:
كمينه:۱۴.۹۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

ترکیب و سهمیه‌ رای الکترال و تعداد گزینشگران هر ایالت آمریکا + جدول و آمار

در سرتاسر آمریکا صدها گزینشگر (Elector) کالج انتخاباتی وجود دارد که هر کدام یک رای را داراست اما از آنجا که سهمیه هر ایالت محدود است، احزاب موجود در یک ایالت موظف به تشکیل جلسه و اتخاذ تعداد رای متناسب با سهمیه هستند
کد خبر: ۱۴۸۷۹۱
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۲
اقتصادگردان-
در سرتاسر آمریکا صدها گزینشگر (Elector) کالج انتخاباتی وجود دارد که هر کدام یک رای را داراست اما از آنجا که سهمیه هر ایالت محدود است، احزاب موجود در یک ایالت موظف به تشکیل جلسه و اتخاذ تعداد رای متناسب با سهمیه هستند.
 همه 50 ایالت آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور مشارکت دارند و البته تاثیرگذاری 14 ایالت که به ایالت‌های «خاکستری» یا «سرنوشت‌ساز» مشهورند از بقیه بیشتر است و در اصل این 14 ایالت کلیدی تصمیم‌ساز (شامل فلوریدا، اوهایو، پنسیلوانیا، نیوهمشایر، کارولینای شمالی، کلورادو، نوادا، میشیگان، ویسکانسین، آیووا، ویرجینیا، مین، نیومکزیکو، و آریزونا) سرنوشت‌ یکی از دو نامزد انتخاباتی هستند و رسما رییس‌جمهور آینده این کشور و جانشین‌اش را وارد کاخ سفید می‌کنند. البته از این میان 5 ایالت (شامل فلوریدا، اوهایو، میشیگان، پنسیلوانیا، و کارولینای شمالی) کلیدی‌ترین و حیاتی‌ترین ایالت‌ها هستند.
نظام رای‌دهی در آمریکا به شکل «رای الکترال» است. در سرتاسر آمریکا صدها گزینشگر (Elector) کالج انتخاباتی وجود دارد که هر کدام یک رای را داراست اما از آنجا که سهمیه هر ایالت محدود است، احزاب موجود در یک ایالت موظف به تشکیل جلسه و اتخاذ تعداد رای متناسب با سهمیه هستند. مردم آرای خود را به دست نماینده خود در کالج انتخاباتی می‌سپارند و آن شخص در مورد رای آنها، نهایتا کاندیدای مورد نظر خود را انتخاب می‌‌کند و به جلسه نهایی می‌برد. بنابراین 538 رای الکترال وجود دارد و اگر هر کدام از رقبا به نصف + 1 رای یا همان 270 رای دست یابد، رسما رییس‌جمهوری آینده آمریکاست. در این میان، هر ایالت سهمی مشخص از آرا دارد. معمولا -به استثنای چند ایالت- تعداد گزینشگران هر حزب کاملا با سهمیه رای الکترال هر ایالت برابر است. مثلا سهم آلاباما 9 رای است و گزینشگران دو حزب جمهوریخواه و دموکرات هر کدام 9 نفر هستند که مجموعا 18 نفر می‌شوند و در نهایت به شور می‌نشینند و از خلال مشورت و توافق 9 رای نهایی را  اعلام می‌کنند. نکته قابل توجه اینکه در برخی از ایالت‌ها احزاب بسیار کوچک مستقلی هم هستند که دارای سهم‌ متفاوت می‌باشند. جدول زیر، نشان‌دهنده سهم هر ایالت و حزب موجود در آن از آرای انتخاباتی است.