:
كمينه:۲۶.۵۱°
بیشینه:۲۷.۷۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶

طولانی‌شدن استعلام‌ها بلای جان طرح‌های اشتغال

مدیر پروژه سرمایه‌گذاری اشتغال فراگیر و روستایی از پرداخت بیش از ۱۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به طرح اشتغال روستایی خبر داد و گفت:‌ بروکراسی‌های پیچیده و طولانی شدن استعلام‌ها به زیان طرح‌های اشتغال است.
کد خبر: ۱۴۹۲۴۰
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۶
اقتصادگردان- رامین اسدی درباره میزان پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی اظهار کرد: هر سال مبلغی از اعتبار ۱.۵ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی به ما تخصیص داده می‌شود که معادل ریالی آن را هم بانکهای عامل می‌پردازند. این منابع به طور مرحله به مرحله داده می‌شود و ما باید پیشرفت فیزیکی داشته باشیم تا اعتبار مرحله بعد پرداخت شود.

پرداخت ۱۰ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال 

وی ادامه داد: تا بهمن ماه امسال بیش از ۱۳ هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان تسهیلات از طرف بانکهای عامل به طرح اشتغال روستایی تخصیص داده شده و ما از این میزان ۱۰ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان را پرداخت کردیم و هنوز ۲۵ درصد سهم مابقی مانده که باید تخصیص داده شود.

مدیر پروژه سرمایه‌گذاری اشتغال فراگیر و روستایی گفت: مابقی اعتبار ۱۳ هزار میلیارد تومانی را تا آخر سال پوشش می‌دهیم و برای مرحله پنجم منتظر ابلاغ اعتبار هستیم تا به کسانی که در انتظار تسهیلات هستند، پرداخت کنیم.

اسدی افزود: طرحی که برای دریافت تسهیلات به بانک می رود، مجوزهای آن باید توسط بانک آماده شود؛ در ادامه بانک وثیقه می‌گیرد و دفترخانه کار را انجام می‌دهد و همه این چرخه و بروکراسی‌ها باید طی شود؛ لذا متقاضیانی که اعلام آمادگی می‌کنند اگر آشنا به این فرایند کاری باشند می‌توانند سریع‌تر وام را دریافت کنند.

طولانی شدن استعلام‌ها به زیان طرح‌های اشتغال

وی بروکراسی‌های پیچیده و طولانی شدن استعلام‌ها را یکی از مشکلات موجود عنوان کرد و گفت: هرقدر که استعلام‌ها کمتر شود و در قالب یک پنجره واحد یا درگاه یا سامانه‌ این کار صورت گیرد، بسیاری از مشکلات و موانع موجود برطرف می‌شود.

اسدی افزود: بیشترین تلفات طرح زمانی است که طرح تا مصوب شود و مجوز بگیرد و به بانک برود، درگیر یک پروسه طولانی می‌شود و از این حیث پیامدهایی دارد؛ چرا که ممکن است به دلیل وقفه یا طولانی شدن این فرایند، هزینه‌ها افزایش یابد و طرح از توجیه بیفتد.

طرح اشتغال روستایی با هدف توسعه اشتغال در مناطق محروم روستایی، عشایری و مرزی در دستور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفته است. به گفته کارشناسان، اجرای موفق این طرح موجب کاهش مهاجرت به شهرها، اشتغالزایی برای جوانان جویای کار و حل بیکاری در مناطق روستایی و عشایری می‌شود.