:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
دبیر انجمن قطعه‌سازان:

طرح کاهش قیمت مواد اولیه صنعت خودرو هفته آینده نهایی می‌شود

به گفته دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو، طرح کاهش قیمت مواد اولیه تولید قطعه و خودرو ظرف هفته آینده نهایی خواهد شد. طبق این طرح مواد اولیه تولید خودرو با معیار دلار تحویل داده نخواهد شد، بلکه طبق واحد پول ریال، مواد اولیه فروخته می‌شود.
کد خبر: ۱۴۸۷۸۳
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۱
اقتصادگردان- مازیار بیگلو از انجام کار کارشناسی این انجمن در حوزه کاهش قیمت مواد اولیه تولید قطعه و خودرو خبر داد و گفت: این طرح ظرف هفته آینده نهایی شده و نتایج آن اعلام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در این حوزه قطعه‌سازان با خودروسازان و وزیر صنعت، معدن و تجارت رایزنی‌هایی را صورت داده‌اند تا بتوان با اجرای این طرح، کاهش قیمت تمام شده تولید خودرو را شاهد بود. هدف ما این است که قیمت مواد اولیه با سازندگان قطعات خودرو با معیار دلار تحویل داده نشود، بلکه واحد پول ما ریال است و باید بر طبق آن مواد اولیه را خریداری کنیم. هدف ما آن است که اگر نمی‌توانیم خودرو صادر کنیم، حداقل بتوانیم صادرات قطعات خودرو را به کشورهای دنیا داشته باشیم.

در ادامه فرهاد به‌نیا - سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو - اظهار کرد: سالهاست که تولیدکنندگان کشور با معضلات تسهیلات بانکی روبرو هستند. سال جاری مجلس شورای اسلامی قدم خوبی در رابطه با حذف سود مرکب برداشت. بانک‌ها طی ١٠-١٢ سال اخیر، برخلاف مصوبه شورای پول و اعتبار که در سال ٩٠ حقوق غیر مشارکتی را ١۴ تا ١۵ درصد و حقوق مشارکتی را ١٧ تا ١٩ درصد به صورت غیر تقسیط و  با سررسید یکساله به صورت قانون اعلام کرد، اما متاسفانه بانک‌ها قراردادها را به صورت مشارکتی و به صورت قسطی بستند که باتوجه به مسائل و مشکلات داخلی، تحریم‌ها، افزایش قیمت مواد اولیه و غیره، تعداد بسیار زیادی از تولیدکننده‌ها ازجمله قطعه‌سازان از پرداخت اقساط بانکی بازماندند.

وی افزود: در نتیجه بانک قراردادها را مشمول جریمه کرده و تولیدکنندگان را تحت فشار قرار داد و قراردادی که باید سررسید یکساله داشته باشد، متوقف کرد. بانک‌ها بهره، جرایم و اصل وام را که باید طی پنج سال از تولیدکننده دریافت می‌کردند، تبدیل به یک وام جدیدی کردند و بدون آنکه ریالی به تولیدکننده پرداخت کنند، به صورت وام جدید با افزایش حدود ٣٠٠ درصد بدهی تولیدکنندگان از جمله قطعه‌سازان ثبت کردند. خواسته ما از نهادهای قانونگذار این است که بحث جرائم و سودی که در وهله اول به عنوان اصل وام برای تولیدکننده در نظر گرفته‌اند را بردارند. لازم است که بانک مرکزی و دادستانی ورود کنند چراکه واقعاً معضل بانک‌ها مانع تولید شده‌ است.

به‌نیا در ادامه گفت: تامین اجتماعی به کارگران بیکاری که هیچ ارزش افزوده‌ای نمی‌توانند ایجاد کنند، وام بیکاری می‌دهد. اگر تنها یک دهم این مبلغ در اختیار تولیدکننده قرار گیرد، نیروی کار تعدیل شده خود را برگردانده و واحدهای تولیدی احیا می‌شوند. علاوه براین مالیات ارزش افزوده نیز بهتر است از تولیدکننده نهایی گرفته شود. در اینجا اگر قطعه‌ساز کالایی به خودروسازان می‌دهد، سازمان امور مالیاتی کشور مالیات بر ارزش افزوده را در هنگام فروش فوری، از خودروساز دریافت کند.

تولید ۸۵ درصدی قطعات خودرو در داخل با تبدیل چالش‌ها به فرصت

همچنین محمد شه‌پری- عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو - نیز با بیان اینکه دو خودروساز در جهت داخلی سازی گام های جدی برداشته اند، گفت: در شش‌ماهه اول و دوم سال شاهد تغییرات بزرگی در سیستم تولید خودرو به لحاظ استفاده از قطعات داخلی هستیم و این در شرایطی است که هر دو خودروساز تولید خود را تا ۲ هزار خودرو در روز بالا برده و برنامه دارند که برای سال آینده به ۲۵۰۰ دستگاه در روز برسانند. در زمینه ساخت داخل توانسته‌ایم چالش ها را به فرصت تبدیل کرده و قطعات خودرو را به سمت داخلی سازی پیش ببریم به نحوی که هم اکنون بالغ بر ۸۵ درصد از قطعات خودرو در داخل کشور تولید می‌شود.

وی افزود: زیان انباشته خودروسازان روز به روز بیشتر شده و در داخل نیز برای تولید قطعات با چالشی به نام فولاد مبارکه، مس باهنر و آلومینیوم اراک مواجه هستیم که نرخ های خود را در یک ماه اخیر تا ۱۵ درصد افزایش داده اند، در حالی که خودروسازان به دنبال داخلی سازی هستند، ولی قیمت تمام شده ناشی از نوسانات نرخ برخی نهاده های تولید که اتفاقا از داخل نیز تأمین می شود، مشکل ساز شده است.

بعد از رفتن پژو از ایران، صنعت خودرو زمین که نخورد هیچ؛ پیشرفت هم کرد

مرتضی مرتضوی - رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو - نیز با بیان اینکه عده‌ای بعد از خروج پژو از ایران گمان می‌کردند که صنعت خودرو زمین خواهد خورد، اظهار کرد: قطعه‌سازان و خودروسازان به عنوان جهادگران اقتصادی با تحریم‌ها مقابله کرده‌اند و امروز توانستیم علیرغم تلاش‌های بی‌وقفه ایالات متحده آمریکا و متحدان آن، تولید خودرو را افزایش دهیم. بعد از خروج پژو از ایران، افزایش تولید ایجاد و پلتفرم پژو ۳۰۱ را نیز از سوی تولیدکنندگان داخلی ارائه کرده‌ایم.