:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
اونس جهاني طلا به 1584 دلار رسيد

سكه در كانال جديد / افزايش قيمت طلا در بازار جهاني

در بازار طلا و سكه نيز، با اعلام اونس طلاي جهاني به قيمت 1584 دلار و دلار آزاد به نرخ 13 هزار و 700 تومان در بازار آزاد، نرخ طلا و سكه با افزايش قيمت مواجه شد بر اين اساس مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار 2 ميليون و 212 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 510 هزار و 600 تومان، سكه طرح جديد 5 ميليون و 25 هزار تومان، طرح قديم 4 ميليون و 990 هزار تومان نيم سكه 2 ميليون 510 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 500 هزار تومان و سكه گرمي نيز 930 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۴۸۸۲۳
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۷
اقتصادگردان- روز دوشنبه 7 بهمن ماه 98 در بازارهای جهانی نرخ اونس طلا با افزايش 12 دلاري نسبت به آخرين روز هفته كاري گذشته به 1584 رسيد  و در بازار آزاد و معاملات نقدي نيز قيمت دلار با نرخ 13700 تومان داد و ستد شد و يورو نيز به 15،050 رسيد، همچنين روز دوشنبه بهای خرید هر دلار بدون تغيير نسبت به روز يكشنبه در تابلوی صرافی‌های بانکی 13 هزار و 150 تومان و فروش دلار در صرافي ها 13 هزار و 400 تومان درج شد. نرخ خرید هر یورو نیز  در صرافي ها ۱۴ هزار و 650 تومان و نرخ فروش آن ۱۴ هزار و 900 تومان  اعلام شد و اختلاف خريد و فروش دلار و يورو به 250 تومان رسيده است.
از سوی دیگر قیمت ارز مسافرتی که تا سقف ۱۰۰۰ یورو به مسافران پرداخت می‌شود، با احتساب کارمزد بانک مرکزی و بانک عامل به ۱۵ هزار و ۱۰۰ تومان می‌رسد، بانک‌ها نیز هر دلار آمریکا را ۱۳ هزار ۲۷ تومان و هر یورو را ۱۴ هزار و ۴۸۹ تومان خريداري كردند.
در سامانه سنا  نيز نرخ لحظه اي قیمت خرید دلار  13 هزار و 150 تومان و قیمت فروش آن 13 هزار و 400 تومان اعلام شد همچنين نرخ لحظه اي هر یورو 14 هزار و 650 تومان خريداري و به قيمت فروش 14 هزار و 900 تومان رسيده است. سامانه سنا نيز نرخ ميانگين ارز براي روز يكشنبه 6 بهمن 98  را براي دلار 13 هزار و 269 تومان، يورو 14 هزار و 770 تومان، پوند انگليس 17 هزار و 229 تومان، درهم امارات 3 هزار و 646 تومان، لير تركيه 2 هزار و 337 تومان و يوآن چين يك هزار و 915 تومان اعلام كرد.
در بازار طلا و سكه نيز، با اعلام اونس طلاي جهاني به قيمت 1584 دلار و دلار آزاد به نرخ 13 هزار و 700 تومان در بازار آزاد، نرخ طلا و سكه با افزايش قيمت مواجه شد بر اين اساس مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار 2 ميليون و 212 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 510 هزار و 600 تومان، سكه طرح جديد 5 ميليون و 25 هزار تومان، طرح قديم 4 ميليون و 990 هزار تومان نيم سكه 2 ميليون 510 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 500 هزار تومان و سكه گرمي نيز 930 هزار تومان معامله شد.
در بازار ارز رسمي نيز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن ۱۶ ارز مانند یورو افزایش و قیمت ۲۳ واحد پولی دیگر مانند پوند کاهش یافت؛ نرخ دلار و ۷ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای روز «دوشنبه هفتم بهمن ماه ۹۸» ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس ۵۴ هزار و ۸۵۸ ریال و هر یورو ۴۶ هزار و ۳۱۸ ریال ارزش‌گذاری شد.
انتقاد رئيس يك اتحاديه طلا از بانک مرکزی
در خبري ديگر، رییس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی گفت: بانک مرکزی دردی از رکود تورمی که اقتصاد با آن درگیر است را درمان نمی‌کند، در حال حاضر بانک مرکزی ما را میان آسمان و زمین نگه داشته است و فعال اقتصادی، تولیدکننده و تاجر نمی‌داند که باید چه کاری انجام دهد.
شهرام مرصعی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص وضعیت بازار نقره، جواهر و سنگ‌های قیمتی در استان اظهارکرد: حوزه کاری ما بسیار وسیع است اما اوضاع کنونی جامعه و کشور اجاره فعالیت باز و وسیع به ما نمی‌دهد و بسیاری از همکاران ما با مشکلات فراوانی مواجه هستند. نقره یکی از فلزات نیمه بهایی است که به راحتی می‌تواند ارزش افزوده ایجاد کند، به وسیله آن کالایی جدید ساخت و آن را صادر کرد.
وی افزود: متاسفانه موانع زیادی در کار ما وجود دارد و عملا این حوزه را از بحث صادرات و کسب درآمد ارزی خارج کرده است. در حال حاضر ظرفیت‌های زیادی در زمینه طلا وجود دارد و می‌توان فعالیت بیشتری در این زمینه انجام داد اما باید کل زنجیره تکمیل باشد و نمی‌توان به صورت ناقص کار را پیش برد، به همین دلیل نمی‌توانیم محصولات خود را تولید و صادر کنیم و در صورت صادرات نیز به قیمت واقعی خود به فروش نمی‌رسد.
رییس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی در خصوص نقش نقره، جواهر و سنگ‌های قیمتی در سوغات زائر بیان کرد: این موضوع همیشه و در همه جای دنیا به عنوان یک مزیت محسوب می‌شود و شهرهایی که از مرکزیت مذهبی و یا توریستی برخوردار هستند و عوامل جذب مسافر، زائر و توریست را در خود دارند، می‌توانند از این کالا به عنوان سوغات استفاده کنند.
مرصعی خاطرنشان کرد: خوشبختانه مشهد نیز قابلیت‌های زیادی در این زمینه دارد اما نتوانستیم از آن استفاده کنیم و تنها با طرح‌های محدود و مدل‌های اولیه در حوزه زائر مواجه هستیم و متاسفانه زائران نیز تنوع زیادی در محصولات مشاهده نمی‌کنند و این محصولات آنان را جذب و وادار به خرید نمی‌کند.
وی اضافه کرد: همچنین باید به این نکته توجه کرد که تمامی زائران استان داخلی نیستند و باید شرایط برای خرید آنان فراهم باشد اما به دلیل موانع موجود این امر ممکن نیست. مهمترین مانع در این حوزه بانک مرکزی است زیرا معتقد هستند که نباید ارز از کشور خارج شود در صورتی که این ایده اشتباه است و هرچه قدر آنان را توجیه کردیم موثر واقع نشده است.
رییس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی عنوان کرد: اگر خروج ارز از کشور درست نیست پس چرا کشور ترکیه می‌تواند در سال مقدار قابل توجهی مصنوعات طلا را صادر و کسری در منابع و تولیدات داخلی آنان ایجاد نشود و از آن به عنوان یکی از منابع درآمد ارزی استفاده کنند؟ صادرات طلا نه تنها ضرر ندارد بلکه موجب ایجاد درآمد از محل صادرات آن می‌شود.
مرصعی تصریح کرد: این سیاست بانک مرکزی غلط و محدودنگر است، علاوه بر مشکل ذکر شده، مشکلاتی در زمینه واردات شمش نیز وجود دارد؛ تا زمانی که تحریم وجود نداشت اجازه واردات آن به کشور داده نمی‌شد و اکنون که واردات آن آزاده شده، تحریم‌ها مانع ورود آن به کشور هستند، در حال حاضر ما در منگنه عجیبی قرار گرفته‌ایم و نمی‌توانیم از پتانسیل‌های این حوزه استفاده مطلوبی داشته باشیم.
وی در خصوص موانع صادراتی در این حوزه ادامه داد: کسی که باید سیاست‌گذاری انجام دهد و به صورت کلان و سیستمی به مسائل توجه کند، چنین قابلیتی ندارد و به مسائل پولی که اصل ماهیت بانک مرکزی براساس سیاست‌گذاری پولی کشور بنا شده، متاسفانه به صورت کلان و سیستمی توجه نمی‌کند و نگرش و کار محدودی در این زمینه دارد و نمی‌دانیم که بانک مرکزی از تخصصی که دارد، چه زمانی می‌خواهد استفاده کند.
رییس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی مطرح کرد: در حال حاضر نمونه‌های مشابه این کار در دنیا در حال انجام است و بانک‌های دنیا در آن بسیار موفق عمل می‌کنند، پس چه زمانی بانک مرکزی می‌خواهد از این الگوها استفاده کند و آن را انجام دهد؟  
مرصعی با اشاره به اینکه بانک مرکزی دردی از رکود تورمی که اقتصاد با آن درگیر است را درمان نمی‌کند، گفت: در حال حاضر بانک مرکزی ما را میان آسمان و زمین نگه داشته است و فعال اقتصادی، تولیدکننده و تاجر نمی‌داند که باید چه کاری انجام دهد و این سردرگمی و بلاتکلیفی در همه زمینه‌ها ضربه سختی به اقتصاد خرد و کلان وارد کرده است.
وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما صادرات 150 گرم طلا و نقره مسافرتی است؛ اگر بنا باشد 150 گرم طلا را پولی و معادل دلار حساب کنیم، ارزش آن دو برابر 150 گرم نقره‌ای است که اجازه صادرات دارد و به نظر شما چه تناسبی در این میان وجود دارد؟ این سخن که گفته می‌شود نباید طلا و نقره از کشور خارج شود زیرا باعث خروج ارز از کشور می‌شود، از اساس غلط است و هرگز به این شکل نیست.
رییس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی اظهار کرد: طلا و نقره ارزش افزوده ایجاد می‌کند و صادرات آن سبب بهره‌برداری از آن می‌شود، اما این موضوع مدنظر بانک مرکزی نیست و درک درستی از آن ندارند و یا اینکه به آن توجه نمی‌کنند و واقعا دلیل این کار را نمی‌دانم زیرا موضوع بسیار ساده است زیرا با خروج طلا از کشور در ازای آن کالای دیگر وارد کشور می‌شود، به این شکل که مواد خام وارد کشور می‌شود و به وسیله آن موادی ساخته و ارزش افزوده آن از کشور خارج و این فرآیند سبب تولید ثروت می‌شود، این روش مبنای اولیه اقتصادی در تمام دنیاست.
مرصعی بیان کرد: در حال حاضر خروج طلا و نقره تا 300 گرم را آزاد کرده‌اند اما منطق این عدد چیست و اگر 50 گرم طلا و نقره ارز از کشور خارج می‌کند، طبیعتا 300 گرم ارز بیشتری خارج می‌کند. همچنین دریافت ارز نیمایی از طلا و نقره که قیمتی جهانی دارند نوعی نامعادله است.
وی افزود: محصولی که دارای قیمت جهانی است، اگر در داخل ارزان‌تر خریداری شود، باعث فروش قاچاق آن می‌شود، اگر قیمت آن در داخل با قیمت جهانی برابری کند، متعادل می‌شود و در صورتی که گران‌تر از قیمت جهانی عرضه شود، راه برای ورود قاچاق به کشور باز می‌شود که در این صورت به اقتصاد کلان ضربه زیادی وارد می‌شود.
رییس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: وظیفه ما در این زمینه تعادل‌ٌبخشی است و باید به این نکته توجه کرد که اقتصاد دستوری نیست و اگر وارد فضای دستوری و محدود شود، باید بتوانید تمامی موضوعات اقتصادی را کنترل کنید که در صورت عدم کنترل این موضوعات، چنین وضعیتی که اکنون با آن مواجه هستیم، رخ می‌دهد.
ادامه پیشروی دلار در برابر رقبا
از سوي ديگر، روند معاملات بازار ارز کماکان تحت تاثیر بیماری ویروسی جدید قرار دارد. به گزارش رویترز، پس از آن که انتشار یک بیماری ویروسی مسری جدید در چین جان چندین نفر را گرفت و گزارشاتی از ابتلا به این بیماری در برخی کشورهای همسایه چین نیز گزارش شد، دلار دست به پیشروی در برابر رقبای خود زد. دولت چین برای کنترل بیماری اعلام کرده است تعطیلات سال نو را سه روز دیگر تمدید خواهد کرد و مدارس در موعدی دیرتر از موعد معمول بازگشایی خواهند شد. تاکنون ویروس کرونا جان ۷۶ نفر را گرفته است.
تارو ساساکی، مسئول بخش مطالعات ژاپن در بانک "جی پی مورگان" گفت: نگرانی از شیوع ویروس جدید بیش از همه اقتصاد مالزی و هنگ کنگ را تحت تاثیر قرار خواهد داد که جز مقاصد نخست گردشگران چینی هستند. با این حال اگر انتشار بیماری متوقف نشود، سنگاپور، تایلند، فیلیپین، ژاپن، کره جنوبی و همه شرق آسیا با کاهش درآمدهای گردشگری خود مواجه خواهند شد.
در اروپا نیز به نظر می رسد که با نزدیک شدن برگزیت به سرانجام خود و بازگشت رشد اقتصادی کشورهای اروپایی به محدوده معقول، بانک مرکزی اروپا سایتس پولی خود را تغییر زیادی نخواهد داد. کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا گفته است که این بانک در سیاست گذاری پولی خود اتوماتیک‌وار عمل نخواهد کرد و داده‌ها و پیش‌بینی‌ها از وضعیت منطقه یورو هستند که مسیر حرکت بعدی را مشخص خواهند کرد.
در حوزه برگزیت نیزپس از آن‌که مجلس جدید انگلیس با اکثریت قاطع آرا به لایحه دولت برای ترک اتحادیه اروپا تا ۳۱ ژانویه سال‌ آینده رای مثبت داد و ملکه و نخست وزیر نیز لایحه نهایی را تایید کردند، برگزیت یک گام بزرگ به سرانجام خود نزدیک تر شد هر چند که هنوز برخی از مسئولین اروپایی نسبت به طولانی شدن دوران گذار در صورت تغییر موضع انگلیس هشدار داده‌اند. انگلیس از یک سکه جدید رونمایی کرده که نشان می دهد این کشور برای ترک اروپا در موعد مقرر مصمم است.
هنوز مشخص نیست که با توجه به روند خروج شرکت های بزرگ بین‌المللی از انگلیس به دنبال برگزیت، رشد اقتصادی این کشور چگونه خواهد بود. پیش‌تر مدیر بانک آمریکایی "جی پی مورگان" از انتقال مقر اروپایی این بانک از لندن به پاریس خبر داده بود. تاکنون صدها شرکت، بانک، صندوق سرمایه گذاری و موسسات بیمه ای برای ادامه فعالیت خود در انگلیس طبق شرایط جدید از دولت درخواست مجوز فعالیت کرده اند.
در آخرین دور از معاملات، پوند با افت ۰.۰۶ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۰۶۱ دلار مبادله شد. یورو ۰.۰۸ درصد عقب نشست تا در محدوده کانال ۱.۱۰ باقی بماند و به ۱.۱۰۳ دلار برسد. همچنین نرخ برابری هر دلار آمریکا معادل ۱.۳۱۶ دلار کانادا اعلام شد. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۵۴۲ دلار سنگاپور مبادله شد.
اگر چه در حوزه تجاری نیز پس از ۱۷ ماه جنگ تجاری سرانجام دو اقتصاد بزرگ جهان به توافقی اولیه بر سر آتش‌بس رسیدند و نخست وزیر چین با سفر به واشنگتن به همراه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا فاز نخست توافق را امضا کرد اما ممکن است رشد اقتصادی چین در صورت تشدید وضعیت فعلی مجددا کاهش پیدا کند.
چین پذیرفته است تا در ازای برداشته شدن تعرفه اضافی روی محصولات وارداتی این کشور از آمریکا، خرید بیشتری از آمریکا داشته باشد تا کسری تراز حساب تجاری دو کشور به نفع آمریکا کاهش پیدا کند.
از سوی دیگر در منطقه خاورمیانه پس از تصمیم اعزام ناوهای نظامی به منطقه خلیج فارس، کره جنوبی نیز از اتخاذ تصمیم مشابهی خبر داده است. به جز ریسک های سیاسی، ریسک ارزی در منطقه کماکان به قوت خود باقی مانده است و لبنان و سوریه کماکان گرفتار بحران ارزی هستند. در لیبی نیز اختلافات داخلی شدیدا تولیدات نفتی را تحت تاثیر قرار داده است.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با صعود ۰.۱۲ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۷.۶۸۸  واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۳۰۲دلار اعلام شد.
روابط آمریکا با اروپا نیز سر مسائل تجاری کماکان متشنج است و پس از تحریم پروژه انتقال گاز روسیه به آلمان توسط آمریکا، تنش‌ها بین متحدان دو سوی اقیانوس اطلس شدت گرفته و آلمان از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته است با هم یک سپر دفاعی در برابر تحریم‌ها تشکیل دهند. از سوی دیگر نیز فرانسه آمریکا را تهدید کرده است که در صورت عملی شدن افزایش تعرفه‌ها، پرونده را به سازمان تجارت جهانی خواهد بود.
برونو لو مر، وزیر دارایی فرانسه با غیرمنطقی خواندن مواضع آمریکا خواهان بازگشت به میز مذاکره شده است. طبق گفته یک منبع دیپلماتیک، ترامپ در گفتگو با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه موافقت کرده است تا دو طرف فعلا تهدیدات متقابل تعرفه ای خود را عملی نکنند.
استفان اینس، استراتژیست بازارهای آسیایی در موسسه " اکسی تریدر" گفت: نرخ برابری ارزهای اروپایی در برابر دلار به رشد اقتصادی جهان حساسیت دارد و خوش بینی به حل و فصل اختلافات تجاری باعث تقویت موضع ارزهای اروپایی در برابر اسکناس سبز خواهد شد.
در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۰۸ درصد کاهش به ۱۰۹.۰۵۹ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۷۰۳دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۹۴۲۶ یوان چین اعلام شد.
درخشش طلا با شیوع بیماری چینی دوچندان شد
همچنين، قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به گسترش ویروس چینی که باعث افت بازارهای سهام شد، به بالاترین حد در بیش از دو هفته گذشته صعود کرد.
به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۶ درصد افزایش یافت و به ۱۵۷۹ دلار و ۱۱ سنت رسید. بهای معاملات در زمان گشایش بازار تا مرز ۱۵۸۶ دلار و ۴۲ سنت پیش رفته بود. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۴ درصد افزایش، به ۱۵۷۸ دلار و ۳۰ سنت رسید.
بازارهای سهام آسیایی در شرایطی که شمار قربانیان ویروس کرونا به ۸۰ نفر رسیده و بیش از ۲۰۰۰ نفر در چین به آن مبتلا شده‌اند، سقوط کردند. ورود ساکنان استان هوبی که منشا شیوع این بیماری بوده است، به هنگ کنگ ممنوع شده است. تحولات اخیر نگرانی‌ها نسبت به آسیب دیدن اقتصاد چین را برانگیخته و سرمایه گذاران را متقاضی دارایی‌های امن کرده است.
استفن اینس، استراتژیست بازار در شرکت "اکسی کورپ" در این باره گفت: سرمایه گذاران به این ریسک جدید که بازارها را تحت تاثیر قرار داده‌اند، نگریسته و تلاش می‌کنند از بازارهای سهام خارج شوند به همین دلیل قیمت طلا بالاتر رفته است. این ویروس تا حدودی به اقتصاد چین آسیب خواهد زد.

شیوع این بیماری برگزاری جشنهای سال نوی چین را محدود کرده است در حالی که انتظار می‌رفت صدها میلیون نفر به سفر در این کشور بپردازند. همچنین دولت چین به عنوان یک اقدام بازدارنده، تعطیلات را دوم فوریه افزایش داده است. طلا در شرایط ابهامات سیاسی و اقتصادی به پناهگاه مطمئن برای دارایی تبدیل می‌شود.
جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA در یادداشتی نوشت: ادامه روند صعودی طلا متکی به بهبود یا وخامت وضعیت سلامت در شهر ووهان چین خواهد بود. اکنون طلا شکستن مقاومت در سطح ۱۶۰۰ دلار را هدف گرفته است.
بر اساس گزارش رویترز، ارزش ین در شرایطی که مقامات چین تلاش می‌کنند شیوع ویروس کرونا را مهار کنند، افزایش پیدا کرد. سرمایه گذاران منتظر نخستین نشست سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا هستند که روزهای ۲۸ و ۲۹ ژانویه برگزار می‌شود و انتظار می‌رود سیاست گذاران آمریکایی نرخهای بهره را بدون تغییر نگه دارند.
در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۱.۹ درصد کاهش، به ۲۳۸۲ دلار و ۱۲ سنت رسید. هر اونس نقره برای تحویل فوری ۰.۶ درصد رشد کرد و به ۱۸ دلار و ۲۰ سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۷ درصد کاهش، ۹۹۴ دلار و ۹۱ سنت معامله شد.
رونمایی از طرح سکه برگزیت در انگلیس
تنها چند روز مانده به خروج رسمی انگلیس از اتحادیه اروپا، خزانه دار سلطنتی این کشور از طرح سکه جدید ۵۰ پنی این کشور رونمایی کرد.
به گزارش بی‌بی‌سی، ساجد جاوید، خزانه‌دار انگلیس، از نخستین سکه ۵۰ پنی طرح جدید برگزیت این کشور رونمایی کرد. این طرح که چند روز پیش از خروج رسمی انگلیس از اتحادیه اروپا رونمایی شده به عنوان اولین طرح پول این کشور پس از خروج از اتحادیه به شمار می‌رود.
این طرح شامل نوشته "صلح، سعادت و دوستی با تمام ملت‌ها" است که زیر آن روز رسمی ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰، مصادف با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، حک شده است.
قرار بود انگلیس در روز ۳۱ اکتبر سال گذشته از اتحادیه اروپا خارج شود و به همین دلیل جاوید سفارش این طرح با تاریخ ۳۱ اکتبر را در اولین اقدام داده بود اما با به تأخیر افتادن این توافق، میلیون‌ها سکه که با تاریخ ۳۱ اکتبر ضرب شده بودند ذوب شده و برای قطعی شدن تاریخ خروج کنار گذاشته شده‌اند.
قرار است در روز جمعه و همزمان با خروج از اتحادیه اروپا، ۳ میلیون قطعه سکه طرح جدید در چرخه پولی انگلیس توزیع شده و تا پایان سال نیز ۷ میلیون سکه دیگر اضافه شود. جاوید که مسئولیت مرکز چاپ پول انگلیس را به عنوان خزانه‌دار برعهده دارد نخستین دسته از این سکه‌ها را این هفته به نخست وزیر تحویل خواهد داد.
وی در این‌باره گفت: خروج انگلیس از اتحادیه اروپا یک نقطه عطف در تاریخ این کشور است و این سکه‌ها شروع این دوره جدید را ثبت می‌کنند. این انتظار وجود دارد که پارلمان اتحادیه اروپا روز چهارشنبه خروج انگلیس از تصویب کند.