:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

آخرین وضعیت رصد "کرونا" از دریا تا زمین و هوا

در پی شیوع بیماری کرونا و افزایش تعداد مبتلایان و تلفات انسانی آن در چین، رصد کردن برای جلوگیری از ورود ویروس این بیماری خطرناک به ایران در بخش‌های مختلف هوایی، فرودگاهی، ریلی و جاده‌ای شدت و حساسیت بیشتری پیدا کرده و رییس سازمان بنادر و دریانوردی نیز از استقرار شبانه‌روزی قرنطینه در بنادر برای پیشگیری از وارد شدن ویروس این بیماری خبر داده است.
کد خبر: ۱۴۸۸۰۳
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۳
اقتصادگردان- ویروس ناشناخته چینی کرونا تا کنون خسارات مادی و جانی زیادی در چین برجای گذاشته و شهرهای زیادی در این کشور  قرنطینه شده‌اند. همچنین کشورهای جهان اقدامات پیشگیرانه را آغاز کرده‌اند و در همین راستا رصد و کنترل در مبادی ورودی کشور برای جلوگیری از ورود و شیوع این بیماری افزایش پیدا کرده است.

محمد راستاد، معاون وزیر راه وشهرسازی و رییس سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به شیوع بیماری کرونا در چین و لزوم جلوگیری از انتقال این بیماری از طریق بار و تردد خدمه های کشتی‌های ورودی به بنادر اظهار کرد: در شرایطی که نگرانی خانوده‌ها از شیوع و انتقال بیماری کرونا از خاوردور فراگیر شده، گروه قرنطینه پزشکی باید برای تایید ورود و خروج کشتی و اشخاص در بندر، به صورت شبانه روزی در بنادر حضور داشته باشند.

وی افزود:‌ البته با توجه به حاد شدن بیماری کرونا قرنطینه نباتی و انسانی در بنادر مختلف حضور مستمری دارند و دائما این رصد و کنترل را انجام می‌دهند.

البته پیش‌ از این رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی از معاینه مسافران پروازهای چین به ایران خبر داده و گفته بود که با استقرار مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در فرودگاه امام خمینی (ره) همه مسافرانی که از مبدأ چین به ایران وارد می‌شوند تحت معاینات پزشکی برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا قرار می‌گیرند.

وی افزود: همچنین پروازهایی که از این مسیر و به عنوان پروازهای کانکشن به استان‌ها و فرودگاه‌های دیگر می‌روند نیز مورد معاینه قرار خواهد گرفت و در آن جا نیز تهمیدات لازم اندیشیده شده است. اما براساس توصیه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همه مسافرانی که به آن مناطق سفر کردند و ملاقات‌هایی داشته‌اند باید همه موارد و نکات بهداشت فردی را رعایت کنند؛ چراکه به گفته این وزارتخانه انتقال این بیماری مانند ویروس سرماخوردگی بسیار سریع است.

همچنین منوچهر سلمانزاده، مدیر کل ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره  چگونگی پایش بیماری کرونا در مرزها و مبادی جاده‌ای اینگونه توضیح داد: گرچه ارتباط مستقیم  جاده‌ای با  چین نداریم اما مبادی ورودی می‌تواند از هر مبدا و به هر مقصدی باشد؛ بنابراین در همه مرزها نمایندگی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان قرنطینه انسانی وجود داشته و استقرار دارد که پرسنل این وزارت خانه قبل از وارد شدن مسافران و حتی رسیدن آن‌ها به بخش گذرنامه، بیماری‌های احتمالی ‌آن‌ها را رصد می‌کنند.

وی افزود: این اتفاق مدت‌هاست که در مرزهای کشور رخ می‌دهد و بسته به شیوع بیماری‌های گوناگون در نقاط مختلف جهان از نظر میزان آماده باش و سطح کنترل، شدت و ضعف پیدا می‌کند. برای پیشگیری از شیوع و ورود بیماری کرونا رصد بسیار دقیقی در این نمایندگی‌ها وجود دارد و قرنطینه‌های انسانی در مرزهای جاده‌ای کشور فعال‌تر از گذشته شده‌اند.

از سوی دیگر سیاوش امیر مکری، رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در بخشنامه‌ روز گذشته (شنبه) خود دستور داد که مدیران کل فرودگاه های بین المللی و مرز هوایی تدابیر لازم برای مقابله با ویروس کرونا را با همکاری اداره های کل بهداشت و درمان استان‌ها اتخاذ کنند.

در این بخشنامه آمده است: « نظر به شیوع ویروس کرونا در منطقه آسیای شرقی و مشاهده نمونه هایی از ابتلا به این نوع ویروس در کشورهای اروپایی و آسیایی و لزوم انجام اقدامات پیشگیرانه مقتضی است با توجه به سرعت شیوع ویروس مذکور ضمن هوشیاری کامل نسبت به آمادگی و اتخاذ تدابیر لازم با همکاری ادارات کل بهداشت و درمان استان ها معمول و نتیجه اقدامات در قالب گزارش ارسال گردد.»