:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
بررسی خروج هواپیمای تهران- ماهشهر از باند فرودگاه

سریال نقص فنی در پروازهای هفته جاری

روزگذشته یک فروند هواپیمایMD 25 ساله متعلق به کاسپین‌ایر پس از فرود در فرودگاه ماهشهر از انتهای باند خارج شد و با عبور از فنس‌های انتهای باند وارد اتوبان ماهشهر شد، دراین سانحه اگر چه 135 سرنشین هواپیما سالم ماندند، اما محور ماهشهر- سربندر به علت خروج هواپیما از باند مسدود شد و هواپیما هم آسیب جدی دید.
کد خبر: ۱۴۸۸۳۴
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۶
اقتصادگردان- این هواپیما با علامت ثبت EP-CPZ با شماره پرواز 6936 ساعت 6 و 35 دقیقه از فرودگاه مهرآباد به مقصد فرودگاه ماهشهر حرکت کرد اما هنگام فرود، ارابه‌های فرود هواپیما جدا شده و سپس اندکی روی زمین سُر خورده و متوقف شد، پس از وقوع این سانحه، کارشناسان بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت هواپیمایی کاسپین به محل حادثه اعزام شدند تا علت حادثه را بررسی کنند.

حادثه خروج هواپیمای MD از باند و ورود آن به اتوبان ماهشهر درشرایطی رخ داد که طی یکی دو هفته گذشته و همین چند روز اخیر شاهد وقوع چندین مورد نقص فنی در پروازهای ایرلاین‌های ایرانی بودیم.‌ ششم بهمن؛ هواپیمای آر.جی گرگان ـ تهران متعلق به شرکت هواپیمایی قشم‌ایر به علت بروز نقص فنی در موتور هواپیما هنگام برخاستن، از پرواز باز ماند. پنجم بهمن ماه هم ایرباس 300 سری 600 ایران ایرتور که از فرودگاه امام خمینی تهران عازم استانبول بود، به دلیل نقص فنى در فرودگاه مهرآباد، به زمین نشست.

افزایش حجم نقص‌های فنی پیش آمده در پروازها طی یکی دو هفته جاری با واکنش کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی روبرو شد، صدیف بدری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس از تقاضای این کمیسیون به منظور ارایه گزارش در خصوص نقص‌های پیش آمده در ایرلاین‌های سازمان هواپیمایی کشور خبر می‌دهد و می‌گوید: کمیسیون عمران مجلس با توجه به نقص‌های پیش آمده در روزهای اخیر در برخی ایرلاین‌ها تقاضای گزارشی از سازمان هواپیمایی کشوری کردند و قرار است این سازمان تا پایان هفته گزارشی را به کمیسیون عمران ارایه کند.

اما فارغ از پیگیری‌هایی که از سوی سازمان هواپیمایی کشوری برای کشف علت خروج هواپیمای کاسپین از باند و همچنین درخواست گزارش کمیسیون عمران درباره افزایش سوانح هوایی در هفته‌های گذشته و فرودهای اضطراری پی‌درپی که دلیل آن نقص فنی در قطعات اصلی هواپیما مثل موتور اعلام شده است، این سوال مطرح می‌شود که موضوع «ایمنی» در صنعت هوایی کشور از کدام ناحیه تهدید می‌شود؟

بررسی هواپیماهایی که طی روزهای گذشته با سانحه مواجه شدند نشان می‌دهد که خط تولید این هواپیما، مدت‌ها است که متوقف شده و علاوه بر این، گران تمام‌شدن هزینه تعمیر و نگهداری هواپیماها، چالش تازه‌ای را برای ایمنی پروازها ایجاد کرده است.

دراین میان، اگر تحریم‌های اعمال شده علیه صنعت هوایی راکه منجر به افزایش میانگین سن ناوگان هوایی کشور شده است را نادیده بگیریم؛ به موضوع مهم دیگری به نام «تعمیر و نگهداری ناوگان هوایی» می‌رسیم که ارتباط مستقیمی با انجام پرواز ایمن دارد.زمانی که یک شرکت هواپیمایی، تایید تاسیس خط هوایی را دریافت می‌کند و موفق به کسب مجوز پرواز از سازمان هواپیمایی می‌شود، پس از استخدام خلبان و ثبت هواپیما به نام ایرلاین، باید موضوع تعمیر و نگهداری ناوگان را پیگیری کند.

در واقع هر هواپیمایی تا زمانی که عملیاتی است باید در دوره‌های زمانی خاص مورد بازرسی فنی قرار گیرد. این زمان‌ها با توجه به شرایط آب وهوایی منطقه، میزان سیکل پروازی (دوره زمانی)، تعداد تیک آف و لندینگ هواپیما (نشست و برخاست)، مدت زمان پرواز در هر عملیات پروازی، تعداد ساعات پروازی طی شده یک هواپیما (TC)، تعداد ساعات کل (TT)، شرایط ویژه پرواز و حوادث احتمالی پیش آمده متغیر است.

مشکل آنجایی بزرگ‌تر می‌شود که خط تولید هر سه هواپیمایی که در چند روز اخیر دچار نقص فنی شده‌اند، بسته شده است و قبل از تحریم‌ها، توقف تولید این هواپیماها در جهان دسترسی به قطعات نو و سالم را با مشکل مواجه کرده است. برای مثال خط تولید بوئینگ MD در سال ۱۹۹۹ متوقف شد و حتی در امریکا استفاده از این هواپیما کنار گذاشته شده است؛ ساخت ایرباس سری ۳۰۰-۶۰۰ هم در سال ۲۰۰۷ متوقف شد و هواپیمای کوتاه برد آر- جی هم از سال ۲۰۰۱ دیگر تولید نمی‌شود.

علیرضا منظری، معاون اسبق سازمان هواپیمایی کشوری درباره بحث ایمنی هواپیماها می‌گوید: هزینه‌های نگهداری و تعمیر یک هواپیما در شرایط تحریم و عدم دسترسی به قطعات سالم و نو، گران تمام می‌شود و این موضوعی است که می‌تواند از احتمال انجام یک پرواز بدون خطر بکاهد.

به گزارش ایرنا، او ادامه می‌دهد: وضعیت ناوگان هوایی کشور خاص است، تحریم‌های صنعت هوایی در افزایش سوانح تاثیرگذار بوده است و قطعات و لوازمی که نیاز است به موقع برسد یا وارد ایران نمی‌شود یا با واسطه و با هزینه‌های گران به دست شرکت‌های هواپیمایی می‌رسد که مشکل دوم یعنی بحث‌های مالی را برای ایرلاین‌ها ایجاد می‌کند. به گفته این کارشناس صنعت هوایی، اکنون هزینه نگهداری هواپیما به دلیل افزایش هزینه‌های ارزی و افزایش هزینه‌های دستمزد بالا رفته، در حالی که درآمد شرکت‌های هواپیمایی به دلیل نگه داشتن قیمت بلیت هواپیما در حداقل ممکن، کاهش یافته است.او اضافه می‌کند: شرایط نگهداری هواپیماهای نو بسیار ساده‌تر است ضمن اینکه بازرسی‌های دوره‌ای این هواپیماها ارزان‌تر تمام می‌شود، اما هر چه سن ناوگان افزایش می‌یابد به دلیل اینکه با قطعات مستهلک بیشتری مواجه هستیم هم شرایط نگهداری سخت‌تر می‌شود و هم برنامه نگهداری هواپیماها تغییر می‌کند.

به گفته منظری، در این شرایط هواپیماها به زمان بیشتری برای بازرسی و نگهداری نیازمند هستند.

معاون اسبق سازمان هواپیمایی کشور اظهار می‌کند: از ابتدای امسال هیچ هواپیمای نو یا حداقل جوانی، وارد ناوگان هوایی کشور نشده و همچنان معدل سن ناوگان ۲۴ سال است.او اضافه می‌کند: نسبت به سال‌های گذشته تحریم صنعت هوایی فشار بیشتری را بر وضعیت مالی شرکت‌های هواپیمایی وارد کرده است.اظهارات منظری مبنی بر مشکلات موجود برای تأمین قطعات هواپیماهای ناوگان هوایی کشور در شرایطی مطرح می‌شود که چند روز پیش دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به چالش نقدینگی ایرلاین‌ها گفت: نقدینگی مورد نیاز شرکت‌های هواپیمایی هم برای تأمین ناوگان و هم در حوزه تأمین قطعات هواپیما حیاتی است به هر حال تأمین قطعه یکی از الزامات شرکت‌‌های هواپیمایی است که در شرایط تحریم پرهزینه‌تر می‌شود.

   علت وقوع سانحه درحال بررسی است

پس از وقوع سانحه خروج هواپیمای‌ام دی از باند، تیم کارشناسی سازمان هواپیمایی کشوری به همراه گروه فنی هواپیمایی کاسپین به محل اعزام شدند تا علت بروز این حادثه و خروج هواپیما از باند را بررسی کنند و تاکنون هم گزارشی از این گروه منتشر نشده است و‌ سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری هم در این باره می‌گوید، هنوز هیچ علتی برای این حادثه نمی‌توان ارایه کرد.مقصود اسعدی‌سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی هم اظهار می‌کند: هم‌اکنون صحبت کردن در مورد علت وقوع سانحه بوئینگ‌ام دی در فرودگاه ماهشهر غیرتخصصی است و علت سانحه پس از بررسی دقیق ابعاد سانحه مشخص می‌شود.

اسعدی‌سامانی در گفت‌وگو با فارس ادامه می‌دهد: برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که خلبان نسبت به نشستن در باند فرودگاه ماهشهر دیرهنگام اقدام کرده است و این موجب بروز سانحه امروز بوئینگ‌ام دی شده است، در این باره امروز فیلم و عکس‌های زیادی در فضای مجازی منتشر شده است، اما صحبت کردن در مورد علت وقوع این حادثه فقط پس از بررسی سانحه امکان‌پذیر است و طرح هر علت قبل از بررسی سانحه غیرمنطقی است.

با وجود آنکه هنوز گزارشی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری درباره علت حادثه منتشرنشده است، محمدرضا رضایی، مدیرکل فرودگاه‌های استان خوزستان می‌گوید: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد این هواپیما هیچ‌گونه نقص فنی نداشته است و فقط از باند خارج شده است.

درحالی که هنوز گزارشی از سوی سازمان هواپیمایی درباره علت دقیق حادثه منتشر نشده است، اما برخی تاخیر خلبان در لندینگ را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ عامل بروز حادثه عنوان می‌کنند و بعضی دیگر بروز مشکل را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در هیدرولیک هواپیما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ باعث بروز این سانحه می‌دانند.

   هواپیمای MD کاسپین بیمه بود

با توجه به اینکه در سانحه خروج هواپیمای کاسپین از باند فرودگاه ماهشهر، هواپیما آسیب جدی دیده، مدیرکل بیمه‌های مسوولیت و حمل و نقل شرکت سهامی بیمه ایران از پیگیری این حادثه خبر می‌دهد و می‌گوید: هواپیمای آسیب‌دیده خطوط هوایی کاسپین تحت پوشش کامل بیمه ایران بوده است.

مجید رحمتی با بیان اینکه این حادثه منجر به تلفات جانی و مصدومیت سرنشینان نشده است، اظهار می‌کند: بیمه ایران به محض اطلاع از حادثه نسبت به تشکیل کمیته رسیدگی به خسارت در این شرکت اقدام کرد و چند ساعت پس از وقوع حادثه، کارشناسان بیمه ایران به محل حادثه اعزام شدند.

رحمتی می‌افزاید: با توجه به کامل بودن پوشش‌های بیمه‌ای ارایه شده به هواپیمایی کاسپین، بیمه ایران برای رسیدگی و پرداخت خسارات به وجود آمده در اسرع وقت آمادگی کامل دارد و هیچگونه نگرانی بابت بررسی و پرداخت خسارت این حادثه وجود ندارد.به گفته او، مبلغ خسارت، بلافاصله پس از پایان بررسی‌های کارشناسی به بیمه‌گزار پرداخت خواهد شد.

اطلاعیه شرکت هواپیمایی کاسپین

پس از وقوع سانحه برای هواپیمای شرکت هواپیمایی کاسپین، این شرکت اطلاعیه‌ای را منتشر کرد، در این اطلاعیه آمده است: ساعت 7:50 امروز یک فروند هواپیمای مک دانل داگلاس MD 83 با رجیستر EPCPZ متعلق به شرکت کاسپین به شماره پرواز 6926 در فرودگاه ماهشهر به زمین نشست و از انتهای باند خارج شد و به فنس و موانع انتهای مسیر برخورد کرد.

طبق اعلام کاسپین اطلاعیه‌ها و اخبار موثق درباره این سانحه صرفا از طریق روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت هواپیمایی کاسپین قابل پیگیری است.