:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
مقایسه سهم بانک ایران زمین در تعداد و مبلغ تراکنش های دی 98 شبکه بانکی نشان داد

افزایش سهم بانک ایران زمین از بازار تراکنش ها در سه ماه اخیر

مقایسه عملکرد بانک ایران زمین در دی ماه نسبت به آبان ماه نشان می دهد که سهم این بانک از تعداد ومبلغ تراکنش های کارتخوان فروشگاهی و تراکنش اینترنتی افزایش داشته است و سهم بانک ایران زمین از 0.6 درصد از تعداد کارتخوان فروشگاهی به 0.64 درصد، سهم از تعداد تراکنش اینترنتی از 0.03 درصد به 0.11 درصد، و همچنین سهم از مبلغ تراکنش کارتخوان ها از 0.67 به 0.68 درصد و سهم از مبلغ تراکنش اینترنتی از 0.33 به 0.34 درصد رشد کرده و برنامه توسعه سهم بانک ایران زمین در ماه های اخیر با موفقیت همراه بوده است
کد خبر: ۱۴۹۲۸۸
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۴:۰۸
اقتصاد گردان –  احسان شمشیری
بانک ایران زمین با وجود سهم 3 صدم درصدی در تعداد تراکنش اینترنتی همه بانک های کشور، سهم قابل توجه 62 صدم درصدی از مبلغ تراکنش های اینترنتی کشور داشته و مقایسه سهم تعدادی و مبلغ ابزارهای پرداخت از کل تعداد و مبلغ تراکنش های خود بانک ایران زمین نیز نشان می دهد که با وجود سهم  39 صدم درصدی اینترنت در تعداد تراکنش ها، سهم اینترنت از کل مبلغ تراکنش های این بانک معادل 8.72 درصد بوده است.

 این  شاخص ها نشانه توانایی و مزیت و فرصت ویژه ای است که بانک ایران زمین در زمینه تراکنش های اینترنتی دارد و احتمالا گسترش خدمات موبایلی نیز می تواند همین تجربه را تکرار کرده و با تعداد تراکنش کمتر، سهم بیشتری از مبلغ تراکنش ها را نصیب بانک ایران زمین کند. 

سهم بانک های پذیرنده  در تعداد و مبلغ تراکنش ها در دی 98 نشان می دهد که بانک ایران زمین با وجود 0.64 درصد از تعداد کارتخوان فروشگاهی، 0.11 درصد از ابزارهای اینترنتی، و همچنین 0.68 درصد مبلغ کارت خوان های فروشگاهی و 0.34 صدم درصدی از مبلغ تراکنش اینترنتی در کل شبکه بانکی، سهم بیشتری از مبالغ مبادلات بانکی را به نسبت سهم بانک از تعداد تراکنش ها داشته است.
نکته مهم دیگر این است که مقایسه عملکرد بانک ایران زمین در دی ماه نسبت به آبان ماه نشان می دهد که سهم این بانک از تعداد ومبلغ تراکنش های کارتخوان فروشگاهی و تراکنش اینترنتی افزایش داشته است و سهم بانک ایران زمین از 0.6 درصد از تعداد کارتخوان فروشگاهی به 0.64 درصد، سهم از تعداد تراکنش اینترنتی از 0.03 درصد به 0.11 درصد، و همچنین سهم از مبلغ تراکنش کارتخوان ها از 0.67 به 0.68 درصد و سهم از مبلغ تراکنش اینترنتی از 0.33 به 0.34 درصد رشد کرده  و برنامه توسعه سهم بانک ایران زمین در ماه های اخیر با موفقیت همراه بوده است. 

همچنین  سهم بانک ایران زمین از کل کارت اعتباری شبکه بانکی 3 صدم درصد، و از کل کارت برداشت شبکه بانکی 42 صدم درصد و از کارت هدیه و بن کارت نزدیک به 56 صدم درصد شبکه بانکی بوده است. 
از سوی دیگر، سهم کارت های صادر شده در این بانک به ترتیب 94 درصد به کارت برداشت، 5.7 درصد کارت هدیه و بن کارت، 1 صدم درصد به کارت اعتباری، اختصاص داشته است. سهم ابزارها در تعداد و مبلغ تراکنش بانک ایران زمین نیز نشان می دهد که 98.87 درصد از تعداد تراکنش های بانک ایران زمین متعلق به کارتخوان ها، 1.13 درصد مربوط به اینترنت بوده که نسبت به سهم 39 صدم درصد اینترنت در آبان رشد قابل توجهی داشته است و بانک ایران زمین در حال توسعه ابزار اینترنتی به عنوان مزیت رقابتی این بانک بوده است. همچنین در مبلغ نیز 93.54 درصد کارتخوان ها، و 6.46 درصد ابزار اینترنتی سهم از مبالغ تراکنش بانک ایران زمین داشته اند.
بانک ایران زمین با سهم 2 صدم درصدی از کارت اعتباری، 42 صدم درصدی از کارت برداشت و 73 صدم درصدی از کارت هدیه و بن کارت، سهم خود را از کارت های دارای تراکنش شبکه بانکی در ماه های اخیر افزایش داده است. 
ترکیب تراکنش های بانک ایران زمین نیز نشان می دهد که در بین ابزار های بانکی، 93.17 درصد تراکنش ها متعلق به کارت برداشت، 6.82 درصد مربوط به کارت هدیه و بن کارت و 1 صدم درصد  به کارت های اعتباری تراکنش دار، اختصاص داشته است. 
بانک ایران زمین، در کل شبکه بانکی، با سهم 41 صدم درصدی از تعداد و 58 صدم درصدی از مبلغ تراکنش صادره، و همچنین 57 صدم درصد تعداد و 63 صدم مبلغ تراکنش های پذیرش شده، عملا در جذب منابع بیشتر نسبت به مبالغ پرداخت شده در بازار تراکنش ها موفق بوده و منابع از سایر بانک ها به سمت بانک ایران زمین در حال حرکت است. 
این ارقام در آبان ماه 98 معادل  4 دهم درصد تعداد و 59 صدم درصد مبلغ تراکنش های صادره، و همچنین 53 صدم درصد تعداد و 66 صدم درصد مبلغ تراکنش های پذیرفته شده بوده است و بانک ایران زمین همچنان از اختلاف منابع پذیرش شده با صادر شده سود برده و موجب جذب منابع بیشتر حاصل از عملیات تراکنش های بانکی در این بانک شده است. 
سهم ابزارهای پرداخت در بانک ایران زمین نشان می دهند که بیشتر ابزارها کارتخوان فروشگاهی است که 99.61 درصد تعداد تراکنش و 91.28 درصد مبلغ تراکنش ها را به خود اختصاص داده است. 
بانک ایران زمین باوجود سهم 6 دهم درصدی در تعداد تراکنش های کل کارتخوان های فروشگاهی سهم 67 صدم درصدی در مبلغ داشته و میانگین مبلغ هر تراکنش برای بانک ایران زمین بیشتر بوده و این به معنای هزینه کمتر کارمزد برای تراکنش ها و مزیت بانک ایران زمین در جذب منابع محسوب می شود   
جذب سهم بیشتری از مبلغ تراکنش ها نشان دهنده وجود مبلغ های تراکنش بالا نسبت به متوسط کل مبلغ پذیرش کارت خوان فروشگاهی و پذیرش اینترنتی در شبکه بانکی است به عبارت دیگر، بانک ایران زمین در جذب مشتریان دارای اعتبار و گردش مالی و تراکنش های با مبلغ بالاتر  موفق بوده است و میانگین مبلغ تراکنش ها در بانک ایران زمین بالاتر از متوسط کل شبکه بانکی بوده است. 
با ساختار موجود مشتریان بانک ایران زمین، و همچنین سهم بالاتر این بانک از مبلغ تراکنش ها نسبت به تعداد آنها،  این بانک در صورت توسعه ابزارهای موبایلی، می تواند در جذب بیشتر منابع مالی و بانکی کشور موفق تر عمل کند و سهم قابل توجهی از مبالغ تراکنش های موبایلی را نیز به خود اختصاص دهد.