:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

آخرین خبرها از شرکت‌های بورسی معدنی

آخرین اخبار حاکی از آن است که یکی از بزرگترین کارخانه‌های سرب و روی کشور در استان کرمان راه‌اندازی خواهد شد و اقدامات اکتشافی آن توسط یک کنسرسیوم آغاز شده است.
کد خبر: ۱۴۸۷۸۲
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۰
اقتصادگردان- عزیزالله عصاری - مدیرعامل هلدینگ توسعه معادن و فلزات - در نشست خبری که امروز (یکشنبه) برگزار شد، با اشاره به هدف این هلدینگ برای متنوع کردن پرتفوی شرکت، اظهار کرد: در مس پنج درصد سرمایه‌گذاری داشتیم اما کافی نبود و انتظاراتی که سهامداران در این حوزه از ما دارند منطقی است، به همین دلیل مطالعات را آغاز کردیم که سراغ سرب، روی و کمی طلا برویم که البته مطالعات در زمینه‌ طلا هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی با تاکید بر این‌که سرب و روی دو فلز استراتژیک هستند که میزان تقاضا در دنیا نسبت به تولید آنها بیشتر است، ادامه داد: ایران هم ذخائر خوبی در این زمینه دارد و در این راستا موضوع اکتشاف از اهمیت زیادی برخوردار است.

مدیرعامل هلدینگ توسعه معادن و فلزات با بیان این‌که ایران صاحب ۹ درصد ذخیره سرب و روی جهان است، عنوان کرد: به همین دلیل تصمیم گرفتیم روی این موضوع تمرکز بیشتری داشته باشیم. در این راستا مذاکراتی با یکی از شرکت‌ها انجام دادیم.

نظرات فراتر از قانون به شرکت‌های بورسی آسیب می‌زند

عصاری در ادامه با تاکید بر این‌که شرکت‌ها یا باید دولتی یا خصوصی یا تعاونی باشند، توضیح داد: تعاریف مختلفی در این حوزه ایجاد شده و برخی شرکت‌ها را خصولتی می‌نامند. شاید اگر سازمان بورس در این حوزه فعال‌تر شود به دولت اجازه دخالت ندهد.

مدیرعامل هلدینگ توسعه معادن و فلزات ادامه داد: در حال حاضر نظرات فراتر از قانون به شرکت‌های بورسی آسیب می‌زند و نمی‌توان گفت ما بخش خصوصی خالص هستیم.

تاسیس یک شرکت سرب و روی در کرمان

در ادامه مراسم ابراهیم جمیلی - مدیرعامل هلدینگ یک شرکت معدنی از تاسیس یکی از بزرگترین کارخانه سرب و روی در کرمان خبر داد و گفت: برای این منظور تیمی از اساتید دانشگاه در کنار ما هستند و ارتباط صنعت و دانشگاه به صورت عملی در جریان است. همچنین تیمی از شرکت‌های دانش‌بنیان با ما همکاری می‌کنند و در سال آینده در همین تاریخ اولین گزارش پیشرفت پروژه را ارائه خواهیم کرد.

جزئیات راه‌اندازی کارخانه سرب و روی

وی در ادامه در مورد جزئیات کارخانه سرب و روی که قرار است راه‌اندازی شود، توضیح داد: قرار است در این کارخانه ۳۰۰ هزار تن کنسانتره سرب و روی در سه فاز راه‌اندازی شود که فاز اول شامل ۵۰ هزار تن، فاز دوم شامل ۱۰۰ هزار تن و فاز سوم شامل ۱۵۰ هزار تن می‌شود. همچنین پیش‌بینی شده ۳۰ هزار شمش روی تولید شود که در فاز اول ۱۰ هزار تن و در فاز دوم ۲۰ هزار تن تولید خواهد شد.

به گفته جمیلی، در فاز اول کارخانه تولید شمش سرب ۱۰ هزار تن و در فاز دوم ۵۰۰۰ تن تولید خواهد شد.

مدیرعامل هلدینگ این شرکت معدنی ادامه داد: فعلا پیش‌بینی شده است که حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه سرمایه‌گذاری شود و همه ماشین‌آلات آن به صورت بومی ساخته خواهد شد.

به گفته او، ۱۸ ماه برای به محصول رسیدن این پروژه پیش‌بینی شده است.

تمرکز اکتشاف روی سرب و روی

در ادامه تاج‌الدین - مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان - با بیان این‌که ایران با بیش از ۶۸ ماده معدنی، ۳۷ میلیون تن ذخائر کشف شده و ۵۷ میلیون تن ذخائر بالقوه جزو ۱۵ کشور برتر دنیا است، گفت: ارزش معادن ایران بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد شده است. بیش از دو میلیارد تن ذخائر روی و ۱.۹ میلیارد تن ذخائر سرب در ایران پیش‌بینی شده که این بدان معنی است که ۹ درصد ذخائر سرب در ایران قرار دارد.

وی با بیان این‌که در این زمینه بیشترین فعالیت در استان زنجان بود، ادامه داد: در سال ۱۳۹۶ معادل ۱۰۰ هزار تن سرب و ۱۴۰ هزار تن روی در ایران تولید شده است و ایران در تولید شمش روی در رتبه چهارم و شمش سرب در رتبه پنجم آسیا قرار دارد.

آمادگی تامین خاک مورد نیاز سایر معادن

وی با اشاره به تشکیل کنسرسیوم اکتشاف سرب و روی، اظهار کرد: در این راستا در چند پهنه فعالیت را آغاز کردیم که منتج به سرمایه‌ گذاری جدید روی سرب و روی می‌شود.

تاج‌الدین ادامه داد: همچنین برای معادنی که نیاز به سرمایه‌ گذاری دارند و نمی‌توانند از این صنعت بهره‌برداری کنند آمادگی داریم که بتوانیم خاک مورد نیاز آنها را تامین کنیم.