:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲
بیتکوین در مرز ۱۰ هزار دلاری دوام نیاورد

افزايش تقاضاي طلاي جهاني در پي شيوع كروناويروس

در بازار طلا و سكه نيز، با اعلام اونس طلاي جهاني به قيمت 1579 دلار و دلار به نرخ 13 هزار و 740 تومان در بازار آزاد، نرخ طلا و سكه با افزايش قيمت مواجه شد روز جمعه مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار 2 ميليون و 225 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 513 هزار و 600 تومان، سكه طرح جديد 5 ميليون و 55 هزار تومان، طرح قديم 5 ميليون و 25 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون 560 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 550 هزار تومان و سكه گرمي نيز 930 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۴۸۹۱۱
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۰
اقتصادگردان-
روز جمعه 11 بهمن ماه 98 در بازارهای جهانی نرخ اونس طلا با قيمت 1579 دلار معامله گرديد  و در بازار آزاد و معاملات نقدي نيز قيمت دلار به 13740 تومان داد و ستد شد. همچنين روز پنجشنبه بهای خرید هر دلار بدون تغيير نسبت به روز يكشنبه در تابلوی صرافی‌های بانکی 13 هزار و 200 تومان و فروش 13 هزار و 450 تومان درج شد نرخ خرید هر یورو نیز ۱۴ هزار و 700 تومان و نرخ فروش آن ۱۴ هزار و 950 تومان معامله شد.
در سامانه سنا نيز نرخ ميانگين ارز براي روز دوشنبه 8 بهمن 98  را براي دلار 13 هزار و 367 تومان، يورو 14 هزار و 867 تومان، پوند انگليس 17 هزار و 439 تومان، درهم امارات 3 هزار و 660 تومان، لير تركيه 2 هزار و 359 تومان و يوآن چين يك هزار و 987 تومان اعلام كرد.
در بازار طلا و سكه نيز، با اعلام اونس طلاي جهاني به قيمت 1579 دلار و دلار به نرخ 13 هزار و 740 تومان در بازار آزاد، نرخ طلا و سكه با افزايش قيمت مواجه شد روز جمعه مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار 2 ميليون و 225 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 513 هزار و 600 تومان، سكه طرح جديد 5 ميليون و 55 هزار تومان، طرح قديم 5 ميليون و 25 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون 560 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 550 هزار تومان و سكه گرمي نيز 930 هزار تومان معامله شد.

تعادل عرضه و تقاضا در بازار ارز

همچنين عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا اثرگذارترین اقدام بانک مرکزی در بازار ارز بوده و ازاین رو عملکرد بانک مرکزی مورد تایید و حمایت است.
مهرداد لاهوتی در گفتگو با ایبِنا با بیان اینکه بانک مرکزی در ساماندهی تلاطم‌های ارزی نمره خوبی گرفته است، گفت: عملکرد بانک مرکزی در بهبود وضعیت بازار با مکانیزم‌های اتخاذ شده مناسب بوده و توانسته دلالی در اقتصاد را کاهش دهد.
نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه هیچ‌گاه دخالت مستقیم در بازار اثرگذاری خوبی بر روند قیمت‌ها نداشته است، افزود: خوشبختانه بانک مرکزی با مکانیزم‌هایی که اتخاذ کرده توانسته به صورت مستقیم کنترل بازار را به دست بگیرد و به این ترتیب نرخ‌ها تحت کنترل است.
بائوج لاهوتی با تاکید بر اینکه دخالت‌های مستقیم در بازار ارز در دوره های قبلی پیامدهای منفی بسیاری به همراه داشته است، تصریح کرد: دولت باید اجازه دهد بازار تکلیف را خودش مشخص کرده و با تعادل عرضه و تقاضا مدیریت شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه رئیس کل بانک مرکزی در ماه‌های اخیر متناسب با تعادل عرضه و تقاضا عمل کرده است، گفت: تعادل برقرار شده بر بازار به دلیل اینکه بازار از دستکاری مصون شده پایداری بیشتری نیز خواهد داشت.
وی با تاکید بر اینکه نوسانات اخیر بازار ارز نیز جنبه روانی داشته و به زودی از بین خواهد رفت، افزود: در شرایط فعلی مردم باید بدانند که هجوم به بازار برای خرید ارز با توجه به آغاز روند کاهش قیمت‌ها آن‌ها را متضرر خواهد کرد از این رو سرمایه‌گذاری باید در حوزه‌های مولد صورت بگیرد.
این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: با توجه به اینکه نوسانات ارزی بر سایر قیمت ها نیز تاثیرگذار بوده است، تصریح کرد: به زودی با کاهش حباب قیمتی در بازار ارز سایر بازارها نیز ثباتی نسبی را تجربه خواهند کرد.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: سیاست‌هایی همچون عملیات بازار باز نیز مصداق اقداماتی است که می‌تواند ساماندهی وضعیت را رقم بزند و از این رو مورد حمایت است.

طلای جهانی فعلا ارزان‌تر نمی‌شود

از سوي ديگر، قیمت طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی تحت تاثیر تصمیمات سازمان جهانی بهداشت در خصوص شیوع ویروس مرگبار در چین و بررسی‌هایی که ثبات اقتصاد این کشور را نشان داد، پایین رفت.
به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۱ درصد افت کرد و به ۱۵۷۱ دلار و ۷۳ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۸ درصد کاهش، ۱۵۷۶ دلار و ۵۰ سنت معامله شد.
قیمت طلا از ابتدای ژانویه تاکنون تحت تاثیر نگرانیهای اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونای جدید در چین، ۳.۶ درصد رشد داشته است و به سوی دومین رشد ماهانه متوالی پیش می‌رود.
سازمان جهانی بهداشت روز پنج شنبه در واکنش به شیوع ویروس مرگبار در چین، وضعیت اضطراری جهانی اعلام کرد اما با وضع محدودیتهای سفر و تجارت مخالفت و اعلام کرد پکن می‌تواند این اپیدمی را مهار کند.
ایلیا اسپیواک، استراتژیست ارزی ارشد در شرکت دیلی فارکس در این باره گفت: اگر چه سازمان جهانی بهداشت وضعیت اضطراری جهانی اعلام  کرده اما درباره مهار این اپیدمی نسبتا خوش بین نظر رسید و از حمایت از اقدامات محدودکننده تجارت و سفر که بازارها نسبت به آنها نگران بودند، خودداری کرد بنابراین بازارها اندکی آرامش پیدا کردند. وی در ادامه افزود: در مقطع فعلی تاثیر منفی شیوع این ویروس چیزی نیست که اقتصاد چین بتواند از آن رهایی پیدا کند و قطعا ضربه خواهد خورد اما تشخیص شدت این آسیب تا زمان اعلام جزئیات بیشتر، دشوار خواهد بود.
ویروس کرونای جدید تاکنون جان ۲۱۳ نفر را در چین گرفته و به حداقل ۲۲ کشور رسیده و بسیاری از استانهای چین را که دومین اقتصاد بزرگ جهان به شمار می‌رود فلج کرده است. طلا در شرایط ابهامات مالی و سیاسی به عنوان دارایی مطمئن با افزایش تقاضای خرید روبرو می شود.
بازارهای سهام آسیایی روز جمعه با این امید که اپیدمی چینی به زودی مهار خواهد شد، سبزپوش شدند در حالی که گزارشهای منتشره درباره بهبود فعالیت شرکتهای خدماتی و فعالیت کارخانه‌ای چین در ماه ژانویه، اعتماد بازار را بهبود بخشید.
بر اساس گزارش رویترز، عامل دیگری که قیمت طلا را با کاهش روبرو کرد، ارزش دلار بود که در برابر سبدی از ارزهای رقیب صعود کرد و طلا را برای دارندگان ارزهای دیگر ارزان‌تر ساخت.
جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA در یادداشتی نوشت: طلا در محدوده ۱۵۴۵ تا ۱۵۵۰ دلار از حمایت برخوردار است در حالی که در محدود ۱۵۸۵ دلار تا ۱۶۰۰ دلار با مقاومت روبروست. نگرانی از ویروس ووهان باعث خواهد شد طلا در آستانه تعطیلات پایان هفته به پایین ۱۵۶۰ دلار سقوط نکند.
در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۵ درصد افزایش، به ۲۳۲۱ دلار و ۱۴ سنت رسید. قیمت این فلز در ماه میلادی جاری ۱۹ درصد رشد کرده که بزرگترین رشد ماهانه از نوامبر سال ۲۰۱۶ است اما در هفته جاری حدود چهار درصد افت داشته است.
هر اونس نقره برای تحویل فوری ثابت بود و در ۱۷ دلار و ۸۲ سنت ایستاد و برای کل هفته ۱.۴ درصد افت نشان می‌دهد. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد کاهش، ۹۷۶ دلار و ۲۱ سنت معامله شد و از ابتدای هفته جاری تاکنون ۲.۳ درصد کاهش قیمت داشته که شدیدترین کاهش قیمت این فلز در سه ماه گذشته است.
همچنين قیمت طلا در معاملات روز پنجشنبه بازار جهانی پس از اظهارات رییس بانک مرکزی آمریکا درباره احتمال آسیب دیدن اقتصاد چین از شیوع ویروس کرونای جدید، افزایش پیدا کرد.
مایکل مک کارتی، استراتژیست ارشد بازار در شرکت "سی ام سی مارکتس" در این باره گفت: بانک مرکزی آمریکا تاثیر ویروس کرونا را تصدیق و اعلام کرد که دو درصد را به عنوان سقف تورم نمی‌بیند. به عبارت دیگر ممکن است این بانک حتی در صورت بالا ماندن تورم به کاهش نرخهای بهره ادامه دهد.
قیمت طلا روز چهارشنبه پس از این که بانک مرکزی آمریکا نرخهای بهره را ثابت نگه داشت و جروم پاول، رییس این بانک اعلام کرد بانک مرکزی از ماندن نرخ تورم در پایین دو درصد خشنود نیست و دو درصد سقف تورم نیست، ۰.۷ درصد افزایش پیدا کرد.
پاول به ریسکهای کندی کوتاه مدت رشد اقتصادی چین به دلیل این ویروس اشاره کرد که تاکنون جان ۱۷۰ نفر را گرفته است. سازمان جهانی بهداشت روز پنج شنبه برای تصمیم گیری درباره اعلام وضعیت اضطراری جهانی تشکیل جلسه می‌دهد.
بر اساس گزارش رویترز، بازارهای سهام آسیایی با گسترش سریع این اپیدمی به پایین‌ترین حد خود در هفت هفته اخیر نزول کردند. اما قوی ماندن ارزش دلار که در بالاترین حد خود در دو ماه اخیر قرار دارد، رشد قیمت طلا را محدود کرد.
در این بین شورای جهانی طلا در گزارشی اعلام کرد تقاضای جهانی برای طلا در سال گذشته به دلیل کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان عادی که خرید بالای سرمایه گذاران و بانکهای مرکزی را تحت الشعاع قرار دارد، کاهش داشت.
قیمت طلا در سال میلادی گذشته تحت تاثیر نگرانیهای اقتصادی ۱۸ درصد رشد کرد و به بالاترین حد از سال ۲۰۱۳ به این طرف رسید. قیمت بالای طلا باعث کاهش تقاضای خرید جواهرات، شمش و سکه طلا شد و در نتیجه تقاضای جهانی برای طلا در سال ۲۰۱۹ به میزان یک درصد نسبت به سال ۲۰۱۸ کاهش یافت و به ۴۳۵۵.۷ تن رسید.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۸ درصد کاهش، به ۲۲۶۹ دلار و ۵۸ سنت رسید. این فلز از ابتدای ماه میلادی جاری تاکنون حدود ۱۸ درصد رشد قیمت داشته است و در ۲۰ ژانویه به دلیل نگرانیها پیرامون کمبود عرضه، تا رکورد ۲۵۸۲ دلار و ۱۸ سنت صعود کرده بود.
هر اونس نقره برای تحویل فوری ۰.۳ درصد رشد کرد و به ۱۷ دلار و ۵۹ سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۸ درصد افت؛ در ۹۶۶ دلار و ۵۱ سنت ایستاد.

اثر کرونا بر بازار ارز؛ دلار بالا رفت

در خبري ديگر، نگرانی از شیوع بیشتر ویروس چینی باعث تقویت محسوس دلار در بازارهای ارزی شد. به گزارش رویترز، پس از آن که روند انتشار بیماری ویروسی مسری جدید به سه قاره جهان کشیده شده، ارزش دلار در بازارهای جهانی روندی صعودی داشته است.
تاکنون گزارشهایی از ابتلا به ویروس کرونا در آسیا، اروپا و آمریکای شمالی مخابره شده است. دولت چین برای کنترل بیماری اعلام کرده است که تعطیلات سال نو را سه روز دیگر تمدید خواهد کرد و مدارس دیرتر از موعد معمول بازگشایی خواهند شد. تاکنون ویروس کرونا جان ۱۰۶ نفر را گرفته است. بیش از ۴۸۰۰ مورد ابتلا به کرونا تاکنون گزارش شده است.
مینوری اوچیدا، تحلیل‌گر ارشد بازار ارز در بانک "میتسوبیشی" گفت: در حالی که هنوز مشخص نیست که شیوع این بیماری تا چه حد باعث آسیب دیدن اقتصاد خواهد شد اما کاهش رشد اقتصادی به ویژه در چین مساله ای حتمی خواهد بود.
وی با اشاره به احتمال کاهش بیشتر رشد اقتصادی چین به زیر پنج درصد تا پایان سال جاری گفت که ویروس کرونا مقامات چینی را مجبور به اتخاذ سیاست های محرک بیشتری خواهد کرد.

در اروپا نیز به نظر می رسد که با فرا رسیدن موعد زمانی برگزیت و بازگشت رشد اقتصادی کشورهای اروپایی به محدوده معقول، بانک مرکزی اروپا سیاست پولی خود را تغییر زیادی نخواهد داد. رشد اقتصادی در برخی از اقتصادهای بزرگ منطقه یورو نظیر آلمان و ایتالیا تقویت شده است.
کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا گفته است که این بانک در سیاست گذاری پولی خود اتوماتیک‌وار عمل نخواهد کرد و داده‌ها و پیش‌بینی‌ها از وضعیت منطقه یورو هستند که مسیر حرکت بعدی را مشخص خواهند کرد.
انگلیس اکنون به نخستین کشوری تبدیل می‌شود که اتحادیه اروپا را ترک می‌کند. این خروج به دنبال همه پرسی جنجالی سال ۲۰۱۶ صورت می گیرد که تا سال ها به عنوان اصلی‌ترین ریسک اقتصادی کشورهای اروپایی مطرح شد. دولت بوریس جانسون، نخست وزیر کنونی که پس از ماه ها کش و قوس بر مخالفت پارلمان غلبه کرد وعده داده است که رشد اقتصادی این کشور پس از برگزیت تقویت خواهد شد.
هنوز مشخص نیست که با توجه به روند خروج شرکت های بزرگ بین‌المللی از انگلیس به دنبال برگزیت، رشد اقتصادی این کشور چگونه خواهد بود. پیش‌تر مدیر بانک آمریکایی "جی پی مورگان" از انتقال مقر اروپایی این بانک از لندن به پاریس خبر داده بود. تاکنون صدها شرکت، بانک، صندوق سرمایه گذاری و موسسات بیمه ای برای ادامه فعالیت خود در انگلیس طبق شرایط جدید از دولت درخواست مجوز فعالیت کرده‌اند
در آخرین دور از معاملات، پوند با افت ۰.۰۶ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۰۱۵ دلار مبادله شد. یورو ۰.۰۳ درصد پایین رفت اما در محدوده کانال ۱.۱۰ باقی ماند و به ۱.۱۰۱۲ دلار رسید. همچنین نرخ برابری هر دلار آمریکا معادل ۱.۳۲۰۳ دلار کانادا اعلام شد. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۶۲۹ دلار سنگاپور مبادله شد.
اگر چه در حوزه تجاری نیز پس از ۱۷ ماه جنگ تجاری سرانجام دو اقتصاد بزرگ جهان به توافقی اولیه بر سر آتش‌بس رسیدند و نخست وزیر چین با سفر به واشنگتن به همراه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا فاز نخست توافق را امضا کرد اما ممکن است رشد اقتصادی چین در صورت تشدید وضعیت فعلی مجددا کاهش پیدا کند.
چین پذیرفته است که در ازای برداشته شدن تعرفه اضافی روی محصولات وارداتی این کشور از آمریکا، خرید بیشتری از آمریکا داشته باشد تا کسری تراز حساب تجاری دو کشور به نفع آمریکا کاهش پیدا کند.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با صعود ۰.۰۶درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۷.۸۸۵  واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۲۸۳ دلار اعلام شد.
روابط آمریکا با اروپا نیز سر مسائل تجاری کماکان متشنج است و پس از تحریم پروژه انتقال گاز روسیه به آلمان توسط آمریکا، تنش‌ها بین متحدان دو سوی اقیانوس اطلس شدت گرفته و آلمان از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته است با هم یک سپر دفاعی در برابر تحریم‌ها تشکیل دهند. از سوی دیگر نیز فرانسه آمریکا را تهدید کرده است که در صورت عملی شدن افزایش تعرفه‌ها، پرونده را به سازمان تجارت جهانی خواهد بود. برونو لو مر، وزیر دارایی فرانسه با غیرمنطقی خواندن مواضع آمریکا خواهان بازگشت به میز مذاکره شده است.
طبق گفته یک منبع دیپلماتیک، ترامپ در گفت‌وگو با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه موافقت کرده است تا دو طرف فعلا تهدیدات متقابل تعرفه ای خود را عملی نکنند.
استفان اینس، استراتژیست بازارهای آسیایی در موسسه " اکسی تریدر" گفت: نرخ برابری ارزهای اروپایی در برابر دلار به رشد اقتصادی جهان حساسیت دارد و خوش بینی به حل و فصل اختلافات تجاری باعث تقویت موضع ارزهای اروپایی در برابر اسکناس سبز خواهد شد.
در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۱۷ درصد کاهش به ۱۰۸.۹۳۶۱ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۸۳۸دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۹۳۸۳ یوان چین اعلام شد.

بیتکوین در مرز ۱۰ هزار دلاری دوام نیاورد

از سوي ديگر، بیتکوین باز هم نتوانست سد ۱۰ هزار دلاری را بشکند و عقب نشست. به گزارش فوربس، شیوع ویروس کرونا در سطح جهان باعث افزایش تقاضای خرید ارزهای دیجیتالی در بین معامله گران شده است. بیت کوین که روز چهارشنبه خیز بلندی را به سمت فتح کانال ۱۰ هزار دلاری برداشته بود، در معاملات امروز عقب نشست و در محدوده ۹۳۰۰ دلار قرار گرفت.
آرتور هایز، مدیرعامل موسسه " بیت مکس" گفت: سال جدید چینی در شرایطی آغاز شده که تقاضا برای ارزهای دیجیتالی به سطح بسیار بالایی رسیده است. اکنون زمان جشن گرفتن بیت کوین است و معامله‌گران می‌توانند انتظار سود خوبی از نوسانات بازار داشته باشند.
بهای بیت کوین پس از آن که در هفته های اخیر تا ۵۰۰۰ دلار نیز کاهش یافته بود در معاملات امروز با ۰.۲۱ درصد کاهش به ۹۳۲۶.۴۵  دلار رسید تا در یکی از بالاترین سطوح دو ماه اخیر قرار گیرد. نوسانات شدید بیت کوین باعث شده است که بسیاری از افراد نسبت به ورود برای معامله این ارز احتیاط کنند؛ چرا که در بازه زمانی ژوئن تا دسامبر ۲۰۱۷ ارزش بیت کوین ۴۰۰ درصد افزایش یافت اما در بازه زمانی اکتبر تا دسامبر سال گذشته ارزش آن ۳۰ درصد کاهش یافت. بیت کوین اکنون حدود ۱.۵ برابر ارزش ابتدای امسال خود قیمت دارد و اختلاف نظر بین مسیر قیمت آینده آن در بین تحلیلگران بالا است.
علاوه بر بیت کوین، قیمت بسیاری از ارزهای دیجیتالی دیگر نیز نزولی بود؛ به گونه‌ای که اتریوم با ۱.۶۲ درصد کاهش به ۱۷۵.۱۱ دلار، لایت کوین با ۲.۵درصد کاهش به ۳۸۲۷.۹۱ دلار، دش با ۴.۰۷ درصد افزایش به ۱۲۳.۳۴ دلار، نئو با ۳.۴۳ درصد کاهش به ۱۱.۱۷ دلار، تتا با ۰.۷۶ درصد افزایش به ۸۳.۹۸۲ دلار، زد کش با ۷.۷۵ درصد افزایش به ۶۵.۱۸ دلار، هایپر کش با ۱.۴۲ درصد کاهش به ۱.۵۴ دلار، بیتکوین گلد با ۲.۹۷ درصد کاهش به ۱۱.۶۲ دلار و بیتکوین دیاموند با ۱.۸۷ درصد کاهش به ۰.۶۲ دلار رسید.