرات در جذب بیشتر منابع در بانكداري الكترونيك

رتبه دوم کارت های تراکنش دار بانكي در دي ماه به بانك صادرات رسيد

سهم بانك صادرات از تعداد كارت هاي بانكي تراكنش دار در شبكه شاپرك نيز معادل 11.41 درصد بوده است كه رتبه سوم بانك هاي كشور از نظر تعداد كارت هاي داراي تراكنش را به خود اختصاص داده است. سهم بانك صادرات از كل كارت هاي تراكنش دار نشان مي دهد كه 11.58 درصد كل كارت هاي برداشت كشور، 15.95 درصد كارت هاي اعتباري و 7.14 درصد كارت هاي هديه و بن كارت شبكه بانكي متعلق به بانك صادرات بوده است
کد خبر: ۱۴۹۳۰۰
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۸
اقتصاد گردان – محسن شمشيري
بیشترین سهم از تعداد کارتهای بانکی تراکنش دار از نوع کارت برداشت در دي 98 نشان می دهد که  11.5 درصد به بانک صادرات تعلق دارد و اين بانك دومين بانك از نظر تعداد كارت هاي بانكي تراكنش دار است.  همچنين بانک صادرات با 11.55 درصد سهم از مبلغ تراكنش ها و 7.14 درصد از تعداد تراکنش ها در رتبه سوم و در بين سه بانك بزرگ كشور در بانكداري الكترونيك قرار دارد.




رتبه دوم کارت های تراکنش دار

بانک صادرات از حدود 102 میلیون کارت تراکنش دار، سهم 11.29 درصدی در صدور کارت داشته که با سهم بانک ملت برابر بوده و رتبه دوم را از نظر سهم در صدور کارت های بانکی داشته است.

رتبه دوم کارت اعتباری

بالاترین سهم در آبان ماه 98 برای کارت اعتباری به ترتیب به بانک های ملت، صادرات و سپه، اختصاص داشته که نشان دهنده مزیت های بزرگ بانک صادرات در توسعه کارت ها و بانکداری الکترونیک و ابزارها و خدمات پرداخت است.  

بانک صادرات ایران با  سهم 7.14 درصدي از كل تراكنش هاي بانك هاي كشور، سهم  11.55 درصدي از مبلغ تراكنش هاي شبكه بانكي داشته و اين موضوع به معناي بالا بودن مبلغ هر تراكنش در بانك صادرات نسبت به ميانگين مبلغ 102 هزار توماني هر تراكنش در شبكه بانكي است و اين موضوع عملا هزينه هاي خدمات بانك صادرات و كارمزدهاي اين بانك به ازاي هر تراكنش را كاهش داده است.
سهم بانك صادرات از تعداد كارت هاي بانكي تراكنش دار در شبكه شاپرك نيز معادل 11.41 درصد بوده است كه رتبه سوم بانك هاي كشور از نظر تعداد كارت هاي داراي تراكنش را به خود اختصاص داده است.
سهم بانك صادرات از كل كارت هاي تراكنش دار نشان مي دهد كه 11.58 درصد كل كارت هاي برداشت كشور،  15.95 درصد كارت هاي اعتباري و 7.14 درصد كارت هاي هديه و بن كارت شبكه بانكي متعلق به بانك صادرات بوده است.
سهم كارت هاي برداشت از كل كارت هاي بانك صادرات نيز 97.26 درصد، سهم كارت اعتباري از كل كارت هاي بانك صادرات نيز 19 صدم درصد و سهم كارت هاي هديه و بن كارت از كارت هاي بانك صادرات نيز 2.55 درصد بوده است.  
سهم بانك صادرات از كل تراكنش هاي بانك هاي كشور نيز نشان مي دهد كه 7.93 درصد تعداد تراکنش در کارتخوان ها و 1.20 درصد تراکنش های اینترنتی، و 44 صدم درصد تراکنش های موبایلی، متعلق به بانك صادرات بوده است. همچنين از نظر مبلغی بانك صادرات سهم 12.26 درصدی در مبلغ کارت خوان ها، سهم 6.63 درصدی در مبلغ تراکنش اینترنتی، و سهم 55 صدم درصدی در مبلغ پذیرش موبایلی داشته که نشان می دهد سهم بانک صادرات از مبلغ تراکنش ها نسبت به تعداد آن بیشتر است و در نتیجه به ازای هر تراکنش مبلغ بیشتری را نسبت به ميانگين جابجايي پول در تراكنش هاي شبكه بانكي جابجا می کند و در نتیجه هزینه جذب منابع و انتقال پول به ازای هر تراکنش از متوسط سایر بانک ها کمتر است و همین موضوع قدرت رقابتی بانک صادرات را در بانکداری الکترونیک، تراکنش ها، و انتقال و جذب منابع افزایش داده و این بانک با رشد و گسترش ابزارها و خدمات نوین بانکی می تواند حضور موثر و موفقی در بازار داشته باشد و نسبت به سایر بانک ها از مزیت های بیشتری برخوردار است و با توسعه ابزارها و خدمات خود می تواند سهم بیشتری از تعداد و مبلغ تراکنش ها و همچنین جذب منابع بانکی داشته باشد.  
مقایسه آمارها نشان می دهد که سهم مبلغی تراکنش های بانک صادرات بالاتر از سهم تعدادی تراکنش های این بانک در همه ابزارهای کارتخوان، اینترنت و موبایل بوده است و این موضوع نشان می دهد که بانک صادرات به واسطه سابقه طولانی بانک در اقتصاد ایران و همچنین مشتریان سنتی و حساب های با مبالغ بالا و شرکت ها و کسب وکارهای مختلف و شعب گسترده این بانک در سراسر کشور، توانسته است با تعداد تراکنش کمتر، مبلغ تراکنش بالاتری را جابجا کند. به عبارت دیگر، کارایی و اثر بخشی بانک صادرات در جذب مبلغ بالاست و می تواند با افزایش سهم تعدادی تراکنش ها، سهم بیشتری از مبلغ و مبادلات پولی و بانکی را جذب کند و این ظرفیت بانک صادرات در توسعه خدمات بانکداری الکترونیک باید مورد توجه باشد.
بانک صادرات با گسترش بانکداری الکترونیک، به راحتی می تواند با هزینه کمتر، حجم بیشتری پول و منابع و مبلغ تراکنش را جذب و جابجا کند و هزینه توسعه بانکداری الکترونیک بانک صادرات نسبت به مقیاس تولید مبلغ و جذب منابع کمتر است و حداقل به نسبت منابع این بانک در کل شبکه بانکی که حدود 11 درصد است می توان انتظار داشت که بانک صادرات و همچنین شرکت الکترونیک سپهر، سهم خود را از تراکنش ها و مبلغ آنها افزایش دهند و انواع خدمات بانکی نوین را به مشتریان خود و سایر خدمات گیرندگان افزایش دهند.