:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۳

اوپک موفق به جلب همراهی برزیل با خود خواهد شد؟

مدتی است که مساله پیوستن برزیل به اوپک مطرح شده اما این موضوع همچنان در گیرودار موافقت‌ها و مخالفت‌های داخلی برزیل قرار دارد.
کد خبر: ۱۴۸۸۴۰
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
اقتصادگردان- در حالی که چند روز قبل بنتو آلبوکرکه، وزیر انرژی برزیل از آغاز مذاکرات با عربستان سعودی در خصوص بررسی پیوستن کشورش به جمع اعضای اوپک سخن گفته بود، اما برآوردها بر آن است که تداوم مخالفت‌های شرکت دولتی پتروبراس، مانع این مساله شود.

طبق گزارش آژانس ملی نفت برزیل، این کشور در سال 2019 بیش از سه میلیون بشکه نفت در روز تولید کرده و براین اساس کل تولید نفت و گاز برزیل را به 3.95 میلیون بشکه در روز رسیده است که این رقم برای این کشور رکودشکن بود. در همین راستا بود که مقامات این کشور از برنامه افزایش تولید و صادرات نفت خود خبر دادند. این کشور علاوه بر گسترش فعالیت‌های اکتشافی، قصد دارد در سال ۲۰۲۰ حدود ۱.۴ میلیون بشکه در روز نفت صادر کند که بالاتر از یک میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ خواهد بود. کمااینکه وزیر انرژی برزیل اعلام کرده که انتظار دارند تا سال 2030 در بین پنج صادرکننده برتر انرژی قرار بگیرند.  اما آنچه در این میان مسیر پیوستن برزیل به اوپک را ناهموار می‌کند؛ تقابل سیاست‌های نفتی برزیل برای گسترش بازار و رشد تولید و فروش نفت خود با سازوکارهای اوپک برای کاهش سقف تولید اعضا به منظور مدیریت بازار جهانی است. این موضوعی است که تولیدکنندگان اصلی نفت برزیل را در لیست مخالفان پیوستن کشورشان به جمع اوپکی‌ها قرار داده است.

اعضای اوپک در آخرین اجلاس خود سقف تولید خود را به میزان 500 هزار بشکه در روز کاهش دادند که رایزنی‌ها و زمزمه‌های موجود نیز حاکی از احتمال توافق برای کاهش بیشتر تولید اعضا در نشست بعدی اوپک دارد. این بدان جهت است که اوپک به دنبال جلوگیری از ایجاد مازاد عرضه نفت در بازار و جلوگیری از کاهش قیمت این محصول در سال جاری میلادی است. این در حالی است که در برخی گزارش‌های منتشر شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی، برزیل در کنار امریکا و نروژ، از جمله کشورهایی هستند که در سال‌های اخیر با افزایش عرضه نفت‌شان در بازار، قیمت و عرضه را برای اوپکی‌ها تحت‌الشعاع قرار خواهند داد.

آن‌طور که بلومبرگ به نقل از بنتو آلبوکرکی، وزیر انرژی برزیل نوشته است؛ برزیل خواستار اعمال هیچ‌گونه محدودیتی برای تولید نفت خود نبوده و می‌خواهد تولید خود را افزایش دهد.

پیوستن برزیل به اوپک یک نقطه مثبت برای این سازمان تلقی خواهد شد؛ زیرا برزیل از یک سو جزو تولیدکنندگان بزرگ نفتی خارج از اوپک است که پیوستنش به معنای تقویت این سازمان بین‌المللی است و از سوی دیگر، در صورت قرار گرفتن برزیل در لیست اعضای اوپک، امکان مدیریت منابع این کشور در بخش تولید و فروش برای اوپک فراهم خواهد شد. در همین خصوص بود که حدود دو ماه قبل، دبیرکل اوپک نیز از موضوع پیوستن برزیل به این سازمان استقبال کرده بود. البته سال گذشته این موضوع مورد استقبال جیر بولسونارو، رییس‌جمهور برزیل نیز قرار گرفته بود.

با همه اینها قرار است مقامات برزیل و عربستان در اواسط سال جاری در این خصوص به گفت‌وگو بنشینند تا بالاخره در خصوص تولید بیش از سه میلیون بشکه نفت در روز برزیل تصمیم بگیرند که به صورت آزاد فروخته شود یا تحت چارچوب اوپک قرار گیرد.