:
كمينه:۵.۹۹°
بیشینه:۵.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
شاملو خبر داد

سنددار شدن ۳.۵ میلیون خانه روستایی در دوران انقلاب

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سنددار کردن ۳.۵ میلیون خانه روستایی، روسازی ۱۹۵ میلیون متر مربع از معابر و احداث بیش از ۱۰ هزار فضای خدماتی را بخشی از اقدامات بنیاد مسکن طی سال‌های پس از پبروزی انقلاب اسلامی اعلام کرد.
کد خبر: ۱۴۹۰۴۸
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
اقتصادگردان- محمدرضا شاملو اظهار کرد: طی بیش از چهار دهه پیروزی انقلاب اسلامی و از زمان تشکیل بنیاد مسکن به فرمان حضرت  امام (ره) در سال ۱۳۵۸ تا کنون برای ۹۷.۸ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار طرح هادی تهیه شده است. در حال حاضر ۳۹ هزار و ۴۵۶ روستای بالای ۲۰ خانوار در کشور داریم که ۳۸ هزار و ۶۰۱ روستا دارای طرح هادی هستند و حدود ۲۰ میلیون نفر ساکنین روستاها تحت پوشش این طرح قرار دارند؛ در حالی که قبل از انقلاب، چنین طرحی وجود نداشت.

وی افزود: بیش از ۳۱ هزار کیلومتر در حدود ۱۹ هزار روستای کشور طی این سالها بهسازی شده است. بالغ بر ۱۹۵ میلیون متر مربع از معابر روستاها نیز در قالب سنگ فرش، آسفالت، قطعات پیش ساخته بتنی یا بتن درجا روسازی انجام گرفته است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن با بیان این‌که در دوران انقلاب اسلامی ۲۲۰ میلیون متر مکعب عملیات خاکی در روستاها انجام شده است، گفت: هم‌چنین ۵۶ هزار کیلومتر اجرا و دفع آب‌های سطحی و ۸ هزار و ۹۲۰  پروژه شامل مواردی همچون ساماندهی گلزار شهدا، احداث بوستان‌های روستایی، احداث مراکز محلات، احداث سالن‌های ورزشی و فضاهای خاص ویژه مثل  ساماندهی  چشمه‌ها انجام شده است.

شاملو تصریح کرد: احداث بیش  از ۱۱۲۰ پروژه از جمله خانه بهداشت، کتابخانه، مسجد، فضای آموزشی، خانه عالم و ساختمان‌های عمومی، فعالیت‌های به سرانجام رسیده در دوران انقلاب به اسلامی بوده است. احیای سیما و منظر روستاها در جهت  احیا و معماری بومی روستاها و بهینه‌سازی حدود ۳ میلیون و ۱۵۰ هزار متر مربع  از معابر روستایی در قالب طرح‌های هادی بوده  است.

وی، یکی از فعالیت‌های مهم  بنیاد مسکن را سنددار  کردن املاک روستایی دانست و گفت: سنددار کردن املاک روستایی کار بسیار بزرگی بوده که با همکاری سازمان ثبت املاک و اسناد انجام می‌شود. مهم‌ترین اثر این  اقدام، ثبت  مالکیت افراد و کاهش دعاوی حقوقی در قوه قضاییه  بوده است. ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار سند برای رواحدهای روستایی صادر شده که از  این تعداد ۳ میلیون و  ۳۰۹ هزار واحد برای مناطق روستایی بوده و در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر هم حدود ۲۳۵ هزار واحد سنددار شدند.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن با بیان  این‌که توسعه گردشگری در برنامه‌های بنیاد مسکن قرار دارد گفت: بحث احیای بافت روستاها و توسعه گردشگری با همکاری سازمان برنامه، میراث فرهنگی  و بنیاد مسکن انجام می‌شود که در این زمینه شناسایی و  اولیت‌بندی روستاها در دستور کار قرار می‌گیرد. تا کنون در ۱۰۲ روستا از ۱۵۰ روستا عملیات اجرایی گردشگری صورت گرفته است.

به گفته شاملو، بیش از ۶۵۰ هزار قطعه زمین به افراد نیازمند در روستاها واگذار شده است. ارایه خدمات فنی برای ساخت و سازها و استعلاماتی که انجام می‌شود نیز بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار مورد بوده است.