:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۳.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
اختلاف 300 توماني خريد و فروش دلار و يورو در صرافي ها

افزايش نرخ ارز و طلا در بازار/کشش قیمت طلا به کرونا

در بازار طلا و سكه نيز، با اعلام اونس طلاي جهاني به قيمت 1571 دلار و دلار به نرخ 13 هزار و 920 تومان در بازار آزاد، نرخ طلا و سكه با افزايش قيمت مواجه شد. مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار 2 ميليون و 239 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 516 هزار و 800 تومان، سكه طرح جديد 5 ميليون و 80 هزار تومان، طرح قديم 5 ميليون و 50 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون 570 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 560 هزار تومان و سكه گرمي نيز 930 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۴۹۲۳۵
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۴
اقتصادگردان-
روز يكشنبه 20 بهمن ماه 98 در بازارهای جهانی نرخ اونس طلا با توجه به تعطيلات آخر هفته 1571 دلار ثابت ماند و در بازار آزاد و معاملات نقدي نيز قيمت دلار به 13920 تومان افزايش يافت و به مرز 14 هزار تومان نزديك مي شود و در نتيجه قيمت طلا و سكه نيز نسبت به هفته قبل افزايش يافته است.
روز يكشنبه نرخ دلار و يورودر صرافي هاي مجاز بانكي ثابت ماند و بر اين اساس بهای خرید هر دلار در تابلوی صرافی‌های بانکی 13 هزار و 200 تومان و فروش  دلار 13 هزار و 500 تومان درج شد نرخ خرید هر یورو نیز ۱۴ هزار و 700 تومان و نرخ فروش آن 15 هزار معامله شد.
در سامانه سنا  نيز نرخ لحظه اي قیمت خرید دلار  13 هزار و 200 تومان و قیمت فروش آن 13 هزار و 500 تومان اعلام شد. همچنين نرخ لحظه اي خريد هر یورو 14 هزار و 700 تومان و فروش آن 15 هزار تومان معامله شد. از سوي ديگر، سامانه سنا نيز نرخ ميانگين معامله شده ارز براي روز شنبه 19 بهمن 98  را براي دلار 13 هزار و 448 تومان، يورو 14 هزار و 908 تومان، پوند انگليس 17 هزار و 427 تومان، درهم امارات 3 هزار و 685 تومان، لير تركيه 2 هزار و 330 تومان و يوآن چين را يك هزار و 931 تومان اعلام كرد.
در بازار طلا و سكه نيز، با اعلام اونس طلاي جهاني به قيمت 1571 دلار و دلار به نرخ 13 هزار و 920 تومان در بازار آزاد، نرخ طلا و سكه با افزايش قيمت مواجه شد.  مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار 2 ميليون و 239 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 516 هزار و 800 تومان، سكه طرح جديد 5 ميليون و 80 هزار تومان، طرح قديم 5 ميليون و 50 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون 570 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 560 هزار تومان و سكه گرمي نيز 930 هزار تومان معامله شد.
در بازار ارز رسمي نيز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ تمام ارزها ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای روز « یکشنبه بیست بهمن ماه ۹۸ معادل ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس ۵۴ هزار و ۱۵۰ ریال و هر یورو نیز ۴۵ هزار و ۹۷۲ ریال ارزش‌گذاری شد.
بازار طلا به کدام سمت می‌رود؟
از سوي ديگر، بازار طلا و سکه به طور سنتی از گزینه‌های نخست خانواده‌های ایرانی برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود که معمولا با نزدیک شدن به ایام عید، رونق می‌گیرد؛ رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز پیش‌بینی کرد که قیمت‌ها در روزهای پایانی سال رشد داشته باشد.
«ابراهیم محمدولی» در گفت و گو با ایرنا درباره چشم انداز بازار طلا در روزهای پایانی امسال، افزود: بهای اونس طلا به نظر می رسد تحت تاثیر تحولات جهانی به ویژه خاورمیانه نوسان‌های مثبت یا منفی داشته باشد که بیشتر افزایشی ارزیابی می شود و موجب رشد تدریجی قیمت‌ها خواهد شد.
رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره چشم انداز بازار طلا در روزهای پایانی امسال (۴۰ روز باقی‌مانده تا نوروز) گفت: تجربه سال‌های گذشته نشان داده است که وضعیت بازار بهتر شده و رونق می‌گیرد.
محمدولی با بیان اینکه بازار طلا در ماه های گذشته دچار رکود شده بود، اضافه کرد: نوسان‌های شدید قیمت ارز و به تبع آن رشد قیمت‌ها از دلایل رکود بازار طلاست
وی اضافه کرد: انتظار می رود در روزهای باقی‌مانده تا پایان سال، شاهد نوسان های بازار ارز نباشیم تا بازار طلا به ثبات و تعادل رسیده و دچار هیجان نشود. پیش بینی می‌شود که تا پایان امسال، بازار طلا، ثبات و تعادل خود را حفظ کرده و قیمت‌ها اندکی رشد کند و بعید است افزایش شدید قیمت‌ها را مشاهده کنیم.
رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به تحولات قیمت‌ها در بازار طلا، گفت: قیمت سکه و طلا در معاملات ابتدای این هفته، تحت تاثیر رشد قیمت اونس در بازارهای جهانی، روندی افزایشی داشته است.
محمدولی تصریح کرد: قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی، در حال حاضر نسبت به روز پنجشنبه ( هفته گذشته) رشد حدود هفت دلاری را تجربه کرده و از یک‌هزار و ۵۶۴ دلار به یک هزار و ۵۷۱ دلار رسید.
وی اضافه کرد: بهای هر مثقال طلای ۱۸ عیار نیز از دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در روز پنجشنبه به دومیلیون و ۲۱۶ هزار تومان در روز شنبه (دیروز) افزایش یافت. بهای هرگرم طلای ۱۸ عیار نیز از ۵۰۷ هزار تومان به ۵۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.
رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: قیمت سکه تمام بهار آزادی نیز از چهار میلیون و ۹۷۷ هزار تومان در روز پنجشنبه به پنج میلیون و ۱۵ هزار تومان در روز شنبه افزایش یافت. قیمت نیم سکه نیز از ۲ میلیون و۵۵۰ هزار تومان به دو میلیون و۵۵۶ هزار تومان رشد کرد.
وی درباره حباب سکه نیز گفت: با توجه به قیمت‌های جهانی و نرخ دلار، میزان حباب سکه به ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان رسیده که طبیعی است.
رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره وضعیت تقاضا در بازار طلا گفت: اکنون میزان خرید طلای ساخته شده (مصنوعات) توسط مردم افزایش یافته و خرید طلای آبشده کاهش یافته است.
محمدولی افزود: پارسال مردم بیشتر به سراغ طلای آبشده رفتند که بیشتر آنها اطلاعات و دانش کافی درباره طلا نداشتند.
به گفته رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران، نداشتن اطلاعات کافی برخی از خریداران، مشکلاتی برای آنها ایجاد کرد و تخلفاتی رخ داد که باعث شد استقبال مردم از طلای آبشده کاهش یابد.
محمدولی به خریداران طلا توصیه کرد: تجربه سال های طولانی فعالیت در بازار طلا نشان می‌دهد که خریداران طلای ساخته شده در دراز مدت، سود خوبی را کسب می‌کنند به همین دلیل بهتر است که مردم به جای طلای آبشده، اقدام به خرید مصنوعات طلا کنند.
کشش قیمت طلا به کرونا
از سوي ديگر، اکنون که رشد موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا آهسته شد، بازار طلا روی آثار زیان بار این اپیدمی روی اقتصاد تمرکز کرده و تقاضا برای خرید این فلز ارزشمند همچنان قوی مانده است.
به گزارش ایسنا، طلا روز جمعه بازارها را غافلگیر کرد زیرا معامله‌گران از فرصتی که با پایین رفتن قیمت‌ها پیش آمده بود استفاده کرده و به خرید پرداختند و در نتیجه قیمت طلا تا پایان معاملات روز جمعه بیش از سه دلار افزایش یافت و در ۱۵۷۳ دلار و ۴۰ سنت بسته شد اما برای کل هفته حدود یک درصد کاهش نشان داد.
مهمترین خبر هفته گذشته بجز تحولات مربوط به اپیدمی ویروس کرونا، گزارش اشتغال آمریکا بود که نشان داد اقتصاد این کشور در ژانویه ۲۲۵ هزار شغل جدید ایجاد کرده و نرخ بیکاری به ۳.۶ درصد رشد کرده است.
پل اشورث، اقتصاددان شرکت "کپیتال اکونومیکس" در این باره گفت: تمامی اخبار مثبت بودند و رشد ژانویه بالاتر از حد انتظارات بود و تا حدودی شاید به هوا مربوط بود. این پنجمین ژانویه گرمی است که در رکوردها ثبت شده است. انتظار می‌رود اقتصاد آمریکا بر مبنای سالانه حدود دو درصد رشد کند و رشدش در نیمه دوم سال شتاب پیدا کند.
به گفته کارولین بین، اقتصاددان ارشد کالا در شرکت "کپیتال اکونومیکس"، اخبار ویروس کرونا همچنان بازار طلا را تحت تاثیر خود نگه خواهد داشت. هر خبری که از ویروس منتشر شود، مسیر قیمت طلا تعیین خواهد کرد. در چند روز گذشته شمار موارد ابتلا کاهش پیدا کرده و احتمالا شیوع این ویروس می‌تواند سریعا تحت کنترل قرار گیرد. اگر چنین باشد طلا با کاهش قیمت روبرو خواهد شد.
تحلیلگران می‌گویند به نظر می‌رسد ترس از ویروس کرونا به پیک خود رسیده و اکنون توجهات به پیامدهای اقتصادی آن معطوف شده است. اما تا زمانی که ابهام وجود دارد، قیمت طلا پشتیبانی خواهد شد. همچنان ابهامات فراوانی در خصوص این ویروس و تاثیر اقتصادی آن وجود دارد و این امر از بالا ماندن قیمت طلا حمایت می‌کند.
موضوع دیگری که مورد توجه سرمایه گذاران خواهد بود، اقدامات بانکهای مرکزی در سراسر جهان در واکنش به شیوع این اپیدمی و احتمال تشدید سیاستهای تسهیل پولی است که روند افزایش قیمت طلا در بلندمدت را تقویت می‌کند.
برخی از دولتهای آسیایی هفته گذشته واکنش نشان دادند. تایلند با اشاره به شمار زیاد کسب و کارهایی که از ویروس کرونا لطمه دیده‌اند، نرخهای بهره را به رکورد پایین یک درصد کاهش داده است و بانک مرکزی فیلیپین هم هفته گذشته نرخهای بهره را ۲۵ واحد افزایش داد و به ۳.۷۵ درصد رساند.
در این بین، رایان مک کی، استراتژیست کالا در شرکت "تی دی سکیوریتیز" پیش بینی کرد قیمت طلا در هفته جاری در بازه محدودی مانده و بین ۱۵۵۰ تا ۱۵۷۰ دلار معامله خواهد شد.
اما برخی از تحلیلگران خوش بینی بیشتری نسبت به طلا نشان دادند. فیلیپ استرایبل، استراتژیست ارشد بازار در شرکت "بلو لاین فیوچرز" پیش بینی کرد طلا تا سطح ۱۵۹۰ دلار افزایش خواهد یافت و وحشت از کرونا همچنان از قیمت این فلز زرد پشتیبانی می‌کند. بر اساس گزارش کیتکونیوز، گزارش تورم و خرده فروشی آمریکا دو گزارش اقتصادی مهمی خواهند بود که هفته جاری منتشر می‌شوند و ممکن است روی روند قیمت طلا تاثیر بگذارند.
خیز بیت‌کوین برای ۱۰ هزار دلار
همچنين مطابق نشانه‌های یک الگوی فنی، روند صعودی قیمت بیت کوین محتمل و به سمت بالاتر از ۱۰ هزار دلار در حرکت بوده و براساس تحلیل‌ها رابطه طلا و بیت کوین در چهار سال اخیر به بالاترین سطح خود رسیده است.
به گزارش CNN Markets، بازگشت بیت کوین به قیمت گذشته و حتی بالاتر از آن، پس از هجوم در روز گذشته (جمعه) به بالاترین سطح خود در پنج ماه اخیر، به شدت محتمل به نظر می‌رسد. پس از آنکه بیت کوین هفته گذشته به نقطه عطفی چشمگیر رسید، تمایل صعودی آن نمودارهای فنی را دستخوش تغییراتی زیادی کرده است.
قیمت بیت‌کوین حالا برای چیزی حدود یک هفته در اکثر زمان‌ها به سمت ۱۰ هزار دلار کشش داشته است. این در حالی بود که رمزارز شماره یک جهان روز گذشته در پلتفرم «جمینی» (Gemini) با رسیدن به بالاترین حد خود از ماه سپتامبر با قیمت ۹ هزار و ۸۷۱ دلار ۳۰ سنت معامله شد و از آن به بعد زیر ۹ هزار و ۸۰۰ دلار ثابت ماند؛ قیمتی که معادل سود هفته ای ۵ درصد است.
سرمایه کنونی بیت کوین با ارزش فعلی، ۱۷۸ میلیارد دلار است و این برابر است با رشد تقریبی معادل ۵۰ میلیارد دلار از آغاز سال ۲۰۲۰ تاکنون. فشار صعودی پایدار، به بیت کوین این اجازه را داد تا در نمودار روزانه یک تقاطع طلایی را کامل کند؛ تقاطعی که صعودی‌ترین نشانه در تمامی تجارت‌ها محسوب می‌شود.
تقاطع طلایی زمانی اتفاق می افتد که میانگین تحرک کوتاه مدت (در این مورد، میانگین تصاعدی ۵۰ روزه) از میانگین تحرکات بلندمدت (در این مورد میانگین تصاعدی ۲۰۰ روزه) پیشی می‌گیرد. همانطور که در نمودار زیر مشخص است، این الگوی کلیدی ۳۱ ژانویه یعنی زمانی که قیمت بیت‌کوین به سمت ۸ هزار و ۲۰۰ دلار روند صعودی پیدا کرد، تکمیل شد.
اگرچه پیش بینی مسیر حرکت بیت کوین به دشوار بودن شهرت دارد اما نمودار روزانه حاکی از افزایش احتمالی آن است. بیت کوین صدرنشین بلامنازع بازار رمزارزها است و به تنهایی چیزی در حدود ۶۴ درصد از کل بازار را در دست دارد. این نفوذ بیش از حد به طور معمول بدین معنا است که آلت کوین و تونکن‌ها در مسیری مشابه بیت کوین در حرکت هستند.
سرمایه کلی آلت کوین در بازار روز گذشته به کمی پایین‌تر از ۱۰۱ میلیارد دلار رسید که البته در ۶ ماه اخیر ارتفاعی جدید محسوب می‌شود. این رمزارز با سرعتی آهسته در حالا تخریب سرمایه بیت کوین است و به همراه توکن‌ها در مجموع ۳۶ درصد از سرمایه کلی بازار را در اختیار دارد.
بیت کوین برخلاف آلت کوین، در نگاه مردم به نظر دارایی امن‌تری محسوب می‌شود و این امر به این دلیل است که بیت کوین و طلا که قدیمی‌ترین و سنتی ترین دارایی مطمئن انگاشته می‌شود، در ماه های اخیر رابطه تنگاتنگی را با یکدیگر ثبت کرده اند.
شرکت تحقیقاتی آرکین که در زمینه تحلیل رمزارزها فعالیت می‌کند ماه گذشته به این موضوع اشاره کرد که رابطه بیت کوین و طلا به بالاترین سطح خود در چهار سال اخیر رسیده؛ سطحی که از سال ۲۰۱۶ به بعد هرگز دیده نشده است.
در حال حاضر، با توجه به تنش‌های فزاینده مابین آمریکا و ایران، این دو دارایی با سرعتی مشابه در حرکت هستند. ایران و ایالات متحده از رویارویی مستقیم اجتناب کرده اند اما طلا و بیت کوین در مسیری مشابه و یکنواخت معامله می‌شوند.
گرچه برای آنکه بیت کوین را «طلای دیجیتال» بدانیم، هنوز خیلی زود است اما هر دوی آنها وجوه تشابه قابل توجهی دارند. اما اینکه آیا این وجوه تشابه در جمع صندوق های پوشش ریسک، مدیران سرمایه گذاری و سایر سرمایه گذاران سنتی احساس مشابهی را ایجاد کند، نیازمند گذشت زمان است. با این حال، در شرایط فعلی بیت کوین همچنان از سوی اهالی عصر دیجیتال و علاقه‌مندان به فناوری مورد حمایت است.
لیر در پایین‌ترین سطح ۸ ماه اخیر
درخبري ديگر، کانال مقاومتی مهم شش لیر در آخرین روز از معاملات هفتگی ترکیه شکسته شد. به گزارش اهوال، با وجود تلاش‌های گسترده بانک مرکزی و دیگر بانک‌های دولتی ترکیه برای شکسته نشدن کانال شش لیر، نرخ دلار در آخرین دور از معاملات هفتگی بورس استانبول به ۶.۰۴۸۲ لیر رسید که این نرخ، کمترین نرخ برابری ثبت شده برای لیر از ماه می سال گذشته تاکنون است. شکسته شدن این کانال مقاومتی مهم باعث ایجاد نگرانی در بین معامله گران از ریزش‌های بیشتر لیر شده است.

با وجود قرار گرفتن لیر در کمترین سطح هشت ماه اخیر، این ارز هنوز فاصله با نرخ برابری ۷.۲ به ازای هر دلار دارد که در ماه اوت ۲۰۱۸ به ثبت رسیده بود. معامله‌گران بازارهای ارزی ترکیه احتمال رسیدن لیر به سطوح ثبت شده در ماه اوت را بسیار بعید می دانند. در برابر دیگر ارزهای مهم، هر پوند به ازای ۷.۷۸۱ لیر و هر یورو به ازای ۶.۵۸۲ لیر مبادله شد.
ارزش لیر در سال گذشته در برابر دلار ۱۱ درصد و در سال ۲۰۱۸ نیز ۲۸ درصد کاهش پیدا کرده بود هر چند انتظار می‌رود با توجه به رشد مثبت احتمالی و کاهش تورم، لیر امسال عملکرد بهتری در برابر اسکناس سبز داشته باشد.
از سوی دیگر، ریزش در بازارهای ارزی به بازار بورس نیز کشیده شد تا جایی که شاخص "بیست ۱۰۰" بورس استانبول در آخرین دور از معاملات هفتگی با ریزش ۱.۰۴ درصدی به ۱۲۱ هزار و ۱۵.۱۴ واحد رسید. اکنون ارزش کل نمادهای مورد معامله در این بورس به ۸۳۷.۲ میلیارد لیر ( ۱۴۰ میلیارد دلار) رسیده و حجم روزانه مبادلات نیز به طور متوسط حدود ۲ میلیارد دلار است.
با این حال برات آلبایراک، وزیر خزانه داری ترکیه روز گذشته اعلام کرد که اقتصاد ترکیه توانایی دستیابی به رشد پنج درصدی در سه ماهه نخست امسال را دارد و شرایط این کشور در حوزه رشد اقتصادی، نرخ تورم و نرخ ارز بهتر از سال گذشته خواهد بود.