:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
افزايش نرخ ارز در صرافي ها

هر گرم طلا به بالاترين نرخ سال جاري و 520 هزار تومان رسيد/شوک طلا از صعود دلار

در بازار طلا و سكه نيز، با اعلام اونس طلاي جهاني به قيمت 1569 دلار و دلار به نرخ 13 هزار و 960 تومان در بازار آزاد، نرخ طلا و سكه با افزايش قيمت مواجه شد، مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار 2 ميليون و 252 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 519 هزار و 800 تومان، سكه طرح جديد 5 ميليون و 90 هزار تومان، طرح قديم 5 ميليون و 75 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون 600 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 590 هزار تومان و سكه گرمي نيز 930 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۴۹۲۸۹
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۰
اقتصادگردان-
روز سه شنبه 22 بهمن ماه 98 در بازارهای جهانی نرخ اونس طلا 1569 دلار معامله شد در بازار آزاد و معاملات نقدي نيز قيمت دلار به 13960 تومان افزايش يافت. هر دلار در صرافی‌های بانکی روز (دوشنبه) با رشد ۱۰۰ تومانی نرخ نسبت به يكشنبه به قیمت ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان فروخته شد بر این اساس، نرخ خرید هر دلار در تابلوی صرافی‌های بانکی ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان و فروش ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان بود، قیمت خرید هر یورو نیز ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان و نرخ فروش آن ۱۵ هزار و۱۰۰ تومان شد. برخي فعالان بازار ارز گفته اند كه علت رشد جدید نرخ دلار در روزهای اخیر نزدیک شدن به نشست FATF و نگرانی از قرار گرفتن نام ایران درلیست سیاه این نهاد مالی است. اما بانك مركزي معتقد است كه نرخ دلار ربطي به fatf  ندارد زيرا نقل و انتقال پول ايران از مسيرهاي ديگر صورت مي گيرد  و تمهيدات خاصي براي نقل و انتقال ارز ايران در دستور كار است و اين تحولات اثري بر بازار ارز نخواهد داشت.

سامانه سنا نيز نرخ ميانگين معامله شده ارز براي روز يكشنبه 20 بهمن 98  را براي دلار 13 هزار و 491 تومان، يورو 14 هزار و 931 تومان، پوند انگليس 17 هزار و 474 تومان، درهم امارات 3 هزار و 706 تومان، لير تركيه 2 هزار و 337 تومان و يوآن چين را يك هزار و 950 تومان اعلام كرد.
در بازار طلا و سكه نيز، با اعلام اونس طلاي جهاني به قيمت 1569 دلار و دلار به نرخ 13 هزار و 960 تومان در بازار آزاد، نرخ طلا و سكه با افزايش قيمت مواجه شد.  مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار 2 ميليون و 252 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 519 هزار و 800 تومان، سكه طرح جديد 5 ميليون و 90 هزار تومان، طرح قديم 5 ميليون و 75 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون 600 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 590 هزار تومان و سكه گرمي نيز 930 هزار تومان معامله شد.

شوک طلا از صعود دلار

از سوي ديگر، قیمت طلا در معاملات روز سه‌شنبه بازار جهانی تحت تاثیر رشد ارزش دلار و بازارهای سهام، از بالاترین قیمت یک هفته اخیر عقب نشست و کاهش پیدا کرد.
به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۲ درصد کاهش یافت و به ۱۵۶۸ دلار و ۱۱ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۵ درصد کاهش، در ۱۵۷۱ دلار و ۷۰ سنت ایستاد.
با اعلام شمار جدید قربانیان ویروس کرونا که مجموع تلفات این اپیدمی را به ۱۰۱۶ نفر افزایش داد و تردیدها نسبت به سرعت ازسرگیری فعالیت کارخانه‌ها چین، سرمایه گذاران متقاضی خرید ارزهای مطمئنی همچون دلار آمریکا و ین ژاپن شدند.
بازارهای سهام آسیا با دنبال کردن صعود کم سابقه وال استریت، سبزپوش شدند. انتظار می رود سیاستگذاران چینی تدابیر محرک مالی بیشتری شامل هزینه مالی و کاهش نرخهای بهره را اجرا کنند.
بر اساس گزارش رویترز، در آمریکا دو سیاستگذار بانک مرکزی تاثیر ویروس کرونا روی اقتصاد این کشور را کم اهمیت شمردند و اکنون توجهات به سخنرانی دو روزه جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا در کنگره معطوف شده است. پیش بینی می شود پاول تکرار کند که اقتصاد آمریکا وضعیت خوبی دارد اما نرخهای بهره با توجه به ملایم ماندن تورم، می توانند پایین بمانند.
طلا به کاهش نرخهای بهره به شدت حساس است زیرا نرخهای بهره پایینتر هزینه نگهداری این فلز ارزشمند که سوددهی ندارد را کمتر کرده و جذابیت سرمایه گذاری در آن را تقویت می کند.
با این حال برخی از تحلیلگران اظهار کردند که ریسک اقتصادی ناشی از ویروس کرونا ممکن است باعث تغییر رویکرد بانک مرکزی آمریکا شود.
در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد افزایش، به ۲۳۵۹ دلار رسید. هر اونس نقره برای تحویل فوری ۰.۱ درصد افت کرد و به ۱۷ دلار و ۷۴ سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد افزایش، ۹۶۳ دلار و ۴۶ سنت معامله شد.

ادامه پیشتازی دلار در بازار جهانی

روند صعود دلار در برابر دیگر ارزها در بازار جهانی ادامه یافت. به گزارش رویترز، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از استیضاح در مجلس سنا به لطف اکثریت نمایندگان جمهوری خواه در این مجلس نجات یافت و اکنون می‌تواند با آسودگی خاطر بیش‌تری به کارزار انتخابات ریاست جمهوری بپردازد که قرار است در ماه نوامبر برگزار شود.
هر چند نگرانی‌ها از شیوع بیشتر ویروس کرونا در سطح جهان به دنبال انتشار اخباری از ابداع واکسن مقابله با این ویروس در چین، ژاپن و انگلیس، تا حد زیادی کاهش یافته است اما سازمان بهداشت جهانی با صدور بیانیه ای هشدار داد که خطر شیوع ویروس کرونا در دیگر مناطق جهان ممکن است موجب زبانه کشیدن مجدد آتش زیر خاکستر شود. تاکنون ویروس کرونا جان ۱۰۱۶ نفر را گرفته است.
بانک مرکزی چین نیز برای جلوگیری از ریزش بیش‌تر بازارها به تزریق بیش از ۲۴۰ میلیارد دلار نقدینگی اقدام کرده که این اقدام اندکی در تقویت ارزش یوان موثر بوده است. پیشتر شکسته شدن محدوده مقاومتی مهم هفت یوانی در برابر هر دلار موجب نگرانی از ریزش بازارهای مالی در چین شده بود.
امره اشپایتسر، تحلیل گر بازار ارز در موسسه" وست پاک فارکس" گفت: عوامل متعددی دست به دست هم داده اند تا دلار را در مسیر صعودی قرار دهند. شیوع کرونا باعث شده است تا پول بیشتری روانه معاملات دلاری شود و این کاملا به ضرر کشورهای نوظهور تمام شده است.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با صعود ۰.۲۹ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۸.۷۴۳ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۲۲۵ دلار اعلام شد.
از سوی دیگر پس از سه سال بحث و جدال، انگلیس سرانجام در آخرین روز از ماه ژانویه ۲۰۲۰ اتحادیه اروپا را ترک گفت تا بدین ترتیب به نخستین کشور در تاریخ این اتحادیه تبدیل شود که از آن خارج می‌شود. انتظار می‌رود پیامدهای برگزیت به تدریج بر روی اقتصاد انگلیس و کشورهای اروپایی آشکار شود، هر چند که انتظار نمی‌رود بانک مرکزی اروپا دست کم در کوتاه مدت تغییر زیادی در سیاست‌های پولی خود ایجاد کند.
هنوز مشخص نیست که با توجه به روند خروج شرکت‌های بزرگ بین‌المللی از انگلیس به دنبال برگزیت، رشد اقتصادی این کشور چگونه خواهد بود. پیش‌تر مدیر بانک آمریکایی "جی پی مورگان" از انتقال مقر اروپایی این بانک از لندن به پاریس خبر داده بود. تاکنون صدها شرکت، بانک، صندوق سرمایه‌گذاری و موسسات بیمه ای برای ادامه فعالیت خود در انگلیس طبق شرایط جدید از دولت درخواست مجوز فعالیت کرده‌اند.
دولت انگلیس به رهبری بوریس جانسون اکنون کار بسیار سختی برای احیای رشد اقتصادی و هم چنین رسیدن به توافق با اتحادیه اروپا بر سر چگونگی روابط دو طرف در آینده خواهد داشت. انتظار می‌رود که دست کم یک سال دوره گذار در نظر گرفته شود و روابط دو طرف به شکل کنونی باقی بماند. بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس خواستار داشتن روابطی مشابه کانادا با اتحادیه اروپا شده است. انگلیسی‌ها هم‌چنین با برخی از شرکای بزرگ تجاری خود نظیر استرالیا مذاکراتی را برای پیمان تجارت آزاد آغاز کرده اند.
در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با صعود ۰.۱۹ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۹۰۹ دلار مبادله شد. یورو ۰.۳۵ درصد پایین رفت تا در کانال ۱.۰۹ باقی بماند  و هر یورو به ۱۱.۰۹۱۲ دلار برسد. همچنین نرخ برابری هر دلار آمریکا معادل ۱.۳۲۹۳ دلار کانادا اعلام شد. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۸۸ دلار سنگاپور مبادله شد.
بارت واکابایاشی، مدیر شعبه توکیو موسسه " استیت استریت" گفت: یکی از موضوعات محسوس فعلی حرکت به سمت دارایی‌های امن است. معامله گران در حال فروش بخشی از ارزها خریداری شده قبلی هستند و اکنون زمان سختی برای ارزهایی نظیر یوان است.
در حوزه تجاری نیز پس از ۱۷ ماه جنگ تجاری سرانجام دو اقتصاد بزرگ جهان به توافقی اولیه بر سر آتش‌بس رسیدند و نخست وزیر چین با سفر به واشنگتن به همراه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا فاز نخست توافق را امضا کرد. چین از کاهش تعرفه واردات ۸۵ میلیارد دلار از محصولات آمریکایی به این کشور به عنوان بخشی از تعهدات فاز نخست توافق خبر داده است.
انتظار می‌رود به تدریج روند بازگشایی شعبات شرکت‌های بزرگ خارجی در چین آغاز شود. بسیاری از شرکت‌های بزرگ نظیر اپل، مک دونالد، هیوندای، هوندا، زیمنس و اشکودا، فعالیت های خود را در تمام یا قسمت هایی از چین به منظور مقابله با ویروس کرونا به طور موقت به حالت تعلیق درآورده اند.
ریچارد گریس، کارشناس بازار در بانک"کامن ولث" گفت: ریسک کاهش بیشتر رشد اقتصادی چین روی همه چیز سایه افکنده است. با توجه به این‌که اقتصاد چین ۱۷ درصد کل تولید ناخالص داخلی جهان را بر عهده دارد ریسک تداوم تعطیلی بخش بزرگی از اقتصاد این کشور کاملا معامله گران را نگران کرده است.
در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۲۵ درصد افزایش به ۱۰۹.۸۶۳۸  ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۹۰۳ دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۹۷۵۶ یوان چین اعلام شد.
همچنين دلار نخستین روز از معاملات هفتگی را نیز افزایشی آغاز کرد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از استیضاح در مجلس سنا به لطف اکثریت نمایندگان جمهوری خواه در این مجلس نجات یافت و اکنون می‌تواند با آسودگی خاطر بیش‌تری به کارزار انتخابات ریاست جمهوری بپردازد که قرار است در ماه نوامبر برگزار شود.
هم‌چنین نگرانی‌ها از شیوع بیشتر ویروس کرونا در سطح جهان به دنبال انتشار اخباری از ابداع واکسن مقابله با این ویروس در چین، ژاپن و انگلیس، تا حد زیادی کاهش یافته است.
بانک مرکزی چین نیز برای جلوگیری از ریزش بیش‌تر بازارها به تزریق بیش از ۲۴۰ میلیارد دلار نقدینگی اقدام کرده که این اقدام اندکی در تقویت ارزش یوان موثر بوده است.پیشتر شکسته شدن محدوده مقاومتی مهم هفت یوانی در برابر هر دلار موجب نگرانی از ریزش بازارهای مالی در چین شده بود.
تحلیل‌گران بانک "جی پی مورگان" در گزارشی نوشتند: سرمایه‌گذاران خواهان رسیدن به یک ثبات در زمینه توقف شیوع ویروس هستند و تا زمانی که تعداد تلفات کم نشود، هراس معامله گران ادامه خواهد داشت.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با صعود ۰.۱۴ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۸.۶۲۴ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۲۲۶ دلار اعلام شد.
در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ریزش ۰.۰۳ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۸۹۱ دلار مبادله شد. یورو ۰.۳۳ درصد پایین رفت تا در نهایت کانال ۱.۱۰ شکسته شود و هر یورو به ۱.۰۹۴۵ دلار برسد. همچنین نرخ برابری هر دلار آمریکا معادل ۱.۳۲۹۷ دلار کانادا اعلام شد. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۸۹۶ دلار سنگاپور مبادله شد.
بارت واکابایاشی، مدیر شعبه توکیو موسسه " استیت استریت" گفت: یکی از موضوعات محسوس فعلی حرکت به سمت دارایی‌های امن است. معامله گران در حال فروش بخشی از ارزها خریداری شده قبلی هستند و اکنون زمان سختی برای ارزهایی نظیر یوان است.
در حوزه تجاری نیز پس از ۱۷ ماه جنگ تجاری سرانجام دو اقتصاد بزرگ جهان به توافقی اولیه بر سر آتش‌بس رسیدند و نخست وزیر چین با سفر به واشنگتن به همراه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا فاز نخست توافق را امضا کرد. چین از کاهش تعرفه واردات ۸۵ میلیارد دلار از محصولات آمریکایی به این کشور به عنوان بخشی از تعهدات فاز نخست توافق خبر داده است.
انتظار می‌رود به تدریج روند بازگشایی شعبات شرکت‌های بزرگ خارجی در چین آغاز شود. بسیاری از شرکت‌های بزرگ نظیر اپل، مک دونالد، هیوندای، هوندا، زیمنس و اشکودا، فعالیت های خود را در تمام یا قسمت هایی از چین به منظور مقابله با ویروس کرونا به طور موقت به حالت تعلیق درآورده اند.
کریس لونگ، کارشناس بازار در موسسه "دی بی اس اکونومیست" گفت: شوک اقتصادی ویروس کرونا بر روی اقتصاد جهانی احتمالا دو تا سه برابر بزرگ تر از پیامدهای ویروس سارس در سال ۲۰۰۳ خواهد بود و این مساله می تواند روند رشد پایدار اقتصاد این کشور را با اخلال مواجه کند.
در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۰۴ درصد افزایش به ۱۰۹.۷۹۳۶  ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۹۲۹ دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۹۸۲ یوان چین اعلام شد

بیت‌کوین در سکوی پرتاب

در خبري ديگر، ارزش بیت کوین روند صعودی پیدا کرده و به افزایش های کوتاه مدت در بازارهای نزولی و سراشیبی فکر نمی‌کند؛ ایستگاه بعدی ۱۱ هزار دلار.
به گزارش از فوربس، در این افزایش ۲ عامل دخیل است: ویروس کرونا. بیت کوین یک سرمایه گذاری امن تلقی شده و هراس جهانی از شیوع کرونا تقاضا را برای آن افزایش داده است و هالوینگ. (نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین) این رقم احتمالا دوازدهم ماه مه از ۱۲.۵ به ۶.۲۵ به ازای هر بیت کوین کاهش خواهد یافت. آنچه در پس این موضوع نهفته این است که ارزش بیت کوین در مقایسه با زمان حال ۲ برابر خواهد شد. البته شاید این اتفاق رخ دهد و شاید هم نه اما حتی اگر ۲ برابر هم نشود از بهای کنونی ارزان‌تر نمی‌شود و در صورت تداوم افزایش تقاضا، به مرور منجر به افزایش ارزش آن خواهد شد.
تصور عدم وقوع خیز بلند در آینده سخت است اما این اتفاق لزوما هم نباید رخ دهد. زمانی که کرونا مهار شود می‌توان انتظار بازگشت و عقب نشینی قیمت بیت‌کوین را داشت اما آینده جهان مملو از چنین اتفاقاتی است. شرایط به نحوی پیش می‌رود که بیت کوین برای گذر از ۱۱ هزار دلار نیز هیجان دارد.
تورم در آمریکا، اروپا و بریتانیا تقریبا یکسان است: آمریکا ۱.۹ درصد  - اروپا ۱.۹۳ درصد - بریتانیا ۱.۹۴ درصد.
این موضوع به یکباره چیزهایی را برای من روشن کرد زیرا تغییرات بیت کوین نشان می‌دهد که نوسانات آن به شکلی نزدیک با سیاست پولی ارتباط دارد. البته این بخشی از نتایجی است که پس از روشدن این چراغ در ذهن من پدیدار شد اما نکته جالب در مورد بیت کوین این است که نرخ تورم بیت کوین پس از هالوینگ ماه مه ۱.۸۳ درصد خواهد بود.
این ایده به خودی خود معنادار است و یعنی ارزش بیت کوین در سبد ارزی فوق (دلار، یورو، پوند) باید افزایش پیدا کند زیرا نرخ تورم آن پایین‌تر از آن ها است. اگرچه این اعداد و ارقام اندک و نزدیک به هم هستند اما برای شروع یک شکاف عمیق نیازی نیست که تورم، افزایش چندان زیادی پیدا کند.
محرک‌های زیادی موجب تورم قیمت یک دارایی می‌شود اما بیشترین سود را سرمایه گذاری هایی دارند که روی محصولات محدود انجام شوند. استخراج بیت کوین محدود است و ارزش آن (به واسطه تورم کمتر)، بیش از پیش مستعد افزایش است.

تداوم ریزش‌های لیر

ارزش لیر در معاملات ارزی باز هم کاهش یافت. از سوي ديگر، به گزارش رویترز، پس از شکست کانال مقاومتی مهم شش لیر به ازای هر دلار در ابتدای معاملات این هفته، دولت ترکیه به منظور جلوگیری از ریزش بیشتر ارزش لیر دست به اعمال برخی از محدودیت‌ها زده است، اما این محدودیت ها تاکنون نتوانسته اند کمکی به پایین آوردن نرخ برابری دلار در مقابل لیر کنند.
به گفته معامله گران پس از مدت ها روند عادی بازار ارز، بانک مرکزی و بانک های دولتی از روز گذشته اقدام به مداخله سنگین در معاملات کرده و سعی دارند تا با تزریق ارز، جلوی ریزش بیشتر ارزش لیر را بگیرند. در سال قبل نیز بانک های دولتی ترکیه برای آرامش بخشیدن به بازار ارز اقدام به تزریق ده ها میلیارد دلار از ذخایر ارزی خود کرده بودند.
در معاملات اخیر ارزش لیر در شرایطی به کمترین سطح هشت ماه اخیر خود رسیده که ارتش ترکیه به عملیات خود در سوریه شدت بخشیده است. بانک مرکزی ترکیه روز گذشته با صدور بخش‌نامه ای اعلام کرد محدودیت بیشتری بر روی معاملات ارزی با بنگاه های خارجی اعمال کرده است. آخرین بار چنین محدودیتی در جریان بحران ارزی سال ۲۰۱۸ که به کاهش ۳۶ درصدی ارزش لیر در برابر دلار منجر شد، اعمال شده بود.
در معاملات امروز بازار ارز استانبول، هر دلار به ازای ۶.۰۳۵۶ لیر، هر یورو به ازای ۶.۵۸۷۳ لیر و هر پوند به ازای ۷.۸۰۲۵ لیر مبادله شد. پیتر ماتیش، استراتژیست ارزی بازارهای نوظهور در " روبو بانک" گفت: اقدامات اخیر نشان دهنده تلاش مقامات ترکیه برای بالا نگه داشتن مصنوعی ارزش لیر هستند.
در شرایطی که رشد اقتصادی ترکیه در مقایسه با ماه های ابتدایی سال ۲۰۱۹ به طرز محسوسی بهبود یافته است، اما نرخ بیکاری بالا و مشکلات بخش صنعتی در کنار ریسک‌های ناشی از ویروس کرونا در مراودات تجاری و مالی با چین باعث شده است تا نگرانی های تازه ای از وضعیت اقتصاد ترکیه در بین معامله‌گران ایجاد شود.
جیسون تووی، کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در موسسه " کپیتال اکونومیکس" گفت: این احتمال وجود کرد که نرخ برابری هر دلار تا پایان سال به ۷.۵ لیر نیز برسد. ریسک اصلی آن است که مقامات سعی کنند هر طور شده جلوی ریزش لیر را بگیرند و این اقدام می تواند عواقبی دردناک و بلندمدت برای بازار ارز ترکیه داشته باشد.