:
كمينه:۲۷.۶۲°
بیشینه:۲۸.۷۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
حناچی لایحه بودجه سال آینده پایتخت را تقدیم شورای شهر کرد

افزایش 25 درصدی بودجه 99 شهرداری تهران

روز گذشته پیروز حناچی شهردار تهران با حضور در صحن علنی جلسه شورای شهر و با 13روز تاخیر لایحه بودجه سال 99 را تقدیم شورا کرد. شورای شهر تا ۱۳ اسفند فرصت دارد این بودجه را از لحاظ انطباق با سیاست‌های کلان و برنامه‌های اولویت‌محور مصوب شورا، بررسی و در صحن تصویب کند
کد خبر: ۱۴۹۰۲۹
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۶
اقتصادگردان-
آزاده کاری: روز گذشته پیروز حناچی شهردار تهران با حضور در صحن علنی جلسه شورای شهر و با 13روز تاخیر لایحه بودجه سال 99 را تقدیم شورا کرد. شورای شهر تا ۱۳ اسفند فرصت دارد این بودجه را از لحاظ انطباق با سیاست‌های کلان و برنامه‌های اولویت‌محور مصوب شورا، بررسی و در صحن تصویب کند.
 بودجه سال آینده با بودجه سال گذشته و نیز سال قبل از آن تفاوت عمده دارد و آن رقم در نظر گرفته شده برای بودجه سال آتی است. در حالی که بودجه سال جاری 19 هزار و 900 میلیارد تومان بود و با تصویب متمم بودجه سال 98 به حدود 25 هزار میلیارد تومان افزایش یافته، بودجه پیشنهادی شهرداری تهران برای سال آینده با24.9 درصد رشد، به 30 هزار و 200 میلیارد تومان رسیده است. سهم بودجه عمرانی از کل بودجه سال آینده، ۴۷ درصد نسبت به امسال افزایش داشته و همچنین سهم منابع پایدار از ۳۴ درصد به ۳۷ درصد رسیده است.
به گزارش تعادل، حناچی در نشست دیروز شورای شهر تهران، با بیان اینکه بودجه سال آتی ۳۰ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است، به بیان جزییات بودجه پرداخت و گفت: در شرایط فعلی اقتصادی تلاش بر این است تا تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم و حجم عظیم نقدینگی که تهدیدی برای اقتصاد محسوب می‌شود را به فرصتی برای تهران تبدیل کنیم.

    بودجه بازپرداخت دیون و بدهی‌ها

به گفته حناچی، سهم بودجه عمرانی از کل بودجه ۴۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و همچنین منابع پایدار از ۳۴ درصد به ۳۷ درصد رسیده است.

شهردار با بیان اینکه ۴ هزار و ۴۴۷ میلیارد تومان برای بازپرداخت دیون و بدهی‌ها در نظر گرفته شده، گفت: بودجه تملک دارایی و سرمایه‌ای نیز ۱۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد پیش‌بینی شده که نسبت به بودجه سال گذشته ۴۳ درصد رشد داشته است.

حناچی با اشاره به پروژه‌های سال آینده گفت: ۱۰۹ پروژه در بودجه سال ۹۹ پیش‌بینی شده و اولویت پروژه‌ها، برنامه اولویت محور و تحقق پذیر شهر تهران است. همچنین در این بودجه تمرکز بر پروژه‌های محله محور قرار دارد. در حوزه حمل و نقل برای تکمیل خطوط ۶ و ۷، پروژه‌های آنتنی مترو و پایانه‌ها، ۳ هزار و ۴۲۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.همچنین ۵۰۰ میلیارد تومان برای خرید اتوبوس، ۴۰۰ میلیارد برای ساخت پیاده راه‌سازی، ۳۰۰ میلیارد برای تحقق خیابان کامل و ۵۰۰ میلیارد تومان برای آسفالت در سطح شهر پیش‌بینی شده است.

حناچی تصریح کرد: در حوزه شهرسازی و معماری و بازآفرینی شهر ۱۵ پروژه پیش‌بینی شده که ۸۵۵ میلیارد تومان برای آن اعتبار در نظر گرفته شده است که ۵ میدان گاه شهری، تکمیل تالار شهر، باغ هنر و مسیر سبز زندگی گیشا، ساماندهی خیابان راه‌آهن تهران-تبریز بخشی از این پروژه‌ها است و ۶۴۰ میلیارد تومان نیز برای حوزه شهر‌سازی پیش‌بینی شده است. همچنین ۲ هزار میلیارد برای حوزه شهرسازی پیش‌بینی شده است.

    بودجه اجتماعی بیشتر از حمل و نقل

نکته جالب بودجه 99 این است که علیرغم تمام وعده و وعیدهایی که مدیران شهری درخصوص توسعه حمل و نقل عمومی و خرید اتوبوس داده و می‌دهند، اما بودجه ساخت دو گرمخانه در تهران که مرتبط با حوزه اجتماعی است 33 میلیارد تومان بیشتر از بودجه خرید اتوبوس و مینی بوس است.بر این اساس ۵۳۳ میلیارد تومان برای پروژه‌های اجتماعی از جمله دو گرمخانه در دو پهنه جغرافیایی پیش‌بینی شده است در حالی که بودجه خرید اتوبوس 500 میلیارد تومان است. از دیگر پروژه‌های این حوزه، تکمیل و تجهیز فنی و مهندسی برج میلاد، مرکز نمایشی آیینی صبا، ویژه برنامه‌های تهران ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده است.

به گفته شهردار، در حوزه خدمات شهری نیز ۵۰۰ میلیارد تومان برای توسعه بوستان‌ها از جمله بوستان جدید که از توافق پادگان ۰۶ منتج شده، تکمیل بوستان نیمه کاره هرندی، فاز دو بوستان ولایت، بوستان چهار باغ، پیش‌بینی شده است. همچنین۲۰۰ میلیارد تومان برای تملک باغات محلی در مناطق فاقد فضای سبز کافی از جمله مناطق 7، 8، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۴، ۱۶ و ۱۷، پیش‌بینی شده و برای مدیریت پسماند ۱۰۰ میلیارد پیش‌بینی شده است.

میزان بودجه پیش‌بینی شده در حوزه ایمنی و مدیریت بحران نیز قابل توجه است و به نظر می‌رسد، هنوز مدیران شهری موضوع مدیریت بحران را جدی نگرفته‌اند. سهم پایگاه‌های مدیریت بحران از بودجه، ۷۶ میلیارد تومان، خرید تجهیزات هزار میلیارد تومان، سهم سامانه‌های هشدار سریع سیل، زلزله و دکل‌های خودایستا و ارتباط امن ۲۶ میلیارد تومان و توسعه زیرساخت‌های هوشمندسازی ۲۰۰ میلیارد تومان تعیین شده است. رقم 76 میلیارد تومان برای مدیریت بحران در شهری با 12 میلیون نفر جمعیت که درانتظار یک زلزله بالای 7 ریشتر به سر می‌برد، ‌رقم بسیاراندکی است.

    38 درصد بودجه هزینه‌ای است

همچنین برای بازنشستگی بیش از ۳ هزار و ۴۰۰ نفر از کارمندان شهرداری، ۷۹۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. علاوه بر این، 25 درصد برای افزایش حقوق و هزینه‌های پرسنل در نظر گرفته شده که این افزایش در شرکت‌ها و سازمان‌ها ۱۰ درصد است که این نشان می‌دهد هنوز بودجه جاری و پرداخت حقوق کارکنان بر پروژه‌ها مقدم است. در مجموع 47 درصد بودجه امسال عمرانی، ۳۸ درصد هزینه‌ای و ۱۵ درصد تملک مالی است.

شهردار تهران در ادامه یکی از رویکردهای جدید بودجه سال آینده را استفاده از نیروهای متخصص و جوان برشمرد و گفت: برای مثال بعد از آتش سوزی حسن آباد برای بازسازی آن، طرح جدید را به مسابقه گذاشتیم که از بین آن معماران جوانی پیدا شدند که استعداد بالایی دارند اما برای ما ناشناخته هستند. همچنین در بودجه امسال بر پروژه‌های محلی که هزینه کمی اما رضایتمندی بالا دارند مورد تاکید قرار گرفته و این تجربه جدیدی برای شهر تهران است.

    بررسی لایحه بودجه در هفته اول اسفند

بعد از صحبت‌های شهردار، محسن هاشمی، رییس شورای اسلامی شهر تهران از اعضای شورای شهر درخواست کرد این هفته پیشنهادات خود را به کمیسیون‌های تخصصی ارایه کنند تا اوایل اسفند لایحه بودجه به صحن بیاید. او گفت: از اعضا می‌خواهم از این تاریخ تا شش روز پیشنهادات خود را به کمیسیون تخصصی و کمیسیون برنامه و بودجه ارسال کرده تا بررسی پیشنهادات آغاز شود. اگر پیشنهادی در کمیسیون تخصصی رأی نیاورد می‌تواند در کمیسیون برنامه و بودجه مطرح شود و اگر رأی نیاورد در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار گیرد اگر باز هم رأی لازم را کسب نکرد، در صحن مطرح شود. اما پیشنهاد جدیدی در صحن مطرح نخواهد شد.

    لزوم حرکت به سوی بودجه‌ریزی مشارکتی

در ابتدای این جلسه و قبل از صحبت‌های شهردار، مجید فراهانی رییس کمیته بودجه و نظارت شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور خود با اشاره به فرآیند تصویب لایحه بودجه ۹۹ شهرداری تهران بر لزوم بودجه‌ریزی مشارکتی تاکید کرد.

فراهانی با اشاره به لزوم مشارکت شورایاری‌ها در فرآیند تصویب لایحه بودجه، به لزوم حرکت به سوی بودجه‌ریزی مشارکتی تاکید کرد و شهرداری را ملزم به مشارکت فعال و بهره‌گیری از نظرات شورایاران در تدوین لایحه بودجه دانست.

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: منابع و مصارف بودجه سال ۱۳۹۸ که با مشارکت شهروندان در پرداخت عوارض، بهای خدمات و… برای اداره این شهر تامین و هزینه می‌شود، برابر با ۲۴ هزار و ۱۸۵ میلیارد تومان است، شهرداری تهران بر اساس ماده ۶۷ قانون شهرداری‌ها، همه ساله بودجه شهرداری تا پایان دی‌ماه برای بررسی و تصویب به شورا ارایه می‌کند. رییس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران با اشاره به تجربه جهانی اظهار کرد: در سال ۱۹۸۸ شهر پورتو آلگره در جنوب برزیل نخستین شهری بود که بودجه‌ریزی مشارکتی را اجرا کرد. بعد از آن، ۳۰ شهر در سراسر جهان طرح بودجه مشارکتی را در شهرهای خود عملیاتی کردند

او افزود: این الگوی مشارکت، از امریکای لاتین آغاز شد و در فرانسه، اسپانیا، پرتغال، ایتالیا، انگلیس و بلژیک مورد استقبال قرار گرفت، امروز در تهران ما نیازمند توجه به این تجربه و پیاده‌سازی آن هستیم تا همانطور که ملاحظه می‌کنید شهروندان تهرانی از باغ آذری تا باغ فردوس هم بتوانند درباره مصارف و اولویت‌های بودجه شهرداری در آن محله مثل ساکنان محلات ۲۷ شهر نیویورک یا محله شهر گرینزبورو در کالیفرنیای شمالی درباره بودجه نظر بدهند و ما به عنوان منتخبان مردم در شورا با تصویب نظرات شهروندان بودجه شهرداری را در مسیر خواست و مطالبات شهروندان هدایت کنیم. فراهانی با بیان اینکه برای بودجه‌ریزی مشارکتی در تهران نیازمند برداشتن شش گام هستیم، گفت: گام نخست با رای یکایک شما همکاران عزیز برداشته شد. از افتخارات شورای پنجم است که برای اولین‌بار در بند ۶ بخش اول مصوبه سیاست‌های اجرایی و الزامات تدوین لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، ۱۳۹۷ و ۱۳۹۹ شورا، شهرداری را موظف کرد تا در تدوین بودجه از مشارکت فعال و بهره‌گیری از نظرات شورا‌یاران، سازمان‌های مردم‌نهاد و تشکل‌های تخصصی استفاده کند.

او اظهار کرد: بند ۲-۳-۸- مصوبه سیاست‌های اجرایی و الزامات تدوین لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ شهرداری تهران، «اختصاص هزینه کرد ۱ تا ۵ درصد بودجه تملک دارایی سرمایه‌ای مناطق منوط به اخذ نظر مشورتی شورایاران با توجه به نتایج شاخص‌های برخورداری برآمده از ماده بیست و سوم برنامه پنج ساله سوم شهر تهران است.» این مهم را مورد توجه قرار داد.

فراهانی گفت: در تداوم این تلاش‌ها برای اولین‌بار در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ با دعوت از رابطین شورایاری مناطق در جلسات کمیته بودجه و نظارت مالی در جلسه بررسی بودجه هر منطقه گام نخست در استفاده از نظرات شورایاران در فرآیند بررسی و تصویب بودجه شهرداری تهران برداشته خواهد شد.

او افزود: با رای شما در متمم بودجه سال ۱۳۹۸ اعتبارات توسعه محلی برای اولین‌بار در بودجه شهرداری مطرح و تصویب شد. این روند در سال ۱۳۹۹ نیز ادامه خواهد یافت و شهرداری موظف است اعتبارات را در پروژه‌های مورد تایید شورایاران عزیز هزینه و صورتجلسه تایید پروژه‌ها توسط شورایاران را به شورا ارایه نماید.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به مرحله سوم که فرآیند تصویب لایحه بودجه بوده است، گفت: مرحله سوم بررسی لایحه بودجه است که کمیسیون برنامه و بودجه پس از پایان بررسی کمیسیون‌های تخصصی و دریافت گزارشات حداکثر ظرف مدت ۵ روز نسبت به ارایه گزارش بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ به کمیسیون تلفیق اقدام خواهد کرد.

فراهانی ادامه داد: مرحله چهارم بررسی و تلفیق لایحه بودجه است که کمیسیون تلفیق پس از پایان بررسی کمیسیون برنامه و بودجه و دریافت گزارش کمیسیون حداکثر ظرف مدت ۵ روز نسبت به ارایه گزارش بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ به کمیسیون تلفیق اقدام خواهد کرد. همچنین در کمیسیون تلفیق صرفاً اختلاف نظر کمیسیون‌ها با کمیسیون برنامه و بودجه قابل طرح خواهد بود. مرحله پنجم تصویب لایحه بودجه است که گزارش کمیسیون تلفیق پس از بررسی لایحه بودجه در دستور کار جلسات علنی و رسمی شورا قرار می‌گیرد و فرآیند تصویب لایحه بودجه آغاز می‌شود.

    فراخوان ارایه پیشنهاد بودجه‌ای

فراهانی مرحله آخر را دعوت از کارشناسان دانست و گفت: باور دارم که اصلاح مالیه شهری در گرو توجه به اصل «بودجه برای مردم» نهفته است، بر همین اساس از یکایک همشهریان عزیزم، نخبگان، فرهیختگان، کارشناسان و شورایاران عزیز محلات درخواست می‌کنم، تا با ارایه پیشنهادات، دیدگاه‌ها و نظرات ارزشمندتان ما را یاری کنید تا شهرمان از نتیجه مشارکت شما بهره مند شود، نظرات و دیدگاه‌های شما درباره ردیف‌ها، پروژه‌ها و… می‌تواند به اثر‌بخش‌تر شدن بودجه کمک شایانی کند.

    سایر مصوبات نشست دیروز

نشست دیروز شورای شهر چند مصوبه هم داشت و اعضای شورای شهر در جریان بررسی لایحه نرخ ورودی پارکینگ‌ها و پارک حاشیه‌ای، ساماندهی فضای پارک مقابل ساختمان‌های پر تردد، اجازه کمک شهرداری به پلیس راهور از سال 99 و دریافت عوارض بیشتر از مال‌ها و مراکز تجاری پر تردد شهر را تصویب کردند. همچنین در جریان رسیدگی به این لایحه اعضای شورای اسلامی شهر تهران بهای خدمات پارکینگ برای معلولان و جانبازان در فضاهای از پیش تعیین شده در سال 99 را رایگان کردند. امکان رزرو پارک حاشیه‌ای توسط اپلیکیشن، کمک ٥ درصدی از محل درآمدهای پارک حاشیه‌ای به ناظران و اجازه کمک شهرداری به پلیس راهور از سال 99 از دیگر مصوبات روز گذشته شورای شهر تهران بود.