:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

بالاخره قطار سریع السیر در دلیجان توقف می کند؟

ایجاد ایستگاه راه آهن جهت استفاده از قطار سریع السیر تهران اصفهان در دلیجان از مطالباتی است که چندی است مطرح است و رییس شورای شهر دلیجان معتقد است که بهره مندی از این پروژه ملی، می تواند مزیت هایی برای این شهرستان و البته استان مرکزی داشته باشد، مطالبه ای که همچنان بی پاسخ مانده است.
کد خبر: ۱۴۸۷۵۸
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۴
اقتصادگردان- سیدرضا جلالی اظهار کرد: حدود 12 سال پیش پروژه قطار سریع السیر تهران اصفهان استارت خورده که از همان زمان پیگیری های زیادی از طرف نمایندگان استان مرکزی برای عبور این قطار از دلیجان صورت گرفت، البته در ابتدا قرار بر عبور این قطار از شهر کاشان بود که بعد مسیر آن به دلیجان تغییر کرد.

وی افزود: پس از گذشت چند سال و بدنبال پیگیری‌های انجام شده، عنوان شد که بنا به گفته وزیر راه و شهرسازی به سبب سریع‌السیر بودن قطار، توجیه ایجاد ایستگاه در دلیجان برای این قطار وجود ندارد، که بر این اساس، پس ایجاد دو ایستگاه در تهران و یک ایستگاه در قم هم توجیه نخواهد داشت، اما به نظر می‌رسد این گونه عملکرد به نوعی سلیقه‌ای است.

رئیس شورای شهر دلیجان تصریح کرد: در این پروژه ملی، سه استان تهران، قم و اصفهان منتفع می‌شوند پس انتظار می‌رود استان مرکزی نیز با هاب جمعیتی موجود بتواند از این امتیاز و پروژه ملی بهره ببرد.

جلالی بیان کرد: برخی مسائل از جمله عبور مسیر خطوط لوله سراسری از نزدیکی حاشیه شهر دلیجان سبب ایجاد محدودیت‌هایی برای این شهر شده و وجود چنین محدودیت‌هایی در آینده دلیجان را از رشد و توسعه دور می‌کند، اما بهره‌مندی از این ایستگاه قطار می‌تواند مزیت‌ها و امتیازاتی برای دلیجان به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: روسای شورا و اعضای شورای شهرهای استان مرکزی چندین درخواست با امضای مشترک برای مطالبه این ایستگاه امضا کرده اند. از استاندار و مجمع نمایندگان هم پیگیر مطالبه خود شده اند، اما متاسفانه در آخرین جلسه ای که با حضور استاندار برگزار شد، وی عنوان کرد همچنان وزیر راه و شهرسازی مصرانه با به این موضوع مخالفت می‌کنند.

رئیس شورای شهر دلیجان اضافه کرد: این موضوع یک مطالبه استانی و مردمی است و نباید استان مرکزی از منافع ملی این طرح بی نصیب باشد و باید حداقل ها را داشته باشد، برخی شهرهای استان مرکزی چند وقتی یکبار تقاضای جدا شدن از استان را دارند و یکی از دلایل این امر کم توجهی هایی است که نسبت به استان می شود.

جلالی خاطرنشان کرد: مسیر ریل راه‌آهن در دلیجان طراحی و ایجاد شده اما از ایجاد ایستگاه ممانعت می شود، البته این ایستگاه تنها برای این قطار سریع السیر طراحی شده و امکان استفاده دیگر برای سایر قطارها وجود ندارد.

وی در نهایت خواستار پیگیری این مهم به عنوان یک مطالبه جدی مردمی توسط مسئولان استانی و نمایندگان استان شد.