:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
قيمت اونس جهاني طلا كاهش يافت

قیمت طلا ۱۵ هزار تومان ارزان شد/اجاره طلا در شيراز براي شركت در مراسم هاي مختلف

در بازار طلا و سكه نيز، با اعلام اونس طلاي جهاني به قيمت 1579 دلار و دلار به نرخ 13 هزار و 580 تومان در بازار آزاد، نرخ طلا و سكه با افزايش قيمت مواجه شد مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار 2 ميليون و 212 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 510 هزار و 600 تومان، سكه طرح جديد 5 ميليون و 5 هزار تومان، طرح قديم 4 ميليون و 960 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون 540 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 540 هزار تومان و سكه گرمي نيز 930 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۴۹۰۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۷
اقتصادگردان-
روز دوشنبه 14 بهمن ماه 98 در بازارهای جهانی نرخ اونس طلا با 10 دلار كاهش نسبت به روز يكشنبه با قيمت 1579 دلار معامله شد  و در بازار آزاد و معاملات نقدي نيز قيمت دلار به 13580 تومان رسيد و در نتيجه قيمت طلا و سكه اندكي افزايش داشت. همچنين روز دوشنبه بهای خرید هر دلار در تابلوی صرافی‌های بانکی 13 هزار و 200 تومان و فروش 13 هزار و 380 تومان درج شد نرخ خرید هر یورو نیز ۱۴ هزار و 700 تومان و نرخ فروش آن 14 هزار و 880 تومان معامله شد.
در سامانه سنا  نيز نرخ لحظه اي قیمت خرید دلار  13 هزار و 200 تومان و قیمت فروش آن 13 هزار و 380 تومان اعلام شد. همچنين نرخ لحظه اي خريد هر یورو 14 هزار و 700 تومان و فروش آن 14 هزار و 880 تومان معامله شد. از سوي ديگر، سامانه سنا نيز نرخ ميانگين معامله شده ارز براي روز يكشنبه 13 بهمن 98  را براي دلار 13 هزار و 282 تومان، يورو 14 هزار و 880 تومان، پوند انگليس 17 هزار و 546 تومان، درهم امارات 3 هزار و 641 تومان و لير تركيه 2 هزار و 335 تومان و يوآن چين را يك هزار و 950 تومان اعلام  كرد.
در بازار طلا و سكه نيز، با اعلام اونس طلاي جهاني به قيمت 1579 دلار و دلار به نرخ 13 هزار و 580 تومان در بازار آزاد، نرخ طلا و سكه با افزايش قيمت مواجه شد.  مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار 2 ميليون و 212 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 510 هزار و 600 تومان، سكه طرح جديد 5 ميليون و 5 هزار تومان، طرح قديم 4 ميليون و 960 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون 540 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 540 هزار تومان و سكه گرمي نيز 930 هزار تومان معامله شد.
در بازار ارز رسمي نيز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۳ ارز مانند یورو و پوند کاهش و قیمت ۱۳ واحد پولی دیگر افزایش یافت؛ نرخ دلار و ۱۰ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای روز «دوشنبه چهاردهم بهمن ماه ۹۸» معادل ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. هر پوند انگلیس  ۵۵ هزار و ۲۹۵ ریال و هر یورو نیز ۴۶ هزار و ۵۵۰ ریال ارزش‌گذاری شد.
قیمت طلا ۱۵ هزار تومان ارزان شد
همچنين رئیس اتحادیه طلای تهران می‌گوید: با توجه به اینکه در روز‌های پایانی سال قرار داریم، مسئولان درنظر دارند که قیمت دلار و سکه را کنترل کنند تا به این شکل مردم بتوانند نیاز‌های مورد نظر خود را خریداری کنند. آنچه مسلم است قیمت طلا و انواع سکه در هفته دوم بهمن ماه ثابت باقی می‌ماند.
طی دو روز گذشته قیمت ارز روند نزولی را می‌پیماید همین موضوع باعث شده قیمت طلا و سکه در روز یک‌شنبه روند نزولی داشته باشد. از این‌رو قیمت هر گرم طلا حدود ۱۵ هزار تومان ارزان شد. اول هفته هر گرم طلای ۱۸ عیار به ۵۱۳ هزار تومان ‌رسید که با افت ۱۵ هزار تومانی قیمت آن به ۵۰۳ هزار تومان رسیده است.
ابراهیم محمدولی افزود: امروز تمام نگاه متولیان بانک مرکزی مدیریت بازار ارز است. افراد در نظر دارند در مسیری حرکت کنند که قیمت ارز و طلا را کنترل کنند تا با ثبات قیمت‌ها مردم بتوانند نیاز خودشان را خریداری کنند. محمدولی با اشاره به قیمت انواع سکه اظهارکرد: فعلا سکه حبابی ندارد.
رئیس اتحادیه طلای تهران گفت: با توجه به اینکه در روز‌های پایانی سال قرار داریم، مسئولان درنظر دارند که قیمت دلار و سکه را کنترل کنند تا به این شکل مردم بتوانند نیاز‌های مورد نظر خود را خریداری کنند. آنچه مسلم است قیمت طلا و انواع سکه در هفته دوم بهمن ماه ثابت باقی می‌ماند.
طلا در شیراز اجاره ای شد

بازار افزایش قیمت طلا در سال و ماه‌های اخیر و بدتر شدن وضعیت اقتصادی مردم در این روزها سبب شده تا بسیاری از خانواد‌ه‌ها برای شرکت در مراسم عروسی بستگان و نزدیکانشان و یا زوج‌های جوان به جای خرید طلا برای مراسم عروسی‌شان به اجاره کردن آن از طلافروشی‌ها روی بیاورند.
در خبري ديگر، به گزارش ایلنا، طی دو هفته گذشته، اونس جهانی طلا  متأثر از  اتفاقات سیاسی به بالاترین قیمت خود در هفت سال اخیر رسید و همچنین نرخ ارز صعودی شد؛ به همین خاطر شاهد افزایش قیمت طلا و سکه در بازار داخلی بودیم؛ اما در حال حاضر این شوک از بازار تخلیه شده و اونس جهانی نیز روند نزولی در پیش گرفته است. در روزهای اخیر قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار به چهار میلیون و ۹۸۰ هزار تومان رسیده و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۵۰۵ هزار و۵۶۱ تومان قیمت دارد.
رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر شیراز  درباره کسادی خرید و فروش طلا در ماه‌های اخیر می گوید : شاید باورتان نشود ولی این روزها اغلب مشتریان ما به بهانه  خرید طلا به مغازه می‌آیند اما پس از  چند دقیقه دلیل اصلی آمدن به مغازه را اجاره طلا به مدت یک‌ روز  تا یک هفته عنوان می‌کنند، طوری که خجالت می‌کشیم  به آنها بخصوص جوانان جواب منفی بدهیم. دسته دیگری از مشتریان هم بنا به هر دلیلی نیاز به وجه نقد دارند اما از انجا که تمایلی به فروش طلای خود  ندارند، اقدام به اجاره دادن طلاهای شخصی خود به افراد مختلف کرده و پول دریافت می‌کنند. سید محمد حسین مستغنی می افزاید: متاسفانه رکودهای اقتصادی سبب شده مردم برای مراسمات طلا اجاره کنند.
وی با بیان اینکه تنش‌های میان ایران و آمریکا سبب شد که بازارهای بورس جهان دستخوش تغییراتی شود، می‌گوید: این در حالی است که قیمت هر اونس طلا در این مقطع زمانی با رشد 60 الی 70 درصدی مواجه شد، به‌ طوری که این اتفاق در 25 الی 26 سال گذشته بی سابقه بود.
مستغنی در ادامه با بیان اینکه اقتصاد دانان به هیچ‌وجه در وضع سیاسی کشور نقش ندارند، می گوید: اقتصاد نموداری دارد که فقط فعالان این عرصه می توانند وضع آن را به خوبی درک کنند، اما سیاست امری غیر قابل پیش بینی است. رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر شیراز در ادامه با اشاره به اینکه بسیاری از تحلیلگران جهانی وضع طلا را در حال حاضر رو به رشد می بینند، ادامه می دهد: با توجه به اینکه قیمت ها متاثر از بورس جهانی است بنابراین در شرایط فعلی تمام تحلیلگران بر این باورند که قیمت طلا افزایشی است.
مستغنی با بیان اینکه افزایش و کاهش قیمت طلا بی‌شک بر بازار های داخلی کشور تاثیر می گذارد، می افزاید: در سال های گذشته مردم در هیجانات نرخ طلا اقدام به خرید و فروش طلا می کردند، اما این اتفاق در سال جاری رخ نداد و مردم نسبت به وضع بازار طلا هوشیار شده اند. رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر شیراز بیان می کند: در حال حاضر مردم ترجیح می دهند که نوسانات بازار فروکش کند و بعد اقدام به خرید و فروش طلا کنند.
مستغنی با بیان اینکه در شرایط فعلی مردم تحلیل مناسبی از بازار طلا دارند ادامه می‌دهد: مدتی است که مردم به صورت هیجانی اقدام به خرید و فروش طلا نمی کنند. وی با اشاره به اینکه بسیاری از مردم بر این باورند که افزایش قیمت در سال‌های اخیر سبب شده که واحدهای طلا فروشی نفع زیادی می برند، ادامه می‌دهد: نوسانات قیمت طلا باعث شده که دو الی سه واحد طلا فروشی در شیراز ورشکست شوند که این مهم بیانگر این موضوع است که نوسان قیمت به هیچ وجه به نفع هیچ شخص و صنفی نیست.
 وی در ادامه می افزاید: گذشته از اتفاقات اخیر در قیمت طلا، در حال حاضر شاهد اجاره طلا در شهر شیراز هستیم به طوری که برخی از شهروندان که بنابه هر دلیلی نیاز به وجه نقد دارند اما تمایلی به فروش سرمایه‌های خود از جمله طلا ندارند، اقدام به اجاره دادن طلاهای شخصی خود به افراد مختلف کرده و پول دریافت می‌کنند. از سوی دیگر بعضی از افراد هم به دلیل نداشتن تمکن مالی مناسب برای رفتن به جشن‌هایی  مانند عروسی و .... اقدام به اجاره طلا در شیراز می کنند.
رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر شیراز در ادامه با بیان اینکه طلا به عنوان یک کالای ارزشمند همیشه توانسته در تمامی لحظات و مناسبات و خیلی از بحران‌های اقتصادی، کمک خانواده‌ها باشد، می افزاید: بیشتر زنان همواره در  عروسی و مهمانی‌های بزرگ از طلا استفاده می کنند، بنابراین زمانی که وضع نامناسب اقتصادی اجازه خرید طلا به آن ها را ندهد اقدام به اجاره طلا از مغازه ها می کنند. مستغنی با بیان اینکه اجاره طلا بیشتر در شهرهای بزرگ مرسوم است، می گوید: بعضی از مغازه‌های طلا فروشی، طلا را به صورت اجاره ای در اختیار مردم قرار می دهند.
اجاره توافقی طلا در شیراز
علیرضا یکی از مغازه‌داران طلا فروشی در شیراز هم با بیان اینکه اجاره طلا بین مغازه‌دار و مشتری به صورت توافقی انجام می شود، می گوید: افراد به جای اینکه طلاهایشان را در بانک‌ها بگذارند و سود دریافت کنند آن را به مغازه‌داران طلا فروشی می دهند و ماهیانه مبلغی را به عنوان سود دریافت می کنند. وی می افزاید: مردم تنها به این دلیل که ارزش پول‌شان حفظ شود آن را در اختیار افراد و مغازه‌ها می گذارند.این مغازه‌دار در ادامه با اشاره به اینکه اجاره طلا دست دوم و بدون اجرت در شیراز انجام می‌شود، به وضع بازار طلا اشاره می‌کند و می افزاید: در حال حاضر شاهد ثبات در بازار طلا هستیم.

طلا ریزشی شد

از سوي ديگر، قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی با اقدام بانک مرکزی چین در تزریق نقدینگی به بازار و حمایت از اقتصاد این کشور در برابر پیامدهای شیوع ویروس کرونا، از بالاترین رکورد خود در حدود چهار هفته گذشته نزول کرد.
به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۶ درصد کاهش پیدا کرد و به ۱۵۸۰ دلار و ۴۸ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۲ درصد کاهش، به ۱۵۸۴ دلار و ۷۰ سنت رسید.
مقامات چینی وعده دادند از ابزارهای سیاست پولی مختلفی برای تضمین وجود نقدینگی در سطح قابل قبول و حمایت از شرکتهایی که از شیوع ویروس کرونا در ووهان آسیب دیده‌اند، استفاده کنند. این ویروس تاکنون جان ۳۶۱ نفر را گرفته است.
به گفته استفن اینس، استراتژیست ارشد بازار در شرکت "اکسی کورپ"، این حقیقت که بانک مرکزی چین در برابر تاثیر ویروس کرونا قدم جلو گذاشته است، قیمت طلا را پایین برده است. ترس در بازار آسیا فروریخته و از این رو دیگر طلا خریداری نمی‌کنند اما با توجه به این که نیمی از چین در هفته جاری تعطیل شده و تولید و مصرف در این کشور کاهش پیدا کرده است، مطمئنا در بلندمدت شیوع این بیماری مرگبار بی‌تاثیر نخواهد بود. زمانی که تاثیرهای کوتاه مدت این بیماری سپری شود، حقیقت آشفتگی اقتصادی در چین نمایان خواهد شد و این وضعیت اقتصاد جهانی را تحت تاثیر قرار داده و باعث می شود بانکهای مرکزی زیادی نرخهای بهره را کاهش دهند.
بر اساس گزارش رویترز، ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای بزرگ قوی ماند و طلا را برای خریداران غیرآمریکایی گران‌تر کرد.
بازارهای سهام آسیا متزلزل ماندن و قیمت کالاها در بازارهای بورس چین در نخستین روز گشایش معاملات پس از تعطیلات سال نوی این کشور سقوط کردند. موجودی طلای "اس پی دی آر گلد تراست" که بزرگترین صندوق سرمایه گذاری قابل معامله بورس تحت پشتوانه طلا در جهان است، روز جمعه با ۰.۰۳ درصد کاهش، به ۹۰۳.۲۱ تن رسید.
در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد کاهش، به ۲۲۷۶ دلار و ۸۱ سنت رسید. هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۱.۲ درصد کاهش، ۱۷ دلار و ۸۲ سنت معامله شد. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری ۰.۱ درصد افزایش یافت و به ۹۵۶ دلار و شش سنت رسید.

دلار جهانی اندکی جان گرفت

همچنبن، ارزش دلار در برابر همتایانش کمی تقویت شد. به گزارش رویترز، پس از آن که روند انتشار بیماری ویروسی مسری جدید به سه قاره جهان کشیده شده و گزارش‌هایی از ابتلا به ویروس کرونا در آسیا، اروپا و آمریکای شمالی مخابره شده، سازمان بهداشت جهانی در سطح جهان وضعیت اضطراری اعلام کرده است. تاکنون ویروس کرونا جان بیش از ۳۶۰ نفر را گرفته است. بیش از ۱۲ هزار مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است.
علاوه بر تعلیق بسیاری از پروازهای بین المللی به چین، کشورهایی نظیر آمریکا، سنگاپور و استرالیا اعلام کرد هاند که مسافران برگشته از این کشور باید دست کم ۱۴ روز در قرنطینه باقی بمانند.
ماساهی هاشیموتو، کارشناس تحلیل گر ارشد ارزی در بانک "میتسوبیشی" گفت: شمار بیماران مبتلا به این بیماری به سرعت رو به افزایش است و این باعث خواهد تا محدودیت ها بر جابجایی مسافران و کالاها در سطح جهان بیش از پیش محدود شود. این مساله قطعا اب سردی بر امیدها به اوج گیری مجدد اقتصاد چین است که به دنبال عملکرد بهتر ماه دسامبر ایجاد شده بود.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با صعود ۰.۱ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۷.۳۱۵  واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۳۷۸ دلار اعلام شد.
از سوی دیگر پس از  سه سال بحث و جدال، انگلیس سرانجام در آخرین روز از ماه ژانویه ۲۰۲۰ اتحادیه اروپا را ترک گفت تا بدین سان به نخستین کشور در تاریخ این اتحادیه تبدیل شود که از آن خارج می‌شود. انتظار می رود پیامدهای برگزیت به تدریج بر روی اقتصاد انگلیس و کشورهای اروپایی آشکار شود هر چند که انتظار نمی‌رود بانک مرکزی اروپا دست کم در کوتاه مدت تغییر زیادی در سیاست های پولی خود ایجاد کند.
هنوز مشخص نیست که با توجه به روند خروج شرکت‌های بزرگ بین‌المللی از انگلیس به دنبال برگزیت، رشد اقتصادی این کشور چگونه خواهد بود. پیش‌تر مدیر بانک آمریکایی "جی پی مورگان" از انتقال مقر اروپایی این بانک از لندن به پاریس خبر داده بود. تاکنون صدها شرکت، بانک، صندوق سرمایه گذاری و موسسات بیمه ای برای ادامه فعالیت خود در انگلیس طبق شرایط جدید از دولت درخواست مجوز فعالیت کرده‌اند.
دولت انگلیس به رهبری بوریس جانسون اکنون کار بسیار سختی برای احیای رشد اقتصادی و هم چنین رسیدن به توافق با اتحادیه اروپا بر سر چگونگی روابط دو طرف در آینده خواهد داشت. انتظار می‌رود که دست کم یک سال دوره گذار در نظر گرفته شود و روابط دو طرف به شکل کنونی باقی بماند. انگلیس تاکید کرده که قوانین کشوری به تدریج جایگزین قوانین اتحادیه اروپا خواهد شد.
در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ریزش ۰.۳۴ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۱۵۸ دلار مبادله شد. یورو ۰.۱ درصد پایین رفت اما در محدوده کانال ۱.۱۰ باقی ماند و به ۱.۱۰۸۳ دلار رسید. همچنین نرخ برابری هر دلار آمریکا معادل ۱.۳۲۴۲دلار کانادا اعلام شد. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۶۸۱ دلار سنگاپور مبادله شد.
بارت واکابایاشی، مدیر شعبه توکیو موسسه " استیت استریت" گفت: یکی از موضوعات محسوس فعلی حرکت به سمت دارایی‌های امن است. معامله گران در حال فروش بخشی از ارزها خریداری شده قبلی هستند و اکنون زمان سختی برای ارزهایی نظیر یوان است.
اگر چه در حوزه تجاری نیز پس از ۱۷ ماه جنگ تجاری سرانجام دو اقتصاد بزرگ جهان به توافقی اولیه بر سر آتش‌بس رسیدند و نخست وزیر چین با سفر به واشنگتن به همراه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا فاز نخست توافق را امضا کرد اما ممکن است رشد اقتصادی چین در صورت تشدید وضعیت فعلی مجددا کاهش پیدا کند. با وجود وعده آمریکایی‌ها برای از سرگیری مذاکرات، به نظر نمی رسد طرف چینی دست کم تا زمان مهار شیوع ویروس کرونا برنامه ای برای بازگشت به میز مذاکره داشته باشد.
روابط آمریکا با اروپا نیز سر مسائل تجاری کماکان متشنج است و پس از آن که آمریکا با تحریم پروژه انتقال گاز روسیه به آلمان باعث تنش‌زایی جدیدی با متحدان اروپایی خود شد، اکنون برخی از منابع خبری از تهدید شدن اروپا به وضع تعرفه وارداتی بر روی خودروهای ساخت این منطقه توسط آمریکا خبر داده اند. آمریکا با فرانسه بر سر لایحه جنجالی مالیات دیجیتالی که به عقیده آمریکایی‌ها شرکت‌های بزرگ این کشور را بیش از دیگران قربانی می کند اختلاف نظر جدی دارند. طبق گفته یک منبع دیپلماتیک، ترامپ در گفت‌وگو با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه موافقت کرده است تا دو طرف فعلا تهدیدات متقابل تعرفه ای خود را عملی نکنند.
استفان اینس، استراتژیست بازارهای آسیایی در موسسه " اکسی تریدر" گفت: نرخ برابری ارزهای اروپایی در برابر دلار به رشد اقتصادی جهان حساسیت دارد و خوش بینی به حل و فصل اختلافات تجاری باعث تقویت موضع ارزهای اروپایی در برابر اسکناس سبز خواهد شد.
در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰۰.۱۶ درصد افزایش به ۱۰۸.۵۲۲۸ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۹۱۷ دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۱۲۷ یوان چین اعلام شد.