:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
ناصر رییسی‌فرد، رییس انجمن کارفرمایی جایگاهداران سوخت

مصرف سوخت از بهار به میزان پیش از سهمیه‌بندی باز می‌گردد

پس از اجرای سیاست سهمیه‌‎بندی بنزین، تنها در هفته‌های نخست شاهد کاهش روند مصرف سوخت در کشور بودیم؛ بر این اساس در آن زمان میزان مصرف بنزین حدود 20 تا 22 میلیون لیتر در روز کاهش یافت.
کد خبر: ۱۴۹۲۲۵
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳
اقتصادگردان- اما به مرور میزان کاهش مصرف تغییر مسیر داد، به‌ویژه در کلان‌شهرهایی مثل تهران که آرام آرام میزان مصرف بنزین بیشتر شد به‌طوری که هم‌اکنون میزان کاهش مصرف از 20 میلیون لیتر به حدود 18 میلیون لیتر در روز رسیده است. بر همین اساس نیز قابل پیش‌بینی است که مصرف سوخت به مرور به روند قبل باز گردد و صرفه‌جویی حاصل شده که محدود به هفته‌های نخست اجرای سهمیه‌بندی بود، کاهش بیشتری پیدا کند. متاسفانه آنچه پس از سهمیه‌بندی بنزین شاهد آن بودیم افزایش فساد در حوزه سوخت بود که این مساله می‌تواند افزایش یابد. در عین حال معتقدم در کنار افزایش فساد، به مرور با خو گرفتن مردم به قیمت جدید بنزین و تداوم شاخص تورم، مصرف این سوخت از سال آینده افزایش بیشتری پیدا کرده و ما در بهار سال 99 به میزان مصرف بنزین به سطح قبل از سهمیه‌بندی برگردیم. باید توجه داشت که بنزین یک کالای مصرفی است و مصرف‌کننده به دلیل نیاز خود، هر طور که باشد برای تامین آن تلاش می‌کند.

مساله دیگری که بعد از سهمیه‌بندی بنزین با آن روبرو شدیم، شلوغی بیشتر جایگاه‌های سوخت در کشور بوده است. این موضوع به دلیل ناکارآمدی سیستم سوختی کشور است. سهمیه‌بندی سوخت موجب شده که زمان سوخت‌گیری خودروها در جایگاه‌ها به 2.5 برابر قبل افزایش پیدا کند. پس از اجرای این سیاست خودروها زمان بیشتری صرف سوخت‌گیری می‌کنند زیرا برخی خودروها بخشی از سوخت خود را با کارت خود و بخشی را با کارت جایگاه می‌زنند و روند محاسبه نیز کمی طولانی‌تر شده است. همین موضوع موجب شده عمدتا تنش میان مصرف‌کنندگان با یکدیگر و با کارکنان جایگاه‌های سوخت نیز افزایش یافته است. از سوی دیگر بسیاری از خودروهایی که مسافرکشی می‌کنند به دلیل اینکه سهمیه کفاف کارشان را نمی‌دهد و باید از سوخت آزاد استفاده کنند، دفعات بیشتری به جایگاه‌ها مراجعه می‌کنند و هر بار سوختگیری محدودی انجام می‌دهند. این امر موجب شلوغی قابل ملاحظه اغلب جایگاه‌های سوخت به‌ویژه در کلان‌شهرها شده است. اما از طرف دیگر، میزان سوخت‌گیری و مصرف بنزین در برخی شهرهای کوچک کاهش پیدا کرده که همین امر منجر به ضرر و زیان مالی جایگاه‌داران در بسیاری شهرهای کوچک شده است.