:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
هفته داغ بازار جهاني طلا

اختلاف 250 توماني خريد و فروش دلار و يورو در صرافي ها

روز شنبه 12 بهمن ماه با اعلام اونس طلاي جهاني به قيمت 1580 دلار و دلار به نرخ 13 هزار و 730 تومان در بازار آزاد، نرخ طلا و سكه با ثبات قيمتي مواجه شد. مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار 2 ميليون و 225 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 513 هزار و 600 تومان، سكه طرح جديد 5 ميليون و 50 هزار تومان، طرح قديم 5 ميليون و 25 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون 560 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 550 هزار تومان و سكه گرمي نيز 930 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۴۸۹۲۹
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۸
اقتصادگردان-
روز شنبه 12 بهمن ماه 98 در بازارهای جهانی نرخ اونس طلا با قيمت 1580 دلار معامله گرديد  و در بازار آزاد و معاملات نقدي نيز قيمت دلار 13730 تومان داد و ستد شد. همچنين روز شنبه بهای خرید هر دلار در تابلوی صرافی‌های بانکی 13 هزار و 250 تومان و فروش 13 هزار و 500 تومان درج شد نرخ خرید هر یورو نیز ۱۴ هزار و 750 تومان و نرخ فروش آن 15 هزار تومان معامله شد.
در سامانه سنا  نيز نرخ لحظه اي قیمت خرید دلار  13 هزار و 250 تومان و قیمت فروش آن 13 هزار و 500 تومان اعلام شد. همچنين نرخ لحظه اي خريد هر یورو 14 هزار و 750 تومان و فروش آن 15 هزار تومان معامله شد. از سوي ديگر، سامانه سنا نيز نرخ ميانگين معامله شده ارز براي روز پنجشنبه 10 بهمن 98  را براي دلار 13 هزار و 496 تومان، يورو 14 هزار و 777 تومان، پوند انگليس 17 هزار و 433 تومان، درهم امارات 3 هزار و 644 تومان، لير تركيه 2 هزار و 364 تومان و يوآن چين يك هزار و 975 تومان اعلام كرد.
در بازار طلا و سكه نيز، با اعلام اونس طلاي جهاني به قيمت 1580 دلار و دلار به نرخ 13 هزار و 730 تومان در بازار آزاد، نرخ طلا و سكه با ثبات قيمتي مواجه شد.  مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار 2 ميليون و 225 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 513 هزار و 600 تومان، سكه طرح جديد 5 ميليون و 50 هزار تومان، طرح قديم 5 ميليون و 25 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون 560 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 550 هزار تومان و سكه گرمي نيز 930 هزار تومان معامله شد.
در بازار ارز رسمي نيز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را براي روز شنبه اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۶ ارز مانند یورو و پوند افزایش و قیمت ۱۹ واحد پولی دیگر کاهش یافت؛ نرخ دلار و ۱۱ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای روز «شنبه دوازدهم بهمن ماه ۹۸» ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. هر پوند انگلیس ۵۵ هزار و ۴۶۳ ریال و هر یورو نیز ۴۶ هزار و ۶۰۰ ریال ارزش‌گذاری شد.

خرید و فروش مجازی سکه و طلا ممنوع است

همچنين به گفته کشتی آرای، رئیس اتحادیه طلا و جواهر در حال حاضر خرید و فروش طلا و سکه در فضای مجازی ممنوع است. مشتریان دائمی صنف طلا در نظر داشته باشند، این خرید و فروش ها خارج از ضوابط اتحادیه طلا و جواهر بوده و هرگونه سو استفاده از این روش، متوجه خود خریدار است. چرا که ما این نوع معامله را تایید نمی‌کنیم.

عقب نشینی دلار همزمان با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا

از سوي ديگر، دلار در نخستین روز برگزیت شاهد کاهش تقاضا برای خرید بود. به گزارش رویترز، پس از  سه سال بحث و جدال، انگلیس سرانجام در آخرین روز از ماه ژانویه ۲۰۲۰ اتحادیه اروپا را ترک گفت تا بدین سان به نخستین کشور در تاریخ این اتحادیه تبدیل شود که از آن خارج می‌شود. انتظار می رود پیامدهای برگزیت به تدریج بر روی اقتصاد انگلیس و کشورهای اروپایی آشکار شود هر چند که انتظار نمی‌رود بانک مرکزی اروپا دست کم در کوتاه مدت تغییر زیادی در سیاست های پولی خود ایجاد کند.
هنوز مشخص نیست که با توجه به روند خروج شرکت‌های بزرگ بین‌المللی از انگلیس به دنبال برگزیت، رشد اقتصادی این کشور چگونه خواهد بود. پیش‌تر مدیر بانک آمریکایی "جی پی مورگان" از انتقال مقر اروپایی این بانک از لندن به پاریس خبر داده بود. تاکنون صدها شرکت، بانک، صندوق سرمایه گذاری و موسسات بیمه ای برای ادامه فعالیت خود در انگلیس طبق شرایط جدید از دولت درخواست مجوز فعالیت کرده‌اند.
دولت انگلیس به رهبری بوریس جانسون اکنون کار بسیار سختی برای احیای رشد اقتصادی و هم چنین رسیدن به توافق با اتحادیه اروپا بر سر چگونگی روابط دو طرف در آینده خواهد داشت. انتظار می‌رود که دست کم یک سال دوره گذار در نظر گرفته شود و روابط دو طرف به شکل کنونی باقی بماند.
در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با صعود ۰.۸۲ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۲۰۴ دلار مبادله شد. یورو ۰.۶۳ درصد بالا رفت اما در محدوده کانال ۱.۱۰ باقی ماند و به ۱.۱۰۹۵ دلار رسید. همچنین نرخ برابری هر دلار آمریکا معادل ۱.۳۲۳۶ دلار کانادا اعلام شد. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۶۴۸ دلار سنگاپور مبادله شد.
از سوی دیگر پس از آن که روند انتشار بیماری ویروسی مسری جدید به سه قاره جهان کشیده شده و گزارش‌هایی از ابتلا به ویروس کرونا در آسیا، اروپا و آمریکای شمالی مخابره شده، سازمان بهداشت جهانی در سطح جهان وضعیت اضطراری اعلام کرده است.   تاکنون ویروس کرونا جان بیش از ۲۰۰ نفر را گرفته است. بیش از ۷۰۰۰ مورد ابتلا به کرونا تاکنون گزارش شده است.
ادوارد مویا، کارشناس ارشد بازار در موسسه"یورک" گفت: امسال شاهد تحولات مثبتی بودیم از جمله این که سودآوری شرکت ها افزایش یافت و آمریکا و چین نیز به فاز نخست توافق بر سر مسائل تجاری رسیدند.
وی با اشاره به احتمال کاهش بیشتر رشد اقتصادی چین با توجه به شیوع ویروس کرونا گفت که اکنون همه‌چیز بستگی به این دارد که دولت چین چه زمانی موفق به مهار این ویروس شود و تجارت خارجی این کشور تا چه حد تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گیرد.
اگر چه در حوزه تجاری نیز پس از ۱۷ ماه جنگ تجاری سرانجام دو اقتصاد بزرگ جهان به توافقی اولیه بر سر آتش‌بس رسیدند و نخست وزیر چین با سفر به واشنگتن به همراه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا فاز نخست توافق را امضا کرد اما ممکن است رشد اقتصادی چین در صورت تشدید وضعیت فعلی مجددا کاهش پیدا کند.
چین پذیرفته است که در ازای برداشته شدن تعرفه اضافی روی محصولات وارداتی این کشور از آمریکا، خرید بیشتری از آمریکا داشته باشد تا کسری تراز حساب تجاری دو کشور به نفع آمریکا کاهش پیدا کند.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ریزش ۰.۵۴ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۷.۱۸۳  واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۳۷۹ دلار اعلام شد.
روابط آمریکا با اروپا نیز سر مسائل تجاری کماکان متشنج است و پس از آن که آمریکا با تحریم پروژه انتقال گاز روسیه به آلمان باعث تنش‌زایی جدیدی با متحدان اروپایی خود شد، اکنون برخی از منابع خبری از تهدید شدن اروپا به وضع تعرفه وارداتی بر روی خودروهای ساخت این منطقه توسط آمریکا خبر داده اند. آمریکا با فرانسه بر سر لایحه جنجالی مالیات دیجیتالی که به عقیده آمریکایی‌ها شرکت‌های بزرگ این کشور را بیش از دیگران قربانی می کند اختلاف نظر جدی دارند. طبق گفته یک منبع دیپلماتیک، ترامپ در گفت‌وگو با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه موافقت کرده است تا دو طرف فعلا تهدیدات متقابل تعرفه ای خود را عملی نکنند.
استفان اینس، استراتژیست بازارهای آسیایی در موسسه " اکسی تریدر" گفت: نرخ برابری ارزهای اروپایی در برابر دلار به رشد اقتصادی جهان حساسیت دارد و خوش بینی به حل و فصل اختلافات تجاری باعث تقویت موضع ارزهای اروپایی در برابر اسکناس سبز خواهد شد.
در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۶۷ درصد کاهش به ۱۰۸.۳۵۵۷ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۹۴۸ دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۹۳۶۶ یوان چین اعلام شد.

با ادامه ترس از ویروس مرگبار بازار طلا هفته جاری داغ می‌ماند

همچنين در نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز، تحلیلگران و معامله‌گران با اشاره به تداوم نگرانیهای اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا در چین و گسترش آن به کشورهای دیگر، به افزایش قیمت طلا در معاملات هفته جاری خوش بین بودند.
به گزارش ایسنا، ابهامات مالی که با شیوع سریع ویروس کرونا در چین به وجود آمده است، از تقاضا برای طلا به عنوان دارایی امن حمایت می‌کند. بسیاری از اقتصاددانان نگران گسترش شیوع این بیماری در سراسر چین و کندی رشد اقتصادی این کشور هستند که اقتصاد جهانی را هم متاثر خواهد ساخت.
فیلیپ فلاین، تحلیلگر گروه پرایس فیوچرز در این باره گفت: تصور می‌کنم نگرانیها نسبت به ویروس کرونا ادامه پیدا خواهد کرد و به دلیل نگرانیهای اقتصادی در چین و تعطیلی شهرهای بزرگ و کارخانه‌های این کشور و تاثیر آن روی اقتصاد چین، نگرانیهایی درباره خروج سرمایه از بازارهای مالی وجود خواهد داشت و در برابر چنین وضعیتی، تقاضا برای طلا افزایش پیدا می‌کند.
کوین گریدی، رییس شرکت فونیکس فیوچرز به کیتکونیوز گفت: بازار طلا در حال حاضر به دلیل افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونای جدید و افزایش روزانه شمار تلفات آن با افزایش تقاضای خرید روبروست.
در نظرسنجی کیتکونیوز از کارشناسان وال استریت، ۱۷ نفر شرکت کردند که ۱۴ نفر معادل ۸۲ درصد افزایش قیمت و سه نفر معادل ۱۸ درصد کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند و هیچ رای خنثی وجود نداشت.
در این بین، ۹۹۵ نفر در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران شرکت کردند که ۶۸۷ نفر معادل ۶۹ درصد افزایش و ۱۶۳ نفر معادل ۱۶ درصد کاهش قیمت را پیش بینی کردند در حالی که ۱۴۵ نفر معادل ۱۵ درصد نظری نداشتند.
در نظرسنجی هفته گذشته ۵۹ درصد کارشناسان وال استریت و ۶۷ درصد سرمایه گذاران به افزایش قیمت طلا رای داده بودند. بهای معاملات آتی طلا در بازار آمریکا روز جمعه یک دلار و ۳۰ سنت معادل ۰.۱ درصد کاهش پیدا کرد و در ۱۵۸۷ دلار و ۹۰ سنت بسته شد با این حال برای کل هفته حدود ۰.۶ درصد و برای ژانویه حدود ۳.۸ افزایش نشان داد.
کالین سیژینسکی، استراتژیست ارشد در شرکت مدیریت سرمایه SIA در گفت و گو با کیتکونیوز گفت: ریسکهای مربوط به شیوع ویروس کرونا همچنان عامل موثر بر بازار خواهد ماند و به همین دلیل طلا ممکن است تا محدوده ۱۶۰۰ تا ۱۶۱۰ دلار صعود کند. طلا در بالای مرز ۱۵۰۰ دلار از حمایت قوی برخوردار است.
جان ویر، یکی از مدیران شرکت "والش تریدینگ" هم انتظار دارد قیمت طلا از شیوع این ویروس مرگبار که سایه بزرگی روی بازارها افکنده است، حمایت شود.
جورج گرو، مدیرکل شرکت آربی سی اظهار کرد: طلا نه تنها به دلیل شیوع این ویروس بلکه تحت تاثیر بریگزیت و استیضاح رییس جمهور آمریکا و اخبار مربوط به اقتصاد که سرمایه گذاران مالی را نگران می‌سازد، صعود قیمت پیدا خواهد کرد.
به گفته افشین نوابی، مدیر معاملات شرکت ام کی اس، خریداران چینی ممکن است هفته جاری پس از پایان تعطیلات سال نوی چینی به بازار برگردند و طلا در محدوده ۱۵۴۵ تا ۱۵۹۵ دلار معامله شود. اگر طلا از مرز ۱۶۰۰ دلار عبور کند می‌تواند تا سطح ۱۶۱۱ که اوایل ژانویه تحت تاثیر افزایش تنشهای ژئوپلیتیکی در خاورمیانه به آن صعود کرده بود، پیشروی کند.
در این بین، اوله هانسن، مدیر استراتژی کالا در شرکت ساکسو بانک گفت: وی نسبت به افزایش روند قیمت طلا در کوتاه مدت خوش بین نیست زیرا از عملکرد طلا در طول یک هفته پر از ابهام مایوس شده است و به نظر می‌رسد بازار نیروی صعودی خود را از دست داده است.
به گزارش رویترز، قیمت طلا در معاملات روز جمعه افزایش یافت و در مسیر ثبت بیشترین افزایش ماهانه در ۵ ماه گذشته قرار دارد زیرا با وجود اطمینان بخشی سازمان بهداشت جهانی مبنی بر تحت کنترل بودن شیوع ویروس کرونا، نگرانی در مورد رکود اقتصادی شدت گرفته است.
بر اساس این گزارش، هر اونس طلا در بازارهای جهانی با ۵ دلار و ۹۳ سنت افزایش ۱۵۸۰.۲۱ دلار فروخته شد. طلا تاکنون در ماه جاری میلادی ۳.۹ درصد افزایش ارزش داشته و در مسیر ثبت بهترین عملکرد ماهانه از ماه اگوست قرار دارد.
در همین حال، سازمان بهداشت جهانی روز پنج شنبه حالت فوق العاده برای شیوع ویروس کرونا اعلام اما با محدودیت های مسافرتی در این زمینه یا تجارت با چین مخالفت کرد. بر اساس آخرین آمار ۲۱۳ نفر در چین جان خود را از دست داده و حداقل ۲۲ کشور درگیر این بیماری شده اند.
طلا در زمان، بی ثباتی های سیاسی و اقتصادی به عنوان منبع امن سرمایه گذاری در نظر گرفته می شود و سرمایه گذاران، سرمایه های خود را به سوی آن سوق می دهند.

آينده بازار بيت كويين

در خبري ديگر، قیمت بیت کوین در روزهاي گذشته با رکورد از میانگین قیمت  ۲۰۰روز اخیر به سوي مرز معامله هر بیت کوین به ارزش ۱۰هزار دلار حركت كرد هرچند موفق به عبور نشد.
به نظر می رسد بیت کوین بهترین ماه ژانویه خود را در چند سال اخیر از نظر افزایش قیمت را ثبت کرده است و به زودی احتمالاً قیمت بیت کوین می‌تواند پنج رقمی شود.
بر اساس شاخص های قیمتی بیت کوین که توسط «کوین دسک» ارائه شده است، در حال حاضر بیت کوین در بالاترین نقطه دامنه قیمتی خود در ماه های اخیر قرار دارد و در حال حاضر به قیمت ۹۳۵۰ دلار نیز معامله می‌شود. این امر به معنای رشد سنگین و ۳۰ درصدی قیمت بیت کوین از روز یک ژانویه تا بیست و نهم ماه ژانویه است. در روز آغازین ماه ژانویه قیمت بیت کوین ۷ هزار و ۱۶۰ دلار بود و تنها پس از چهار هفته به ۹ هزار و ۳۵۰ دلار رسیده است.
اگر این افزایش قیمت تا ۳۱ ماه ژانویه، یعنی تنها دو روز دیگر با همین سرعت رشد خود را ادامه دهد یا حتی در نقطه‌ی کنونی خود بایستد، بهترین شروع سال جدید میلادی را از سال ۲۰۱۳ تاکنون تجربه خواهد کرد. قیمت بیت کوین در ماه ژانویه سال ۲۰۱۳ رشد ۵۴ درصدی را تجربه کرد.
از سال ۲۰۱۵ تا سال ۲۰۱۹ همواره در آغاز سال نو میلادی به شکل دومینو واری ارزش بیت کوین سیری نزولی داشته و در ۵ سال گذشته کاهش قیمت بیت کوین و ماه ژانویه به یکدیگر گره خورده بودند. اما حالا در ژانویه سال ۲۰۲۰ با رشد خیره کننده ارزش بیت کوین و آنالیز داده های تحلیلی که نشان قطعی از عدم سقوط قیمت این رمز ارز دارد، در حال به جا گذاشتن دومین آغاز برتر سال نو میلادی بر تابلو رکورد ها برای خود است.
در هفته آغازین ماه جاری قیمت بیت کوین به پایین ترین حد خود نزدیک شد و به ۶۸۵۰ دلار رسید. اما پس از آن و با بالا گرفتن تنش ها در و تحولات مربوط به آن ارزش این رمز ارز از روند نزولی شش ماهه خود خارج شد و دوباره به دامنه ۸۰۰۰ دلاری قیمت ها وارد شد.

در همان زمان نیز با بالا گرفتن تنش ها بسیاری از تحلیلگران بازار بیت کوین، این رمز ارز را منطقه امن و سود دهی برای سرمایه گذاری پیش بینی کردند و از رشد احتمالی قیمت بیت کوین در آینده ای نزدیک خبر داده بودند.
البته تنها دلیل افزایش با شیب تند قیمت بیت کوین را تحولات خاورمیانه نمی‌توان دانست. در کنار این امر شیوع ویروس کرونا در چین را نیز میتوان از عوامل تاثیرگذار جدی بر قیمت این رمز ارز نام برد. البته به عقیده برخی از تحلیلگران دلایل دیگری خارج از تحولات اجتماعی و سیاسی و اقتصادی روز جهان نیز بر این جهش قیمتی تاثیر دارند.
با توجه به اینکه به نظر می‌رسد تاریخ می‌خواهد بارها و بارها خود را تکرار کند؛ نمی‌توان عبور از سد قیمتی ژوئن ۲۰۱۹ را آنچنان دور از تصور دانست. در ژوئن ۲۰۱۹ ارزش بیت کوین به ۱۳ هزار و ۸۰۸ دلار رسید و تحلیلگران بازار بر این عقیده هستند که به هیچ عنوان نمی توان احتمال افزایش و فراروی قیمت بیت کوین از این رکورد را تا ماه می ۲۰۲۰ با قاطعیت رد کرد.
در حال حاضر نمودارهای تکنیکال حرکت قیمت بیت کوین را بالاتر از دامنه مقاومت روانی ۱۰ هزار دلاری نشان می‌دهند.