:
كمينه:۱۹.۸۴°
بیشینه:۲۲.۷۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
ستاری در مراسم افتتاح استحصال عناصر کمیاب خاکی و استراتژیک:

حذف خام‌فروشی از حوزه معدن با تمرکز بر توسعه فناوری باشد

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با بیان این که تکنولوژی خریدنی نیست، بلکه باید آن را یاد گرفت، گفت: دیگر نمی‌توان کشور را با خام‌فروشی اداره کرد و باید تمرکز کرد تا خام‌فروشی از حوزه معدن برداشته شود، ضمن اینکه توسعه فناوری زمانی اتفاق خواهد افتاد که در داخل این توسعه شکل گیرد.
کد خبر: ۱۴۸۸۸۰
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۵
اقتصادگردان- سورنا ستاری در مراسم افتتاح استحصال عناصر کمیاب خاکی و استراتژیک با بیان اینکه استحصال عناصر ارزشمند خاکی برای نخستین بار در کشور با تلاش محققان و متخصصان داخلی آغاز شده است، اظهار کرد: فرآوری و استحصال عناصر خاکی از خام‌فروشی معادن جلوگیری می‌کند. ما در حال حاضر سالیانه در حدود  ۲۰۰ تن از این عناصر را وارد کشور می‌کنیم که قیمت آن برای هر کیلو بیش از ۶۰ دلار است. کشور را دیگر نمی‌توان با خام فروشی اداره کرد. حذف خام‌فروشی با توسعه فناوری اتفاق می‌افتد و این امر، زمانی انجام می‌شود که طراحی‌ها، لایسنس‌ها و ماشین‌سازی‌ها در داخل صورت گیرد.

ستاری با بیان این که تکنولوژی خریدنی نیست، بلکه باید آن را یاد گرفت، تصریح کرد: ما امروز توانسته‌ایم به بومی‌سازی این تکنولوژی دست یابیم. اینکه در برخی قراردادهای ما، ترم‌های خرید تکنولوژی وجود دارد، هیچ‌گاه به توسعه تکنولوژی منجر نمی‌شود. سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پژوهش است. سرمایه‌گذاری دولت شاید نتایج بسیاری داشته باشد، اما از آن محصول بیرون نخواهد آمد.

وی با بیان اینکه افتتاح پایلوت عناصر نادر خاکی رخداد مهمی بوده است که از ۵ تا ۶ سال گذشته پیگیر آن بوده‌ایم، ادامه داد: از حالا به بعد باید کارشناسانه سرمایه‌گذاری کنیم. عناصر نادر خاکی ارزش افزوده بسیار خوبی دارند. افتتاح این پایلوت نشان از قدرت دانش دارد. آنچه که به این پایلوت فرآوری و استحصال عناصر نادر خاکی و دیگر  عناصر استراتژیک اضافه خواهد کرد، این است که ظرفیت تولید در کشور بالاتر می‌رود و با ایجاد ارزش افزوده‌ای که خواهد داشت، یک تن سنگ آهک را نهایتا ۶۰ دلار می‌فروشیم، در صورتی که قیمت هر کیلو از این مواد ۶۰ دلار است. کشوری همچون ایران با داشتن نیروهای انسانی شاخص که رتبه دوم یا سوم دنیا را دارد، نباید با فروش نفت و خام فروشی مواد معدنی خود، اقتصاد کشور را اداره کند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور ضمن ابزار خرسندی از اینکه این تکنولوژی فرآوری در کشور بومی شده است، گفت: به‌زودی سرمایه‌گذاری برای ایجاد کارخانه صنعتی آن را نیز دنبال خواهیم کرد که امیدواریم به‌زودی راه‌اندازی شود. مهم دانشی است که ایجاد شده است. اکنون با این اقدام می‌توانیم این دانش را توسعه داده و ارزش افزوده‌ای عظیم برای سنگ معدن ایجاد کنیم.