:
كمينه:۲۷.۶۲°
بیشینه:۲۷.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۰
رئیس اتاق بازرگانی کردستان:

کردستان برای اجرای طرح ارتزاق کولبران آماده نیست

رئیس اتاق بازرگانی کردستان با بیان این‌که هدف از سامانه جامع تجارت ایران کمک به ارتزاق کولبران و مرزنشینان است، اعلام کرد که فعلا زیرساخت‌های لازم برای فعالیت سامانه در کردستان وجود ندارد.
کد خبر: ۱۴۸۸۰۶
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۴
اقتصادگردان- سید کمال حسینی با بیان این‌که سامانه جامع تجارت ایران با هدف کمک به ارتزاق کولبران و مرزنشینان ایجاد شده است اظهار کرد: پس از اجرای این طرح تردد کولبران در معابر تحت کنترل معین و مشخص تحت کنترل دولت انجام خواهد شد.

وی با بیان این‌که زیرساخت‌های لازم برای اجرای این طرح در مبادی مرزی استان وجود ندارد، افزود: ادارات مربوطه درحال ایجاد زیرساخت‌های لازم در این زمینه هستند.

رئیس اتاق بازرگانی تصریح کرد: دولت در نظر دارد که کولبران وارد صف طولانی تخصیص ارز نشوند و اختصاص ارز شامل این طرح نمی‌شود.

وی عنوان کرد که ایجاد سازوکار واردات کالا توسط کولبران باید به نفع مرزنشینان، دولت و تجار به عنوان بهره‌برداران باشد.

چندی پیش عباسپور، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت در گفت و گو تلویزیونی از راه‌اندازی سامانه جامع تجارت برای کولبران غرب و جنوب شرقی کشور خبر داد.

وی از کولبران خواست که با مراجعه به فرمانداری‌های شهرستان خود اقدام به ثبت نام در این سامانه کنند که در صورت تایید توسط فرمانداری می‌توانند مراحل ثبت نام کامل خود را در سایت جامع تجارت ایران کامل کنند.

مدیرکل صادرات و واردات وزارت صمت درپایان یادآور شد، که کولبران با ثبت کالای خود در سامانه جامع و طبق اقلام اعلام شده می‌توانند کالاهای وارداتی خود را تایید کنند.

به تازگی سایت وزارت صمت اقدام به انتشار لیست اقلام مجاز وارداتی توسط کولبران کرده که در میان آن‌ها می‌توان پوشاک، مواد خوراکی و قطعات خودرو را مشاهده کرد.

پس از بسته شدن مرزهای غرب کشور و به ویژه کردستان تعداد زیادی از کاسبکاران شهرهای مرزی بیکار و یا زیان‌ده شدند.

دولت طی اقدامی طرح پیله‌وری را به میان آورد که اکنون با شنیده شدن خبر شروع ثبت نام کولبران در سامانه جامع تجارت ایران اجرای طرح پیله‌وری در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت و سرنوشت کولبرانی که هر روز با خطرات جانی بسیاری امرار معاش می‌کنند هم‌چنان نامعلوم است.