:
كمينه:۲۶.۵۱°
بیشینه:۲۶.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۳

برترين هاي نوآوري محصول ايراني سال 1398 معرفي شدند

اختتامیه چهارمین جشنواره ملی نوآوری محصول برتر ایرانی روز پنجشنبه ۱۷ بهمن ماه در دانشگاه صنعتی شریف با حضور مدعويني از معاونت علمي رياست جمهوري،اساتید دانشگاه،متخصصان حوزه نوآوری و مدیران ارشد شرکت های نوآور سال 1398 برگزار شد.
کد خبر: ۱۴۹۱۸۲
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۴
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- در این مراسم 22 محصول نوآورانه شرکت هایی بزرگ صنعتی و خدماتی پس از بررسی در کمیته ارزیابی جشنواره و تایید کمیته علمی متشکل از اساتید دانشگاه و متخصصین حوزه نوآوری که امتیاز مورد نظر را کسب کردند، موفق به کسب گواهینامه و لوح زرین نوآوری محصول برتر ایرانی سال 1398 شدند.
در ابتدای مراسم هادی اسدی گزارشی را از برنامه اجرایی این رویداد در سال جاری ارائه داد و اهداف و رویکردهای اصلی این جشنواره را بیان نمود. وی در ادامه افزود: توسعه و تقویت جایگاه نوآوری در کشور، تقدیر از تلاشهای صنعتگران نوآور و در نهایت توسعه مسیر بهبود نوآوری محصول در شرکتهای بزرگ، جزو مهمترین اهداف برگزاری این رویداد است.
سید محمد صاحبکار رئیس مرکز توسعه شرکتهای دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با ارائه قوانین و چارچوب فعالیت شرکتهای دانش بنیان و خلاق، به تبیین رویکردهای دولت در این زمینه پرداخت. وی همچنین نقش شرکتهای بزرگ را در ایجاد همکار های فناورانه با شرکتهای استارت آپ و دانش بنیان مورد تاکید قرار داد.
علی ملکی رئیس پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه شریف در سخنرانی خود مفهوم اکوسیستم نوآوری را تشریح کرد و گفت : نوآوری در محیط ایزوله اتفاق نمی افتد و نیاز به همکاری، مشارکت و کار گروهی دارد. رئیس کمیته علمی جشنواره افزود: شبکه‌ای از سازمان‌ها که ترکیب محصولات و خدمات نوآورانه دارند می‌توانند ارزش ایجاد کنند. این ارزش باید به نیاز بخشی از جامعه پاسخ دهد و آنها را مرتفع نماید. از اکوسیستم نباید غفلت کرد چراکه این شبکه از همکاری بین بنگاه هاست که باعث خلق ارزش می‌شود.
محمد ناطق رئیس کمیته ارزیابی جشنواره  افزود: در جشنواره نوآوری محصول برتر ایرانی بر اساس " مدل مرجع نوآوری محصول" که برگرفته و بومی شده مدل جهانی استیج گیت در حوزه نوآوری محصول است، زمینه ای را برای ارزیابی و ممیزی جامع فرایندهای نوآوری محصول شرکتهای بزرگ ایجاد کرده ایم،  بطوریکه با برگزاری یک کلینیک نوآوری محصول در این شرکتها، جنبه های مختلف فرایندهای نوآوری محصول در این شرکتها مورد ارزیابی قرار گرفته و نهایتاً بتوان نقشه راهی برای بهبود فرایندهای نوآوری در شرکتها به دست آورد.
قائم مقائم تکنوشریف در ادامه افزود: امسال 514 محصول در رصد اولیه بازار توسط کمیته اجرایی جشنواره شناسایی شد که براساس غربالگری اولیه تعداد 305 محصول امکان قرار گیری در فرآیند را به دست آوردند. در ادامه کار طبق روال جشنواره، کاربرگی برای این تعداد محصول ارسال شد تا برخی از اطلاعات مربوط به فرآیند نوآورانه خود را در آن یادداشت کنند. برخی از شرکت‌ها اطلاعات ناقص داشته و برخی دیگر موفق به حضور در مرحله بعدی نشدند. در مجموع 88 محصول به عنوان محصولاتی که کاربرگ قابل قبولی داشتند برای کسب اطلاعات تکمیلی مورد مذاکره قرار گرفتند و 27 ارزیابی حضوری درون شرکت‌ها انجام شد که از این تعداد 22 محصول حائز دریافت لوح زرین این جشنواره شدند.
وی همچنین با مروری بر نتایج ارزیابی شرکتها در این جشنواره، به بیان مهمترین نقاط قابل بهبود در فرایندهای نوآوری محصول پرداخت و توصیه هایی را در این زمینه به حاضرین ارائه نمودند.
فرزین فردیس عضو نمایندگان و نایب رییس کمیسیون نوآوری اتاق بازرگانی تهران ضمن تاکید بر اهمیت توجه به توسعه نوآوریهای بی بدیل و نیز ثبت مالکیت فکری برای این نوآوریها، اشاره ای به آمار شرکتهای پیشرو در این زمینه داشت. وی همچنین ماتریس نوآوری را به عنوان راهکاری برای انتخاب مدل مناسب نوآوری بر اساس سطح بلوغ سازمانی پیشنهاد دادند که می تواند منجر به انتخاب بهترین روش پیشبرد فعالیتهای نوآورانه در شرکتها باشد.
در پایان این جشنواره از محصولات نوآورانه شرکت‌های منتخب شامل شرکت کویر تایر، پتروشیمی جم، بانک پاسارگاد، بانک رفاه، فروشگاههای زنجیره ای شهروند، شرکت خدمات انفورماتیک، شرکت بهسازان ملت، شرکت به پرداخت ملت، شرکت داده ورزی سداد، شرکت فرهیختگان زرنام، شرکت بیسکویت گرجی، شرکت کوشش رادیاتور، شرکت کروز، شرکت آریاساسول، شرکت پویا، شرکت پالایش نفت تبریز، شرکت پتروشیمی شازند، شرکت موتوژن، شرکت دژپاد صنعت سازه، شرکت اسپات، شرکت پارس حیان، شرکت تامین سرمایه تمدن تقدیر به عمل آمد.
علاقمندان جهت کسب اطلاعات می توانند از سایت جشنواره به آدرس www.productinnovation.ir بازدید نمایند.