:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
با همکاری پژوهشگاه ابن‌سینا و سازمان اوقاف؛

نخستین مزرعه نمونه نژادهای ممتاز گاو راه‌اندازی می‌شود

پژوهشگاه ابن‌سینای جهاد دانشگاهی و سازمان اوقاف و امور خیریه در راه‌اندازی نخستین مزرعه نمونه نژادهای ممتاز گاو در کشور با یکدیگر همکاری خواهند کرد.
کد خبر: ۱۴۸۷۶۲
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۶
اقتصادگردان- پژوهشگاه علوم و فناوری‌های نوین زیستی جهاد دانشگاهی- ابن‌سینا، با مشارکت سازمان اوقاف و بر پایۀ فناوری بانک جنین‌ نژادهای ممتاز گاوی که از جمله دستاوردهای برتر پژوهشگاه ابن‌سینا در زمینۀ بیوتکنولوژی تولیدمثل دامی است، مزارع نمونۀ نژادهای برتر گوساله در کشور را راه‌اندازی می‌کند.

پژوهشگاه ابن‌سینا در سال‌های گذشته با راه‌اندازی نخستین بانک جنین از پنج نژاد ممتاز گوساله‌های گوشتی (شاروله، لیموزین و آکیتن)، شیری (جرزی) و دومنظوره (سمینتال) توانسته بود گامی در بهبود و توسعۀ صنعت دامپروری در کشور بردارد و اکنون نیز با مشارکت و سرمایه‌گذاری سازمان اوقاف قرار است پنج مزرعۀ نمونه برای پرورش و تکثیر این نژادهای ممتاز در کشور راه‌اندازی شود.

راه‌اندازی این مزارع گامی مهم در جهت کاهش واردات و خودکفایی دامی کشور به شمار می‌آید و با توجه به محدودیت‌های فعلی و آتی در عرصۀ واردات، می‌تواند باعث افزایش دسترسی دامپروان سراسر کشور به نژادهای ممتاز و افزایش ذخایر بانک جنین این نژادها شود.

بنا بر اعلام روابط عمومی پژوهشگاه ابن‌سینا، نخستین مزرعه نمونۀ نژادهای ممتاز گاوهای شیری، گوشتی و دومنظوره در ملارد کرج راه‌اندازی خواهد شد و چهار مزرعه دیگر در نقاط مختلف کشور به بهره‌برداری خواهند رسید.

صبح امروز تفاهم‌نامه‌ای میان جهاد دانشگاهی و سازمان اوقاف و امور خیریه با موضوع استفاده از فناوری تولید خارج رحمی جنین با استفاده از تکنیک اخذ سونوگرافیک تخمک از گاو زنده امضا شد.