:
كمينه:۲۳.۷۳°
بیشینه:۲۳.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۵
زمستان گرم و عرضه مازاد ال‌ان‌جی، این صنعت را با مشکل جهانی مواجه کرده است

حال بد «ال‌ان‌جی» و رکورد در قیمت‌های پایین

ظاهراً اوضاع نابسامان یک سال گذشته بازار نفت به بازار ال‌ان‌جی هم سرایت کرده و این صنعت را به مرز توجیه‌ناپذیری اقتصادی رسانده است.
کد خبر: ۱۴۸۷۹۹
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۱
اقتصادگردان- به گزارش بلومبرگ، قیمت‌های جهانی این حامل انرژی به پایین‌ترین سطوح خود رسیده و حتی در مناطقی مثل شمال آسیا به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است. بسیاری از تولیدکنندگان سنتی ال‌ان‌جی به مرحله‌ای از کاهش حاشیه سود رسیده‌اند که صرفاً هزینه حمل محموله‌ها به مقصد را بپردازند و از این رو ممکن است صدور گاز را متوقف کرده یا به تعویق اندازند. تحلیلگران معتقدند زمستان گرم‌تر امسال به نسبت سال‌های گذشته باعث کاهش مصرف ال‌ان‌جی شده و ورود تولیدکنندگان جدید به بازار به مازاد عرضه دامن زده است. صنعت ال‌ان‌جی که طی سال‌های اخیر توسعه فراوانی در جهان یافته مهم‌ترین امید گازی‌ها برای سهم‌گیری از بازار گاز در چشم‌انداز 2050 است و کشورهایی مثل قطر، استرالیا و امریکا سرمایه‌گذاری‌های کلانی روی آن انجام داده‌اند. ایران که سال‌هاست درصدد کسب سهمی از بازار جهانی گاز است به سبب انحصاری بودن تکنولوژی ال‌ان‌جی در دستان ایالات متحده و ژاپن، در این صنعت که رقیب جدی خطوط لوله گاز قلمداد می‌شود نتوانسته پیشرفتی حاصل کند و با وجود آنکه به تعبیری دارنده بزرگ‌ترین ذخایر گازی جهان به حساب می‌آید، به کل از دغدغه‌های قیمت جهانی حال حاضر ال‌ان‌جی فارغ است.

گاز مایع طبیعی (ال‌ان‌جی) به سبب منابع عرضه جدید و دمای گرم‌تر زمستان که از افزایش مصرف گاز ممانعت می‌کند، در حال تجربه کمترین سطح قیمتی در سال جاری است. آغاز پروژه‌های عرضه جدید ال‌ان‌جی از استرالیا به ایالات متحده بازار را تحت تأثیر قرار داده است. این در حالی است که ذخایر لبریز ال‌ان‌جی در اروپا و کاهش سرعت تقاضای مورد انتظار گاز در چین بسان آب سردی بر سر چشم‌انداز مصرف ال‌ان‌جی ریخته شده است. تابستان امسال، ال‌ان‌جی برای زمان تحویل در شمال آسیا در شرف رسیدن به پایین‌ترین سطح قیمتی از زمان عرضه این حامل انرژی تاکنون قرار گرفته است. در اروپا و ایالات متحده نیز قیمت‌ها به پایین‌ترین نرخ‌ها فصلی از سال 1999 رسیده است.

به گزارش بلومبرگ، ران اوزر، بنیانگذار صندوق سرمایه‌گذاری متمرکز بر گاز «استیتار کپیتال ال‌ال‌سی» مستقر در نیویورک بیان کرد: «عرضه جهانی بیش از حد ال‌ان‌جی به صورت مداوم در حال رشد است. بازار گاز نمی‌تواند عرضه بیش از تقاضا و گرمایش زمین را هضم کندو حالا هر دو اینها با هم در حال اتفاق افتادن است.»

صادرات گاز «هالت یو‌.اس» ایالات متحده همراه با رونق صنعت نفت شیل امریکا رشد کرد، اما سقوط قیمت‌ها ممکن است ارسال محموله‌ها یا اقدامات تعمیر و نگهداری تأسیسات را به تعویق بیندازد؛ در حالی که حوزه‌های استخراج گاز آب و هوای توفانی را در پیش دارند.

به گزارش بلومبرگ، تولیدکنندگان و شرکت‌هایی که توافق‌نامه‌های جذب سرمایه عقد کرده‌اند، شاید تصمیم بگیرند که محموله‌ای را بارگیری نکنند، زیرا قیمت‌ها آنقدر پایین آمده‌اند که پس از محاسبه هزینه حمل و نقل سودی عاید تولیدکنندگان نمی‌شود.

بر اساس گفته رابرت سیمز، تحلیلگر ارشد موسسه سرمایه‌گذاری «وودمکنزی» در محموله‌های گاز بارگیری شده از خلیج مکزیک که در حال حاضر حدود 2 دلار و 65 سنت در هر میلیون بی‌تی‌یو (واحد انرژیBtu: ) قیمت دارند، حاشیه سود فقط به دلیل ضعف در قیمت‌های شاخص امریکا مثبت است. به گفته او اگر فاصله قیمتی شاخص‌های گاز مایع «هنری هاب» و «یو.‌اس گلف ال‌ان‌جی» به 25 سنت محدود شود، احتمال دارد که تولید ال‌ان‌جی کاهش بیابد.

از نظر توربیون تورنکویست، مدیر اجرایی موسسه سرمایه‌گذاری «گانور گروپ» که بزرگ‌ترین معامله‌گر مستقل ال‌ان‌جی است، بازار حدود 50 سنت از مرز تعطیل شدن فاصله دارد. او در مصاحبه‌ای که هفته گذشته در داووس انجام داد، گفت: «من فکر می‌کنم که طی چند ماه آینده شاهد قیمت‌های پایین‌تری نیز خواهیم بود. تعادل عرضه و تقاضا خوب به نظر نمی‌رسد.»خریداران احتمالا خواستار تجدیدنظر در قراردادهای تأمین طولانی‌مدت، از جمله قیمت‌گذاری بهتر یا حذف محدودیت‌ها برای فروش مجدد محموله خواهند شد. همین حالا هم شرکت «اوساکا گاز» ژاپن اقدام کرده و یک سرمایه‌گذاری مشترک ال‌ان‌جی با کمپانی اگزون‌موبیل را برای دریافت نرخ‌های پایین‌تر به مزایده گذاشته است.

قطر، یکی از بزرگ‌ترین صادر‌کنندگان ال‌ان‌جی جهان و به‌طور سنتی سختگیرترین تأمین‌کننده از نظر قیمت‌گذاری نیز انعطاف به خرج داده است. بر اساس اظهارنظر موسسه انرژی «اف‌جی‌ای»، قطر شروع به ارایه نرخ‌های رقابتی‌تر با پایین‌ترین قیمت‌های ال‌ان‌جی در کره جنوبی کرده که 10.8 درصد از قیمت نفت است. این درصد قیمتی را می‌توان با سال 2008 مقایسه کرد که قطر قراردادی 16 درصدی را با شرکت‌های چینی امضا کرد.

    سرمایه‌گذاری‌ها نقش بر آب

پس از چهار سال سخت برای ال‌‌ان‌جی، میزان سرمایه‌گذاری‌های سال گذشته تولید برای ظرفیت‌سازی جدید رکورد زد. شرکت‌هایی از جمله «قطر پترولیوم»، «نواتک پی‌جی‌اس‌سی» و «منچر گلوبال ال‌ان‌جی» با احداث کارخانه‌های جدید از ایالات متحده تا روسیه موافقت کردند. اما بر اساس اعلام بانک «مورگان استندلی» موج فعلی مازاد عرضه و پایداری در قیمت‌های جهانی پایین تبدیل به چالشی برای پروژه‌های جدیدی شده است که منتظر تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری نهایی هستند. این بانک چشم‌انداز خود برای تعداد پروژه‌هایی که به مرحله نهایی سرمایه‌گذاری می‌رسند را کاهش داده و چشم‌انداز خود درباره حجم عرضه ال‌ان‌جی در میانه دهه 2020 میلادی را نیز کمتر کرده است.

بر اساس گزارش شرکت مشاوره «اف‌جی‌ای» قیمت‌های پایین ال‌ان‌جی احتمالا قطر را وادار خواهد کرد که طرح توسعه 64 درصدی ظرفیت خود که اخیرا برای سال 2027 برنامه‌ریزی کرده بود را متوقف کند یا به تعویق بیندازد.

قیمت‌های پایین به معنی تحمل درد بیشتر برای غول‌های انرژی جهان مثل توتال فرانسه و انی ایتالیا است که شاهد کاهش سود در مشاغل مربوط به گاز هستند. برخی از تأسیسات اروپایی که به خاطر استفاده از سوخت‌های فسیلی با انتقاد شدید روبه‌رو هستند، ممکن است تصمیم بگیرند از همتایان خود که به کلی دور ال‌ان‌جی را خط کشیده‌اند پیروی کنند. شرکت «ارستد ای/اس» دانمارک با استناد به ضررده بودن تولید ال‌ان‌جی تصمیم گرفت که این تجارت را در پایان سال گذشته به شرکت «گلنکور پی‌ال‌سی» بفروشد. این در حالی است که شرکت «ایبردولا اس‌ای» اسپانیا فرایند خروج خود از این صنعت را در این ماه به پایان رساند. «رویال داچ شل»، بزرگ‌ترین معامله‌گر سوخت توانسته است در حالی که از نقاط ضعف بازار بهره می‌برد، از طریق قراردادهای مرتبط با نفت، ضررهای خود در ال‌ان‌جی را کاهش دهد. بیشتر قراردادهای بلندمدت ال‌ان‌جی با قیمت‌های نفت خام هماهنگ هستند که باعث می‌شود دو برابر گران‌تر از محموله‌های نقدی موجود در بازار باشند. بزرگ‌ترین واردکنندگان ال‌ان‌جی در جهان که شرکت‌های «جرا» از ژاپن و «کره گاز» از کره جنوبی هستند، از قیمت‌های پایین‌تر ال‌ان‌جی بهره می‌برند و ممکن است ترغیب شوند که حجم بیشتری از خریدهایشان را به بازار فروش نقدی سرازیر کنند. «جرا» در بازار نقدی یا قراردادهای کوتاه‌مدت کمتر از 4 ساله حدود 20 درصد سود می‌کند. این نرخ سود را می‌توان با متوسط 32 درصدی سود در تجارت جهانی ال‌ان‌جی مقایسه کرد. «کره گاز» حدود یک چهارم از واردات خود در سال 2018 را در بازار نقدی انجام داد. با این وجود هنوز هم سقف سود تولیدکنندگان محدود است، زیرا آنها منبع بیشتر تخفیف‌ها از طریق قراردادهای هماهنگ با نفت هستند.تحلیلگران بانک «مورگان استنلی» در یادداشت 16 ژانویه خود عنوان کردند که حرکت هند به سمت مصرف گاز احتمالا تقویت می‌شود، زیرا خریداران ملی حساس به قیمت این کشور ترغیب می‌شوند که محموله‌های بیشتری را از بازارهای نقدی خریداری کنند. بر اساس تحلیل این بانک، ذی‌نفعان انتقال گاز مانند موسسه سرمایه‌گذاری «جیل ایندیا»، «پترونت ال‌ان‌جی» و توزیع‌کنندگان گاز شهری خریداران گاز از بازارهای نقدی هستند.

به گزارش «تعادل»، ایران چندین سال است که تلاش‌هایی از جمله تأسیس شرکت «ایران ال‌ان‌جی» را برای ورود به باشگاه تولیدکنندگان ال‌ان‌جی جهان آغاز کرده. اما به واسطه در اختیار نداشتن تکنولوژی خاص تولید و حمل گاز طبیعی به این روش که در انحصار دو کشور ایالات متحده و ژاپن قرار دارد، توفیقی حاصل نکرده است. از این رو، تحولات مثبت و منفی حاکم بر بازار ال‌ان‌جی تأثیری بر صنعت نفت و گاز ایران ندارد.