:
كمينه:۲۰.۴°
بیشینه:۲۱.۷۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
نهاوندیان:

ثبات به ریل اقتصاد بازگشت، پاسخ ما به تحریم‌ حداکثری باید همبستگی حداکثری در تولید باشد

معاون اقتصادی رئیس جمهور با بیان این که جواب ما به تحریم‌های حداکثری باید همبستگی حداکثری در صحنه تولید باشد گفت: لازمه باطل شدن سحر تحریم‌ها در اقتصاد ایران، پایین آوردن ریسک و افزایش پیش‌بینی‌ پذیری اقتصاد است.
کد خبر: ۱۴۸۸۶۸
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۶
اقتصادگردان- محمد نهاوندیان در جشنواره ملی  حاتم با بیان اینکه مسئله امروز ما اقتصاد تحریم است، اظهار داشت: جواب ما به تحریم‌های حداکثری باید همبستگی حداکثری در صحنه تولید باشد و اگر بخواهیم از این شرایط عبور کنیم که عبور هم خواهیم کرد، باید همبستگی را در اولویت قرار دهیم.

وی با اشاره به جریان ضدایرانی از سوی دولت‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی برای انزوای ایران گفت: باید بدانیم این جریان ضدایرانی به دنبال چیست تا بازی آنها را برهم بزنیم. آنها به دنبال این هستند که تولید در ایران گران تمام شود، در مقابل ما باید ریسک را در اقتصاد کاهش دهیم.

معاون اقتصادی رئیس جمهور تصریح کرد: دشمن به دنبال ایران است که طرف‌های ایرانی را تهدید کند تا همکاری‌ها با ایران را به حداقل برسانند تا افزایش ریسک در ایران به وجود آید. ما باید با افزایش امنیت، ریسک را در کشورمان کاهش دهیم.

وی گفت: باید سرمایه‌گذاران بتوانند پیش‌بینی کنند تا 10 سال دیگر تا چه حد سودآوری خواهند داشت. لازمه باطل شدن سحر تحریم‌ها در اقتصاد ایران، پایین آوردن ریسک و افزایش پیش‌بینی‌ پذیری اقتصاد است.

نهاوندیان با اشاره به مولفه‌های تولید در کشورمان اظهار داشت: نیروی کار، نیروی سرمایه، فناوری، مدیریت و بازار مولفه‌های تولید هستند. نیروی کار ما باید در کشورمان احساس امنیت شغلی داشته باشد و نباید کشور دیگر را به ایران ترجیح دهد.

وی افزود: فضای حقوقی کشور برای حمایت از مالکیت و سرمایه‌گذاران باید به گونه‌ای باشد که بتوانند به این مجموعه اتکا کنند. تغییرات مداوم در قوانین ولو با نیت خوب برآیند پرنوسان بودن فضای حقوقی را نشان می‌دهد. نحوه رسیدگی حقوقی به مرافعات اقتصادی باید طوری باشد که قاعده‌مندی آن از زبانی به زبان دیگر قابل انتقال باشد.

نهاوندیان با بیان اینکه در حال حاضر اقتصادها با هم رقابت می‌کنند تا بتوانند در جذب سرمایه از هم پیشی بگیرند، گفت: در حال حاضر در اقتصاد ایران مهمترین عاملی که مدیران از آن شکایت دارند، بحث تامین مالی است.

وی افزود:در طول سال‌های گذشته کشورمان با تورم بالایی مواجه بود اما در سالهای 92 تا 96 این توفیق را داشتیم که همزمان با افزایش نرخ رشد اقتصادی، تورم در کشور کاهش یابد. اما باید بدانیم عوامل ریشه‌ای اقتصاد ایران به شبکه بانکی برمی‌گردد به نحوی که عوامل بانکی باعث بالا بودن نرخ تورم در کشور است که در نهایت هزینه تولید را افزایش می‌دهند.

معاون اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه با توجیه بالا بودن نرخ سود سپرده، نرخ سود تسهیلات را بالا برده بودند، ادامه داد: در این شرایط تولیدکننده ایرانی در شرایط نابرابر با تولیدکننده خارجی رقابت می‌کنند. البته در این راستا طرح گام برای تامین مالی واحدهای تولیدی اقدام خوبی است.

نهاوندیان گفت: اقتصاد ایران باید به بازار مالی جهانی دسترسی یابد و این قوت یک اقتصاد است که از این طریق می‌تواند برای رشد داخلی و اشتغالزایی گام بردارد.

وی با تاکید بر اینکه تفسیر نادرستی از اقتصاد مقاومتی مبنی بر قبول انزوا وجود دارد، تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی درونزا و برون‌نگر است و از این طریق باید نقشه کسانی که می‌خواهند ایران را به انزوا ببرند برهم بزنیم و بازی آنها را نخوریم.

به گفته نهاوندیان، لازمه رشد تولید در کنار امنیت مبارزه با فساد است که مبارزه فساد را نباید فقط یک امر قضایی، سیاسی و اجتماعی دانست بلکه یکی از مهمترین جنبه‌های مبارزه با فساد، اقتصادی است.

وی ادامه داد: فساد هزینه تحمیلی بر تولید و تجارت است و مقابله با فساد باید به صورت سیستماتیک قائله‌مند و با فهم اقتصادی دنبال شود.

معاون اقتصادی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ریشه فساد، رانت‌هایی است که با مکانیزمی بین افراد توزیع می‌شود، اظهار داشت: مبارزه با فساد از طریق اصلاح ساختاری انجام می‌شود که در کوتاه‌مدت با دردهایی همراه است و برای مقابله با آن نیاز به وحدت و هماهنگی داریم.

نهاوندیان تاکید کرد: مشخص است که وقتی دولت و مجلس اقدام کنند تا تصمیم رانت‌زایی متوقف شود، برخی از افراد سکوت نمی‌کنند و صدایشان درمی‌آید اما لازمه مبارزه با فساد، هماهنگی و هم‌رأی بودن است تا در ساختارهای رانت‌زا بتوانیم اصلاحات مورد نیاز را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه عمل دیگر برای حفظ و رشد تولید ملی، توجه به بازار است، گفت: بازارهای تولیدی در گذشته این مشکل را داشتند که با وجود انبارهای پر نمی‌توانستند محصول خود را بفروشند. پتانسیل تولید اقتصاد ایران فراتر از بازار داخلی است و باید به بازارهای خارجی دسترسی داشته باشیم.

معاون اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه با حضور ترامپ شاهد کاهش تولید و تجارت جهانی هستیم، اظهار داشت: این شرایط حاصل نگاه‌های انزواگرایانه است. حضور ایران در بازارهای جهانی حق ما است و بازارگشایی جزو لازمه‌های ابتکار است چراکه حضور در بازار باعث توسعه فناوری و رشد و تولید خواهد شد.

نهاوندیان همچنین با ضرورت توجه به پول‌های جدید و رمزارزها گفت: دولت اخیرا مصوبه‌ای را در این زمینه تصویب کرد و استفاده بین‌المللی از رمزارزها باید رشد کند و ما نیاز داریم که جوانان صاحب ابتکار در این حوزه تربیت کنیم.

معاون اقتصادی رئیس جمهور افزود: رویکرد واگرایانه و متهم‌کننده سم مهلک اقتصاد ایران است، جواب توطئه‌های تحریمی و تضعیفی روحیه همگرایی است. ما در شرایطی هستیم که همانقدر که تضعیف نیروهای مسلح به قوت ملی ضربه می‌زند، تضعیف وزارت امور خارجه، سیستم بانکی و صادرکنندگان هم می‌توانند به قوت ملی‌مان آسیب برسانند.

وی با بیان اینکه هر تاجر ایرانی باید خودش را سفیر ایران بداند، گفت: از سال 93 حرکتی شروع شد که منجر به افزایش نرخ رشد اقتصادی شد. هرچند از سال 86 شاهد نزول تولید سرانه ملی بودیم اما از سال 93 تا 95 این روند نزولی برگشت و شاهد برگشت امید به اقتصاد بودیم.

معاون اقتصادی رئیس جمهور افزود: هرچند روند اقتصاد ایران در آن سال‌ها رو به بهبود بود اما از دی ماه 96 به بعد حوادثی رخ داد که با خروج ترامپ از برجام شدیدتر شد و شاهد شوک‌هایی بر اقتصاد کشور بودیم اما خوشبختانه در چند ماه اخیر شاهد بازگشت اقتصاد به ریل ثبات و رشد بودیم.

نهاوندیان با بیان اینکه تولید صنعتی در دی ماه 2.9 درصد رشد داشت، تصریح کرد: فروش صنعتی در پاییز امسال نسبت به سال گذشته با رشد مواجه بود و از 15 رشته صنعتی در فعالیت‌های بورسی در 14 رشته افزایش تولید و در 13 رشته افزایش فروش را شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه در حال پشت‌سر گذاشتن توفان هستیم و به مرحله ثبات و رشد برمی‌گردیم، گفت: کاهش تورم آغاز شده و تورم نقطه به نقطه در مسیر کاهشی به 26.2 درصد رسیده و تورم ماهانه دی ماه هم 4دهم درصد کمتر از الگوی بلندمدت بوده است و نسبت به ماه قبل 2.1 درصد کاهش یافته است.

معاون اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه وظیفه ما حراست از وضعیت بهبود شرایط اقتصادی است، گفت: هیچکس حق ندارد بر التهاب و نگرانی‌ها نسبت به آینده بیفزاید. همه در یک کشتی نشسته‌ایم.

نهاوندیان تاکید کرد: آنچه تورم ایجاد می‌کند انتظارات تورمی است و اقتصاد ما در حال حاضر بار دیگر به سمت ثبات و رشد پیش رفته است و باید با انسجام درونی و مشارکت مردمی این شرایط را تقویت کنیم.