:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۴.۷۹°
Updated in: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۱
كاهش ارزش پوند در برابر دلار از همه پرسي 2016 تاكنون

برگزيت بريتانيا اثري بر نرخ پوند به ريال و دلار نداشت / هشدار کانون صرافان در مورد معاملات مدت‌دار

نگاهي به نوسانات نرخ پوند بريتانيا قبل از خروج از اتحاديه اروپا و اجراي رسمي برگزيت، نشان مي دهد كه نرخ پوند در برابر دلار در تاريخ 7 بهمن مصادف با 27 ژانويه 1.306 دلار بوده است كه تقريبا معادل همان نرخ روزهاي اخير است كه 1.303 دلار اعلام شده و اعلام برگزيت تنها براي سه روز باعث افزايش نرخ پوند در برابر دلار شده و دوباره به سطح نرخ قبلي خود قبل از اعلام برگزيت بازگشته است
کد خبر: ۱۴۹۰۷۹
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۵


اقتصاد گردان -  محسن شمشيري

نگاهي به نوسانات نرخ پوند بريتانيا قبل از خروج از اتحاديه اروپا و اجراي رسمي برگزيت، نشان مي دهد كه نرخ پوند در برابر دلار در تاريخ 7 بهمن مصادف با 27 ژانويه 1.306 دلار بوده است كه تقريبا معادل همان نرخ روزهاي اخير است كه 1.303 دلار اعلام شده و اعلام برگزيت تنها براي سه روز باعث افزايش نرخ پوند در برابر دلار شده و دوباره به سطح نرخ قبلي خود قبل از اعلام برگزيت بازگشته است.
 نرخ پوند در تاريخ 8 بهمن مصادف با 28 ژانويه به 1.3023 دلار مي رسد و كاهش داشته است در تاريخ 9 بهمن يا 29 ژانويه به 1.3021 دلار مي رسد كه نشانه افت نرخ پوند بوده است.  همچنين در تاريخ 10 بهمن يا 30 ژانويه به 1.3086 دلار مي رسد كه اندكي افزايش داشته است. از سوي ديگر، در تاريخ 11 بهمن يا 31 ژانويه كه اعلام رسمي برگزيت بوده نرخ پوند به 1.3205دلار مي رسد كه افزايش زيادي داشته است. اين نرخ تا 13 بهمن نيز همچنان بالا بوده و از 14 بهمن دوباره شروع به كاهش مي كند و در تاريخ 15 و 16 بهمن به 1.3051 دلار مي رسيد كه تقريبا در حد نرخ هاي اول بهمن ماه است. به عبارت ديگر، در روزهاي اول برگزيت نرخ پوند افزايش يافته اما دوباره به سطح قبلي خود برمي گردد و  روز چهارشنبه 5 فوريه به 1.3051 دلار رسيده است.

در تاريخ 29 مارس 2017 روند خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا پس از همه پرسي از مردم اين كشور، شروع شد. قيمت پوند معادل 1.2550 دلار بود كه در بالاترين حد خود در 9 آوريل 2018 به 1.4247 دلار رسيد. در پايين ترين قيمت نيز به 1.2037 در تاريخ 5 آگوست 2019 رسيد. ارزش پوند در سال 2016و مصادف با همه پرسي با بيشترين كاهش معادل 16 درصد مواجه شده است. در سال 2020 نيز معادل 1.5 درصد كاهش داشته است.
معاملات ريالي نيز نشان مي دهد كه از اول بهمن نرخ پوند با افزايش نسبي مواجه شده و تا 14 بهمن به صعود خود ادامه داده و از 15 بهمن دوباره با كاهش نسبي همراه شده است. اين تغيير نرخ پوند در برابر ريال متناسب با افزايش نرخ دلار و ساير ارزها رخ داده و نشان مي دهد كه برگزيت و خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا روي نرخ پوند به ريال ايران اثري نداشته است.

نرخ پوند

تومان

نرخ پوند

تومان

دلار

1 بهمن

17169

8 بهمن

17439

1.306

2 بهمن

16840

10 بهمن

17433

1.320

3 بهمن

17276

12 بهمن

17534

1.320

5 بهمن

17210

13 بهمن

17546

1.318

6 بهمن

17229

14 بهمن

17500

1.299

7 بهمن

17336

15 بهمن

17357

1.303



از سوي ديگر، روز چهارشنبه 16 بهمن ماه 98 در بازارهای جهانی نرخ اونس طلا 1552 دلار معامله شد و كاهش قابل توجهي نسبت به هفته گذشته دارد كه از 1589 دلار با 37 دلار كاهش به سطح فعلي رسيده و 2.3 درصد در يك هفته اخير افت داشته است. در بازار آزاد و معاملات نقدي نيز قيمت دلار به 13650 تومان رسيد. همچنين روز چهارشنبه بهای خرید هر دلار در تابلوی صرافی‌های بانکی 13 هزار و 200 تومان و فروش 13 هزار و 450 تومان درج شد نرخ خرید هر یورو نیز ۱۴ هزار و 700 تومان و نرخ فروش آن 14 هزار و 950 تومان معامله شد.
به گزارش تعادل، در سامانه سنا  نيز نرخ لحظه اي قیمت خرید دلار  13 هزار و 200 تومان و قیمت فروش آن 13 هزار و 450 تومان اعلام شد. همچنين نرخ لحظه اي خريد هر یورو 14 هزار و 700 تومان و فروش آن 14 هزار و 950 تومان معامله شد. از سوي ديگر، سامانه سنا نيز نرخ ميانگين معامله شده ارز براي روز سه شنبه 15 بهمن 98  را براي دلار 13 هزار و 399 تومان، يورو 14 هزار و 899 تومان، پوند انگليس 17 هزار و 357 تومان، درهم امارات 3 هزار و 654 تومان و لير تركيه 2 هزار و 309 تومان و يوآن چين را يك هزار و 947 تومان اعلام  كرد.
در بازار طلا و سكه نيز، با اعلام اونس طلاي جهاني به قيمت 1552 دلار و دلار به نرخ 13 هزار و 650 تومان در بازار آزاد، نرخ طلا و سكه با كاهش قيمت مواجه شد.  مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار 2 ميليون و 186 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 504 هزار و 600 تومان، سكه طرح جديد 4 ميليون و 945 هزار تومان، طرح قديم 4 ميليون و 920 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون 550 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 550 هزار تومان و سكه گرمي نيز 930 هزار تومان معامله شد.
در بازار ارز رسمي نيز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۷ ارز مانند یورو کاهش و قیمت ۱۹ واحد پولی دیگر مانند پوند افزایش یافت؛ نرخ دلار و ۱۰ ارز دیگر نیز ثابت ماند بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای روز «چهارشنبه شانزدهم بهمن ماه ۹۸» ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. هر پوند انگلیس ۵۴ هزار و ۶۹۵ ریال و هر یورو نیز ۴۶ هزار و ۳۴۸ ریال ارزش‌گذاری شد.

هشدار کانون صرافان در مورد معاملات مدت‌دار

از سوي ديگر، کانون صرافان ایران نسبت به انجام معاملات مدت‌دار ارز و نرخ‌های پیشنهادی خارج از عرف در این معاملات هشداد داد.
به گزارش ایبِنا، کانون صرافان ایران اعلام کرد: هر گونه معاملات مدت‌دار (سلف) طبق دستوالعمل اجرایی (تاسیس فعالیت و نظارت صرافی‌ها) مصوب شورای محترم پول و اعتبار در سال۱۳۹۳ ممنوع و تخلف محسوب می‌گردد و چنانچه نرخ‌های پیشنهادی خارج از عرف رایج بازار و میانگین سامانه‌های رسمی بانک مرکزی باشد، ریسک معامله به عهده خریدار است.

معرفی تعدادی از واردکنندگان رفع تعهد نکرده

همچنين يك كارشناس اقتصادي  می‌گوید تعدادی از واردکنندگانی که از سال گذشته حواله ارزی دریافت کرده ولی اسناد واردات خود را به بانک ارائه نکرده‌اند، به دستگاه قضایی معرفی شده‌اند.
محمدرضا فاروقی در گفت‌وگو با ایبِنا درباره معرفی واردکنندگانی که رفع تعهد ارزی نکرده‌اند به دستگاه قضایی گفت: براساس دستورالعمل شفافی که وجود دارد، افرادی که ارز ۴۲۰۰ تومانی یا نیمایی دریافت کنند، باید ظرف ۶ ماه از زمان صدور حواله ارزی، اسناد واردات خود را به بانک ارائه کنند. البته این مهلت برای واردات ماشین آلات خط تولید تا ۹ ماه قابل تمدید است.
فاروقی گفت: بعد از باز شدن پرونده ارزی، دریافت کنندگان ارز باید بابت حواله دریافتی خود توضیح دهند و براساس قوانین تعزیراتی در مجموعه مقررات ارزی به مراجع قضایی ارجاع داده می‌شوند. پرونده این افراد نیز در دسته افراد تعزیراتی قرار می‌گیرد.
وي اظهار داشت: البته در برخی از موارد خود بانک استمهال‌های ۲، ۳ یا ۶ ماهه برای واردکننده در نظر می‌گیرد و پس از آن در صورتی که بازهم اتفاق خاصی رخ نداد، پرونده به مرجع قضایی ارجاع داده می‌شود.
وی خاطرنشان کرد که از سوی دیگر برخی از پرونده‌های ارجاع داده شده به دستگاه قضایی نیز موفق به دریافت مهلت زمانی بیشتر شده‌اند زیرا به طور عملی به دادگاه ثابت کرده‌اند که علت عدم واردات، آماده نبودن کالا یا مسائل دیگری بوده است.
فاروقی افرادی که اسناد واردات خود را به بانک ارائه نکرده‌اند به ۲ دسته تقسیم کرد و اظهار داشت: دسته اول اسناد جعلی به بانک ارائه کرده‌اند و دسته دوم افرادی هستند که بعد از دریافت حواله ارزی، اقدام به خروج سرمایه و ارز از کشور کرده‌اند.
وي توضیح داد: تا قبل از این، تمامی اسناد واردات در اختیار بانک ذی‌نفع و بانک ابلاغ کننده اعتبارات اسنادی بود ولی در حال حاضر و بدلیل شرایط تحریمی این اسناد در اختیار واردکننده است و برخی افراد سوء استفاده‌گر ممکن است خود اقدام به ارائه اسناد جعلی نظیر فاکتور خرید و بارنامه کنند.
وی تصریح کرد: البته براساس قانون، بانک‌ها در زمان صدور حواله ارزی باید وثایق مطمئنه را از واردکننده دریافت و سپس اقدام به صدور حواله ارزی کنند.
فاروقی در پایان خاطرنشان کرد: تعدادی از واردکنندگان هستند که به دستگاه قضایی معرفی شده‌اند. از طرفی برخی از واحدهای بزرگ تولیدی را هم داریم که معوقات آنها حتی مربوط به سال ۹۶ می‌شود و از آنجایی که برای دستگاه قضایی محرز شده که آنها ارزی را از کشور خارج نکرده‌اند به آنها استمهال داده شده است ولی برخی که ارز از کشور خارج کرده‌اند به دستگاه قضایی معرفی شده‌اند.

روند افزایشی طلا از سرگرفته شد

از سوي ديگر، قیمت طلا پس از افت شدیدی که روز گذشته پیدا کرد، در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی تحت تاثیر گسترش اپیدمی مرگبار چینی و افزایش شمار تلفات به حدود ۵۰۰ نفر، افزایش یافت.
به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور با ۰.۲ درصد افزایش، ۱۵۵۵ دلار و ۴۱ سنت بود. بهای معاملات این بازار روز سه شنبه بیش از ۱.۵ درصد کاهش پیدا کرده و تا سطح ۱۵۴۸ دلار نزول کرده بود. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا ۰.۲ درصد افزایش یافت و به ۱۵۵۸ دلار و ۴۰ سنت رسید.
ویروس کرونا اولین قربانی خود را در هنگ کنگ گرفت و مشکلات این مرکز مالی بین‌المللی را پس از اعتراضات ضددولتی دو چندان کرد و ماکائو که بزرگترین مرکز قمار جهان است از کازینوها خواست تعطیل کنند.
طبق گزارش تلویزیون دولتی چین، شمار تلفات ویروس کرونا در چین تا چهارم فوریه به ۴۷۹ نفر افزایش پیدا کرد.
مشاور اقتصادی کاخ سفید روز سه‌شنبه گفت که ویروس کرونا افزایش صادرات آمریکا به چین که قرار بود پس از امضای فاز اول توافق تجاری اواخر ماه جاری عملی شود را به تاخیر خواهد انداخت.
سیاستگذاران چینی تدابیری را برای حمایت از اقتصاد این کشور که از شیوع ویروس کرونا آسیب دیده است، آماده می‌کنند. بر اساس گزارش رویترز، بازارهای سهام جهان روز چهارشنبه با امید به اقدامات محرک اقتصادی کارساز چین، صعود کردند.
در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۴ درصد کاهش، به ۲۴۲۳ دلار و ۵۰ سنت رسید. هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد افزایش، ۱۷ دلار و ۶۰ سنت معامله شد. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری ۰.۷ درصد کاهش یافت و به ۹۵۶ دلار و ۵۰ سنت رسید.

پیشتازی دلار در بازارهای جهانی

همچنين شاخص دلار به روند صعودی خود ادامه داد. به گزارش رویترز، پس از آن که روند انتشار بیماری ویروسی مسری جدید به سه قاره جهان کشیده شده و گزارش‌هایی از ابتلا به ویروس کرونا در آسیا، اروپا و آمریکای شمالی مخابره شده، سازمان بهداشت جهانی در سطح جهان وضعیت اضطراری اعلام کرده است. تاکنون ویروس کرونا جان بیش از ۴۹۰ نفر را گرفته است. بیش از ۲۴ هزار مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است. در خارج از چین تاکنون کرونا جان دو نفر را در هنگ کنگ و فیلیپین گرفته است.
بانک مرکزی چین برای جلوگیری از ریزش بیش‌تر بازارها به تزریق بیش از ۲۴۰ میلیارد دلار نقدینگی اقدام کرده که این اقدام اندکی در تقویت ارزش یوان موثر بوده است.
تحلیل‌گران بانک "جی پی مورگان" در گزارشی نوشتند: سرمایه‌گذاران خواهان رسیدن به یک ثبات در زمینه توقف شیوع ویروس هستند و تا زمانی که تعداد تلفات کم نشود، هراس معامله گران ادامه خواهد داشت.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با صعود ۰.۲ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۷.۸۶  واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۳۲ دلار اعلام شد.
از سوی دیگر پس از  سه سال بحث و جدال، انگلیس سرانجام در آخرین روز از ماه ژانویه ۲۰۲۰ اتحادیه اروپا را ترک گفت تا بدین سان به نخستین کشور در تاریخ این اتحادیه تبدیل شود که از آن خارج می‌شود. انتظار می رود پیامدهای برگزیت به تدریج بر روی اقتصاد انگلیس و کشورهای اروپایی آشکار شود، هر چند که انتظار نمی‌رود بانک مرکزی اروپا دست کم در کوتاه مدت تغییر زیادی در سیاست‌های پولی خود ایجاد کند.
هنوز مشخص نیست که با توجه به روند خروج شرکت‌های بزرگ بین‌المللی از انگلیس به دنبال برگزیت، رشد اقتصادی این کشور چگونه خواهد بود. پیش‌تر مدیر بانک آمریکایی "جی پی مورگان" از انتقال مقر اروپایی این بانک از لندن به پاریس خبر داده بود. تاکنون صدها شرکت، بانک، صندوق سرمایه‌گذاری و موسسات بیمه ای برای ادامه فعالیت خود در انگلیس طبق شرایط جدید از دولت درخواست مجوز فعالیت کرده‌اند.
دولت انگلیس به رهبری بوریس جانسون اکنون کار بسیار سختی برای احیای رشد اقتصادی و هم چنین رسیدن به توافق با اتحادیه اروپا بر سر چگونگی روابط دو طرف در آینده خواهد داشت. انتظار می‌رود که دست کم یک سال دوره گذار در نظر گرفته شود و روابط دو طرف به شکل کنونی باقی بماند. بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس خواستار داشتن روابطی مشابه کانادا با اتحادیه اروپا شده است.
در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ریزش ۰.۰۱ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۰۱۵ دلار مبادله شد. یورو ۰.۱۹ درصد پایین رفت اما در محدوده کانال ۱.۱۰ باقی ماند و به ۱.۱۰۳۷ دلار رسید. همچنین نرخ برابری هر دلار آمریکا معادل ۱.۳۲۹۱ دلار کانادا اعلام شد. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۸۱۸ دلار سنگاپور مبادله شد.
بارت واکابایاشی، مدیر شعبه توکیو موسسه " استیت استریت" گفت: یکی از موضوعات محسوس فعلی حرکت به سمت دارایی‌های امن است. معامله گران در حال فروش بخشی از ارزها خریداری شده قبلی هستند و اکنون زمان سختی برای ارزهایی نظیر یوان است.
اگر چه در حوزه تجاری نیز پس از ۱۷ ماه جنگ تجاری سرانجام دو اقتصاد بزرگ جهان به توافقی اولیه بر سر آتش‌بس رسیدند و نخست وزیر چین با سفر به واشنگتن به همراه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا فاز نخست توافق را امضا کرد اما ممکن است رشد اقتصادی چین در صورت تشدید وضعیت فعلی مجددا کاهش پیدا کند. با وجود وعده آمریکایی‌ها برای از سرگیری مذاکرات، به نظر نمی رسد طرف چینی دست کم تا زمان مهار شیوع ویروس کرونا برنامه ای برای بازگشت به میز مذاکره داشته باشد.
روابط آمریکا با اروپا نیز سر مسائل تجاری کماکان متشنج است و پس از آن که آمریکا با تحریم پروژه انتقال گاز روسیه به آلمان باعث تنش‌زایی جدیدی با متحدان اروپایی خود شد، اکنون برخی از منابع خبری از تهدید شدن اروپا به وضع تعرفه وارداتی بر روی خودروهای ساخت این منطقه توسط آمریکا خبر داده‌اند. آمریکا با فرانسه بر سر لایحه جنجالی مالیات دیجیتالی که به عقیده آمریکایی‌ها شرکت‌های بزرگ این کشور را بیش از دیگران قربانی می‌کند اختلاف نظر جدی دارند.
کریس لونگ، کارشناس بازار در موسسه "دی بی اس اکونومیست" گفت: شوک اقتصادی ویروس کرونا بر روی اقتصاد جهانی احتمالا دو تا سه برابر بزرگ تر از پیامدهای ویروس سارس در سال ۲۰۰۳ خواهد بود و این مساله می تواند روند رشد پایدار اقتصاد این کشور را با اخلال مواجه کند.
در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۵۲ درصد افزایش به ۱۰۹.۴۱۷۷  ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۸۴۷ دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۰۵۷ یوان چین اعلام شد