:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
وزیر کار مطرح کرد

خبر خوش برای بازنشستگان تامین اجتماعی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از احتمال پرداخت عیدی بازنشستگان در بهمن ماه خبر داد و گفت: موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان در بودجه ۹۹ دیده شده و با همراهی مجلس ارسال آینده اجرایی خواهد شد.
کد خبر: ۱۴۸۷۸۴
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۲
اقتصادگردان- محمد شریعتمداری در حاشیه مراسم افتتاح بنیاد ملی توسعه فرهنگی در جمع خبرنگاران درباره روند مذاکرات دستمزد سال آینده کارگران، گفت: توافقات دستمزد همه ساله در روزهای پایانی اسفند ماه صورت می‌گیرد و در حال حاضر کمیته‌های دستمزد در شورای عالی کار مشغول بحث و بررسی هستند.

وی افزود: تعیین دستمزد کارگران بر اساس حداقل‌های زندگی و سبد هزینه معیشت و تورم انتظاری سال ۹۹ خواهد بود ولی باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که سهم دستمزد در  قیمت تمام شده تولید آنقدر بالا نرود که منجر به زیان تولید و افزایش سطح عمومی قیمتها شود و کارگران آسیب ببینند.

وزیر کار در عین حال از تلاش برای پرداخت عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی در بهمن ماه خبر داد و گفت: تلاش می کنیم عیدی بازنشستگان با حقوق بهمن ماه واریز شود.

وی درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان نیز گفت: این موضوع در لایحه بودجه سال ۹۹ پیش بینی شده و اگر مجلس همراهی کند از سال آینده اجرایی می کنیم.

شریعتمداری تصریح کرد: درصدد هستیم تا خدمات حوزه گردشگری را برای رفاه حال بازنشستگان افزایش بدهیم و سطح پوشش بیمه درمان و تکمیلی انها را بیشتر کنیم.

وزیر کار درباره انتقاداتی که نسبت به شاخص‌های شناسایی مشمولان طرح حمایت معیشتی صورت می‌گیرد نیز گفت: استفاده از شاخص‌ها به صورت ترکیبی و در قالب مدل است و هیچکدام به شکل منفرد و جداگانه صورت نمی‌گیرد و ما از روش مدلینگ در آزمون وسع به عنوان یکی از روشهای علمی استفاده می‌کنیم.

رشد سه برابری صورتهای مالی صندوق بازنشستگی 

شریعتمداری همچنین با تاکید بر صیانت از اموال بازنشستگان افزود: در یک سال گذشته تلاش کردیم از دارایی‌های با ارزش در صندوق بازنشستگی کشوری و شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)   به نحو شایسته صیانت کنیم و براساس گزارش پایان سال ۹۷ و گزارش صورت‌های مالی در شش ماهه نخست سال رشد سه برابری صندوق را شاهد بودیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم آغاز به کار بنیاد ملی توسعه فناوری های فرهنگی در فرهنگستان هنر اظهار کرد: از مدتها قبل در ۲۲ رسته مهم کشور گامهایی را برداشتیم و کارهای مقدماتی را آغاز کردیم و هر ماه یکی از بنیادهای ملی را افتتاح کردیم. این ۲۲ رسته در تولید ثروت و اشتغالزایی پیشران هستند و حوزه میراث فرهنگی و آی تی از مهمترین‌ها به شمار می‌روند.

وی ادامه داد: پس از راه اندازی بنیاد ملی تولید محتوای دیجیتال، بنیاد ملی هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء و بلاکچین را افتتاح کردیم و امروز با تاسیس بنیاد ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی همکاری دولتی و فعالیت بخش خصوصی را در حوزه کسب و کار های صنایع فرهنگی شاهد خواهیم بود.

پیش‌بینی مشوقها برای حمایت از کارآفرینان پیشرو

شریعتمداری گفت: متاسفانه در زمینه صنایع خلاق کمی نسبت به رقبای خود عقب هستیم بنیاد توسعه فناوری های فرهنگی بر پایه پلت فرم های فناوری‌های نو در جهان شکل گرفته است.

وزیر کار درعین حال از ارسال آیین‌نامه حمایت از کارآفرینان پیشرو به دولت خبر داد و گفت: این آیین‌نامه با هدف حمایت از حقوق کارآفرینان پیشرو و حمایت از بنگاههای متوسط و بزرگ تدوین شده و در آن مشوق هایی را در حمایت از کارآفرینان و فعالیتهای کارآفرینی در کشور پیش‌بینی کرده‌ایم.

صادرات ۵۰۰ میلیارد دلاری محصولات صنایع خلاق 

وی حجم صادرات محصولات و خدمات صنایع خلاق  و فرهنگی در سال ۲۰۱۹ را بیش از ۵۰۹ میلیارد دلار ذکر کرد و گفت: سهم کشورهای در حال توسعه در این حوزه بیش از کشورهای توسعه یافته و معادل ۲۶۵ میلیارد دلار بوده است.

وزیر کار از چین به عنوان بزرگترین صادرکننده صنایع خلاق کشور نام برد و گفت: چین با صادرات ۱۶۸ میلیارد دلار و پس از آن با فاصله بسیار کشورهای آمریکا، فرانسه، هنگ‌کنگ، ایتالیا، انگلستان و هند قرار دارند. در میان کشورهای همسایه ایران، ترکیه با صادرات ۸.۷ میلیارد دلاری، رتبه ششم کشورهای در حال توسعه را در اختیار داشته در حالی که در سال ۱۳۹۷، صادرات صنایع فرهنگی ایران، حدود ۵۰۰ میلیون دلار بوده که سهم عمده آن صنایع دستی و به‌ویژه فرش دستباف بوده است.

هزینه ایجاد شغل در حوزه صنایع فرهنگی ۷۰ میلیون تومان 

وی با بیان اینکه صنایع خلاق و فرهنگی به‌ عنوان نقطه تقاطع هنر، کسب و کار و فناوری، ورود به سایر صنایع را تسهیل می‌کند، گفت: در حال حاضر هزینه ایجاد هر شغل پایدار در بسیاری از رشته‌ها و زمینه‌هایی که به طور سنتی در اقتصاد ما به عنوان بسترهای اشتغال‌زا محسوب می‌شوند، بیش از ۵۰۰ میلیون تومان است، ولی درحوزه صنایع فرهنگی ایجاد یک شغل نیاز به حدود ۷۰ میلیون تومان هزینه برای هر نفر دارد و این مزیت چندان کمی نیست که سیاست‌گذار اقتصادی بخواهد به سادگی از آن عبور کند.

شریعتمداری در پایان مهمترین هدف راه اندازی بنیاد ملی توسعه فناوری های فرهنگی را مورد اشاره قرار داد و گفت:هدف این بنیاد عرضه محصولات صنایع خلاق بر بستر اینترنت و تولید محتوای دیجیتال برای آنها نیست بلکه بنیاد ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی وظیفه و مأموریت توسعه زیست بوم صنایع خلاق بر بستر پلتفرم‌های فناورانه و به خدمت گرفتن فناوری برای توسعه صنایع خلاق و فرهنگی را در دستور کار خود قرار داده که این رویکرد در نوع خود منحصر به فرد است.