:
كمينه:۲۴.۸۴°
بیشینه:۲۴.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
خودروسازان متعهد شده‌اند که معوقات خود را تا خرداد ماه سال آتی به صفر برسانند

توليد دنا پلاس توربو با گیربکس اتوماتیک در ايران خودرو / رونمايي از رانا سال و سورن سال

تولید خودروی دنا پلاس توربو با گیربکس اتوماتیک در گروه خودروسازی ایران‌خودرو به صورت رسمی آغاز و خودروهای رانا سال و سورن سال نیز رونمایی شدند / با وجود داخلی‌سازی‌های انجام شده، تاکنون یک‌ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو کاهش ارزبری، برای کشور رقم خورده است. رقم یاد شده براساس استانداردهای جهانی، زمینه ایجاد حداقل ۱۰۰ هزار فرصت شغلی جدید را فراهم می‌کند
کد خبر: ۱۴۹۱۰۶
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۹
اقتصاد گردان -  با حضور وزرای صمت و دفاع، تفاهمنامه همکاری میان گروه صنعتی ایران‌خودرو و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به امضا رسید. این تفاهمنامه در راستای داخلی‌سازی برخی قطعات این صنعت بود. در ادامه این مراسم، تولید خودروی دنا پلاس توربو با گیربکس اتوماتیک در گروه خودروسازی ایران‌خودرو به صورت رسمی آغاز و خودروهای رانا سال و سورن سال نیز رونمایی شدند. رضا رحمانی وزیر صمت با اشاره به حجم داخلی‌سازی‌های انجام شده در کشور گفت: با وجود داخلی‌سازی‌های انجام شده، تاکنون یک‌ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو کاهش ارزبری، برای کشور رقم خورده است. رقم یاد شده براساس استانداردهای جهانی، زمینه ایجاد حداقل ۱۰۰ هزار فرصت شغلی جدید را فراهم می‌کند. وی با اشاره به افزایش تولید روزانه خودرو در ماه‌های اخیر گفت: خودروسازان متعهد شده‌اند که معوقات خود را تا خرداد ماه سال آتی به صفر برسانند.

تفاهمنامه همکاری میان صنعت خودروی ایران با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با حضور رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت و امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، بسته شد. این تفاهمنامه در راستای داخلی‌سازی برخی از قطعات و ملزومات مورد نیاز گروه صنعتی ایران‌خودرو توسط مجموعه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در راستای جهاد خودکفایی و قطع وابستگی منعقد شد. در حاشیه امضای این تفاهمنامه از جهادگران خودکفایی قطعات خودرویی و قطعه‌سازان جهادگر تجلیل و تقدیر به عمل آمد. رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در ابتدای این نشست از امیر سرتیپ حاتمی به عنوان یکی از مدیران شایسته کشور و از حامیان صنعت دفاع تقدیر به عمل آورد. وی در ادامه از مدیران شرکت ایران‌خودرو نیز برای زحماتی که طی یک سال اخیر متحمل شده‌اند، تشکر و قدردانی کرد.

 100 هزار موقعیت شغلی ایجاد کردیم

رحمانی افزود: در سایه تدبیر مدیران و همت کارگران این شرکت خودروسازی، شاهد آن هستیم که آمار تولید روزانه ایران‌خودرو به 2 هزار دستگاه افزایش یافته است. این آمار تولید در حالی ثبت شده که در گذشته نزدیک، شاهد آن بودیم که به دلیل مشکلات و چالش‌ها، نوساناتی در روند تولید شرکت‌های خودروسازی کشور، ایجاد شد. اما اکنون با تاکید بر اهمیت حفظ این رقم از تولید، امید داریم که روند یاد شده حفظ شود و حتی تداوم یابد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت از تکمیل خودروهای کف پارکینگ‌ها به عنوان اقدامی جهادی یاد کرد و گفت: تلاش شرکت‌های قطعه‌سازی در تحقق این مهم، بسیار اثرگذار بود. او خاطرنشان ساخت: اصلاح رابطه میان قطعه‌سازان و خودروسازان اهمیت ویژه‌ای دارد چراکه این اعتماد تاثیر بسزایی در روند تولید خواهد داشت و درنتیجه آن نیز روند مناسبی در بازار ایجاد و حفظ می‌شود.

وی با اشاره به داخلی‌سازی‌های انجام گرفته در صنعت گفت: حجم داخلی‌سازی‌های انجام شده، بدون شک بیشتر از آمارهای اعلام شده توسط میزهای تخصصی وزارت صمت است؛ چراکه بخشی از این هدف مهم توسط مردم و شرکت‌های خصوصی محقق شده است. تاکنون یک میلیارد و 200 میلیون یورو در حوزه‌های مختلف در چارچوب میزهای تخصصی، داخلی‌سازی شده که رقم قابل توجهی است. ارایه این گزارش بدون تردید زمینه خوشحالی مقام معظم رهبری را فراهم می‌کند. رحمانی تاکید کرد: این یک‌ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو کاهش ارزبری داخلی‌سازی، بر اساس استانداردهای جهانی حداقل ۱۰۰ هزار فرصت شغلی به وجود می‌آورد.




 معوقات خودروسازان تا خرداد صفر می‌شود

رحمانی با اشاره به پیش‌فروش‌های خودرو گفت: رقم پیش فروش خودرو توسط خودروسازان بزرگ کشور، قابل ملاحظه بود؛ اما این شرکت‌ها با همت قوی برای کاهش این تعهدات اقدام کردند. در حال حاضر نیز شاهد آن هستیم که رقم قابل توجهی از این تعهدات، اجرایی شده است. خودروسازان نیز متعهد شده‌اند که این معوقات خود را تا خرداد ماه سال آتی

به صفر برسانند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود، فرشاد مقیمی را از مدیران جهادی کشور خواند و افزود: ایشان جزو مدیرانی هستند که تمام توان خود را برای کار، گذاشته‌اند. ما نیز با تمامی مدیران ارشد وزارتخانه عهد بسته‌ایم که جز کار اصلی خود کار دیگری انجام ندهند و وقت خود را به کار در این وزارتخانه اختصاص دهند. وی همچنین تاکید کرد: وزارت دفاع در تولید و داخلی‌سازی رقیب بخش خصوصی نیست. امیر سرتیپ حاتمی هم به خوبی به این موضوع اشاره کرده‌اند.

رحمانی با اشاره به برنامه تنظیم بازار و ثبات قیمت‌ها گفت: برنامه‌هایی برای عرضه و فروش خودرو داریم که به زودی اجرایی می‌شوند. وی در همین راستا گفت: برای تنظیم بازار برنامه‌هایی برای انعقاد قرارداد بلندمدت با قطعه‌سازان در نظر داریم.

وی خاطرنشان کرد: حذف شرکت‌های چندلایه یکی دیگر از مهم‌ترین اقداماتی است که به کاهش قیمت منجر می‌شود و از این رو مورد توجه ما قرار دارد. او در ادامه قیمت و کیفیت خودرو را موضوعاتی مرتبط با هم عنوان کرد و گفت: خودروسازان باید به جای افزایش قیمت، روی افزایش بهره‌وری تمرکز کنند و زمینه‌های لازم برای رشد آن را فراهم کنند؛ درنتیجه از یک سو قیمت خودرو کاهش می‌یابد و از سوی دیگر نیز خودروسازان متضرر نخواهند شد.

وزیر صمت همچنین با اشاره به اهمیت خصوصی‌سازی صنایع گفت: واگذاری‌ صنایع به بخش خصوصی را با جدیت دنبال خواهیم کرد. شرکت‌های خودروسازی باید واگذار شوند. این مهم زمینه کاهش هزینه‌های مالی را فراهم می‌آورد و این امکان را فراهم می‌کند تا به سمت کارهای مهم و بزرگ پیش برویم.

وزیر صمت در ادامه این نشست گفت: شرکت ایران‌خودرو بدنه فعال و مدیریتی خوبی دارد. با رونمایی از خودروهای جدید و تحویل به موقع خودروها به مشتریان، رضایتمندی مردم مجددا به دست می‌آید. مردم نباید احساس کنند که در فروش خودروها تبعیض قائلیم یا از رانت و تبعیض حمایت می‌کنیم. بنابراین اگر نمایندگی فروشی را مشاهده کنیم که به دنبال اخلال در بازار باشد، امتیاز آن را لغو می‌کنیم. وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری بارها فرموده‌اند که صنعت خودرو صنعتی پیشران است و به آینده آن بسیار امیدوارم.

در این مراسم خودروهای رانا سال و سورن سال با حضور وزرای صنعت، معدن و تجارت و دفاع در گروه خودروسازی ایران‌خودرو معرفی و رونمایی شدند. وزرای صمت و دفاع از خطوط تولید دنا پلاس توربو با گیربکس اتوماتیک و خودروهای رانا سال و سورن سال نیز بازدید به عمل آوردند.

در همین حال وزرای صنعت، معدن و تجارت و دفاع از نمایشگاه دایمی توانمندی‌ها و نیازمندی‌های ساخت داخل گروه ایران‌خودرو بازدید به عمل آوردند. امیر سرتیپ حاتمی در این بازدید اطمینان خاطر داد که وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تنها داخلی‌سازی قطعاتی را می‌پذیرد که هیچ شرکت سازنده‌ای برای تولید آنها اعلام آمادگی نکرده باشد.